گفتگو با زهرا جمور پشتیبان آموزشی مقطع دبستان

چه چیزهایی را در سال‌های پشتیبانی یاد گرفتید؟ نحوه ارتباط با دانش آموزان دبستانی و نحوه آموزش برنامه ریزی، تست زنی و ... مهم‌ترین مهارت و درس هایی بود که از سال‌های پشتیبان آموزشی بودن یاد گرفته ام.

گفتگو با زهرا جمور پشتیبان آموزشی مقطع دبستان

نام و نام خانوادگی: زهرا جمور
نقش کانونی: پشتیبان آموزشی
مقطع پشتیبانی:  دبستان
سال های کانونی: ۴ سال
رشته کارشناسی: مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر
مصاحبه گر: الناز رحمتی


۱. دوران دانش‌آموزی در کانون قلم‌چی چطور بود؟ از چه زمانی عضو کانون شدید و چه تأثیری روی تحصیل داشت؟  
سال پنجم و ششم ابتدایی جهت قبولی در آزمون تیزهوشان در آزمون های قلمچی شرکت میکردم که علاوه بر کمک بسیار در تفهیم و تسلط بر درس ها موجب قبولی من در مدارس تیزهوشان  فرزانگان ۱ تهران شد (بهترین مدرسه تیزهوشان دخترانه تهران) سال یازدهم و دوازدهم نیز جهت قبولی در کنکور آزمون های قلمچی را شرکت کردم که همچنان علاوه بر بالا بردن میزان تسلط من بر دروس باعث رتبه ۳۰۸ در رشته ریاضی و قبولی در رشته مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر شد. قطعا آزمون های معتبر و منطبق قلمچی تاثیر بزرگی بر مسیر علمی من داشتند

۲. چه شد که تصمیم گرفتید پشتیبان شوید؟ انگیزه اصلی چه بود؟
با توجه به اینکه خودم هم سال های پنجم و ششم کانون قلمچی بودم و مدرسه فرزانگان ۱ (بهترین مدرسه دخترانه تیزهوشان تهران) قبول شدم و تجربه کافی و علاقه در این زمینه را داشتم تصمیم گرفتم پشتیبان شوم و به دانش آموزان کمک کنم.

۳. روش پشتیبانی دانش‌آموزان دبستانی چیست؟ چطور آن‌ها را برای تیزهوشان آماده می‌کنید؟

در ابتدا آنها را با برنامه ریزی، آزمون دادن و تست زنی آشنا میکنم. سپس با پیگیری هفتگی برنامه های آنها استمرار که مهم ترین علت موفقیت است را برایشان توضیح میدم و سعی میکنم با تحلیل کارنامه دقیق و آموزش دروس هوش آنها را برای آزمون تیزهوشان آماده کنم

۴. بیشتر دانش‌آموزانتان در تیزهوشان قبول می‌شوند. راز این موفقیت چیست؟ 
برنامه ریزی و درس خواندن به صورت مستمر. قطعا با برنامه ریزی منظم و رسیدن به حداقل ۸۰ درصد آن برنامه می‌توان به موفقیت دست یافت. من نحوه برنامه ریزی و درس خواندن و تست زنی را به صورت دقیق به دانش آموزان تدریس میکنم و پیگیر کارهایشان هستم.

۵. بزرگ‌ترین چالش در پشتیبانی دانش‌آموزان دبستانی چیست و چگونه بر آن غلبه می‌کنید؟  
بزرگ ترین چالش معمولا با برنامه و با انگیزه کردن دانش آموزان است. به علت سن کم دانش آموزان آموزش برنامه ریزی در اوایل مدت پشتیبانی سخت است اما خداروشکر به مرور تلاش آنها بیشتر می‌شود.

