برنامه فرصت برابر
پنجشنبه: 1391/10/07
کارشناس برنامه: کاظم قلم چي
----------------------------------
"ارتباط تلفني برنامه با کاظم قلم چي مدير کانون فرهنگي آموزش"
امروز راجع به تعادل بين درس هاي عمومي و اختصاصي و بين درس هاي عربي و زبان توضيحاتي را مي دهم، اگر سري به سايت کانون بزنيد مشاهده مي کنيد که در رشته هاي برتر هربار يکي از اين رشته ها را در رياضي و تجربي و انساني و گروه منحصرا زبان رتبه هاي کمتر از 10 آن رشته را اعلام مي کنيم .
يعني قبولي هاي کانون در سال گذشته از 10 تا به چند سوال در هر درسي جواب داده اند با اين هدف که ملموس تر و مفهوم باشد، راحت تر در ذهن بماند مثلا در رشته برق دانشگاه تهران برق دانشگاه صنعتي شريف برق صنعتي اميرکبير ، علم و صنعت ، خواجه نصير اگر دقت کنيد مي بينيد که در دروس عمومي و اختصاصي ميانگين نمره قبولي کانون در اين رشته ها چند تا از 10 تا بوده مثلا در رشته برق شريف اگر ملاحظه کنيد مي بينيد که از 10 تا 8 تا يا برق دانشگاه تهران از 10 تا 5/7 بوده دانشگاه اميرکبير از 10 تا 7 تا بوده يا خواجه نصير و دانشگاه اصفهان از 10 تا 7 تا بوده نکته اي که وجود دارد تعادل بين دروس است حالا در تعادل بين دروس مي رسيم به اين نکته که در ترازهاي بالاتر تعادل بيشتري بين دروس عمومي و دروس اختصاصي وجود دارد يعني دروس اختصاصي و عمومي را تقريبا در يک رده زده اند و موقعي که مي رسيم به نمره هاي ترازهاي پائين تر عدم تعادل بيشتر مي شود ناهماهنگي بيشتر مي شود، مثلا در شهرهاي بزرگتر که امکان رفتن به کلاس هاي ترمي زبان بيشتر است داوطلبان کنکور درصد بيشتري از زبان را زده اند يا در شهرهاي کوچکتر و در ترازهاي پائين تر نمره زبان پائين تر مي آيد.
ولي به صورت متعارف که نگاه مي کنيم معارف نمره بالاتري دارد بعد مي رسيم به زبان بعد عربي و زبان فارسي که در يک رده هستند هرقدر ترازها بالاتر مي آيد تعادل بيشتر است هرقدر نمره ها بيشتر مي شود تعادل هم بيشتر است مفهوم معکوس اين قضيه اينست که اگر دانش آموزي مي خواهد تراز بهتري داشته باشد بايد در درس خواندن تعادل بيشتري را حفظ کند .
مي توان نتيجه گرفت داوطلباني که تراز پائين تري دارند به دروس عمومي بيشتر اهميت مي دهند؟
جواب اين سوال بله و خير نيست هر دانش آموزي بايد جدول جمع بندي هدفگذاري را که طراحي کرده ايم ببينند در آن قسمت که لازم دارد تمرکز کند.
مثلا اگر کسي در دروس اختصاصي بهتر کار کرده بايد سعي کند که دروس عموميش را به تعادل برساند يعني اختصاصي را نقطه قوت و پايداريش را نگهدارد و عمومي را به تعادل برساند، دانش آموز ديگري برعکس روي دروس عمومي بيشتر کار کرده بوده حالا بايد روي دروس اختصاصي بيشتر کار کند روي موضوع هدفگذاري هميشه تأکيد مي کنيم يعني به تعادل رساندن به معناي افزايش کيفيت است.
