راز موفقیتهای مستمر دانشآموز پایۀ یازدهم
نام و نام خانوادگی: هانیه مطیعیراد
پایه: یازدهم انسانی
شهر و استان: بجنورد- خراسان شمالی
شغل و تحصیلات پدر: آزاد، سیکل
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، نهضت
سالهای حضور در کانون: ۳ سال
میانگین تراز: ۶۷۵۲
مصاحبهگر: دنیا طرفی
هدف شما از شرکت در آزمونها چیست؟
هدفم اولاً تشخیص نقاط ضعف و قوت است. همچنین مرور مطالب درسی طی دو هفته، پیدا کردن نکاتی که شاید قبلاً به آنها توجه نکردهام و تقویت مهارتهای تستزنی.
از چه روش مطالعهای استفاده میکنید؟
مطالعه را طبق برنامۀ مدرسه پیش میبرم و برای امتحانات به صورت جزئی درس میخوانم. سپس برنامه خود را با برنامۀ کانون مطابقت میدهم و دروس باقیمانده را برای آمادگی در آزمون تکمیل میکنم.
در چه نوع مدرسهای تحصیل میکنید؟ به نظر شما این دیدگاه که کانون و مدرسه مکمل هم هستند، چگونه میتواند به عدم همخوانی بودجهبندی کمک کند؟
در مدرسۀ نمونه دولتی تحصیل میکنم. اگر همزمان با برنامه مدرسه و کانون پیش برویم، قطعاً به بودجهبندی مناسب میرسیم. حتی اگر مدرسه در تدریس بعضی دروس جلوتر یا عقبتر باشد، با پیروی از برنامه راهبردی کانون میتوانیم تعادل را حفظ کنیم و دچار عقبماندگی نمیشویم.
برای تستزنی از چه تکنیکی استفاده میکنید؟
سعی میکنم تستها را زماندار بزنم و حتماً پس از آن تحلیل کنم و نکات مهم را استخراج کنم.
به نظر شما چه چیزی باعث استمرار در مطالعه و پیشرفت شما است؟
اهمیت دادن به درس، داشتن اراده و پشتکار و دنبال کردن یک برنامه مشخص.
از کدام منابع کانون استفاده میکنید؟
از کتابهای آبی، تابستان و کنکور (تاک) و سهسطحی.
برنامه شما برای پیشرفت در سایر دروس و حفظ پیشرفت فعلی در نیمسال دوم چیست؟
برنامهریزی دقیق، استفاده از روش مطالعه مناسب هر درس، افزایش تعداد تستها و سوالات حلشده و خوانش مفهومیتر مطالب.
دفتر برنامهریزی دارید؟ چه کمکی به شما میکند؟
بله. دفتر برنامهریزی به من نظم میدهد و از آشفتگی ذهنی و هدر رفت زمان جلوگیری میکند.
کارنامه خود را چگونه دریافت میکنید؛ به صورت کاغذی یا مجازی؟
به صورت مجازی.
برای یادآوری دروسی که مدتی از خواندن و مرورشان میگذرد، از چه روشی استفاده میکنید؟
سعی میکنم هر درس را دو تا سه بار مطالعه کنم: یکبار پس از تدریس دبیر، بار دوم برای امتحان و بار سوم همراه با تستزنی و حل سوالات بیشتر.
چگونه میتوان حجم بالای دروس را به گونهای مرور کرد که به کیفیت آنها لطمه وارد نشود؟
دروس را بر اساس موضوع طبقهبندی میکنم و در زمانهای خالی روزانه، با اولویتدهی به فعالیتها، بخشهای مشخص شده را مطالعه میکنم. به این ترتیب حجم دروس به تدریج کاهش مییابد و فرصت برای تثبیت با تست و سوال تشریحی نیز فراهم میشود.
برای حفظ انگیزه خود از چه راهبردهایی استفاده میکنید؟
از مقایسه خود با دیگران پرهیز میکنم و تمرکزم را بر پیشرفت شخصی میگذارم. همچنین برای خود هدف مشخص و معناداری از درسخواندن تعیین کردهام و به آن متعهد هستم.
