اهمیت آزمون‌های مفهومی

با توجه به مفهومی شدن سؤالات امتحان نهایی در سال‌های گذشته در راستای همسو کردن هر‌چه بیش‌تر آزمون با نیاز دانش‌آموزان و ایجاد تنوع و امکان انتخاب در خدمات کانون، چند ماهی است آزمون‌های مفهومی را...

اهمیت آزمون‌های مفهومی
اهمیت آزمون‌های مفهومی

با توجه به مفهومی شدن سؤالات امتحان نهایی در سال‌های گذشته در راستای همسو کردن هر‌چه بیش‌تر آزمون با نیاز دانش‌آموزان و ایجاد تنوع و امکان انتخاب در خدمات کانون، چند ماهی است آزمون‌های مفهومی را در دو مقطع اول و دوم دبیرستان برگزار می‌کنیم.
نکته‌ی مثبتی که با آن روبه‌رو شده‌‌ایم این است که در این مقاطع به دور از هر گونه قالب خاص و محدودکننده‌ای که توان علمی دانش‌آموزان را به جهت خاصی هدایت کند، می‌توان به تقویت زیربناهای فکری و پایه‌های علمی آن‌ها پرداخت و به دور از نگرانی از محدودیت‌های زمانی که در سال‌های آتی با آن مواجه خواهند شد، به آموزش و سنجش مفاهیم علمی پرداخت.
ما معتقدیم دشوار بودن به معنای فراتر بودن از سطح مفاهیم کتاب درسی نیست، بلکه به معنای ژرف و عمیق بودن این‌گونه پرسش‌ها و مسئله‌هاست. دانش‌آموزانی که درک درست و عمیق از مفاهیم کتاب درسی پیدا کرده باشند، می‌توانند به این گونه پرسش‌ها پاسخ دهند.
در این آزمون‌ها نیمی از سؤالات با سطح دشواری بالاتر و در عین حال با تکیه بر مفاهیم کتاب درسی (نه خارج از آن) برای دستیابی به حیطه‌های بالاتر شناختی، سنجش و آموزش طراحی شده است و نیمی دیگر از سؤالات به صورت مشترک با دفترچه‌ی آزمون‌های عادی کانون، آورده می‌شود.
به این ترتیب نگرانی دانش‌آموزان برتر برای امکان سنجش در جمعیت خاص خودشان و در عین حال جامعه‌ی آماری وسیع‌تر با کل دانش‌آموزان برطرف می‌شود. طراحی کارنامه به گونه‌ای است که بر مبنای سؤالات مشترک، این دو امکان هم‌زمان میسر خواهد بود.
منبع :

زهرا رستمی
کارشناس برنامه : زهرا رستمی
Menu