نام و نام خانوادگی: اسما خلیق
پایه: نهم
نام شهر و استان: اردبیل
از چه سالی عضو کانون بوده: 4 سال
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار - متوسطه اول
شغل و تحصیلات پدر: آزاد - متوسطه دوم
مصاحبهگر: شیده شیرازی
شما به توصیه چه کسی در آزمون ثبت نام کردید؟ دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
به توصیهی مشاور مدرسه و دوستانم در آزمون ثبتنام کردم. شرکت در آزمونها باعث شد ضعفهایم را بشناسم و برنامهریزی دقیقتری برای درس خواندن داشته باشم.
مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله، مطابق برنامهی راهبردی پیش میرفتم. معمولاً آخر هفته برنامهریزی میکردم و ساعت مطالعهی هر درس و مرور تستها را مشخص میکردم.
آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت میکردید؟ دلیل آن چیست؟
بله، در آزمون هدفگذاری و مشابه سال قبل شرکت میکردم تا روند پیشرفت خودم را ببینم و بدانم نسبت به سال گذشته در چه درسهایی بهتر شدم.
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامهی مبحثی، نمرهکل و نقطهزنی استفاده میکردم. کارنامهی مبحثی کمک میکرد ضعف هر درس را پیدا کنم و کارنامهی نمرهکل برای مقایسهی عملکردم مفید بود.
کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟
نقطه قوت من در درس ریاضی و علوم بود. برای این درسها زیاد تست کار میکردم و قبل از حل تستها، خلاصهنویسی درسنامه را مرور میکردم.
در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
در درس فارسی مشکل داشتم اما با تمرکز روی معنی واژهها و تستزنی منظم آن را به نقطه قوت تبدیل کردم.
روزی چند ساعت درس میخواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص میدادید؟
معمولاً روزی ۵ تا ۶ ساعت درس میخواندم و حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد وقت را به تستزدن و بررسی پاسخنامه اختصاص میدادم.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله، دفتر برنامهریزی داشتم. پرکردن آن باعث شد منظمتر مطالعه کنم و زمانهای تلف شده را کمتر کنم؛ حتی در کارهای روزانه هم نظم بیشتری پیدا کردم.
روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
بعد از هر آزمون، سؤالهای غلط و نزده را تحلیل میکردم و دلیل اشتباه را یادداشت میکردم تا در آزمون بعدی تکرار نشود.
دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟
بله، در کنار درس به طراحی و کار با نرمافزارهای ساده هم علاقهمندم و آن را یاد گرفتم که باعث خلاقیت بیشترم شد.
برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار میبرید؟
در دوران امتحانات ابتدا مطالب کتاب درسی را مرور میکنم، بعد تستهای پرتکرار را کار میکنم تا تسلط بیشتری به دست بیاورم.
برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
از تابستان قبل برای آزمون تیزهوشان شروع به مطالعه کردم تا وقت کافی برای مرور و تمرین تستها داشته باشم.
کدام قسمت کتابها (درسنامه، سوالها و پاسخنامه) برایتان جالب بود و به شما کمک کرد؟
بخش سؤالها و پاسخنامه برایم جالبتر بود چون باعث میشد با روشهای مختلف حل آشنا شوم و دید تحلیلیام تقویت شود.
روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟ بعد از حل چند تست پاسخنامه را نگاه میکردید؟ برای سوالات صحیح نیز پاسخنامه تشریحی را میخواندید؟
بعد از حل هر مجموعهی ۵ تا ۱۰ تست به پاسخنامه مراجعه میکردم؛ حتی برای سؤالهای درست هم توضیح تشریحی را میخواندم تا نکات جدید یاد بگیرم.
با چه روشی کتابهای خود مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟
اول درسنامه را خلاصه میکردم، بعد تست میزدم تا مطالب بهتر در ذهنم تثبیت شود و روش پاسخ دادن را یاد بگیرم.
هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار میکند؟
منابع را فقط یکبار نمیخواندم، بلکه هر فصل را چند بار مرور و تستها را دوباره حل میکردم تا تسلطم بیشتر شود.
چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد میکند؟
برای تعادل بین استعداد تحصیلی و تحلیلی، زمان مشخص و جداگانه برای هر کدام میگذاشتم؛ تمرکز ذهنی را بیشتر روی نقاط ضعف حفظ میکردم.
برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت است؟
در دوران جمعبندی ابتدا خلاصهنویسیها و نکات مهم را مرور میکنم و سپس تستهای زماندار میزنم تا سرعت و دقت خودم را بالا ببرم.
