پاسخ های کاظم قلم چی به سوالاتی درباره دوران جمع بندی

نحوه استفاده از ابزارهایی که در اختیار دانش آموزان قرار دارد به مهارت فراشناختی ایشان مربوط می شود .

پاسخ های کاظم قلم چی به سوالاتی درباره دوران جمع  بندی

برنامه فرصت برابر

دوشنبه :1392/03/06

کارشناس برنامه: کاظم قلم چي

----------------------------------

پيامک – دانش آموز سال چهارم تجربي : اگر روي ساعت مچي که در زمان آزمون ها از آن استفاده مي کنيم ساعت اتمام هر درس را با يک نقطه با ماژيک مشخص کنيم اشکالي ندارد ؟ من سه بار اين کار را انجام دادم و خيلي خوب بود ، مي توان وقت را کنترل کرد .

کاظم قلم چي: نحوه استفاده از ابزارهايي که در اختيار دانش آموزان قرار دارد به مهارت فراشناختي ايشان مربوط مي شود و هر کس بنا بر تشخيص خودش مي تواند هر کاري که برايش مفيدتر و کمک کننده تر باشد را انجام دهد ولي در مورد استفاده از تکنيک زمان هاي نقصاني بايد بگويم که براي پاسخگويي به سؤالات هر درس عمومي پانزده دقيقه زمان در نظر گرفته شده که اگر اين زمان را دانش آموزان رعايت کنند در انتهاي سؤالات دروس عمومي پانزده دقيقه زمان ذخيره شده دارند که با استراتژي بازگشت مي توانند تشخيص دهند لازم است سراغ کدام سؤالات بروند ، براي درس هاي رياضي ، فيزيک ، شيمي ، اگر براي رياضي يک ساعت در نظر بگيريد و براي فيزيک هم يک ساعت ، براي شيمي هم نيم ساعت زمان در نظر بگيريد در انتها حدودا بيست دقيقه زمان اضافه برايتان خواهد ماند که در استراتژي بازگشت اين زمان را براي دروس اختصاصي مي توانيد صرف کنيد ، اين اعدادي که گفته شد براي اين است که دانش آموزان بدانند بهتر است زمان هاي آزمون را بايد رند کنند چرا که با اين روش ساعت و زمان را به راحتي مي توان کنترل کرد و به خوبي از عهده زمان هاي نقصاني برآمد .

پيامک- فارغ التحصيل تجربي : آيا در هفته تورق سريع مي توانم در کنار مطالعه دروس مي توانم يک مجموعه کنکور خارج از کشور را براي تسلط بيشتر بزنم ؟ براي دوران جمع بندي به جز دو درس انتخابي ، مي توانم براي بقيه درس ها از فلش کارت استفاده کنم ؟

کاظم قلم چي: هر دانش آموزي براي دوران جمع بندي و هفته تورق سريع مي تواند استراتژي خلاقانه خودش را به کار بگيرد البته بايد طوري اين کار را انجام دهد که از زمينه اصلي کار که همان برنامه راهبردي است خارج نشود بنابراين اگر تشخيص مي دهيد که با استفاده از فلش کارت به خوبي مي توانيد درس ها را جمع بندي کنيد به نظر من انجام اين کار اشکالي ندارد ولي سعي کنيد از چارچوب اصلي دوره جمع بندي که روش سه روز يک بار و برگزاري آزمون هاي شش دوره سال هاي اخير است خارج نشويد .

پيامک –فارغ التحصيل تجربي ، مانگين تراز 6500 : ميزان بي دقتي ها و اشتباهاتم زياد است در هر آزمون بين 25 الي 30 غلط مي زنم ، براي کمتر کردنش چکار کنم ؟ تا حالا کلاسور ارزيابي تشکيل نداده ام اگر الان براي آزمون هاي سه روز يک بار تشکيل بدهم ، دير نيست ؟

کاظم قلم چي : اگر از الان تصميم بگيريد که کاسور ارزيابي را تشکيل دهيد کار خيلي درستي است زيرا چهار هفته بسيار مهم را در پيش داريد و اين دوره ، زماني است که ترازها و رتبه ها به طور چشمگيري جابجا مي شود و کساني که آرام و مطمئن برنامه ريزي مناسبي دارند و مهارت هاي فراشناختي خوبي دارند مي توانند کار را به خوبي پيش ببرند .

در مورد اشتباهات زياد هم يک راهنمايي دارم ، اولا اشتباه را از بي دقتي بايد جدا دانست ، منظورم از اشتباه ، اشتباهي است که ريشه علمي دارد ولي بي دقتي باعث اشتباهي مي شود که به اصطلاحا اشتباه لپي مي گويند مثل جابجا زدن گزينه ها که اشتباه افقي است ، يا اشتباه عمودي که مثلا سؤال بالاتر را در قسمت سؤال پايين تر جواب مي دهد ، يا جا انداختن يک صفحه ، يا خواندن فعل مثبت به صورت منفي ، يا اشتباه در جدول ضرب ، اين ها عموما اشتباهاتي است که از بي دقتي به وجود مي آيد و ريشه علمي ندارد ، ولي اشتباهات علمي آن دسته از اشتباهات هستند که به دليل يادگيري ناقص و فراموشي ايجاد مي شوند ، بنابراين توصيه مي کنم براي مشخص شدن علت اشتباهات خود آن ها را ليست کنيد و دليلشان را بنويسيد ، بعد از اين که چند بار اين کار را انجام دهيد و اشتباهات پرتکرارتان برايتان مشخص شود در برابر آن ها واکسينه مي شويد و نسبت به آن ها آگاه مي شويد و در جلسه آزمون هم که با نمونه آن سؤالات روبرو شويد به خودتان هشدار مي دهيد که دوباره دچار همان اشتباه نشويد .

