پرسش های شما و پاسخ های کاظم قلم چی

کاظم قلم چی مدیر کانون فرهنگی آموزش در این برنامه به سوالات پیامکی دانش آموزان پاسخ گفت.

پرسش های شما و پاسخ های کاظم قلم چی

برنامه فرصت برابر

شنبه:  1391/11/14

کارشناس برنامه: کاظم قلم چي

----------------------------------

"ارتباط تلفني برنامه با کاظم قلم چي مدير کانون فرهنگي آموزش"

"پرسش هاي پيامکي و پاسخ هاي کاظم قلم چي"

در ابتدا بايد بگويم که کار جمع آوري اسامي دانش آموزان روستايي تمام شده و از اين هفته تماس با اين دانش آموزان آغاز مي شود مي دانيد که در هفته وقف ما دو نمره معدل براي دانش آموزان روستايي تخفيف قائل شديم براي اين که بتوانند از مزاياي بورسيه کانون قلم چي استفاده کنند و تعداد زيادي پيامک به ما رسيده که در حال رسيدگي به آن ها هستيم و به زودي اين کار را سروسامان مي دهيم و اميدوارم در برنامه هاي آينده بتوانيم اسامي روستاهايي که دانش آموزاني از آن مناطق بورسيه شده اند را معرفي کنيم .

پيامک: من بعد از خواندن درس هاي اختصاصي براي هر کدام از آن ها تست هاي تأليفي حل مي کنم چون حل کردن تست هاي تأليفي باعث مي شود آن درس ها را بهتر ياد بگيرم اما در عوض باعث مي شود به حل تست هاي سراسري نرسم از طرفي مي دانم که حل تست هاي سراسري بيشتر از حل تست هاي تأليفي براي آشنايي با سؤالات کنکور نياز است اما نمي توانم اين روش را ترک کنم نمي دانم اين روش درستي است يا نه لطفا مرا راهنمايي کنيد . باتشکر .

کاظم قلم چي: يکي از دو راهي هايي که دانش آموزان با آن مواجه مي شوند همين است که اين دوست عزيز مطرح کرده اند که آيا روش هايي که ديگران انجام داده اند من نيز تکرار کنم يا روش هاي جديدي را ابداع کنم ؟

لازم است توجه دانش آموزان عزيز را به اين نکته جلب کنم که نه تنها در ايران بلکه در همه دنيا 80 الي 90 درصد سؤالات کنکور قالب شکن و ساختار شکن نيستند اين را هر دانش آموزي مي داند که براي موفقيت بيشتر ، بهتر است تيپ سؤالاتي را که قبلا معلمين و اساتيد طراحي کرده اند را ببيند و درتمام دنيا اين وضعيت يکسان است بنابراين توصيه من به اين دوست عزيز اين است که بهتر است با سؤالات پرتکرار شروع کنند تمرين تست هاي کنکور سراسري از کتاب آبي يا تمرين سؤالات پرتکرار از کتاب پرتکرار يا همان کتاب دو سالانه فقط به اين معني نيست که شما با تيپ سؤالات کنکور آشنا مي شويد.

بلکه علاوه بر آن اين بهترين منبع هست که شما درس ها را ياد بگيريد چون اين شبهه در ذهن اين دانش آموز وجود دارد که با استفاده از سؤالات تأليفي مي تواند درس را ياد بگيرد و بعد با استفاده از تست هاي کنکور مي تواند با تيپ سؤالات کنکور آشنا شود در حالي که براي يادگيري نيز مي توانند از اين تست ها شروع کنند پس سؤالات کنکور دو کاربرد دارند هم آموزش دهنده هستند و هم باعث آشنايي با تيپ سؤالات کنکور مي شوند ، آقاي نوروزي رتبه 8 کنکور مي گفتند که يک بار کتاب زرد را در تابستان تمام کردم و يکبار ديگر نرسيدم در طول سال تمامش کنم ولي از اسفند دوباره شروع کردم روي اين کتاب کار کردم و کارکردن در دور اول باعث شد که با تيپ سؤالات آشنا شوم و مطالعه ام را مدل کنم و به کارم سرو سامان بدهم و همين امر باعث موفقيت من شد.

بنابراين توصيه من به اين دانش آموز عزيز اين است که ابتدا روي سؤالات کنکور کار کنند و اگر وقت اضافي داشتند مي توانند روي سؤالات تأليفي نيز کار کنند .

پيامک: سلام من خيلي نگرانم چون از مهر ماه تو آزمون ها شرکت مي کنم اما هنوز ترازم زياد نشده چون تا حالا نصف وقتم براي خواندن مطالب و خلاصه نويسي گذشته و کمتر تست زده ام مي خواهم بدانم اين کار درست است يا بايد روشم را تغيير دهم ؟

کاظم قلم چي: يک مقدار مي توانندحجم خلاصه نويسي هاي خود را کم کنند طوري که بتوانند در هر زمان متعادل کار کنند چون اگر بعضي از کارها را بگذاريم براي لحظه آخر معمولا باعث ايجاد استرس در ما مي شود و تعادل در کار را از ما مي گيرد مثلا بعضي از دانش آموزان مي گويند که درس هاي عمومي را بگذاريم براي آخر يا درس هاي پايه را بگذاريم براي بعد يا در مورد ايشان که مي گويند تست زني را بگذارم براي بعد توصيه من اين است که کارها را به صورت متعادل پيش ببرند.

