نام و نام خانوادگی پشتیبان: ساغر شیرعلی
نام رشته و دانشگاه: رشته آموزش ابتدایی_ دانشگاه فرهنگیان
عیار کانونی:۳ سال پشتیبان کانون
مقطع پشتیبانی: مقطع دبستان
نام مدیر: محمد علی حیدری
مصاحبهگر: مهدی حیدری
با توجه به اینکه ۸۰ درصد دانش آموزان شما پیشرفت داشتهاند عملکرد خودتان را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان توضیح دهید؟
در مقطع ابتدایی نوع برخورد اولیه و برگزاری جلسهی اتمامحجت در ابتدای کار نقش بسیار مهمی در آشنایی دانشآموز با فضای آزمونها و درک اهمیت آنها دارد. اگر در همان جلسهی اول اعتمادسازی مؤثر میان پشتیبان و دانشآموز شکل بگیرد، ادامهی مسیر آموزشی بهصورت اصولیتر و اثربخشتر پیش خواهد رفت.در مقطع دبستان، جلسات حضوری بهمراتب اثربخشتر از جلسات تلفنی هستند؛ زیرا دانشآموزان این مقطع ارتباط فعالتری در فضای چهرهبهچهره برقرار میکنند. در این جلسات حضوری، کارنامهی اصلی آزمون بهصورت چاپشده تحلیل میشود و با همراهی خود دانشآموز، برای آزمون بعدی هدفگذاری دقیق و قابل دستیابی انجام میگیرد؛ بهگونهای که تمرکز بر پیشرفت حداقل یک تا دو درس، کاهش تعداد اشتباهات، و پاسخگویی به سؤالات سادهی بیشتری باشد.امسال برای امکان مقایسهی آزمونبهآزمون و بررسی روند پیشرفت در سکوهای مقایسه، یک پوشهی اختصاصی کارنامه در اختیار دانشآموزان قرار داده شده است. تمامی کارنامهها به همراه تحلیلها و هدفگذاریها در این پوشه نگهداری میشود تا در هر جلسه، کارنامهها کنار هم بررسی شوند و دلایل افت یا رشد هر درس بهصورت دقیق شناسایی شود. شناخت عوامل پیشرفت در هر درس، دانشآموز را به سطح بالاتری از فراشناخت و خودآگاهی آموزشی نزدیک میکند.همچنین، دفتر برنامهریزی دانشآموز پس از هر آزمون بررسی میشود و در صورت نیاز، برنامهریزی او اصلاح میگردد تا بتواند از زمان خود به بهترین و مؤثرترین شکل استفاده کند.با توجه به اینکه خودم مدرس استعداد تحلیلی و آموزگار دبستان هستم، شناخت عمیقتری از روند آموزشی این مقطع دارم و میتوانم آگاهانهتر و دقیقتر، راهکارهای آموزشی متناسب با یادگیری دانشآموز ارائه دهم؛ راهکارهایی که به او کمک میکند در هر درس پیشرفت کند و به درصد و سطح ایدهآل خود دست پیدا کند.
دانش آموزان شما در کدام درس بیشتر پیشرفت داشته اند؟
در اکثر دروس، دانشآموزان روند پیشرفت قابل توجهی داشتهاند؛ با این حال، میزان و سرعت پیشرفت در هر دانشآموز متفاوت و فردمحور است. رویکرد اصلی ما این است که تمرکز ویژهای بر درسی گذاشته شود که دانشآموز در آن کمترین درصد یا ضعیفترین عملکرد را داشته است، تا همان درس در آزمونهای بعدی به نقطهی پیشرفت و قوت او تبدیل شود. این نوع تمرکز هدفمند باعث میشود دانشآموز بهصورت هوشمندانه روی نیاز واقعی خود کار کند.در هفتهها و آزمونهای اخیر، دانشآموزان در دروس استعداد تحلیلی تصویری، ادبی و سرعت و دقت پیشرفت داشتهاند؛ زیرا برای این دروس، نحوهی صحیح و اصولی مطالعه بهصورت مرحلهبهمرحله آموزش داده شده و در کلاس ها تکالیف کاملاً هدفمند و متناسب با سطح هر دانشآموز در نظر گرفته شده است.در بخش دروس تحصیلی مدرسه نیز، دانشآموزان در ریاضی، علوم، فارسی و مطالعات اجتماعی جهش آموزشی خوبی را تجربه کردهاند. این پیشرفت حاصل ترکیب چند عامل مهم است: تحلیل دقیق آزمونها، اصلاح روش مطالعه و حل نمونه سوالات بیشتر است.