*****
"پرسش هاي پيامکي و پاسخ هاي کاظم قلم چي"
من فارغ التحصيل تجربي هستم سوالم اينست که داوطلبي که از 5000 به 7000 رسيده چه کارهايي را انجام داده ؟
کسي که از 5000 به 7000 مي رسد کارهاي خيلي مهمي را انجام داده است البته اگر که واقعي باشد چون جهش هاي خيره کننده را بايد با مکث مورد بررسي قرارداد 2000 نمره تراز پيشرفت کردن منطقي به نظر نمي آيد البته اين دانش آموزان چند ويژگي دارند يکي اينکه خيلي سخت کوش هستند و مطالعه فراواني انجام مي دهند دوم شفاف بودن است يکي از ويژگي هاي رتبه هاي بالا اين است که مي دانند دنبال چه چيزي مي گردند و هر درسي را بايد چگونه بخوانند بايد در تمام زمينه ها مطالعه داشته باشند و دوم اين که وضوح و شفافيت کار خود را بايد بالا ببرند از ويژگي هاي رتبه هاي برتر اينست که مي دانند دنبال چه مي گردند و هر درسي را بايد چگونه بخوانند مثلا از آقاي محمد استاد محمدي بعد از اينکه رتبه بالايي گرفته بود پرسيدم که آيا شما در برنامه خود وضوح و شفافيت داشتي ؟
ايشان گفت : من بعد از تابستان دقيقا مي دانستم هر کدام از درس هاي عمومي را چگونه بايد بخوانم يعني در هر درس مي داند که چه چيزي برايش لازم است بنابراين زمان کافي گذاشتن ، تعادل داشتن و اين که مي دانند چکار مي کنند.
قطعا کساني که در مورد کار خودشان فکر مي کنند مي توانند پيشرفت کنند. من از دوستان خوبم خواهش مي کنم هم روي کار خودشان ارزيابي داشته باشند يعني اول خودارزيابي داشته باشند دوم اينکه براي خودشان طرح و نقشه داشته باشند و طرح و نقشه خودشان را در آزمون هاي متوالي برنامه کانون رصد کنند و بعد در کلکسيون روش هاي دوستان ديگر خود و رتبه هاي برتر هم بگردند و آن چيزهايي را که به درد خودشان مي خورد انتخاب کنند.
در اين دوران کتاب هاي درسي را هم بايد خواند يا نه ؟ فقط خلاصه خواني کرد و به کتاب اکتفا مي کند ؟
اين سوال جالبي است درست است که ممکن است اين طور به نظر برسد که سوال کننده مي خواهد کمتر کتاب بخواند و مي خواهد برود سراغ خلاصه درس ولي در جواب اين سوال بايد گفت بهتر است به کتب درسي حتما توجه شود در عين حال که خلاصه درس را مي نويسيد و از درخت دانشي که درست کرده ايد آغاز کنيد وليکن کتاب درسي را به عنوان منبع اصلي فراموش نکنيد چون در بار دوم مطالعه خودتان به نکاتي پي مي بريد که در دفعه اول به آن جزئيات دقت نکرده ايد و اساسا درست اين است که ما در دور اول مطالعه اساس قضيه و ساقه اصلي را ببينيم و بعد برويم سراغ شاخه هاي فرعي و سراغ برگها، در اين جا مي خواهم تعريفي را از دانش ارائه بدهم دانش آن چيزيست که وقتي همه چيزهايي که در مدرسه و دانشگاه ياد گرفته بوديم را فراموش کرديم برجاي بماند، چه چيزي برجاي مي ماند؟ همين مهارت فراشناختي و مهارت تفکر و مديريت تفکر .
اگر در همه روزها هفت واحد درسي شامل سه درس عمومي و چهار درس اختصاصي را ياد بگيرم اختلالي ايجاد نمي شود و به عبارت ديگر باعث فراموشي زود هنگام در آموخته ها نمي شود ؟
بنابراين بايد گفت که اگر در روز حدود ده ساعت بخوانيد و در هفته حدود هفتاد ساعت درس بخوانيد ، اينکه تنوع ايجاد کنيد اشکالي ندارد منتها بايد توجه داشته باشيد که بعد از يک درس محاسباتي يک درس متني يا زباني را بخوانيد يعني بعد از رياضي، فيزيک را نخوانيد حتي دانشمندان نيز اين گونه به خودشان استراحت مي دهند که بعد از يک مطالعه عميق مي روند سراغ يک مطالعه متنوع ، اگر دقت کرده باشيد در سوالات کنکور نيز بعد از اينکه اولين سري سوالات رشته تجربي اختصاصي و رياضي است دومين سري سوالات زيست شناسي است و اين طور نيست که بعد از سؤالات رياضي سؤالات فيزيک قرارگرفته باشند بعد از زيست شناسي فيزيک است و بعد از فيزيک سؤالات شيمي است.
