الهامیافته از تلاش و برنامهریزی: گفتوگو با سید بنیامین نژاد موسوی
نام و نام خانوادگی: سید بنیامین نژاد موسوی
پایه: نهم
شهر و استان: اهواز- خوزستان
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، لیسانس
شغل و تحصیلات پدر: راننده، سیکل
میانگین تراز: ۵۶۷۲
سالهای حضور در کانون: ۲ سال (هشتم و نهم)
تعداد آزمونها: ۲۸ آزمون
مصاحبهگر: رضا قهرمانی
مشوق شما برای ثبتنام در کانون چه کسی بود و چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق پیامک دعوت به ثبتنام مطلع شدم. به نمایندگی مراجعه کردم و پس از شرکت در یک آزمون تعیین سطح که با نمره بسیار بالایی قبول شدم، بورسیه شده و ثبتنام کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون در این دو سال چه بوده است؟
بالا رفتن سطح یادگیری و پیشرفت تحصیلی. به ویژه امسال که برای آزمون تیزهوشان آماده میشوم، شرکت در آزمونهای کانون بسیار مؤثر بوده است. سال ششم در آزمون تیزهوشان شرکت کردم ولی به دلیل عدم آشنایی با تستزنی موفق نشدم؛ اما حالا سرعت و مهارت تستزنیام بسیار افزایش یافته است. پیش از کانون نمراتم در مدرسه حدود ۱۷ و ۱۸ بود، اما الان تمام نمراتم ۲۰ است. قطعاً تا زمان کنکور در کانون خواهم ماند، چون تأثیر این برنامهریزی در سال دوازدهم برایم بسیار حیاتی خواهد بود.
آیا در تابستان درسهای سال جدید را پیشخوانی کردید؟ این پیشخوانی چه کمکی به شما کرد؟
بله. چون کتاب سال نهم را نداشتم، از فیلمهای آموزشی کانون در دروس ریاضی، علوم، مطالعات اجتماعی و عربی استفاده کردم. این کار باعث شد در کلاسها ارتباط بهتری با تدریس معلم برقرار کنم، نیاز به تکرار مطلب نداشته باشم، با تمرکز بیشتری درس را دنبال کنم و یادگیری عمیقتری پیدا کنم.
شیوه برنامهریزی شما در طی دو هفته (بین دو آزمون) چگونه است؟
بر اساس حجم مباحث هر درس برنامهریزی میکنم. برای هر درس زمان خاصی در نظر میگیرم؛ اگر در آن زمان به تسلط کامل رسیدم، به سراغ تست میروم و در غیر این صورت، زمان بیشتری به آن اختصاص میدهم. تست هر مبحث را همان روز پس از مطالعه حل میکنم تا از یادگیریام مطمئن شوم.
در برنامهریزی خود تا چه اندازه از برنامه راهبردی کانون استفاده میکنید و این برنامه چقدر به شما کمک میکند؟
سال هشتم چندان از برنامه راهبردی پیروی نمیکردم و معمولاً سر آزمونها سردرگم بودم یا نمیدانستم در دو هفته چطور برنامهریزی کنم. اما امسال کاملاً طبق برنامه راهبردی پیش میروم. اگر حجم مباحث در برنامه زیاد باشد، زمان بیشتری برای آن درس قرار میدهم و سعی میکنم با دقت بیشتری مطالب هفتگی را مطالعه کنم.

آیا برای هر درس روش مطالعه خاصی دارید یا از یک روش عمومی استفاده میکنید؟ توضیح دهید.
روشها شباهت زیادی دارند. برای درسی مثل مطالعات اجتماعی ابتدا مطالب تدریسشده را از روی کتاب اصلی میخوانم، سپس به سراغ کتاب کمکآموزشی میروم تا نکات مهم را مرور کنم. برای دروسی مثل ریاضی و قواعد عربی، پس از مطالعه، برای خودم سؤال طرح میکنم تا تمرین کنم و پس از آن تستزنی میکنم.
از کدام منابع کمکآموزشی کانون استفاده میکنید و چرا؟
از کتابهای آبی علوم، آبی ریاضی، آبی واستعداد تحلیلی نهم.
این کتابها تمام نکات مهم کتاب درسی را پوشش میدهند و مطالبی را که گاه در کتاب درسی بهطور مباحثه مطرح شده، با مثالهای واضح بیان میکنند. مثلاً در علوم، گاهی معلم به دلیل کمبود وقت نمودارها را کامل توضیح نمیدهد، اما کتاب آبی همه را با توضیحات کامل دارد. گاهی برای امتحانات مدرسه فقط همین کتابها را میخوانم و نمره ۲۰ میگیرم.
در روزهای منتهی به آزمون از چه روشهایی برای مرور مطالب استفاده میکنید؟
تعداد تستها را افزایش میدهم تا مطالب مرور شود. پیش از تستزنی، مرور سریعی روی درسنامهها دارم که چون در طول هفته مطالب را خوب خواندهام، این مرور زمان زیادی نمیبرد اما تمام مفاهیم را در ذهنم فعال میکند.
از چه شیوهای برای تحلیل آزمون استفاده میکنید؟
یک دفتر ۱۰۰ برگ مخصوص این کار دارم. همیشه روز آزمون و پس از مشاهده کارنامه، تحلیل را شروع میکنم: تمام سؤالات اشتباه و بیپاسخ را یادداشت کرده و نکات کلیدی که به آنها توجه نکردهام، در دفتر مینویسم. تحلیل هر آزمون را عکس گرفته و برای پشتیبانم ارسال میکنم.
