گفتگو با محمدامین صفیاری : قهرمان پیوستگی پایه یازدهم انسانی

در این مقاله گفتگو با محمدامین صفیاری : قهرمان پیوستگی پایه یازدهم انسانی

گفتگو با محمدامین صفیاری : قهرمان پیوستگی پایه یازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی:محمدامین صفیاری 

پایه: یازدهم انسانی

نام استان: آذربایجان غربی 

نام شهر: ارومیه بخش انزل شهر قوشچی

سال حضور در کانون: از مرداد ماه 1404

میانگین تراز: 5579

شغل و تحصیلات پدر:  آزاد ، سیکل

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، دیپلم


مصاحبه‌گر : پویا تیماره


هدف شما از شرکت در آزمون های کانون چیست ؟

هدف اصلی من از شرکت در آزمون‌های کانون، ارزیابی مستمر سطح علمی خود و شناسایی نقاط قوت و ضعف در دروس مختلف است. این آزمون‌ها به من کمک می‌کنند تا با فضای آزمون‌های استاندارد آشنا شوم، مدیریت زمان را تمرین کنم و روند پیشرفت تحصیلی‌ام را به‌صورت دقیق و منظم پیگیری نمایم. همچنین با تحلیل کارنامه‌ها و مقایسه عملکرد خود با سایر داوطلبان، می‌توانم برنامه‌ریزی بهتری برای رسیدن به هدفم که قبولی در دانشگاه فرهنگیان است، داشته باشم.

 

برای پیشرفت در هر آزمون چگونه برنامه ریزی می کنید ؟

بعد از هر آزمون، اول می‌روم سراغ کارنامه‌ام و می‌بینم تو کدام درس‌ها خوب بودم و کجاها ضعف داشتم. بعد یک برنامه می‌ ریزم که در آن ها بیشتر روی درس‌هایی که مشکل داشتم وقت بگذارم. سعی می‌کنم هر روز یک مقدار مشخص درس بخوانم، تست بزنم، و مطالب را مرور کنم. نزدیک آزمون هم چند تا آزمون شبیه‌سازی‌شده می‌زنم تا هم تمرین کنم، هم استرسم کم بشود. این‌طوری هر بار بهتر از دفعه قبل می‌توانم نتیجه بگیرم.

 

با توجه به اهمیت امتحانات و معدل نهایی چه برنامه ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید ؟

چون امتحانات نهایی خیلی مهم هستند، سعی می‌کنم از الان به‌صورت منظم درس بخوانم. اول کتاب درسی را خوب می‌خوانم و نکات مهم را یادداشت می‌کنم. بعدش نمونه سوال‌های نهایی سال‌های قبل را حل می‌کنم تا با سبک سوال‌ها آشنا بشوم. هر روز یک مقدار مشخص درس می‌خوانم و مرور می‌کنم تا چیزی یادم نرود. نزدیک امتحان هم بیشتر مرور می‌کنم و سعی می‌کنم استرسم را کنترل کنم تا با خیال راحت امتحان بدهم.


تحلیل آزمون را در چه زمانی انجام می‌دهید و روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟

من بلافاصله بعد از پایان آزمون، زمانی که سوالات و پاسخ‌ها در ذهنم تازه هستند، تحلیل آزمون را شروع می‌کنم. ابتدا پاسخ‌نامه را بررسی می‌کنم و سوالاتی را که اشتباه زده‌ام یا نزده‌ام، مشخص می‌کنم. بعد از آن، دلیل هر اشتباه را پیدا می‌کنم؛ مثلاً آیا به‌خاطر بی‌دقتی بوده، یا مطلب را بلد نبودم، یا زمان کم آوردم. سپس آن مبحث را دوباره مطالعه می‌کنم و چند تست مشابه از آن حل می‌کنم تا اشکالم برطرف شود. در نهایت، نتایج تحلیل را در یک دفترچه مخصوص یادداشت می‌کنم تا در آزمون‌های بعدی از آن استفاده کنم.


از کدام یک از کارنامه های جعبه ابزار کارنامه استفاده می کنید؟دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه‌ی مبحثی:  

   از این کارنامه استفاده می‌کنم تا بفهمم در هر مبحث از یک درس چه عملکردی داشتم. این کارنامه کمک می‌کند تا دقیق‌تر نقاط ضعفم را بشناسم و روی همان مباحث بیشتر تمرکز کنم.

کارنامه‌ی نردبانی:  

   این کارنامه به من نشان می‌دهد که در مقایسه با آزمون‌های قبلی، در هر درس چقدر پیشرفت یا افت داشتم. با استفاده از آن می‌توانم روند پیشرفتم را بررسی کنم و انگیزه بگیرم.

