نام و نام خانوادگی:حسانه محمدی
پایه : نهم
نام شهر و استان: زنجان - قیدار
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: آزاد(گچکار)
میانگین تراز کانون: ۵۴۵۵
معدل : ۲۰
سالهای حضور در کانون:۱ سال نهم
چند آزمون شرکت کرده است: 14
مصاحبهگر :لعیا بیگدلی - مسئول ثبت نام

بخش اول: روشهای مطالعه و برنامهریزی
برنامهریزی، برگ برنده شما:
شما قطعاً برنامهریزی منظمی برای مطالعهتان داشتید. لطفاً دقیقاً توضیح دهید که چگونه برنامه مطالعاتی روزانه یا هفتگی خود را تنظیم میکردید؟ آیا زمان مشخصی برای هر درس داشتید؟ چقدر به برنامه پایبند بودید و اگر گاهی از برنامه عقب میافتادید، چگونه جبران میکردید؟
برای موفقیت در امتحانات باید ابتدا به کتاب درسی تسلط پیدا کرد؛من ابتدا درس هارا گروه بندی میکردم و هر روز گروه به گروه میخواندم.و سپس نمونه سوالات سایت کانون را حل میکردم.
جنگ با فراموشی: مرور و جمعبندی:
یکی از چالشهای بزرگ دانشآموزان، فراموش کردن مطالب است. شما برای مرور و تثبیت درسها، چه روشهای خاصی داشتید؟ آیا از خلاصهنویسی، نقشههای ذهنی، یا روشهای دیگری استفاده میکردید؟ زمانبندی مرورهایتان چطور بود؟
برنامه مطالعاتی من برای موفقیت در امتحانات شامل مرور منظم دروس،حل نمونه سوالات امتحانی و استفاده از منابع استاندارد بود.من ابتدا هر درس را به صورت مفهومی مطالعه میکردم و نکات مهم را خلاصه نویسی میکردم.سپس با حل سوالات تشریحی و تست های مرتبط ،تسلط خودم را افزایش میدهم.دروس حفظی را روزانه مرور کرده و برای دروس محاسباتی،تمرین مداوم داشتم.از آزمون های شبیه ساز قلمچی برای تسلط بیشتر و مدیریت زمان استفاده میکردم.
مدیریت زمان آزمونها (با تمرکز بر قلمچی):
با توجه به اینکه عضو کانون قلمچی بودید، آزمونهای آزمایشی نقش مهمی در آمادگی شما داشتند. در طول این آزمونها (و آزمون اصلی نمونه دولتی)، چگونه زمان خود را مدیریت میکردید تا به تمام سؤالات برسید و دچار کمبود وقت نشوید؟ آیا تکنیک خاصی برای پاسخدهی به سؤالات داشتید؟
زمان آزمونها آن قدر نیست که بخواهیم سر سوالات وقت گیر تمرکز داشته باشیم؛به همین دلیل ابتدا سوالات آسان را جواب میدادم و بعد به سوالات وقت گیر پرداخته و با تمرکز کامل آنها را جواب میدادم.
تحلیل آزمون، کلید پیشرفت:
بعد از هر آزمون قلمچی، چه کارهایی برای تحلیل کارنامهتان انجام میدادید؟ چگونه نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی میکردید و برای رفع ضعفها چه برنامهای داشتید؟ آیا سؤالات غلط و نزده را دوباره حل میکردید و به دنبال پاسخ صحیح میگشتید؟
بعد از هر آزمون ابتدا سوالت غلط و نزده ام را بررسی میکنم و دلیل اشتباهاتم را تحلیل میکردم.مباحثی ک در آن ضعف دارم مجدد مطالعه میکردم.
