نام و نام خانوادگی: امیرمهدی سعیدی
از چه سالی دانش آموز کانون هستید: از سال دهم - 3 سال
پشتیبان و مصاحبه گر : علی زارع
جمع بندی را تعریف کنید؟ منظور از جمع بندی چیست؟ چه رویکردی را باید برای برنامه ریزی دوران جمع بندی در پیش گرفت؟
جمعبندی یعنی اینکه مطالبی را که قبلاً خوانده یم، دوباره مرور کنیم، اشکالاتمان را برطرف کنیم و یادگیریهایمان را یکپارچه کنیم.
شما آمادگی برای دوران جمع بندی آخر تابستان خود را از چه زمانی آغاز کردید؟ چرا آغاز شما از آن زمان بود و چه زمانی ، مناسب ترین زمان برای آغاز این دوران است؟
من تقریباً از یک یا دو هفته قبل شروع کردم چون احساس کردم وقت کافی دارم. مناسبترین زمان هم همان یک الی دو هفتهی آخر تابسان است
دوران جمع بندی چه تاثیری در برنامه ریزی شما داشت؟ به نظر شما این دوران چالش است یا فرصت؟
باعث شد ضعفهایم را بهتر بشناسم، اعتماد به نفسم بیشتر شود.
به نظرم بیشتر فرصت است، چون میتوانیم نتیجهی زحماتمون را منسجم کنیم و با تسلط بیشتری ادامه بدهیم.
وضعیت آزمون های شما قبل از شروع دوران جمع بندی به چه صورت بود؟ آیا این تصور درست است که باید از همه نظر صد شد و سپس وارد دوران جمع بندی شد؟
قبلا آزمونهایم معمولی بود و حتی کمی نامطلوب بود.
نه، اصلاً درست نیست. جمعبندی دقیقاً برای این است که ضعفها رو برطرف کنیم.
دوران جمع بندی شما بیشتر به آزمون زدن میگذرد یا مطالعه؟ نحوه تعادل بین مطالعه و آزمون باید به چه صورت باشد؟
بیشتر وقت به آزمون و تستزنی میگذرد، اما بعدش حتماً مرور و مطالعهی اشتباهات لازم است. تعادل به اینصورت است که ابتدا ازمون میزنیم ، تحلیل میکنیم و در اخر نکات را مرور میکنیم
برای جلوگیری از فراموشی مباحث با توجه به اینکه هر چه زمان جلوتر می رود، از زمان مطالعه مباحث می گذرد چه میکنی؟ آیا درس ها را فراموش کردی؟
برای جلوگیری از فراموشی مرور سریع و خلاصهخوانی انجام میدهم. بعضی چیزها فراموش می شود اما با مرور مجددا یادآوری میشود
آیا شرکت در آزمون را فدای برنامه میکردید و در آزمون برنامه ای در دوران جمع بندی غیبت میکردید یا اهمیت آزمون خیلی برای شما بالاتر بود؟
آزمون خیلی مهم بود. حتی اگر کامل آماده نبودم، در آزمون شرکت میکردم.
اهمیت تحلیل آزمون در این دوران به چه صورت است؟ نحوه تحلیل باید به چه صورت باشد؟
خیلی مهم است. تحلیل یعنی بفهمیم چرا غلط زدیم، چرا وقت کم آوردیم، یا چرا تستی را درست نزدیم. باید سوالها رو دستهبندی کنیم: بلد نبودم، بیدقتی کردم، وقت کم آوردم.
از چه منابعی برای دوره آزمونی و تمرین و ایجاد استراتژی آزمون استفاده می کردید؟ آیا تنها حل سوالات آزمونهای کانون در این زمان کمک کننده است؟
بیشتر از دفترچههای آزمون کانون و تستهای علامتدار خودم. گاهی هم از آزمونهای سال قبل
شما به عنوان رتبه برتر آزمونها آیا در این دوران آزمونی بود که در آن نتیجه دلخواه نگیرید؟ چه رویکردی را بعد از آن در پیش گرفتید؟ آیا خسته یا ناامید شدید؟ چگونه با این حال کنار آمدید؟
بله متاسفانه ، بهترین رویکرد این است که اشتباه خود را متوجه شویم و یکی از بهترین
راه ها تحلیل ازمون است.
بله ، بسیار پیش امده که ناامید و ناراحت شده باشم اما با نگاه به مسیری که که اینجا پیش امده ام باعث میشد که ادامه دهم
اهمیت طبقه بندی در این دوران به چه صورت است؟ طبقه بندی درست به چه صورت است؟
خیلی مهم است. یعنی سوالها و مباحث رو دستهبندی کنیم: مثلاً ساده/سخت، مفهومی/
اگر دانش آموزان خلاصه نویسی نکردند نگران باشند یا میتوان از خلاصه نویسی دیگران استفاده کرد؟ خودتان خلاصه نویسی میکنید؟
نه، نگران نباشند. میشود از خلاصههای آماده یا دیگران هم استفاده کرد. من خودم در اوایل از خلاصه نویسی دیگران استفاده میکردم.
