گفت و گو با موژان بیات قهرمان پیشرفت دوازدهم تجربی

به گفت و گو با موژان بیات قهرمان پیشرفت دوازدهم تجربی پرداختیم.

گفت و گو با موژان بیات قهرمان پیشرفت دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: موژان بیات

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی 

نام شهر و استان: تهران/تهران

تعداد سال های حضور در کانون: 1

شغل و تحصیلات مادر: دبیر زبان

مصاحبه گر: نگار بزرگی



1. مهم ترین دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چیست؟

 شرکت در آزمون‌های کانون به من این امکان رو داد که سطح علمی خودم رو بسنجیم و بفهمم که کجای کار قرار دارم. مهم‌ترین دستاورد من این بود که متوجه شدم نقاط قوت و ضعف من دقیقا کجاهاست و این تحلیل باعث شد که بتونم روی اون‌ها تمرکز کنم. به‌عنوان یک دانش‌آموز که ممکن بود به راحتی دچار سردرگمی بشه، این تحلیل‌ها به من کمک کرد که برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای مطالعه داشته باشم. علاوه بر این، شرکت در این آزمون‌ها باعث شد که به‌طور پیوسته مطالعه کنم و تسلط بیشتری بر مطالب پیدا کنم. با استفاده از کارنامه‌ها، توانستم درک بهتری از روند پیشرفتم پیدا کنم و برای هر بخش از درس‌ها زمان‌بندی دقیقی داشته باشم.


2. تا چه حد خود را یک دانش آموز کانونی می دانید؟

معیار ها این موارد است: • من یک دانش آموز بی غیبت یا کم غیبت هستم. • من در آزمون های مشابه پارسال و هدفگذاری شرکت می کنم. • من با برنامه راهبردی کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را شخصی سازی می کردم. • منابع من کانونی است.

من به‌شدت خودم رو دانش‌آموز کانونی می‌دونم چون تمام ویژگی‌هایی که برای یک دانش‌آموز کانونی نیاز هست رو رعایت کردم. از نظر غیبت، همیشه سعی کردم که هیچ‌وقت غیبت نکنم یا اگر مجبور به غیبت شدم، با برنامه‌ریزی جبرانش کنم. از طرفی، همیشه در آزمون‌های مشابه پارسال و هدف‌گذاری شرکت می‌کنم تا بدونم در چه سطحی هستم و برای رسیدن به هدف‌هایم چقدر باید تلاشکنم. من با برنامه راهبردی کانون خیلی هماهنگ بودم. بعضی وقت‌ها برنامه رو شخصی‌سازی می‌کنم، مثلا اگر احساس کنم که یک درس به زمان بیشتری نیاز داره، اون رو اضافه می‌کنم، ولی به‌طور کلی سعی کردم به همون چارچوب اصلی پایبند باشم. منابع من هم به‌طور عمده از کانونی‌هاست، از کتاب‌های آموزشی گرفته تا جزوات و نمونه‌سوالات. این ویژگی‌ها باعث شده که خودم رو کاملاً دانش‌آموز کانونی ببینم.


3. به نظرشما علت اینکه باید درآزمون ها به طور پیوسته شرکت کرد چیست؟

 شرکت در آزمون‌ها به طور پیوسته باعث میشه که دانش‌آموز همواره در جریان پیشرفت خودش قرار بگیره و بفهمه که آیا در حال حرکت به سمت هدف‌هاش هست یا نه. به‌طور خاص، پیوستگی در آزمون‌ها باعث میشه که ذهن به طور مداوم با مطالب درگیر بشه و این باعث تثبیت بهتر مطالب میشه. همچنین، اگر در یک آزمون ضعف داشته باشیم، می‌فهمیم که کجاها باید بیشتر تلاش کنیم و می‌تونیم این مشکلات رو در آزمون‌های بعدی جبران کنیم. پیوستگی به این معنی نیست که فقط در آزمون‌ها شرکت کنیم، بلکه یعنی اینکه به صورت مستمر روی خودمون کار کنیم و هیچ‌وقت از مسیر خارج نشیم. در نهایت، پیوستگی به آزمون‌ها باعث میشه که اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنیم و کمتر دچار استرس یا اضطراب بشیم.


4. با آزمون های هدفگذاری آشنا هستید؟ چه روزی را برای شرکت در این آزمون اختصاص میدهید و شرکت در این آزمون چه کمکی به شما کرده است؟

بله، با آزمون‌های هدف‌گذاری کانون آشنا هستم. این آزمون‌ها برای من خیلی مفید بودن چون به من کمک کردند که هدف‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت رو مشخص کنم و بتونم طبق برنامه‌ای منظم پیش برم. من معمولاً برای این آزمون‌ها روزهای جمعه رو اختصاص میدم، چون این روز بیشتر زمان آزاد دارم و می‌تونم تمرکز بیشتری داشته باشم. این آزمون‌ها به من کمک کرده که هر هفته بررسی کنم که چه میزان از مطالب رو یاد گرفتم و در چه زمینه‌هایی باید بیشتر کار کنم. برای من این آزمون‌ها یه جور انگیزه‌دهنده هم بودن، چون با هر آزمون حس می‌کردم که به هدفم نزدیک‌تر میشم.


