محمدحسام رجبی: تلاش، نظم و امید؛ راهکارهای موفقیت

سعی میکردم بیشتر برنامه‌ام را انجام دهم. برای جبران بازنگری و اولویت‌بندی مجدد و تغییر در تکنیک مطالعه از جمله کار‌های من بود.

محمدحسام رجبی: تلاش، نظم و امید؛ راهکارهای موفقیت


نام و نام خانوادگی: محمد حسام رجبی
  پایه : نهم
 نام شهر و استان: زنجان - قیدار
  شغل و تحصیلات مادر: خانه دار-لیسانس مدیریت بازرگانی
  شغل و تحصیلات پدر: کارمند-دیپلم
  میانگین تراز کانون: ۴۵۶۳
  معدل : ۲۰
 سال‌های حضور در کانون: ۲ سال
  چند آزمون شرکت کرده است: ۲۱


  مصاحبه‌گر : لعیا بیگدلی - مسئول ثبت نام
 


بخش اول: روش‌های مطالعه و برنامه‌ریزی
 
 برنامه‌ریزی، برگ برنده شما:
 شما قطعاً برنامه‌ریزی منظمی برای مطالعه‌تان داشتید. لطفاً دقیقاً توضیح دهید که چگونه برنامه مطالعاتی روزانه یا هفتگی خود را تنظیم می‌کردید؟

سخت‌ترین و نیازمند‌ترین درس‌ها را در ساعاتی قرار می‌دادم که سطح انرژی و تمرکز من در اوج بود.
 
 آیا زمان مشخصی برای هر درس داشتید؟

بله، اما نه به صورت ساعتیِ ثابت. زمان بر اساس حجم کار تعیین می‌شد، نه صرفاً ساعت. اگر حل ۱۰ مسئله فیزیک ۲ ساعت زمان می‌برد، آن را در یک تایم ۲ ساعته قرار می‌دادم. اگر مرور های زبان فقط ۴۵ دقیقه طول می‌کشید، یک تایم کوتاه‌تر برای آن در نظر می‌گرفتم.
 

چقدر به برنامه پایبند بودید و اگر گاهی از برنامه عقب می‌افتادید، چگونه جبران می‌کردید؟ 

سعی میکردم بیشتر برنامه‌ام را انجام دهم. برای جبران بازنگری و اولویت‌بندی مجدد و تغییر در تکنیک مطالعه از جمله کار های من بود.
 
 

جنگ با فراموشی: مرور و جمع‌بندی:
 یکی از چالش‌های بزرگ دانش‌آموزان، فراموش کردن مطالب است. شما برای مرور و تثبیت درس‌ها، چه روش‌های خاصی داشتید؟ آیا از خلاصه‌نویسی، نقشه‌های ذهنی، یا روش‌های دیگری استفاده می‌کردید؟

 زمان‌بندی مرورهایتان چطور بود؟ من به طور منظم در روز های تعطیل که وقت بیشتری برای مطالعه داشتم، برای مرور برنامه ریزی میکردم. برای مرور از ویدیو های آموزشی با آزمون هایی که قبلاً حل کرده بودم استفاده میکردم.
 

مدیریت زمان آزمون‌ها (با تمرکز بر قلم‌چی):
 با توجه به اینکه عضو کانون قلم‌چی بودید، آزمون‌های آزمایشی نقش مهمی در آمادگی شما داشتند. در طول این آزمون‌ها (و آزمون اصلی نمونه دولتی)، چگونه زمان خود را مدیریت می‌کردید تا به تمام سؤالات برسید و دچار کمبود وقت نشوید؟ آیا تکنیک خاصی برای پاسخ‌دهی به سؤالات داشتید؟

 ابتدا درس هارا به ترتیبی که در دفترچه داشتند حل میکردم و به درس های زمانبر مانند ریاضی بیشتر وقت میگذاشتم نسبت به درس های حفظی. در دفترچه تیزهوشان هم ابتدا سوالات را می‌سنجیدم و سوالات طولانی و آن هایی که برایم مبهم می‌آمد را علامت میزدم تا آخر سر حل کنم. 

 

تحلیل آزمون، کلید پیشرفت:
 بعد از هر آزمون قلم‌چی، چه کارهایی برای تحلیل کارنامه‌تان انجام می‌دادید؟

اول از همه سوالات غلط و نزده را تحلیل می کردم. 
 

