گفتگو با محمدامين فروهشطهراني – رتبهي 15 منطقهي 1 و 23 كشوري در كنكور سراسري 95 گروه آزمایشی علوم انساني دانشجوی روانشناسي دانشگاه تهران
خودتان را معرفی کنید.
محمدامين فروهش طهراني هستم، رتبهي 15 منطقهي 1 و 23 كشوري در كنكور سراسري 95 گروه آزمایشی علوم انساني. سال گذشته در آزمونهاي كانون شركت كردم و ميانگين ترازم 7702 بود.
در كنكور سراسري 95 درس علوم اجتماعی را چند درصد زدهاید؟
در كنكور سراسري 95 درس علوماجتماعي را 100 درصد پاسخ دادم.
براي پاسخگويي به سؤالات كنكور علوم اجتماعي چند دقيقه زمان صرف كرديد و آيا در زمان تعیینشده، توانستيد به سؤالات پاسخ دهيد؟
در دور اول پاسخگويي به سؤالات، برنامهريزي كرده بودم كه در 20 دقيقه به بيشتر سؤالات پاسخ دهم. 4-3 سؤال را باقي گذاشتم كه در دور دوم پاسخ بدهم. در مجموع شايد چيزي حدود 28 دقيقه طول كشيد تا به سؤالات این درس پاسخ دهم.
چند ساعت در هفته براي مطالعهي درس علوم اجتماعي اختصاص ميداديد؟
علوماجتماعي يكي از دروسي بود كه زمان زيادي را به آن اختصاص ميدادم. بهطور معمول بودجهبندي هر آزمون را براي علوماجتماعي، 8-6 بار مرور ميكردم.
شيوهي مطالعهي شما در اين درس چگونه بود؟
ابتدا بر اساس بودجهبندي آزمونهاي کانون در برنامه راهیردی، درسها را به صورت مفهومي ميخواندم و سپس به تستزني ميپرداختم. تستهايي كه غلط زده بودم يا پاسخ نداده بودم يا درست زده بودم، اما نكتهي ناب و خوبي در آن تستها بود، در حاشيهي كتابم با خودكار قرمز مينوشتم و در كتابم علامت ميزدم تا مشخص شود كه در چه قسمتهايي دچار ضعف هستم. بعد از حل همهي تستها، كتاب را چندين بار ميخواندم تا یادگیری من کامل شود و تسلط خوبی بر تمام جزئيات کتاب پیدا کنم.
در این درس چه روشهایی برای تستزنی داشتید؟
برای تستزنی در این درس تعدادی تست را مشخص ميكردم و آنها را در طول 13 روز پخش ميكردم. در درس جامعهشناسی معمولاً تستها را به بخشهاي 25 سؤالي تقسيم ميكردم. در جلسه آزمون به محدودهی زمانی پاسخگویی به هر درس توجه داشتم و در پاسخدهی به سؤالات از تکنیک زمانهای نقصانی استفاده میکردم. در هر درس به سوالاتی که چالش بیشتری داشتند پاسخ نمیدادم و 5-2 سؤال را باقي ميگذاشتم و در انتهای آزمون به سؤالات نزده پاسخ میدادم. اين روش از اين جهت كه زمان را به شكلي فوقالعاده مديريت ميكند و همچنين تعداد غلطها را كاهش ميدهد، بسیار عالی بود.
به چه نكات و مطالبي برای مطالعهی مباحث جامعهشناسي و علوماجتماعي بايد بيشتر توجه داشت؟
در درس علوماجتماعي باید مطالب را عميق بخوانید. این درسي بسيار در تراز و رتبهي كل تأثیرگذار است و ضريب بالایی دارد البته به طور معمول توسط دانشآموزان دست كم گرفته ميشود.
در خلاصهنويسيها به چه نكاتي توجه داشتيد؟
لازم نميديدم كه همهي يك درس را خلاصهنويسي كنم، بلكه مفاهيمي كه چندبار در تستها آنها را غلط ميزدم و خيلي مشكل داشتم (مثل عقل علمي و نظري) را در يك برگهي كوچك خلاصه ميكردم و هر روز چندبار آن را مرور میکردم. در طول 3-2 روز آن مباحث به نقاط قوتم تبديل ميشد.
منابع شما براي آزمونهاي در طول سال چه بود؟
منبع اصلي من كتاب درسي بود. در مرحله بعدی از تستهاي كتاب آبي کانون و تستهاي كنكور و سازمان سنجش هم استفاده میکردم.
تراز و درصد شما در آزمونهاي در طول سال چه بود؟
در بیشتر آزمونها و بهخصوص دوران بعد از عيد که ترازم در این درس تثبیت شده بود، به درس علوم اجتماعی، بالاي 80 درصد پاسخ ميدادم.