هرکدام از ما يک نوع اشتباه علمي داريم و اگر يادداشتشان کنيم مي توانيم نسبت به آن ها شناخت پيدا کرده و با شناخت درماني از تکرار آن ها جلوگيري کنيم .

پيامک – فارغ التحصيل تجربي ، ميانگين تراز 6300 : در آزمون جامع سوم خرداد افت تراز قابل توجهي داشتم الان خيلي ناراحتم لطف کنيد و کارهايي که بايد انجام دهم را به من بگوييد تا بتوانم حداقل به تراز قبلي ام برگردم ؟

کاظم قلم چي : اولين آزمون جامع ، امسال يک مقدار نسبت به سال هاي قبل ، زودتر برگزار شده و اين در واقع يک توفيق اجباري براي دانش آموزان بوده چرا که در اولين آزمون هيچ کس براي يک آزمون جامع آماده نبوده و شرايط براي همگان يکسان بوده است ولي توصيه اي که من براي دانش آموزان دارم اين است که به جاي آن که دانش آموزان از اين پديده ناراحت شوند ، خوشحال باشند و به دنبال دليل اين افت تراز خود بگردند .

آزمون هاي جامعي که قرار است برگزار شود ، سوم ، دهم و هفدهم خرداد هستند و از 11 خرداد هم دوران جمع بندي هست که طي چهار هفته دانش آموزان به شبيه سازي کنکور مي پردازند و هر سه روز يک بار يکي از آزمون هاي کنکور سراسري داخل کشور را براي خود برگزار مي کنند که اولين آن مربوط به روز 11 خرداد و کنکور سراسري داخل کشور سال 1386 خواهد بود و به ترتيب هر سه روز يک بار پيش مي روند و به اين ترتيب مي توانند حداقل شش کنکور را امتحان بدهند در کنار اين کار مي توانند با استفاده از CD ضميمه کتاب زرد اختصاصي تخمين رتبه بزنند و هر بار که امتحان مي دهند متوجه مي شوند که يک پله بهتر شده اند .

افت در اولين آزمون جامع يک امر طبيعي است و خيلي از دانش آموزان در پيام هايي که روي سايت گذاشته بودند به اين موضوع اشاره کرده بودند ولي با روش سه روز يک بار که قرار است در دوران جمع بندي اجرا کنند قطعا همه دانش آموزان هم به تسلط و هم به آرامش مي رسند .

پيامک - ايمان از بروجرد : لطفا بفرماييد ما سال سوم دبيرستاني ها از چه زماني درس خواندن جدي براي کنکور را شروع کنيم ؟

کاظم قلم چي : دانش آموزان سال هاي اول ، دوم و سوم دبيرستان به اين نکته توجه کنند که دوره تابستان چند ويژگي دارد : ويژگي اول آن اينست که دوره انتقالي است يعني وقتي از دانش آموزي سؤال مي شود که کلاس چندم هستي ؟ در پاسخ مي گويد که مثلا ، دوم بوده ام و مي روم سوم ، بنابراين چون تابستان دوره انتقالي است برنامه اي که براي آن در نظر گرفته مي شود نيز بايد ماهيت انتقالي داشته باشد ، يعني شامل نگاه به گذشته باشد براي اينکه دروس سال قبل فراموش نشود و شامل نگاه به آينده باشد براي آن که درس ها تا حدودي پيش خواني شود و از بقيه سبقت بگيريم .

ويژگي ديگر تابستان اين است که چون در تابستان مدارس تعطيل هستند و مدارس چهار فصل داير هستند بنابراين برنامه اي که در کانون براي دوره تابستان در نظر گرفته ايم طوري طراحي شده که قابل انعطاف است و هر گروهي قادر است با آن کار کند  ، بنابراين توصيه من اين است که دانش آموزان اگر مي خواهند نتيجه بهتري بگيرند بايد از تابستان درس خواندن را شروع کنند ، اگر مي بينيد که دانش آموزان کانون نتايج بهتري در کنکور کسب مي کنند براي آن است که آهسته و پيوسته کار مي کنند .

اگر کسي بخواهد از دوره تابستان درس خواندن را شروع کند بايد برنامه منظم و دقيقي نيز داشته باشد ، لذا کتاب تابستان براي اين دوره در نظر گرفته شده و دانش آموزان با تهيه آن مي توانند طي تابستان به درس خواندن ادامه دهند براي درس هاي سال قبل هم لزومي ندارد کلاس بروند زيرا درس هاي سال قبل را قبلا ياد گرفته اند و فقط بايد به مرور آن ها بپردازند و اين کار را در منزل مي توانند انجام دهند .

.........................................

تهيه و تنظيم:

شبکه خبري فناوري

www.ictpress.ir

منبع :

Menu