چگونه نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کردید و برای رفع ضعف‌ها چه برنامه‌ای داشتید؟

 قطعا برای من بهترین راه رفع ضعف ها مرور مطالبی که خوب جا نیافتاده بود و تکرار و تمرین هرچه بیشتر آن ها بود


آیا سؤالات غلط و نزده را دوباره حل می‌کردید و به دنبال پاسخ صحیح می‌گشتید؟

بله و دلیل غلط زدن یا نزده گذاشتن سوالات رو پیدا میکردم.
 


مبارزه با حواس‌پرتی و افزایش تمرکز:
 در دنیای امروز، حواس‌پرتی‌های زیادی وجود دارد (تلفن همراه، اینترنت و…). شما چگونه محیط مطالعه خود را برای حداکثر تمرکز آماده می‌کردید و چطور با عوامل حواس‌پرتی مقابله می‌کردید؟ 

محیط مطالعه آرامی را انتخاب میکردم و عواملی که باعث حواس پرتی میشد مانند موبایل را از محیط مطالعه دور نگه می‌داشتم.
 

آیا تکنیک خاصی برای افزایش تمرکزتان داشتید؟

 سعی میکردم سرم را با مطالعه گرم کنم تا عوامل حواس پرتی از یادم برود.
 

نقش منابع کمک درسی و معلم‌ها:
 علاوه بر کتاب‌های درسی، از چه منابع کمک درسی (کتاب‌های تست، درسنامه، فیلم‌های آموزشی) استفاده می‌کردید؟

 کتاب های آبی ریاضی و علوم و فارسی موسسه قلم چی، کتاب ۳۱ استان موسسه پویش، جزوات معلمان 


 کدام منابع را مؤثرتر می‌دانستید؟

 کتاب های آبی و ۳۱ استان 

 نقش معلم‌هایتان در این مسیر چقدر پررنگ بود و چگونه از راهنمایی‌های آن‌ها بهره می‌بردید؟

قطعا اگر راهنمایی ها و کمک های معلمان نبود، به این موفقیت نمیرسیدم.

 انگیزه و تاب‌آوری: وقتی ناامید می‌شدید: قطعاً مسیر درس خواندن و آماده شدن برای آزمون‌های مهم، همیشه هموار نیست و گاهی ممکن است ناامیدی به سراغتان بیاید. وقتی با چالش یا ناامیدی روبرو می‌شدید، چگونه دوباره انگیزه پیدا می‌کردید و به مسیر ادامه می‌دادید؟ چه کسی یا چه چیزی به شما کمک می‌کرد تا تاب‌آوری خود را حفظ کنید؟ 

چیز های کوچکی مانند تشویق اطرافیان مانند خانواده یا معلمان و دوستان یا موفقیت های کوچک مانند کسب نمرات خوب در مدرسه امیدم را در این مسیر افزایش میداد.


سهم خانواده و حمایت آن‌ها:
خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی ایفا می‌کند. خانواده شما چطور از شما حمایت می‌کردند؟ آیا محیط آرام و مناسبی برای مطالعه فراهم می‌کردند؟ حمایت عاطفی آن‌ها چطور به شما کمک می‌کرد؟ خانواده دو چیز مهم را برای من به ارمغان آورد اولی امکانات مورد نیاز مانند محیط آرام و چیز های مورد نیاز برای درس خواندن. دومی ایجاد انگیزه.
 

بخش دوم: نگاهی به تیزهوشان 
 
 پلی به سوی تیزهوشان: آمادگی فراتر از نمونه دولتی:
 با توجه به اینکه برای آزمون نمونه دولتی آماده شدید، آیا در کنار آن برای آزمون تیزهوشان هم برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ اگر بله، چه تفاوت‌هایی در روش مطالعه یا منابعتان برای تیزهوشان وجود داشت؟ 

 آمادگی آزمون تیزهوشان در کنار تست زنی، سعی داشتم تا خود را از تکنیک های این آزمون آگاه کنم تا چالش ها و دام های سوالات را پشت سر بگذارم. 

 

توصیه نهایی به دانش‌آموزان مشتاق تیزهوشان:
 برای دانش‌آموزان پایه نهمی که در حال حاضر رؤیای قبولی در آزمون تیزهوشان را در سر دارند، چه توصیه‌های کلیدی و عملی دارید؟

توکل به خدا،ایجاد انگیزه،تلاش و کوشش و تاب آوری
 

به نظر شما، مهمترین فاکتور برای موفقیت در این آزمون چالش‌برانگیز چیست؟

 از نظر من مهمترین فاکتور برای موفقیت انگیزه است. اگر شما انگیزه ی این کار را داشته باشید شور و اشتیاق و پشتکار شما نیز در پی آن بیشتر میشود.


مطالب مرتبط

Menu