. با آزمون های مشابه پارسال آشنا هستی؟ چه روزی را برای شرکت در این آزمون اختصاص میدهید و چه کمکی به شما کرده است؟

 بله، من با آزمون‌های مشابه پارسال هم آشنا هستم. این آزمون‌ها به‌ویژه برای اطمینان از تسلط به مطالب خیلی مفید بودن. من این آزمون‌ها رو معمولاً در روزهای شنبه یا یکشنبه می‌زنم تا بتوانم بعد از استراحت آخر هفته دوباره تمرکز کنم و به خودم فرصت بدم که خطاهای احتمالی رو اصلاح کنم. این آزمون‌ها به من کمک کرده که نقاط ضعفم رو شناسایی کنم و خودم رو از نظر سطح علمی با سال‌های قبل مقایسه کنم. این مقایسه‌ها باعث میشه که بتونم روی پیشرفت‌های واقعی خودم تمرکز کنم و از تکرار اشتباهات جلوگیری کنم.


6. کدام یک از کارنامه های کانون برای شما بیشتر مفید بوده است؟ نحوه استفاده از این کارنامه را توضیح دهید.

کارنامه‌هایی که شامل تحلیل عملکرد در هر درس و مقایسه با درصدهای کل کشور و استان می‌شه، برای من بیشتر مفید بوده. این کارنامه‌ها به من نشون میدن که در چه بخش‌هایی قوی‌ام و در کجاها نیاز به بهبود دارم. من معمولاً بعد از هر آزمون کارنامه‌ام رو دقیق بررسی می‌کنم و توجه بیشتری به دروسی می‌کنم که نمره پایین‌تری گرفتم. این بررسی‌ها باعث میشه که بتونم زمان‌بندی بهتری برای مرور مطالب داشته باشم و از وقت خودم استفاده بهینه کنم. به علاوه، وقتی می‌بینم در بخش‌هایی که ضعف داشتم، نمره‌ام بهتر شده، این انگیزه خیلی زیادی بهم میده.


7. نحوه برنامه ریزی شما برای اینکه بتوانید به طور کامل به بودجه بندی برسید چیست؟ مطالب در چه روزی به اتمام میرسد و برای کسب نتیجه بهتر چگونه به مرور میپردازید؟

 برای اینکه بتونم به بودجه‌بندی به طور کامل برسم، ابتدا تمام مطالب رو تقسیم‌بندی می‌کنم و طبق برنامه راهبردی کانون پیش میرم. به این صورت که از هر مبحث، روزهای مشخصی رو اختصاص میدم و حتماً توی همون روز مطالب رو مطالعه می‌کنم. در واقع، هر روز برای یک مبحث خاص وقت میذارم و سعی می‌کنم که تا آخر هفته به تمام مطالب اون مبحث مسلط بشم. برای مرور بهتر، هر هفته یک بازبینی کلی از همه مطالب می‌کنم تا هیچ موضوعی رو از قلم نیندازم. بعد از اتمام هر مبحث، مرورهای کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت رو به طور پیوسته انجام میدم تا مطالب توی ذهنم تثبیت بشه.


8. برای مرور درس ها از روش بازیابی استفاده میکنید؟ چه کمکی به شما کرده است؟

بله، من برای مرور درس‌ها از روش بازیابی استفاده می‌کنم و خیلی مفید بوده. این روش باعث میشه که فعالانه مطالب رو از حافظه‌ام بیرون بکشم و به جای فقط خوندن، خودم رو به چالش بکشم. این کار کمک می‌کنه که مطالب بیشتر در ذهنم باقی بمونه و در آزمون‌ها سریع‌تر بتونم به پاسخ‌ها برسم. بازیابی به من این اجازه رو میده که سطح تسلط خودم رو بررسی کنم و متوجه بشم که کجا نیاز به بازبینی بیشتری دارم.


9. تحلیل آزمون چه مقدار برای شما حائز اهمیت است؟ روش خود را برای تحلیل لطفا توضیح دهید.

تحلیل آزمون برای من خیلی مهمه، چون اگر بخوام پیشرفت کنم، باید بدونم که در کجاها ضعف دارم و در کجاها می‌توانم بهتر عمل کنم. برای تحلیل، بعد از هر آزمون اول به کارنامه می‌رسم و دقیقاً بررسی می‌کنم که چه دروسی پایین‌تر از حد انتظار بوده. سپس سوالاتی که اشتباه جواب دادم رو بررسی می‌کنم

Menu