لطفا کمي هم در مورد سؤالات نشان دار صحبت کنيد ؟
همه سؤالات براي دانش آموزان داراي اهميت يکسان نيست همه لغات انگليسي يا عربي براي دانش آموزان به يک ميزان ساده يا مشکل نيست برخي واژگان براي بعضي از يادگيرندگان چموش است و سخت در ذهن ما ميرود، بعضي از واژه هاي انگليسي را هم که مي خواهيم يادبگيريم در همان نوبت اول يادمي گيريم پس بنابراين بايد اين ها را به نوعي نشان دار کنيم ، جعبه لايتنر که آقاي سباستين لايتنر يک عمري تحقيق کرده و اين متدولوژي جعبه لايتنر را طراحي کرده اساسا برمبناي طبقه بندي و تفکيک و تفاوت و تمايز بين واژه هاي مختلف بنا شده، حالا در مورد تست ها و سؤال ها هم بايد يک چنين رويه اي را داشته باشيم "نشان دار کردن" اما چه چيزهايي را نشان دار کنيم ؟
اولين معيار اينست : هر دانش آموزي خودش بايد به اين قدرت تشخيص برسد که کدام سؤال مهم تر است اين يک مهارت فراشناختي است يعني مهمترين قدرت تفکر ، توانايي تشخيص مهم ها است يکي از ويژگي هاي نابغه ها اينست که مي توانند اولويت ها و مهم ها را تشخيص دهند تفاوت يک نابغه با يک آدم معمولي در اينست که نابغه مي تواند اولويت و مهم را از غير مهم تشخيص دهد بنابراين هر دانش آموزي بايد اين دو تا سؤال را بداند اولا" کدام سؤال مهم است ؟
دوم : کدام سؤال براي خود او مهم است ؟
اما يک سري متدهاي ساده تر هم داريم که خود دانش آموزان تشخيص بدهند و اين تکنيک همان تکنيک "ف" "ش" "ن" "م" است "ف" يعني فراموش کرده ها، زماني که مي نويسيم "ن" يعني يادگيري ناقص انجام گرفته و بايد اين يادگيري ناقص را تکميل کنم، "ش " يعني "شک دار " يعني يک نوع ديگر ناقص يادگرفتن است.
از اين ناقص يادگرفتن ها نبايد آزرده خاطر شويم ، چرا؟
براي اين که همه ما يادگيري ناقص را داريم ، بايد يادگيري ناقص را برسانيم به يک پله بالاتر، پس شک دار هم جور ديگري بايد نشان دار کنم پس فراموش کرده ها را نشان دار مي کنم ، شک دار ها را که "ش" مي نويسم نشان دار مي کنم ، ناقص يادگرفته ها را هم که خودم مستقيم مي دانم که ناقص ياد گرفته ام آن را هم نشان دار مي کنم مهم ها را هم که خود دانش آموز بايد تشخيص دهد البته مهم ها را ممکن است از معلم و دبير هم بپرسم يا از پشتيبان يا دوستان ، حتي در سايت کانون بخشي را داريم که دوستان مختلف سؤالات مهم را به عنوان پيشنهاد ارائه مي دهند، يا سؤالاتي که در کتاب جمع بندي هست .
دقيقا"، در کتاب جمع بندي هم يک سري سؤالات پيشنهاد شده، دانش آموز مي تواند از آن جا نکات اصلي و مهم را پيدا کند .
