نام و نام خانوادگی: آیریک عظیمی
مقطع و رشته: نهم
نام شهر و استان: تهران
میزان تحصیلات پدر_شغل پدر: دکترای حقوق - وکالت
میزان تحصیلات مادر_شغل مادر: دکترای حقوق-وکالت
سالهای کانونی: سال اول
مصاحبه گر: امیرسینا اشکبار
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
هرگز.برای من، هر آزمون کانون یک تمرین واقعی و یک فرصت طلایی برای شناسایی خود است. حتی در هفتههایی که حجم تکالیف مدرسه زیاد بود یا احساس میکردم روی تمام مباحث مسلط نیستم، با این باور که "شرکت کردن مهمتر از نتیجه است" در جلسه حاضر میشدم. این آزمونها به من آموخت که چگونه در شرایط مختلف، مدیریت زمان و استرس داشته باشم.
پیوستگی در آزمونها چگونه باعث پیشرفت شما شد؟
این پیوستگی،نظم آهنینی به روند تحصیلی من بخشید. من آزمونها را نه به عنوان یک امتحان، بلکه به عنوان یک "دستیار برنامهریزی" میدیدم. کارنامه هر آزمون، مانند یک گزارش عملکرد دقیق بود که به من نشان میداد در دو هفته گذشته چقدر مؤثر مطالعه کردهام و برای دو هفته آینده باید بر چه چیزی تمرکز کنم. این چرخه مداوم، پیشرفتی پایدار و قابل اندازهگیری برایم ایجاد کرد.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟ اگر بله، انگیزهتان چه بود؟ چه دستاوردی داشتید؟
بله،من در آزمونهای مشابه سال گذشته که مخصوص پایه هشتم بود نیز شرکت کردم. انگیزه اصلی من این بود که خودم را در فضایی فراتر از کلاس درس و مدرسه بسنجم و با دانشآموزان مستعد دیگر رقابت کنم. این کار اعتماد به نفس من را به شدت افزایش داد و باعث شد از سال قبل با نحوه سوالات و جو آزمون آشنا شوم، بنابراین امسال با آمادگی روانی بیشتری مسیرم را ادامه دادم.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برنامهریزی میکردید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
قطعاً.برنامه راهبردی کانون، نقشه اصلی مسیر من بود. من هر هفته، این برنامه کلان را با برنامه مدرسه و تکالیفم ترکیب میکردم و یک برنامه هفتگی شخصی مینوشتم. برای مثال، اگر در مدرسه مبحث جدید ریاضی را شروع میکردیم، من در همان هفته، مطالعه اولیه و تستهای پایه آن مبحث را از منابع کانون در برنامهام قرار میدادم. این هماهنگی، از سردرگمی و دوبارهکاری جلوگیری میکرد.
نقاط قوت شما کدام درسها بودند؟ روش مطالعه آنها را توضیح میدهید؟
نقاط قوت من در درسهای علوم و ریاضی است. روش مطالعه من در این دروس، مفهومی و مسئلهمحور است.
· در علوم: به جای حفظ کردن، سعی میکنم پدیدهها را بفهمم و بین فصلهای مختلف (مثل زیست و فیزیک) ارتباط برقرار کنم. بعد از مطالعه، حتما آزمایشگاههای کتاب و مسئلههای کاربردی را حل میکنم.
· در ریاضی: برای هر فرمول، دلیل ریاضی آن را جویا میشوم و سپس با حل انواع مختلف مثال و تست، آن مبحث را برای خودم جا میاندازم. استفاده از منابع آموزشی تکمیلی که بر حل مسئله تأکید دارند نیز بسیار به من کمک کرده است.

دفتر برنامهریزی داشتید؟ چه کمکی میکرد؟
بله،دفتر برنامهریزی وفادارترین همراه من در این سال بود. نوشتن برنامه و ثبت ساعتهای مطالعه، به من شفافیت کامل میداد. میدانستم وقتم دقیقاً کجا صرف میشود و کجا میتوانم بهبود ایجاد کنم. نگاه کردن به صفحات پر شده این دفتر، حس رضایت و انگیزهای به من میداد که قابل توصیف نیست. این دفتر به من آموخت که مدیریت زمان، مهمترین مهارت یک دانشآموز موفق است.
مهمترین چیزی که از کانون یاد گرفتید؟
مهمترین درس کانون برای من این بود:موفقیت، یک مسابقه دو سرعت نیست، یک دو ماراتن است. کانون به من یاد داد که برای پیشرفت پایدار، به استمرار، نظم و تحلیل هوشمندانه نیاز دارم. من یاد گرفتم که هر اشتباه در آزمون یا تمرین، یک هدیه است چون نقطه ضعف پنهانم را به من نشان میدهد تا قبل از امتحانات اصلی آن را رفع کنم.
