گفت و گو با آدرینا احمدی قهرمان پائیز یازدهم تجربی از ساوه

هدف صلی من از شرکت در آزمون‌های کانون این است که یک مسیر مشخص و قابل اعتماد برای پیشرفت درسی داشته باشم.

گفت و گو با آدرینا احمدی قهرمان پائیز یازدهم تجربی از ساوه

نام و نام خانوادگی: آدرینا احمدی

پایه: یازدهم تجربی

شهر / استان: ساوه – مرکزی

میانگین تراز: ۴۴۶۵

سال‌های حضور در کانون: ۱ سال

تعداد آزمون‌های شرکت‌کرده: ۱۱

مصاحبه‌گر: خانم خانعلی‌زاده

شغل و تحصیلات مادر: آزاد – فوق‌دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آزاد – دیپلم



مصاحبه گر : خانم فاطمه خانعلیزاده



۱. هدف شما از شرکت در آزمون‌ های کانون چیست؟

هدف صلی من از شرکت در آزمون‌های کانون این است که یک مسیر مشخص و قابل اعتماد برای پیشرفت درسی داشته باشم. آزمون‌ها به من کمک می‌کنند که بدانم در هر درس دقیقاً در چه سطحی قرار دارم و کدام مباحث را باید بیشتر کار کنم. از طرفی، برنامه‌ی راهبردی باعث شده مطالعه‌ام نظم پیدا کند و یاد بگیرم چگونه برای یک بازه‌ی دو هفته‌ای هدف‌گذاری کنم. علاوه بر این، چون به رشته‌های علوم تجربی علاقه دارم و می‌خواهم پایه‌ی قوی برای کنکور داشته باشم، کانون برای من مثل یک نقشه‌ی راه عمل می‌کند تا قدم به قدم پیشرفت کنم.



۲. مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که یاد گرفتم این است که پیشرفت واقعی با استمرار و تحلیل درست به دست می‌آید. قبلاً فکر می‌کردم فقط زیاد درس خواندن کافی است، ولی با آزمون‌ها فهمیدم کیفیت مطالعه، مرور مرتب و بررسی اشتباهات خیلی مهم‌تر است. همچنین مدیریت زمان، تقسیم‌بندی حجم مطالب، آشنایی با انواع تیپ سؤالات و اینکه چطور در شرایط شبیه‌سازی‌شده استرس خودم را کنترل کنم، از چیزهایی بوده که در این مدت یاد گرفتم و باعث شده نگاه من به درس‌خواندن کاملاً حرفه‌ای‌تر شود.


گفت و گو با آدرینا احمدی قهرمان پائیز یازدهم تجربی از ساوه

۳. در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

من در آزمون‌ها حضوری شرکت می‌کنم؛ چون تجربه‌ی حضور در جلسه‌ی واقعی به من کمک می‌کند بهتر تمرکز کنم و شرایط آزمون باعث می‌شود با مدیریت زمان، فضای رقابتی و کنترل استرس بیشتر آشنا شوم. در خانه معمولاً حواس‌پرتی بیشتر است، ولی در آزمون حضوری کاملاً روی سؤال‌ها متمرکز می‌مانم. همین‌طور حس می‌کنم ترازهای حضوری واقعی‌ترند.



۴. با توجه به اهمیت امتحانات و معدل، چه برنامه‌ریزی برای موفقیت در امتحانات مدرسه دارید؟

برای امتحانات مدرسه از چند هفته قبل برنامه‌ریزی می‌کنم. ابتدا کتاب درسی را دقیق مطالعه می‌کنم و خلاصه‌نویسی‌هایم را مرور می‌کنم. سپس از روی نمونه‌سؤالات و کتاب‌های آموزشی کانون تمرین حل می‌کنم تا روی نکات کلیدی هر درس مسلط شوم. معمولاً قبل از هر امتحان یک بار دیگر تمام تمرین‌های مهم را مرور می‌کنم. تلاش می‌کنم درس‌ها را همان روزی که در مدرسه تدریس می‌شود بخوانم تا حجم مطالب زیاد نشود و در نهایت با برنامه‌ی راهبردی هماهنگ بمانم.



