آن‌ها که در امتحانات نمره‌های خوبی کسب کردند

آیا در امتحانات مدرسه هم توانستید در نقاط قوت پایدار خود نمره‌های خوبی به دست آورید؟

آن‌ها که در امتحانات نمره‌های خوبی کسب کردند

آيا در امتحانات مدرسه هم توانستيد در نقاط قوت پايدار خود نمره‌هاي خوبي به دست آوريد؟

گزینه‌‌ی 1: بله؛ من نقاط پايدار خود را در امتحانات مدرسه هم حفظ كرده‌ام. هم در كانون هم در مدرسه نقاط قوت پايدارم يكسان است.

گزینه‌ی 2: در بعضي درس‌ها در مدرسه امتحاناتم را خوب دادم اما در آزمون‌هاي كانون جزو نقاط قوت پايدارم نيست.

گزینه‌ی 3: در بعضي درس‌ها در كانون نقطه‌ي قوت پايدار دارم، در مدرسه هم خوب هستم اما در امتحان مدرسه آن طور كه خودم مي‌خواستم، نتوانستم خوب ظاهر شوم.

گزینه‌ی 4: در بعضي درس‌ها در كانون نقطه‌ي قوت پايدار دارم اما در مدرسه نمي‌توانم خوب ظاهر شوم. نمي‌دانم چرا!

در بررسي انجام‌شده بر روي دانش‌آموزان، نکات زیر برداشت می‌شود:

1. تعداد قابل توجهی از داوطلبان نقاط قوت پایدار یکسانی، هم در مدرسه و هم در آزمون‌های کانون دارند که این مطلب سازگاری و هماهنگی آزمون‌ها را با درس‌های مدرسه و کتاب درسی نشان می‌دهد (راه اصلی و ابتدایی موفقیت در آزمون، توجه و پیشبرد صحیح درس‌های مدرسه و امتحانات آن است؛ زیرا برای رسیدن به تسلط باید از پل ادراک و تثبیت گذر کنیم).

2. داوطلبانی که به گزینه‌ی 2 پاسخ داده‌اند، کسانی هستند که درس‌های نیم‌سال اول را شب امتحانی خوانده‌اند؛ زیرا در طول ترم در برخی درس‌های آزمون‌ها نتیجه‌ی خوبی نگرفته‌اند، اما در امتحانات به دلیل بالا رفتن موقت ساعت مطالعه، نمره‌ی رضایت‌بخشی عایدشان می‌شود. لازم به ذکر است که این عده از داوطلبان درصد بالایی را مخصوصاً در گروه‌های پایه به خود اختصاص داده‌اند.

3. بسیاری از افرادی که به گزینه‌ی 3 پاسخ داده‌اند به دلایلی از قبیل ضعف در برنامه‌ریزی برای مطالعه‌ی صحیح درس‌های امتحانی، بودجه‌بندی اشتباه مطالب امتحانی توسط دانش‌آموز، غیر استاندارد بودن برخی امتحانات، بروز مشکلات غیر مترقبه و... اشاره می‌کنند. لازم به ذکر است که این گروه تعداد کم‌تری را نسبت به دو دسته‌ی قبل شامل می‌شوند.

4. افرادی را که به این گزینه پاسخ داده‌اند می‌توان جزء چالش‌های آموزشی دانست. بسیاری از آن‌ها ممکن است به دلیل عدم توجه به مرحله‌ی تثبیت درس‌ها و توجه بی‌موقع و غیر اصولی به امر تست زدن، دچار این مشکل شده باشند. البته شایان ذکر است که چنین نقاط قوتی معمولاً نقاط قوت مجازی به شمار می‌آیند. بدین معنی که به دلیل عدم مطالعه‌ی عمیق، تنها در شرایط خاص و به صورت اتفاقی، نتایج مثبتی به دست آورده‌اند. البته دلایل دیگری نیز که بیش‌تر جنبه‌ی روحی و روانی دارند در این امر می‌تواند اثرگذار باشد.

v    در درجه‌ی اول باید دانش‌آموزان را به مطالعه‌ی مستمر درس‌ها در طول ترم هدایت کرد.

v    سپس با تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری در امر تثبیت مطالب درسی، عمق دانش آن‌ها را افزایش داد.

v    در مرحله‌ی بعد برای افزایش تسلط، آن‌ها را به امر تست‌زنی هدایت کنیم. این مسئله موجب می‌شود که نقاط قوت مدرسه و آزمون برای دانش‌آموزان به یک همپوشانی قابل قبولی برسد و این امر موجب بالا رفتن روحیه و اعتمادبه‌نفس آن‌ها شود.  

Menu