نام و نام خانوادگی : محمد مهدی بخشی
مقطع و رشته : دوازدهم ریاضی
نام شهر و استان: آذربایجان شرقی- شهرستان میانه
میانگین تراز: 6029
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: یک سال ششم دبستان و سه سال دبیرستان
مصاحبهگر :علی عونی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
از طریق معلم دبستان
چند سال و چه سالهایی دانشآموز کانون بودهاید؟
یک سال ششم دبستان و سه سال دبیرستان در مجموع چهار سال
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
اگر ششم دبستان را حساب نکنم تعداد آزمونهایی که در طول دوران دبیرستان شرکت کردم حدود 60 آزمون است
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
آزمونهای پیوسته باعث شد تداوم مطالعاتی بدست بیاورم . یعنی وسط سال سست نشوم و مطالعم کمتر نشود . بعلاوه اینکه با جو کنکور آشنا شدم و توانستم بر استرس آزمون غلبه کنم .
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من در تمام سالهایی که کانونی بودم یعنی در این چهار سال در آزمونهای اصلی حتی یک غیبت هم نداشتم . با اینکه در بعضی از آزمونها از بودجه بندی عقب افتادم ولی باز هم آزمون دادم و عقب ماندن از برنامه را بهانه نکردم که آزمون ندهم . گرچه نتیجه ی دلخواه را در این آزمونها نگرفتم ولی ناامید نشدم و برای آزمون بعدی بهتر برنامه ریزی کردم و با شدت زیادتری درس خواندم . برای جمع بندی مباحث از منابع مختلف کانون مانند کتاب های سه سطحی هم استفاده میکنم .
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
به بیانی دیگر آزمون دادن برای من شبیه نامه اعمال است. اگر در آزمون نتیجه ی مطلوبی بگیرم یعنی مسیری که میروم درست است . ولی اگر در درسی به بودجه بندی نرسیده بوده باشم یا کمکاری کرده بوده باشم و نتیجه خوب نگیرم برای هفته ی بعدی سعی میکنم حتما جبران کنم و این ویژگی آزمون دادن را دوست دارم .
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر . بنظرم پیوستگی در آزمونها باعث میشود آدم منظم تر شود و جدی تر درس بخواند . چه نتیجه ی دلخواهی در آزمون بگیری چه نگیری .
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
من در آزمونها اگر نتیجه خوبی بگیرم با خودم میگویم که وظیفم را به درستی انجام دادم و باید این روند را ادامه دهم . اگر نتیجه خوبی نگیرم با خودم میگویم که باید این را جبران کنم . و این برای قویتر ادامه دادن بمن انگیزه میدهد .
از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
یشتر از کارنامه اصلی استفاده میکنم . چون بنظرم کارنامه جامع و جمع و جوریست .
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
در سال کنکورم از اول تابستان شروع کنم و از بودجه بندی آزمونها جلوتر باشم . اکنون که اواخر پاییز است تقریبا توانستم در بیشتر درسها به این هدفم برسم . با اینکه در یک یا دو آزمون در بعضی از دروس عقب افتادم ولی سعی کردم سریع خودم را به بودجه بندی آزمون بعدی برسانم .
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
همه سوالات را در طی هفته بعد آزمون تحلیل میکنم . به خصوص غلط زده ها و نزده هایم را .
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
بله این امر کاملا طبیعی است و بنظرم در چنین مواقعی نباید نگران شد . دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد . مثلا ممکن است دانش آموز به بودجه بندی آزمون نرسیده باشد یا بخاطر تغییر مبحث آزمون از مبحث آسان به سخت دانش آموز نتوانسته باشد درصد خوبی کسب کند یا مدرسه از بودجه بندی عقب باشد یا ... . و برای من هم اینها اتفاق افتاده ولی هیچوقت من ناامید نشدم و پیوسته ادامه دادم .
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
حسابان و فیزیک . روش مطالعم ایگونست که بعد از کلاس جزوه معلم را تمرین میکنم و سراغ حل تست میروم و درنهایت اگر وقت کنم آزمونهای سالهای گذشته را تمرین میکنم .
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله . درس ریاضی و حسابان در سال دهم و یازدهم برایم خیلی گنگ بود . با اینکه در کلاس حرف معلم را میفهمیدم ولی در آزمون نتیجه خوبی نمیگرفتم . از امسال یعنی از سال کنکورم بعد از حل کتاب تست سراغ تمرینات آخر جزوه معلمم میروم که معمولا تستهای تالیفی یا تست های سطح بالای قلمچی هستند . بعد از حل آنها به راحتی قلق سوالهای آزمون بدستم میآید .
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکنید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری میکند؟
معمولا نصف وقت روزم را صرف دیدن کلاس و نصف دیگر را صرف حل تست میکنم . این نسبت معمولا در اواخر سال به نفع تست بزرگتر میشود . چون کلاسهای کنکور تمام میشود و وقت بیشتری بوجود میآید .
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
بنظرم تابستان . چون دانش آموز میتواند از بودجه بندی چند آزمون جلوتر بیفتد و استرس کمتری داشته باشد .
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
برنامه ای بنظرم سهمش در من پررنگتر بود . زیرا برنامه ی کانون برای دانش آموز مشخص میکند که در حالت استاندارد در چه وقتی از سال حداقل باید در کدام بخش و در چه بودجه بندی ای از کتاب باشد .
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟
بله معمولا میتوانم .بله
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
5 الی 10 تا
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
طبیعتا به بررسی اشتباهات
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
سه سطحی و بنفش . به علت سطح بالای این کتابها منابع خوبی برای جمع بندی کنکور بخصوص در ماه های پایانی است .
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ در چه زمانی از سال از کدام روش استفاده کردید؟
معمولا از روش ضربدر منها