۵. مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه‌ریزی می‌کنید؟

بله، تقریباً همیشه طبق برنامه‌ی راهبردی پیش می‌روم. برای هر دو هفته، ابتدا مباحث آزمون را مشخص می‌کنم، سپس سختی و حجم هر مبحث را تخمین می‌زنم و زمان مطالعه‌ی روزانه را تقسیم می‌کنم. مباحث سخت‌تر را در روزهایی قرار می‌دهم که وقت بیشتری دارم. سعی می‌کنم دو سه روز آخر را به مرور و تست‌های زمان‌دار اختصاص بدهم تا برای آزمون آمادگی بیشتری پیدا کنم. همچنین مطالبی که در آزمون قبلی غلط زده بودم دوباره در برنامه‌ی دوره‌ای دو هفته‌ای قرار می‌دهم.



۶. برنامه‌ی شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟

برای شروع سال تحصیلی تصمیم دارم از همان هفته‌های اول مطالعه‌ی منظم داشته باشم و مباحث را به‌صورت ناقص رها نکنم. برنامه‌ام این است که همان روز تدریس، مطالعه‌ی کوتاهی داشته باشم و در روزهای آخر هفته مرور انجام بدهم. همچنین می‌خواهم تست‌زنی را از همان ابتدا جدی‌تر شروع کنم تا در طول سال حجم تست‌ها روی هم جمع نشود.



۷. با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم‌سال اول گرفته‌اید؟

تابستان به من نشان داد که اگر مطالعه‌ام منظم باشد، حتی در یک بازه‌ی کوتاه هم می‌توانم پیشرفت کنم. بنابراین برای نیم‌سال اول تصمیم دارم:

آزمون‌ها را بدون غیبت شرکت کنم،تحلیل آزمون را دقیق و بلافاصله انجام بدهم،مرور هفتگی داشته باشم،و از کتاب‌ها و منابعی که در تابستان مفید بودند بیشتر استفاده کنم.

در کل هدفم این است که نیم‌سال اول را با قدرت شروع کنم تا در نیم‌سال دوم فشار کمتری داشته باشم.



۸. از کدام منابع کمک‌آموزشی کانون استفاده می‌کنید؟

اکثر وقت‌ها از کتاب‌های آبی، سه‌سطحی و کتاب‌های موضوعی کانون استفاده می‌کنم. کتاب‌های آبی برای یادگیری مفاهیم پایه و تست‌های آموزشی خیلی کاربرد دارند و کتاب‌های سه‌سطحی هم برای زمانی که می‌خواهم نقاط ضعفم را پیدا کنم یا خودم را محک بزنم، مناسب هستند. همچنین از کتاب‌های درس‌محور و جزوات جمع‌بندی هم برای مرور استفاده می‌کنم.



۹. دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟

بله، دفتر برنامه‌ریزی دارم و پر کردن آن به من کمک می‌کند مطالعه‌ی واقعی هر روزم را ثبت کنم. وقتی دفتر را نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم کدام درس را کمتر خوانده‌ام یا کجا بیش از حد وقت گذاشته‌ام. این کار باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌ام دقیق‌تر شود و بهتر بتوانم هفته‌های بعد را مدیریت کنم. همچنین به من انگیزه می‌دهد که منظم‌تر درس بخوانم.



۱۰. تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

تحلیل آزمون را معمولاً همان روز آزمون یا فردای آن انجام می‌دهم تا ذهنم هنوز روی سؤال‌ها تازه باشد. ابتدا سراغ درس‌هایی می‌روم که اشتباه یا نزده بیشتری داشته‌ام. دلیل هر اشتباه را مشخص می‌کنم؛ اینکه مشکل من در مفهوم بوده، بی‌دقتی بوده یا کمبود زمان. سپس چند تست مشابه همان سؤال‌ها حل می‌کنم تا نکته‌ی آن مبحث تثبیت شود. معمولاً دفترچه‌ی آزمون را تا قبل از آزمون بعدی یک بار دیگر مرور می‌کنم تا خطاها دوباره تکرار نشوند.

محمد آمینون
نويسنده : محمد آمینون
Menu