گفتگو بارقیه صبوری، قهرمان پیوستگی یازدهم انسانی

من از قبل هم برنامه‌ریزی می‌کردم، ولی نقطه تمرکزم فقط در حد مدرسه بود که امتحانات مدرسه را گذرانده شود. اما وقتی به فکر پیشرفت در تراز افتادم، در دفتر برنامه‌ریزی‌ام دو قسمت کشیدم.

گفتگو بارقیه صبوری، قهرمان پیوستگی یازدهم انسانی

نام و نام خانوادگی: رقیه صبوری

پایه : یازدهم انسانی

نام شهر و استان: مشهد، خراسان رضوی

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر: بازنشسته، دیپلم

سال‌های حضور در کانون: 3 سال(نهم،دهم،یازدهم)

تعدادشرکت در آزمون‌: 66آزمون 


مصاحبه‌گر: فائزه سادات میرترابی


چند سال است در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنید و عملکردتان در این سال‌ها چگونه بود؟

من از پایه نهم در آزمون‌ها شرکت می‌کنم. عملکردم در سال اول و نیمه سال دوم خیلی خوب نبود. ترازم بین 4000 تا 5000 بود و خیلی به ندرت پیش می‌آمد که ترازم بالای 6000 شود، چون نه توجهی به بودجه‌بندی آزمون داشتم و نه آزمون‌های کانون را جدی می‌گرفتم. ولی از نیمه دوم سال دهم آزمون‌های کانون را با جدیت دنبال کردم.


انگیزه شما برای بالا بردن تراز از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟

بعد از آزمون‌ها تأثیر آن را در عملکرد تحصیلی‌ام حس کردم. مثلاً در یک هفته به دلیل اینکه قرار بود آزمون بدهم، با سخت‌گیری بیشتری درس می‌خواندم. درس‌ها را نکته به نکته و ریز به ریز می‌خواندم و این باعث می‌شد حتی وقتی امتحان نداشتم هم درس را بخوانم. این باعث می‌شد هفته بعد که امتحان آن درس را داشتم، خیلی راحت‌تر باشم، چون هم از آن درس نمونه سوال حل کرده بودم و هم آن را مطالعه کرده بودم. برای همین متوجه شدم بالا رفتن تراز به من در بالا رفتن نمراتم در مدرسه کمک می‌کند.


برنامه‌ریزی را چگونه آغاز کردید؟

من از قبل هم برنامه‌ریزی می‌کردم، ولی نقطه تمرکزم فقط در حد مدرسه بود که امتحانات مدرسه را گذرانده شود. اما وقتی به فکر پیشرفت در تراز افتادم، در دفتر برنامه‌ریزی‌ام دو قسمت کشیدم. یک قسمت بودجه‌بندی برای امتحانات مدرسه و قسمت دوم بودجه‌بندی آزمون کانون بود. دو جدول برنامه‌ریزی می‌کشیدم: یک جدول برای امتحانات مدرسه و یک جدول براساس بودجه کانون. این دوتا را با هم تلفیق می‌کردم. مثلاً اگر فردای آن روز امتحان ریاضی داشتم و متوجه می‌شدم علاوه بر توابع ثابت و همانی، توابع چند ضابطه‌ای هم در بودجه‌بندی آزمون کانون هست، علاوه بر آن دو این مبحث را نیز مرور می‌کردم. در این صورت هم آزمون کانون مطالعه می‌شد و هم امتحان مدرسه.


شیوه مطالعه شما برای دروس چگونه است؟

برای دروس تحلیلی، در رشته من یکی ریاضی نیاز به تمرین و حل نمونه سوال دارد و یکی هم علوم و فنون ادبی. این دو درس فقط با نمونه سوال در ذهن تثبیت می‌شوند. درس‌های حفظی هم مثل تاریخ و روانشناسی را سعی می‌کنم به خاطر اینکه حجمشان زیاد است، اگر توانستم هر شب و اگر نتوانستم چهارشنبه‌ها که روز استراحت است، این دو درس را بخوانم. یا هر شب نیم ساعت بخشی از مطلب را مطالعه می‌کنم.


مهم‌ترین دستاورد و دلیل موفقیت شما در نیم‌سال اول چه بوده است؟

توانستم تست‌های درس فنون را 100 درصد بزنم، چون یکی از اهدافم بود. همچنین توانستم ریاضی را بالای 70 بزنم و اینکه یاد گرفتم برای درس‌هایی که حجمشان زیاد است، چگونه بخوانم که هم به بودجه‌بندی آزمون برسم و هم در امتحانات موفق شوم.

گفتگو بارقیه صبوری، قهرمان پیوستگی یازدهم انسانی

روش مطالعه موفق شما در کدام درس است؟ توضیح دهید.

به نظرم در فنون و ریاضی موفق هستم. فنون را مبحثی می‌خوانم. مثلاً مبحث تاریخ ادبیات نیاز به حفظ و مرور دارد و باید دائم مرور شود. ولی برای علم عروض که شامل تقطیع شعر است، باید بیشتر عملی باشد. مثلاً شبی که تصمیم به خواندن فنون می‌گرفتم، تاریخ ادبیات را بخش بخش می‌کنم و داستان‌وار حفظ می‌کنم. برای عروض هم هر شب دو بیت را تقطیع می‌کردم یا اگر وقت نوشتن نداشتم، دو شعر می‌خواندم و وزن آن را پیدا می‌کردم.


تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟

معمولاً هفته‌ای که آزمون می‌دهم، چهارشنبه بعد از آزمون تحلیل می‌کنم. فایل آزمون و پاسخنامه را در دو دستگاه جدا باز می‌کنم. سوالاتی که درست زدم را نگاه نمی‌کنم، بلکه سوالاتی که اشتباه زدم را می‌خوانم و اشتباه را پیدا می‌کنم. اگر آن نکته را در کتابم خط نکشیده باشم، خط می‌کشم.

Menu