البته مي توانند بعضي کارها را بگذارند براي بعد از عيد که تمرين تستي را بيشتر کار کنند ولي اين که يک دوره را کاملا به اين امر اختصاص دهيم که کار بخصوصي را مرتبا تکرار کنيم اين کار درستي نيست چون بايد تعادل نسبي را هميشه حفظ کنيم تا نتيجه خوبي بگيريم .

يکي از مهمترين عوامل موفقيت در مطالعه حفظ تعادل است به اين معني که هر درس را با اهميت بدانيم و هيچ درسي را مورد بي توجهي قرار ندهيم و به همه درس ها به طور موازي رسيدگي کنيم .

پيامک: من پيش تجربي هستم از آخر دي تصميم گرفتم که زبان بخوانم ، تابستان درس هاي عمومي را خوانده ام در روستا هم هستم کلاسي نمي توانم شرکت کنم از بورسيه کانون استفاده کرده ام ، کارم اشتباه بوده آيا دير نشده چون از خيلي از بچه ها عقب بوده ام سعي کرده ام خودم را کاملا به برنامه برسانم ولي خيلي عقب افتاده ام اين زبان تخصصي را چگونه بخوانم ؟

 کاظم قلم چي: اگر روي انتخاب رشته منحصرا زبان خوب فکر کرده باشند که من فکر مي کنم به اين دليل اين تصميم را گرفته اند که نمره زبانشان خوب بوده و به اين تصميم رسيده اند و در اين مورد من نمي توانم اظهار نظر کنم ولي براي درس زبان تخصصي مي توانند کتاب زرد Reading  کانون را بگيرند و دو سه تا کتاب است که مي توانند به مشاوران کانون مراجعه کنند و با توجه به اين که بورسيه هستند مي توانند درخواست کنند تا کتاب ها را برايشان ارسال کنيم.

چون براي دوستان بورسيه کتاب هاي زرد عمومي و اختصاصي را ارسال مي کنيم و کتاب نوروز را نيز در دست اقدام داريم که ارسال کنيم اين دوست عزيزمان براي مبحث زبان تخصصي مي توانند دو سه کتاب خاص را بخوانند و با توجه به اين که دروس عمومي را قبلا کار کرده اند و اگر زبانشان خوب باشدمي توانند با کمي تمرکز روي کتاب زرد Reading  حتما موفق شوند.

خبر خوبي هم براي اين دانش آموز عزيز دارم که معمولا کساني که در رشته منحصرا زبان موفق مي شوند از بين دانش آموزان رشته هاي دبيرستان هستند مثلا خانم فاطمه ولي زاده که رتبه يک زبان کشور هستند رشته دبيرستانش تجربي بوده و در کنکور تجربي رتبه 8 را به دست آورد.

پيامک: من  روزي 5 الي 6 ساعت درس مي خوانم اما به تراز بالاي 5000 نمي رسم دليلش چيست آيا به خاطر تست نزدن يا کم تست زدن است يا يادگيري ناقص است يا اين که دليل ديگري دارد ؟

کاظم قلم چي: خود اين دوست عزيز سه فرضيه را براي عدم رشد تراز خود اعلام کرده اند و مي دانيد که هيچ کسي به اندازه خود دانش آموز نمي تواند وي را بشناسد و کاري که اين دوست عزيزمان انجام داده اند يکي از مهارت هاي فراشناختي است علاوه بر سه فرضيه اي که ايشان مطرح کرده اند من نيز يک فرضيه را اضافه مي کنم به اين ترتيب که خيلي از دانش آموزان چون اهداف بلند پروازانه دارند سقف آرزوهاي خود را خيلي بالا مي برند به همين دليل در آزمون تعداد زيادي پاسخ اشتباه دارند مثلا امروز يک دانش آموز از شهر لاله جين مي گفت که ترازم 4000  است و وقتي بررسي کردم فهميدم که هر ده سؤال به همه ده سؤال پاسخ مي دهد و همين کار باعث مي شود که نمره هاي اشتباهش زياد شود چون هول مي شوند و باعث مي شود پاسخ هاي اشتباهشان نيز زياد شود يک فرضيه ديگر که به ذهن من مي رسد اين است اين دوستمان بايد سعي کند تعداد پاسخ هاي خود را متعادل کند يعني وقتي به پاسخ يک سؤال شک دارد از پاسخگويي به آن حذر کند تا باعث نمره منفي برايش نشود و ترازش را پايين نياورد فرضيه هايي را نيز که خودتان مطرح کرده ايد بايد خودتان بررسي کنيد تا بدانيد که کدامشان در عدم رشد تراز شما مؤثر هستند هر دانش آموزي بايد جدول هدف گذاري خود را تکميل کند و سعي کند که تعداد اشتباهات خود را در آزمون ها کم کند .

--------------------------------------------

تهيه و تنظيم:

گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "

"  info@ictpress.net "

www.lawpress.ir"www.atipress.com""  www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir

منبع :

Menu