مهم ترین عامل رشد و پیشرفت در دانش آموزتان چه عاملی بوده است؟
مهمترین عامل رشد و پیشرفت دانشآموزان من صرفاً یک مورد نیست و همواره مجموع عوامل مختلف باعث تحقق پیشرفت میشود. یکی از این عوامل، تحلیل دقیق کارنامه و هدفگذاری مستمر است که در جلسات حضوری انجام میشود. در کنار این تحلیل، برگههای راهکار پشتیبان که شخصاً طراحی کردهام در اختیار برخی دانشآموزان قرار میگیرد تا در طول دو هفته از راهکارهای ارائهشده استفاده کنند و نقاط ضعف خود را تقویت نمایند. عامل دیگری که نقش بسیار مهمی دارد، تشویق و ایجاد انگیزه مستمر است. من همیشه تلاش میکنم دانشآموزان را به هر بهانهای تشویق کنم، زیرا انگیزه در این سنین عامل بسیار مهمی در پیشرفت تحصیلی است. برای این منظور کارتهای امتیاز طراحی کردهام که بر اساس پیشرفت در درسها، تکمیل اصولی دفتر برنامهریزی، افزایش تراز یا حضور مستمر در کلاسها و…اهدا میشوند.
اهمیت آزمونهای حضوری نیز غیرقابل انکار است. دانشآموزان من نسبت به اهمیت این آزمونها آگاه هستند و حضور مستمر در آزمونهای حضوری باعث میشود نه تنها یادگیری آنها تثبیت شود، بلکه تمرین مدیریت زمان، کنترل استرس و مهارتهای آزموندهی نیز در آنها تقویت گردد.من همواره سعی میکنم در گروه، نکات جزئی اما بسیار مؤثر در روند آزمون را بهطور مداوم اطلاعرسانی کنم. این مطالب شامل مصاحبه با دانشآموزان موفق قلمچی، زمان تحویل کارنامه و پاسخنامه فیزیکی آزمون، لینک آزمونهای مشابه پارسال و هدفگذاری و…میشود تا مسیر پیشرفت برای والدین دانشآموزان شفاف باشد.
فکر میکنید این روند رشدی چه مدت ادامه دار باشد و این امر مستلزم چه چیزی می باشد؟
من سعی می کنم این روند را با کمک خود دانش آموزانم نه تنها تا پایان سال تحصيلی بلکه جهت آمادگی برای مراحل بالاتر حفظ کنم.روند رشد دانشآموزان من در آزمونها تا زمانی ادامه دارد که پشتکار و انگیزه مستمر، تحلیل دقیق کارنامهها و هدفگذاری منظم حفظ شود. پیشرفت پایدار مستلزم شرکت منظم در آزمونها، استفاده از راهکارهای من ، تمرین مهارتهای آزموندهی مانند مدیریت زمان و تمرکز است. این روند باعث میشود دانشآموزان نه تنها در کوتاهمدت بلکه در مسیر آمادگی برای آزمونهای بزرگتر نیز پیشرفت مداوم داشته باشند و من و خانواده بچه ها در این مسیر حامی و همراه آن ها هستیم .
آیا در روند رشد و پیشرفت دانش آموزی دچار چالش شده بودید؟ چطور چالش را برطرف کردید؟
در مسیر آموزش و راهنمایی دانشآموزان، همیشه با چالشهایی روبهرو هستیم که ممکن است از طرف خود دانشآموز یا والدین آن ها ایجاد شوند. بسیاری از این چالشها با تجربیات سالهای گذشته ام قابل حل هستند، اما گاهی مسائل پیچیدهتر میشوند و نیاز به راهنمایی بیشتری دارند. در این مواقع، ما در نمایندگی جلساتی با مدیریت برگزار میکنیم تا از تجربیات آنها استفاده کنیم و بهترین راهکارها و کمکها را برای حل مشکل دانشآموزان ارائه دهیم .
به طور مثال، برخی از دانشآموزان پس از چند آزمون، به پیشرفت دلخواه خود دست نمییابند و از آزمونها خسته میشوند، زیرا دیدگاه درستی نسبت به هدف آزمون ندارند. من همیشه قبل از وقوع این اتفاق، سعی میکنم دیدگاه دانشآموزان را با زبانی مناسب سن آنها تغییر دهم و توضیح دهم که آزمونها پایان مسابقه نیستند، بلکه آغاز یک مسابقه آموزشی هستند؛ جایی که تازه متوجه اشتباهات خود میشوند و میتوانند برای بهبود تلاش کنند.
