اساسیترین عامل برای موفقیت مطلوب در تحقق هدفهای آموزشی، معلم است. معلمان بر اساس وظیفهای که دارند به درس اهمیت ویژهای میدهند و تمام کوشش آنها بر این است که به هر طریقی که شد درس را به دانشآموز انتقال دهند.
معلمها با ویژگیهای روحی و فکری دانشآموزان آشنا هستند و میتوانند مطالب را بهتر به دانشآموز منتقل کنند؛ چون ساعات بیشتری را با آنها میگذرانند و با سایر معلمان نیز در ارتباط هستند.
قرار گرفتن دانشآموزان در کنار هم، حس رقابت بیشتری را برای بهتر درس خواندن و به دست آوردن نمرهی بهتر در آزمون ورودی دانشگاه ایجاد میکند و در نهایت مدرسه همچون خانه، بستری است که نقش مهمی را در موفقیت دانشآموزان ایفا میکند. میتوان گفت مدرسه خانهی دوم دانشآموزان است.