تکنیکهای مدیریت زمان را تمرین و استفاده میکردید؟
بله،من از تکنیک "بلوکبندی زمان" استفاده میکنم. زمان مطالعهام را به بلوکهای ۴۵ تا ۵۰ دقیقهای تقسیم میکنم و بین آنها استراحت کوتاهی دارم. همچنین برای دروس سختتر مثل ریاضی، بلوکهای زمانی بزرگتر و برای دروس خواندنی، بلوکهای کوتاهتر در نظر میگیرم. این کار کمک کرده تا بازدهی هر جلسه مطالعهام حداکثر باشد و خستگی کمتری احساس کنم.
در چه درسهایی با تغییر روش، تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درسها را توضیح میدهید؟
در درس ریاضی تحول اساسی داشتم. قبلاً فقط به گوش دادن به تدریس معلم و حل تکالیف اکتفا میکردم. اما با تغییر روش و تأکید بر حل مسئله فعال، وضعیتم دگرگون شد. روش جدید من اینگونه است: ابتدا مفهوم پایه را از ویدئوهای آموزشی یا کتاب درسی میآموزم، سپس دهها مسئله متنوع از سطوح آسان به دشوار حل میکنم. برای هر مسئله غلط، دلیل اشتباهم را پیدا میکنم. این حجم از تمرین، تسلط مرا به شکل چشمگیری افزایش داد.
از چه منابع کانون استفاده میکردید؟ ویژگیهایشان چه بود؟
کتابهای آبی و سهسطحی، دو بال پرواز من بودند. کتاب آبی، با درسنامههای شفاف و تستهای پایهای، بنای محکمی برای فهمم ساخت. کتابهای سهسطحی، با چیدمان هوشمندانه سوالات از ساده به پیچیده، مرا به چالش کشیدند و مرزهای تواناییام را گسترش دادند. پاسخهای تشریحی جامع این کتابها، مانند یک معلم خصوصی همیشه در دسترس بود.
چرا کانون را انتخاب کردید؟ چگونه آشنا شدید؟ آیا کسی از خانواده یا بستگان عضو کانون بود؟
خیر،کسی از نزدیکانم در کانون عضو نبود. انتخاب من، حاصل تحقیق شخصی و مشورت با معلم راهنمای مدرسه بود. ایشان تأکید کردند که برای کسی که هدفش قبولی در مدارس خاص (مانند تیزهوشان) یا آمادگی برای پایه دهم است، شرکت در آزمونهای استاندارد و کشوری مانند آزمون کانون یک ضرورت است. پس از تحقیق بیشتر، به جامعیت برنامه و کیفیت منابع کانون اطمینان کردم.
نقش خانواده، بهویژه پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
خانواده من،حامیان بدون قید و شرط این مسیر بودند. آنها هرگز بر نتیجه فشار نمیآورند، بلکه ایجاد محیطی آرام، منظم و پرانگیزه را اولویت خود قرار دادهاند. پدر و مادرم با تحصیلات دانشگاهی خود، گاهی در درسی مثل ریاضی یا علوم که به مشکل برمیخوردم، نه با دادن جواب، بلکه با پرسشهای راهنما مرا به تفکر و یافتن راه حل سوق میدادند.
به نظرتان مهمترین ویژگی مثبت شما چه بود که باعث شد به اینجا برسید؟
به نظرمکنجکاوی و اشتیاق به یادگیری مهمترین ویژگی من است. من به درسها نه به عنوان محفوظات اجباری، بلکه به عنوان راهی برای کشف دنیا نگاه میکنم. این نگرش باعث میشود مطالعه برایم لذتبخش باشد و هنگام مواجهه با چالشهای درسی، به جای ناامیدی، با انگیزه برای حل مسئله پیش بروم.
پیشنهادی به کانون دارید؟
با تشکر از خدمات ارزشمند کانون، پیشنهاد میکنم کارگاههای مهارتمحور مختص دانشآموزان متوسطه اول (مثل روشهای خلاصهنویسی، تکنیکهای تقویت حافظه برای دروس حفظی، یا مدیریت استرس امتحانات) به صورت رایگان یا با هزینه کم برگزار شود. این مهارتها، foundation (بنیان) موفقیت در سالهای بعد هستند و یادگیری آنها در این مقطع، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
