گفت و گو با روژینا فتاحی از نهم تا قبولی در آزمون نمونه دولتی

«سؤالات اشتباه را دوباره حل می‌کردم و سپس پاسخ‌نامه را بررسی می‌کردم. اگر هنوز برایم سخت بود، فیلم تحلیل آزمون را نگاه می‌کردم.»

گفت و گو با روژینا فتاحی از نهم تا قبولی در آزمون نمونه دولتی

«سؤالات اشتباه را دوباره حل می‌کردم و سپس پاسخ‌نامه را بررسی می‌کردم. اگر هنوز برایم سخت بود، فیلم تحلیل آزمون را نگاه می‌کردم.»


نام و نام خانوادگی: روژینا فتاحی

پایه: نهم

نام شهر و استان: مهاباد – آذربایجان غربی

میانگین تراز: ۵۵۸۰

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از تابستان سال نهم – ۲۱ آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه‌دار – دیپلم

شغل و تحصیلات پدر: آتش‌نشان – کارشناسی روان‌شناسی


مصاحبه‌گر: دنیا صوفی‌زاده

---

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟

از طریق یکی از اقوام که در آزمون‌های قلم چی شرکت می‌کرد و در کنکور نتیجه بسیار درخشانی کسب کرده بود با کانون آشنا شدم.


دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

به کمک آزمون‌های قلم چی توانستم مهارت مدیریت زمان و نظم در برنامه‌ریزی را به‌دست بیاورم و همچنین نقاط ضعفی را که در درس‌ها داشتم بهتر بشناسم و برطرف کنم.


آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟

بله؛ این آزمون‌ها به من کمک می‌کردند برای آزمون اصلی روز جمعه آمادگی بیشتری داشته باشم و با نحوه و نوع سؤالات هفته آشنا شوم.


مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

بله. درس‌های همان روز مدرسه را همان روز مطالعه می‌کردم و تست می‌زدم. درس‌های روز بعد را چون قبلاً خوانده بودم فقط مرور می‌کردم. اگر وقت اضافه داشتم، هر روز روی یک درس اختصاصی کار می‌کردم.


کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟

مطالعات اجتماعی و ادبیات. مطالب را بیشتر سر کلاس و با تدریس معلم یاد می‌گرفتم و سپس سؤال‌های دفترچه آزمون را برای این درس‌ها حل می‌کردم.


در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟

بله، علوم و ریاضی. برای علوم کتاب سؤالات پرتکرار امتحانی کمک زیادی کرد. برای ریاضی، وقتی مبحثی سخت بود، ابتدا فیلم آموزشی نگاه می‌کردم و بعد تست‌های سالانه نمونه‌دولتی و تیزهوشان را حل می‌کردم.


روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟

ساعت مطالعه‌ام بین ۴ تا ۶ ساعت متغیر بود و به حجم درس‌ها بستگی داشت.


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟

بله. دفتر برنامه‌ریزی باعث شد در مطالعه‌ام نظم بیشتری داشته باشم و بتوانم ساعت مطالعه را تنظیم کنم. بعضی درس‌ها را در زمان مشخصی می‌خواندم و تیک‌زدن برنامه هر روز انگیزه‌ام را بیشتر می‌کرد.


روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

سؤالات اشتباه را دوباره حل می‌کردم و سپس پاسخ‌نامه را بررسی می‌کردم. اگر هنوز برایم سخت بود، فیلم تحلیل آزمون را نگاه می‌کردم.


دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

بله. چندین سال است که کلاس زبان انگلیسی می‌روم.


برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟

در دوران امتحانات اگر فرصت داشتم، بعد از مطالعه تشریحی حتماً تست هم کار می‌کردم تا مطالب بهتر تثبیت شوند.


برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟

از تابستان شروع کردم، اما به‌صورت جدی از بعد از امتحانات نوبت اول مطالعه را ادامه دادم.


با چه روشی کتاب‌های خود مطالعه می‌کردید؟ اول درس‌نامه می‌خواندید یا اول تست می‌زدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتاب‌ها به چه صورت بود؟

بعد از تدریس معلم یک‌بار از روی کتاب درسی می‌خواندم و سپس تست می‌زدم. اگر به مشکل برمی‌خوردم، درس‌نامه را مطالعه می‌کردم. معمولاً ۱۵ تست حل می‌کردم و پاسخ‌نامه را چک می‌کردم؛ اما در ریاضی و علوم بعد از ۸ یا ۱۰ تست پاسخ‌نامه را بررسی می‌کردم.


 هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟

در آزمون‌های جبرانی و دوره‌های تکرار بودجه‌بندی، تست‌ها را دوباره حل می‌کردم.


چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟

معمولاً تا ساعت ۹ شب درس‌های مدرسه را می‌خواندم و سعی می‌کردم هر روز حدود ۳ ساعت را به مطالعه برای تیزهوشان اختصاص بدهم.


برنامه شما در دوران جمع‌بندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟

سؤالات آزمون‌های سال‌های گذشته تیزهوشان و نمونه‌دولتی را حل می‌کردم.


آیا در آزمون‌های طرح 3+3 شرکت کردید؟

بله در آزمون 3 + 3 شرکت کردم و بسیار عالی و تاثیرگذار بود.

مطالب مرتبط

Menu