مبارزه با حواسپرتی و افزایش تمرکز:
در دنیای امروز، حواسپرتیهای زیادی وجود دارد (تلفن همراه، اینترنت و…). شما چگونه محیط مطالعه خود را برای حداکثر تمرکز آماده میکردید و چطور با عوامل حواسپرتی مقابله میکردید؟ آیا تکنیک خاصی برای افزایش تمرکزتان داشتید؟
بله زمانبندی مناسب پایه و اساس است؛من تا حد امکان محیط مطالعه ام را آرام و خلوت نگه میداشتم و برای افزایش تمرکز هر ۲۵دقیقه مطالعه۵دقیقه استراحت میکردم.
نقش منابع کمک درسی و معلمها:
علاوه بر کتابهای درسی، از چه منابع کمک درسی (کتابهای تست، درسنامه، فیلمهای آموزشی) استفاده میکردید؟ کدام منابع را مؤثرتر میدانستید؟ نقش معلمهایتان در این مسیر چقدر پررنگ بود و چگونه از راهنماییهای آنها بهره میبردید؟
معمولا از کتاب های تست کانون استفاده میکردم و در مواقعی ک درسی را خوب متوجه نشده یا نیاز به توضیح اضافه داشت از فیلم های آموزشی استفاده میکردم.
البته مهم تر از همه این ها معلم هایم بودندو معتقدم ک هیچ کتاب تستی نمیتواند جای یک معلم دلسوز و با تجربه را بگیرد
انگیزه و تابآوری: وقتی ناامید میشدید:
قطعاً مسیر درس خواندن و آماده شدن برای آزمونهای مهم، همیشه هموار نیست و گاهی ممکن است ناامیدی به سراغتان بیاید. وقتی با چالش یا ناامیدی روبرو میشدید، چگونه دوباره انگیزه پیدا میکردید و به مسیر ادامه میدادید؟ چه کسی یا چه چیزی به شما کمک میکرد تا تابآوری خود را حفظ کنید؟
من هم مثل هر انسان دیگری لحظاتی از نا امیدی را تجربه میکردم.اما من ناامیدی را به نردبان موفقیت تبدیل میکردم .
البته حمایت عاطفی خانواده همانند ستون محکمی برای من بود
من باور دارم که هر زمین خوردنی پله ای برای برخاستن است.
سهم خانواده و حمایت آنها: خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی ایفا میکند. خانواده شما چطور از شما حمایت میکردند؟ آیا محیط آرام و مناسبی برای مطالعه فراهم میکردند؟ حمایت عاطفی آنها چطور به شما کمک میکرد؟
خانواده من مثل بال پرواز من بودند،آن ها محیط خانه را تا حد امکان آرام و مناسب برای مطالعه نگه میداشتند.آن ها هیچ گاه مرا تحت فشار قرار نمیدادند ،انها همیشه ب من یاد اوری میکردند ک تلاش مهم است نه فقط نتیجه.
بخش دوم: نگاهی به تیزهوشان (۲ سؤال)
پلی به سوی تیزهوشان: آمادگی فراتر از نمونه دولتی:
با توجه به اینکه برای آزمون نمونه دولتی آماده شدید، آیا در کنار آن برای آزمون تیزهوشان هم برنامهریزی خاصی داشتید؟ اگر بله، چه تفاوتهایی در روش مطالعه یا منابعتان برای تیزهوشان وجود داشت؟ (این سوال را میتوانید از کسانی بپرسید که قصد شرکت در تیزهوشان را هم داشتهاند یا حتی قبول شدهاند).
اگرچه تمرکز اصلی ام بر آزمون نمونه بوداما نگاهی ب تیزهوشان نیز داشتم.بنابراین علاوه بر مطالعه کتاب های درسیزمان هایی ب حل تست های هوش ومباحث چالش بر انگیز ریاضی و علوم اختصاص میدادم
توصیه نهایی به دانشآموزان مشتاق تیزهوشان: برای دانشآموزان پایه نهمی که در حال حاضر رؤیای قبولی در آزمون تیزهوشان را در سر دارند، چه توصیههای کلیدی و عملی دارید؟ به نظر شما، مهمترین فاکتور برای موفقیت در این آزمون چالشبرانگیز چیست؟
اول از همه به خودتان باور داشته باشید !این بزرگترین سرمایه شماست!
