بعضی از دانشآموزان به دلیل تعداد زیاد سؤالات، ارزیابی آزمون را انجام نمیدهند و باعث میشود اشتباهات آنها بارها تکرار شده و هیچ وقت نقاط ضعفشان برطرف نشود. برای حل این مشکل از این راهحل استفاده کنید:
1- دو درس را روز جمعه بعد از آزمون ارزیابی کنید؛ دو درسی که درصد بالاتری دارند؛ چون تعداد اشتباهات و نزدههای کمتری دارند). بهتر است یک درس از درسهای اختصاصی و یک درس از درسهای عمومی انتخاب شود.
2- برای تک تک درسهای باقیمانده، تعداد سؤالاتی را که باید ارزیابی شوند مشخص کنید و آن را به تعداد جلساتی که آن درس طی فاصلهی دوهفتهای آزمون مطالعه میشود تقسیم کنید.
به طور مثال: دانشآموزی از 20 سؤال درس ریاضی آزمون تنها به 4 سؤال پاسخ صحیح داده است و 16 سؤال غلطزده و نزده دارد که باید ارزیابی شود. اگر درس ریاضی 2 روز در هفته مطالعه شود، طی 2 هفته، 4 جلسه برای ریاضی زمان در نظر گرفته شده است. اگر 16 سؤال ریاضی را به 4 جلسه تقسیم کنیم برای هر جلسه فقط کافی است 4 سؤال را ارزیابی کنیم.
این روش، یعنی تقسیمبندی سؤالات قابل ارزیابی، به دلیل کمتر شدن حجم سؤالات در یک بازهی زمانی باعث میشود دانشآموز با تمرکز بیشتر به ارزیابی آزمون بپردازد.