در ادامه، از دانشآموزانی سال گذشته که در آزمونهای تیزهوشان موفق شدهاند دعوت میکنم یا کارنامه پروژهایی سال گذشته آنها را به دانشآموزان جدید نشان میدهم تا آگاه شوند که در مسیر یادگیری، افت و خیز طبیعی است و نباید از مسیر پیشرفت منحرف شوند. این روش باعث میشود دانشآموزان با انگیزه و دیدگاهی واقعبینانه، مسیر آزمونها را ادامه دهند.
کدام یک از آموزه های کانون در رشد و پیشرفت دانش آموز شما موثر بوده است؟
یکی از مؤثرترین آموزههای کانون در رشد و پیشرفت دانشآموزان من، تحلیل دقیق کارنامه و هدفگذاری مستمر است. کارنامههای تفکیکی و نمودارهای رشد، امکان شناسایی نقاط ضعف و قوت دانشآموزان را فراهم میکنند و باعث میشوند برنامهریزی برای پیشرفت هر درس و مبحث به شکل هدفمند انجام شود.
علاوه بر این، استفاده از آزمونهای مستمر و حضوری قلمچی به دانشآموزان کمک میکند مهارتهای آزموندهی، مدیریت زمان و تمرکز خود را تقویت کنند و یادگیریشان تثبیت شود.
علاوه بر این آزمون های مشابه پارسال و هدفگذاری جهت آشنایی بیشتر دانشآموزان با سؤالات و پاسخنامه تشریحی آزمون جهت تحلیل آزمون در این روند بسیار تاثیرگذار بوده است.
چه منابعی را برای رشد و پیشرفت دانش آموزانتان معرفی کردید؟ آیا آنها استفاده کرده اند؟
من بهعنوان مدرس استعداد تحلیلی و پشتیبان آموزشی، برای شروع تستزنی و تسلط تدریجی بر مباحث تیزهوشان، کتابهای هوش کلامی، غیرکلامی و سرعت و دقت را پیشنهاد میدهم؛ چراکه این منابع تمامی مباحث را بهصورت پیمانهای، هدفمند و با حجم مناسب پوشش میدهند. همین ویژگی باعث میشود دانشآموز ارتباط بهتری با کتاب برقرار کند و همواره احساس ترس از تمام نشدن مباحث را نداشته باشد. در راستای آمادگی بیشتر، برای دانشآموزان تکالیف مشخص و زمانبندیشده از این کتابها تعیین میشود تا مهارت تستزنی آنها تقویت شده و درصد آزمون تیزهوشان بهصورت تدریجی ارتقا پیدا کند.
در دوران جمعبندی، کتاب ۱۲ دوره آزمون تیزهوشان به همراه آزمونهای سرعت و دقت معرفی میشود. این منابع همگام با آزمونهای ۳+۳ و آزمونهایی که کل مباحث استعداد تحلیلی را پوشش میدهند، پیش میروند. در بازههای زمانی مشخص و متناسب با برنامهی مطالعاتی هر دانشآموز، زمان حل آزمونها بهصورت کاملاً زماندار تعیین میشود تا دانشآموز به شرایط واقعی آزمون عادت کند.کتاب سرعت و دقت بهصورت سنجشی و زماندار باید کار شود؛ زیرا در دفترچه دوم آزمون تیزهوشان، دانشآموز باید به ۶۰ سؤال را در ۲۵ دقیقه پاسخ دهد و تسلط بر مدیریت زمان یک مهارت تعیینکننده است. در این مسیر، ابتدا زمان بیشتری نسبت به زمان استاندارد در نظر گرفته میشود و بهتدریج در آزمونهای بعدی، زمان کاهش مییابد تا دانشآموز به زمان مطلوب برسد. این شیوهی تمرین، به دلیل شبیهسازی دقیق با آزمون اصلی، مورد استقبال دانشآموزان قرار گرفته است.
در بخش تحصیلی مدرسه نیز، متناسب با سطح هر دانشآموز، کتابهای پرتکرار، سهسطحی، آبی و مجموعهدروس معرفی میشود؛ بهگونهای که دانشآموز نسبت به کتابهای کمکدرسی دلسرد نشود. انتخاب منبع متناسب با سطح و درصد دانشآموز اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا زمانی که کتاب با توانایی و نیاز او هماهنگ باشد، دانشآموز با انگیزه از آن استفاده میکند .