کارنامه‌ی اشتباهات:  

   این کارنامه سوال‌هایی را که اشتباه پاسخ دادم یا نزده‌‌ام، مشخص می‌کند. با بررسی آن، دلیل اشتباهاتم را پیدا می‌کنم و سعی می‌کنم آن‌ها را برطرف کنم تا در آزمون‌های بعدی تکرار نشود.

کارنامه‌ی هدف‌گذاری:  

   این کارنامه به من کمک می‌کند تا برای آزمون بعدی هدف‌گذاری کنم؛ مثلاً مشخص کنم که در چه درسی باید چند درصد بزنم. این باعث می‌شود برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشم.

کارنامه‌ی مقایسه‌ای:  

   با این کارنامه می‌توانم خودم را با دیگر دانش‌آموزان هم‌تراز یا هم‌منطقه‌ مقایسه کنم. این مقایسه باعث می‌شود جایگاهم را بهتر بشناسم و برای رقابت آماده‌تر باشم.

 

از کدام منابع کمک آموزشی کانون استفاده می کنید؟

کتاب‌های سه‌سطحی:  

 این کتاب‌ها سوالات را در سه سطح ساده، متوسط و دشوار دسته‌بندی کرده‌اند. از آن‌ها استفاده می‌کنم تا به‌تدریج سطح خودم را بالا ببرم و با سوالات چالشی هم آشنا شوم.

کتاب‌های نوروز، تابستان و جمع‌بندی:  

   این کتاب‌ها برای مرور و تثبیت مطالب در دوران‌های خاص مثل تعطیلات یا نزدیک امتحانات خیلی مفید هستند. کمک می‌کنند مطالب را سریع و هدفمند مرور کنم.

کتاب‌های پرتکرار:  

   شامل سوالات امتحانات نهایی سال‌های گذشته هستند. از آن‌ها برای آمادگی امتحانات نهایی استفاده می‌کنم تا با سبک سوالات آشنا شوم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی می‌کنید؟

بله، من طبق برنامه‌ی راهبردی پیش می‌روم. این برنامه کمکم می‌کند بدون سردرگمی بدانم چه مباحثی را باید بخوانم و برای هر آزمون آماده باشم. برای دو هفته‌ی آینده، اول بودجه‌بندی آزمون را نگاه می‌کنم تا بفهمم چه درس‌هایی و چه فصل‌هایی قراره بیاد. بعدش با توجه به نقاط قوتم و جاهایی که ضعف دارم، زمان‌بندی می‌کنم. مثلاً برای درس‌هایی که سخت‌ترن یا کمتر خواندم، وقت بیشتری می‌ گذارم.

 



گفتگو با محمدامین صفیاری : قهرمان پیوستگی پایه یازدهم انسانی



دفتر برنامه ریزی دارید؟ 

مدیریت بهتر زمان:

با نوشتن برنامه‌ها و کارهای روزانه، می‌توانم زمانم را بهتر تقسیم کنم و از اتلاف وقت جلوگیری کنم.

افزایش تمرکز و نظم:

وقتی می‌دانم در هر روز چه کاری باید انجام دهم، با تمرکز بیشتری درس می‌خوانم و دچار سردرگمی نمی‌شوم.

پیگیری پیشرفت درسی: 

با ثبت فعالیت‌ها و میزان مطالعه، می‌توانم عملکردم را ارزیابی کنم و ببینم در چه درس‌هایی پیشرفت داشتم یا نیاز به تلاش بیشتر دارم.

افزایش انگیزه:

وقتی می‌بینم برنامه‌هایی که نوشتم را انجام دادم، حس موفقیت و انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مسیر پیدا می‌کنم.

 

روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

روش مطالعه‌ی موفق من در درس زبان انگلیسی است. برای این درس، ابتدا لغات هر درس را به‌صورت منظم مرور می‌کنم و سعی می‌کنم آن‌ها را در قالب جمله یاد بگیرم تا بهتر در ذهنم بمانند. سپس گرامر هر درس را با دقت مطالعه می‌کنم و برای تثبیت آن، تمرین‌های مختلف حل می‌کنم.

بعد از مطالعه‌ی لغات و گرامر، به سراغ متن‌های Reading و مکالمه‌ها می‌روم و سعی می‌کنم آن‌ها را با ترجمه و درک مطلب کامل بخوانم. در مرحله‌ی بعد، تست‌های مربوط به واژگان، گرامر و درک مطلب را حل می‌کنم تا هم با سبک سوالات آشنا شوم و هم نقاط ضعفم را بشناسم.

این روش باعث شده در زبان انگلیسی پیشرفت خوبی داشته باشم و با اعتماد به‌نفس بیشتری به سوالات پاسخ بدهم.

 

 

 

 

 

 

.

Menu