در دوران جمعبندي (خرداد ماه) چه كارهايي پيرامون اين درس انجام دادهايد و منابع شما در اين دوران چه بود؟
در دوران جمعبندي در اين درس و ساير دروس فقط كتاب را ميخواندم. در دوران جمعبندي تمركز ويژهاي هم روي جامعهشناسي داشتم و هريك از 3 كتاب جامعه را در هر هفته 3-2 بار مرور میکردم.
در 3 آزمون جامع به اين درس چگونه پاسخ داديد؟
در هر سه آزمون بالاي 90 درصد.
كدام مباحث را در اين سه كتاب با اهميتتر ميدانيد؟
در كل تمركز كنكور بيشتر بر روي مباحث كتاب علوماجتماعي سال چهارم است. به طور کل مباحث دشوارتری در اين كتاب نسبت به جامعهشناسی وجود دارد و حجم مطالب نيز زياد و در بيشتر موارد، جملهبنديهاي غلطانداز اين كتاب ميتواند فهم مطالب را براي دانشآموزان سختتر كند. همچنين اين سه كتاب در خيلي از مباحث با هم ارتباط زيادي دارند و معمولاً در سؤالات تركيبي از اين ارتباط خيلي استفاده ميشود. به طور مثال میتوانم نمونهای از ارتباطها را ذکر کنم:
در جامعهشناسي (1) درسهاي 7 و 16 در مورد عقل عملي و نظري و علوم نظري و عملي است.
در درسهاي 6 و 15 در مورد جامعهشناسي پوزيتيويستي و رويكردهاي حسي و تجربي و آسيبهاي آن بحث شده است.
در مورد ديدگاههاي ماكس وبر در درسهاي 6 و 11 بحث شده است.
در مورد آگوست كنت و ديدگاههاي او در درس 10 علوماجتماعي و درس 6 جامعهشناسي 1 بحث شده است.
در مورد ليبراليسم در درس 6 علوماجتماعي و درس 14 جامعهشناسي 2 بحث شده است.
براي پاسخگويي به سوالات تركيبي چه تدبيري انديشيديد؟
براي پاسخگويي به سؤالات تركيبي لازم است كه بدانيد هر جمله دقيقاً مربوط به چه مفهومي است و نبايد آن مفاهيم را با هم اشتباه کرد زیرا گاهی شباهت این مفاهیم میتواند ما را به اشتباه بیندازد. مرور زياد و خلاصهبرداري و دستهبندی مطالب ميتواند به مرور به حل بهتر سؤالات تركيبي كمك زيادي كند.
براي يادگيري و بهخاطر سپردن روايط علت و معلولي و پيامدهاي پديدههاي اجتماعي، از چه روشي استفاده ميكرديد؟
خواندن مداوم و فهميدن تمام جملات كتاب را پيشنهاد ميكنم براي يادگيري بهتر اين درس، صفحات كتاب را تقسيم كنيد و در هر بار خواندن مثلاً 10 صفحه از كتاب را بخوانيد.
آيا در اين 3 درس هميشه به نوع طراحي سؤالات كنكور فكر ميكرديد و آنها را پيشبيني ميكرديد؟
هميشه نوع نگاه طراحان كنكور به سؤالات اين درس را در نظر ميگرفتم، اما هيچوقت سؤالات را پيشبيني نميكردم و هيچ مبحثي را بر ديگري ترجيح نميدادم، زیرا همهي مباحث به يك اندازه مهم هستند. همهي مباحث كتاب (متن، زير عكسها، شكل و ...) همگي داراي اهميت يكساني هستند. بعلاوه رويكرد كنكور در سالهاي اخير اين بوده كه از بخشهایی كه كمتر مورد توجه بوده، سؤالات دشوارتری طرح كنند. تنها كاري كه يك دانشآموز عاقل ميتواند انجام دهد این است که همهی مباحث را بخواند.
براي داوطلبان كنكور 96 چه پيشنهادي داريد؟
هميشه از تجربيات خودتان نهايت استفاده را ببريد و از اشتباهاتتان كه بهترين راهنماي شما هستند، درس بگيريد. در اغلب مواقع، سطح دانشآموزان يكسان است، اما چيزي كه تفاوتها را رقم ميزند روشهاي درس خواندن و تستزني است.
موفقيت بالای 90 درصد در این درس بر پايهي تسلط زياد بر تك تك جملات كتاب درسی است. تکرار و مرور لازمه تسلط زياد است.
مهمترين نکته اين است كه دانشآموزان ابتدا در تراز خود ثبات داشته باشند و بعد به دنبال افزایش تراز بروند. مهم نقطهي شروع نيست، بلكه مهم نقطهي پايان است. يادتان باشد كه آنقدر شكست بخوريد تا بالاخره راه پيروزي را ياد بگيريد.
مصاحبهکننده: زهرا داميار و ارغوان عبدالملكي