آیا با اولیا دانش آموزان ارتباط دارید؟ این ارتباط چه تأثیری بر روند رشد و پیشرفت فرزندشان داشته است؟
در مقطع دبستان، ارتباط مؤثر و مستمر میان پشتیبان و والدین و همچنین والدین و دانشآموز از اهمیت بسیار بالاتری برخوردار است. والدین، بهترین و مطمئنترین پل ارتباطی برای من هستند تا بتوانم شناخت عمیقتری نسبت به شرایط، روحیه، عادات مطالعاتی و وضعیت آموزشی دانشآموز در منزل پیدا کنم و با آگاهی و تسلط بیشتر، حمایت مؤثرتری از او داشته باشم و نقش راهنمای تحصیلی آگاهانهتری ایفا کنم.
در این مقطع، والدین دغدغهها، نگرانیها و مسائل آموزشی یا رفتاری فرزند خود را با من در میان میگذارند تا با همفکری و همکاری مشترک، به دنبال راهکارهای مناسب برای حل آنها باشیم.
خانواده دانشآموزان در روند کاری من نقشی اساسی دارند؛ چراکه مهارتهایی که دانشآموز در فضای آموزشی میآموزد، تنها زمانی اثرگذار میشود که در محیط خانه نیز تداوم داشته باشد.
از خانوادههای عزیز تقاضا دارم در این مسیر، همراه دانشآموز باشند و از انتقال نگرانیهای شخصی خود درباره وضعیت تحصیلی به فرزندشان خودداری کنند. من و شما در کنار یکدیگر هستیم تا فضایی امن و سازنده برای آموزش و آزمون فراهم کنیم.
برای پیشرفت درسی این دانش آموزان در مدرسه (نیمسال اول) چه برنامه ایی دارید؟
من برای مقطع دبستان، از آذرماه جهت ارتقای سطح تحصیلی دانشآموزان، مجموعهای از کارگاههای مهارتی هدفمند از جمله کارگاه تحلیل آزمون، کارگاه هدفگذاری، کارگاه برنامهریزی و مدیریت زمان را برگزار کردهام و این روند را بهصورت مستمر ادامه خواهم داد تا دانشآموزان با مشارکت فعال، کار گروهی و نقشآفرینی مؤثر، خود به بخش اصلی یادگیری این مهارتها تبدیل شوند.
در کارگاه تحلیل آزمون تمرکز ویژهای بر بررسی سؤالات مشابه امتحانی، تحلیل گزینهها، شناسایی دامهای آموزشی و مرور چندبارهی نکات پرتکرار امتحانی داریم تا دانشآموزان به درک عمیقتری از شیوه طرح سؤال برسند و اضطراب امتحان آنها کاهش یابد. اهمیت این نوع سؤالات بهطور مستمر با دانشآموزان مرور میشود تا نگاه آنها از حفظمحوری به فهم و تحلیل تغییر کند.
بهعنوان پشتیبان آموزشی، برای ابتدای دیماه این اهداف و اقدامات برنامهریزی شده است؛در آغاز دیماه، کارنامهی مبحثی و وضعیت ۵ نوع درس هر دانشآموز بهصورت فیزیکی در اختیار خود او قرار میگیرد و طی جلسات مشخص، کارنامهها بهصورت تحلیلی بررسی میشوند تا دانشآموز بتواند نقاط قوت و ضعف خود را در هر درس و هر مبحث بهطور دقیق شناسایی کند. پس از این مرحله، دانشآموزان آموزش میبینند که چگونه بر اساس همین نقاط قوت و ضعف، برنامهریزی شخصیسازیشدهای برای امتحانات نوبت اول طراحی کنند؛ بهگونهای که در فرجههای امتحانی، تمرکز اصلی آنها بر مباحثی باشد که یادگیری در آنها ناقص یا ناپایدار بوده و نیاز به اصلاح و تثبیت دارد. این رویکرد باعث میشود مطالعهی دوران امتحانات هدفمندتر وپربازدهتر باشد.
علاوه بر این، پیش از شروع جلسه آزمون، نحوه استفاده از نمونه سؤالات امتحانی کانون توضیح داده می شود، برای افزایش ماندگاری آموزشها، این نکات بهصورت بروشور آموزشی نیز به دانشآموز داده میشود تا همواره همراه او باشد. این بروشورها در طول سال تحصیلی جمعآوری شده و در پایان سال به یک کتابچهی کاربردی تبدیل میشود که به دانشآموز نشان میدهد چگونه بهصورت صحیح از امکانات، منابع و ابزارهای کانون استفاده کند.
در طول این سه سال فعالیت، همواره کتابهای پرتکرار بهعنوان منبع اصلی تقویت مهارت پاسخگویی در آزمونهای مدرسه و سؤالات تشریحی به دانشآموزان معرفی شده است تا دانشآموزان کانونی نسبت به سایر دانشآموزان، عملکرد موفقتری در امتحانات مدرسه داشته باشند