همان طور که در مورد نوابغ گفتم يکي از ويژگي هاي نابغه ها قدرت تشخيص اولويت ها و مهم ترها است، پس دوستان دانش آموز مي توانند مثل نابغه ها عمل کنند يک مجموعه سؤال را که مي بينند، تعدادي از صفحات را پشت سر هم مي خوانند مي توانند تعيين کنند که کدام مهم است، حتي بعضي از دوستان ما خودشان را بجاي طراح سؤال مي گذارند و مي گويند که اگر من معلم يا طراح سؤال بودم اين را انتخاب مي کردم به عنوان سؤال و آن مورد را نشان دار مي کنند يک جمله ديگر هم بگويم ؛ مي گويند وقتي که همه چيز مهم است ، هيچ چيز مهم نيست.
يعني ما بايد اولويت بندي کنيم و تشخيص اولويت ها از طريق نشان دار کردن رخ مي دهد با دو گروه اصلي ، يکي اين که دانش آموزان بيايند مهم ها را نشان دار کنند از ديد خودشان و از ديد معلم مشاور پشتيبان يا کتاب جمع بندي که اشاره شد يا کتاب اشتباهات متداول ، دوم اين که بروند سراغ يادگيري ناقص ، يادگيري ناقص هم که با همان نشان دار کردن مشخص مي شود به اضافه سؤالاتي که اشتباه جواب داده ام ، برخي دانش آموزان گاهي اوقات از اين که سؤالي را اشتباه پاسخ داده اند عصباني مي شوند ، اگر شانسي جواب نداديم و در دام آموزشي افتاديم و اشتباه جواب داديم ، اصلا" نبايد ناراحت شويم ، خود اين مسئله يادگيري ناقص است ، من يادگيري ناقص را علامت مي زنم و به نتيجه بهتر مي رسانم ، مثلا از يکي از دانش آموزان ما که پيشرفت زيادي داشت سؤال کردم چه کار کردي که به اينجا رسيدي ؟
جواب داد ازسؤالاتي که نشان دار کرده بودم شروع به مطالعه کردم . پس اگر با تفکر و تعمق مطالعه کنند باعث موفقيت آن ها خواهدشد.
من هدفم را مي شناسم مي دانم چي مي خواهم و حتي مي دانم براي رسيدن به هدفم بايد از همه چيزم بگذرم ولي نميدانم چرا وقتي زمان عمل فرا مي رسد تنبل تر از قبل مي شوم لطفا کمکم کنيد .
اين سوال دو ويژگي دارد ، ويژگي اول خودآگاهي خيلي قوي اين دانش آموز است ويژگي دوم نشان دهنده خود ابرازي خيلي قوي اين دانش آموز است که دو مورد از موارد مهم هوش هيجاني يا EQ است.
البته مهمترين قسمت هوش هيجاني بخش اول آن نيست بلکه بخش دوم آن است که شامل مديريت برخورد است يعني قدرت نه گفتن قدرت مديريت ارادي ، ايشان مي گويند که من در مديريت اراده ضعيف هستم تنبلي مي کنم چند تا تکنيک را گوشزد مي کنم اول اين که تصور نداشته باشيد که يک شبه انسان با اراده اي مي شويد و اين يک روند تدريجي است.
مثل تمرکز که بايد به تدريج اتفاق بيفتد، قوي شدن اراده نيز بايد به تدريج اتفاق بيفتد يعني يک شبه نمي توان تبديل به يک انسان با اراده شد و نياز به تمرين دارد، حالا براي زودتر رسيدن به اين هدف يک پيشنهاد خوب دارم اگر با هر کدام از افراد خانواده خود رابطه خوبي داريد يا يک دوست خوب درسخوان جدي داريد از آن ها بخواهيد که کمکتان کنند و شما را در مسير هل بدهند پس دو روش وجود دارد : يکي اين که به تدريج اتفاق مي افتد و بايد تصميماتتان را بنويسيد و روش دوم اين که از يکي از نزديکان مثل مادر خواهر برادر پدر يا يک دوست بخواهيد کمکتان کنند که به تدريج اراده تان قوي شود .
--------------------------------------------
تهيه و تنظيم:
گروه سايت هاي اطلاع رساني تخصصي " آتي پرس "
www.lawpress.ir"www.atipress.com"" www.ictpress.ir" www.edupress.ir " www.PrPress.ir