۶. توصیه به والدینی که می‌خواهند فرزندانشان در تیزهوشان قبول شوند چیست؟  
حتما در آزمون های تستی معتبر مانند تیزهوشان مثل کانون قلمچی شرکت بکنند زیرا دانش آموز با قرار گرفتن در محیط آزمون می‌تواند عملکرد بهتری در آزمون تیزهوشان داشته باشد و نسبت به کارنامه درس های عادی و تیزهوشان دانش آموز پیگیر باشند که نتیجه خوبی بگیرند

۷. مهم‌ترین درس‌هایی که از سال‌های پشتیبانی گرفته‌اید چیست؟ 
نحوه ارتباط با دانش آموزان دبستانی و نحوه آموزش برنامه ریزی، تست زنی و ... مهم ترین مهارت و درس هایی بود که از سال های پشتیبان آموزشی بودن یاد گرفته ام.

۸. برنامه‌های آینده چیست؟ آیا به کار پشتیبانی ادامه می‌دهید؟  

بله حتما،بعد از اتمام درس در دانشگاه به دنبال ادامه دادن برای علم ورزی و یادگیری نیز هستم، احتمالا مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری. به علت علاقه به کانون و کار پشتیبانی نیز حتما ادامه خواهم داد

۹. به‌عنوان آموزگار دبستان، چه تفاوتی میان تدریس در مدرسه و پشتیبانی در کانون قلم‌چی می‌بینید؟  
در طرح درس این دو قطعا تفاوت های آشکاری ست، برای مثال سئوالات تشریحی و یادگیری عمقی در مدرسه قابلیت تمرکز بیشتری دارد اما در کانون و آزمون ها یاددهی نحوه برنامه ریزی، آزمون و تست زنی مهم تر است.

۱۰. چگونه بین نقش معلمی در مدرسه و پشتیبانی آموزشی در کانون تعادل برقرار می‌کنید؟  
چون روند کاری در این دو نقش تداخل زیادی ندارند، سعی میکنم در هر عرصه روی مهم ترین اولویت ها تمرکز کنم و با گذاشتن زمان کافی به هدف مورد نظر برسم.

۱۱. در طول دوران فعالیتتان، به یادماندنی‌ترین تجربه‌ای که با یک دانش‌آموز داشتید چه بود؟  
در یکی از آزمون های حضوری چندین سئوال ریاضی با سطح سخت وجود داشت، حدس میزدم دانش آموزان مدیریت زمان و امیدشان را از دست بدهند ولی اکثریت با تسلط کامل شیوه درست آزمون دهی را رعایت کردند و با موفقیت آزمون را پشت سر گذاشتند. برای من به یاد ماندنی و افتخار آمیز بود.

۱۲. چقدر آموزش مهارت‌های غیردرسی را مهم می‌دانید؟  .
دانش آموزان قطعا باید سعی کنند تک بعدی نباشند و بتوانند در عرصه های دیگر نیز ممتاز باشند. البته که علم ورزی و درس خواندن باید جزو اولویت های اولشان باشد ولی با برنامه ریزی می‌توانند حتما مهارت های دیگر نیز کسب کنند.


۱۳. نقش تکنولوژی را در آموزش ابتدایی و آمادگی برای آزمون‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟  
قطعا تکنولوژی کمک های زیادی به آموزش در تمامی مقاطع کرده است. برای مثال روزهایی که به دلیل شرایط محیطی آزمون و کلاس درس امکان برگزاری ندارند بستری برای رشد علمی به صورت آنلاین دارد و از طرفی برای تفهیم مباحث تدریسی نیز میتواند کمک کننده و خلاق باشد.

۱۴. آیا همه دانش‌آموزان باید در مسیر تیزهوشان قرار بگیرند؟
ارجاع دادند هر موضوعی به همه ی مردم منطقی نیست اما با توجه به امکانات علمی (حضور بهترین دبیران و مشاوران) ، فرهنگی(مسابقات و رشد مهارت های فرهنگی) ، پژوهشی (مسابقات و ...) مدارس تیزهوشان و تجربیاتی که بنده در این مدارس کسب کردم، حتما به دانش آموزان با هوش و پرتلاش پیشنهاد میکنم تلاش خود را برای ورود به این مدارس انجام دهند.

Menu