رازهای دانش آموز زهرا یعقوبی: برنامه‌ریزی هوشمندانه

چطور زهرا یعقوبی در یک سال به جمع ترازهای 7000 رسید؟ روایت یک مسیر الهام‌بخش

رازهای دانش آموز زهرا یعقوبی: برنامه‌ریزی هوشمندانه

نام و نام خانوادگی: زهرا یعقوبی
پایه: یازدهم
رشته: ریاضی
شهر و استان: هشتگرد – البرز
میانگین تراز: ۷۲۵۵
سال‌های حضور در کانون: یک سال


مصاحبه‌گر: کیانا خلیفی


۱. مهم‌ترین ویژگی دانش‌آموزان تراز برتر از نگاه خودت چیه؟
به‌نظر من مهم‌ترین ویژگی دانش‌آموزان برتر، حفظ انگیزه در طول مسیر و پایبندی کامل به برنامه‌هاست. همچنین عدم غیبت در آزمون‌ها و استمرار در تلاش، نقش اساسی در موفقیت دارد.

۲. در مسیر رشد ترازت، از برنامه راهبردی قلم‌چی چطور استفاده کردی؟
برنامه راهبردی را با توجه به شرایط خودم شخصی‌سازی می‌کنم و برای هر هفته هدف‌گذاری مشخصی دارم. معمولاً کمی جلوتر از برنامه راهبردی پیش می‌روم تا برای مرور، امتحانات مدرسه و مطالعه دروس عمومی زمان کافی داشته باشم.

۳. دفتر برنامه‌ریزی چه نقشی در نظم و پیشرفت تحصیلی‌ات داشته؟
دفتر برنامه‌ریزی مانند نقشه‌ی موفقیت هر دانش‌آموز است. این دفتر به من کمک کرده دید واضحی نسبت به ساعات مطالعه هفتگی داشته باشم، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را مشخص کنم و زمانم را با دقت و نظم بیشتری مدیریت کنم.

۴. برای دو هفته‌ی بین آزمون‌ها چطور برنامه‌ریزی می‌کنی؟
در هفته‌ی اول طبق بودجه‌بندی به مطالعه‌ی مباحث جدید و مرور مطالبی که در تابستان خوانده‌ام می‌پردازم. هفته‌ی دوم زمان را به حل تست‌های دشوارتر، کار روی مبحث‌های مهم و آزمون‌های هدف‌گذاری مشابه آزمون‌های سال قبل اختصاص می‌دهم.

رازهای دانش آموز زهرا یعقوبی: برنامه‌ریزی هوشمندانه


۵. بیشترین رشد ترازت در چه بازه‌ای از سال اتفاق افتاد و دلیلش چی بود؟
در شروع سال تحصیلی یازدهم بیشترین رشد تراز را تجربه کردم، چون از همان ابتدا تلاش کردم کیفیت مطالعه و تمرکزم را نسبت به سال گذشته افزایش دهم و مباحث پایه‌ی یازدهم را با دقت بیشتری یاد بگیرم.

۶. کدام منابع کانون برایت بیشترین تأثیر را داشت؟
کتاب‌های سه‌سطحی برای جمع‌بندی مباحث و تسلط بیشتر بر سوالات استاندارد بسیار مؤثر بودند.

۷. چطور از تحلیل آزمون‌ها برای رفع نقاط ضعف خود استفاده می‌کنی؟
روز جمعه بعد از آزمون، تحلیل کامل دفترچه را انجام می‌دهم. تمام سوالات غلط و نزده را بررسی می‌کنم تا دلیل اشتباهاتم را پیدا کنم و از تکرار آن‌ها جلوگیری کنم.

۸. وقتی نتیجه‌ی آزمون کمتر از انتظارت باشد، چه واکنشی نشان می‌دهی؟
در این مواقع سعی می‌کنم هیجان و استرسم را کنترل کنم و پس از بررسی شرایط آزمون، علت افت تراز را پیدا کنم. همیشه دلیل افت عملکرد، کم‌خواندن نیست؛ گاهی مدیریت زمان یا عدم تمرکز نیز نقش دارد.

۹. رقابت با خودت مهم‌تره یا رقابت با دیگران؟
برای من همیشه رقابت با خودم اهمیت بیشتری دارد. سعی می‌کنم در هر آزمون نسبت به آزمون گذشته پیشرفت داشته باشم. درصد و تراز هر فرد برای خودش معنا دارد و مقایسه‌ی منطقی باید با عملکرد قبلی خود باشد.

۱۰. انگیزه‌ی اصلی‌ات برای حفظ تراز بالا چیه؟
رسیدن به اهداف بزرگ تحصیلی و آینده‌ای که برای خودم ترسیم کرده‌ام، مهم‌ترین انگیزه‌ی من است.

۱۱. نقش خانواده یا مشاور در پیشرفتت چطور بوده؟
پدر و مادرم همیشه بهترین همراه من بوده‌اند. حمایت‌های آن‌ها و دلگرمی‌شان نقش مهمی در مسیر پیشرفتم دارد. همچنین از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های پشتیبانم برای رفع نقطه‌ضعف‌ها استفاده می‌کنم.

۱۲. برای درس‌هایی که نقطه‌ضعف بودند، چه روشی داشتی؟
در درس‌هایی مثل هندسه که معمولاً درصد پایین‌تری داشتم، زمان بیشتری اختصاص دادم تا با تیپ‌های مختلف سؤال‌ها آشنا شوم و با تمرین مداوم ضعفم را برطرف کنم.

۱۳. وقتی انگیزه‌ات پایین میاد، چطور دوباره انرژی می‌گیری؟
با پذیرش اینکه نوسان در نتایج آزمون طبیعی است، تلاش می‌کنم کمترین تأثیر را از نتایج منفی بگیرم و تمرکز خود را روی مسیر حفظ کنم. همچنین یادآوری اهدافم و تلاش برای نتیجه‌ی بهتر در آزمون‌های بعدی باعث می‌شود انگیزه‌ام بازگردد.

۱۴. آزمون‌های کانون چه چیزی بهت یاد داد که جای دیگری تجربه نکردی؟
آزمون‌های کانون به من یاد دادند که استمرار، پیوستگی و داشتن یک برنامه‌ریزی دقیق، مهم‌ترین عوامل موفقیت هستند. فضای آزمون‌ها به من کمک کرد نظم حرفه‌ای‌تری در مطالعه داشته باشم.

Menu