نام و نام خانوادگی: محدثه اشرلو
پایه : دهم تجربی
نام شهر و استان: زنجان - قیدار
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار
شغل و تحصیلات پدر: آزاد
میانگین تراز کانون: ۵۲۴۰
معدل : ۱۹.۸۶
مصاحبه گر: یعقوبعلی بهزادپور - مسئول نمایندگی
سالهای حضور در کانون: ۱سال نهم
چند آزمون شرکت کرده است: ۱۶ آزمون
بخش اول: روشهای مطالعه و برنامهریزی (۸ سؤال)
برنامهریزی، برگ برنده شما:
شما قطعاً برنامهریزی منظمی برای مطالعهتان داشتید. لطفاً دقیقاً توضیح دهید که چگونه برنامه مطالعاتی روزانه یا هفتگی خود را تنظیم میکردید؟ آیا زمان مشخصی برای هر درس داشتید؟ چقدر به برنامه پایبند بودید و اگر گاهی از برنامه عقب میافتادید، چگونه جبران میکردید؟
من همیشه سعی میکردم که برای آزمون های قلمچی برنامه ریزی کنم ولی گاهی تفریحات بیش از حد باعث عقب ماندن من در برنامه های درسی ام میشد در این صورت سعی میکردم برنامه ی اون روزی که از برنامه عقب ماندم آن روز را تقسیم میکردم به چند روز و در کنار برنامه روزانه همیشگی، اون روز تقسیم شده رو هم مطالعه می کردم.
جنگ با فراموشی: مرور و جمعبندی:
یکی از چالشهای بزرگ دانشآموزان، فراموش کردن مطالب است. شما برای مرور و تثبیت درسها، چه روشهای خاصی داشتید؟ آیا از خلاصهنویسی، نقشههای ذهنی، یا روشهای دیگری استفاده میکردید؟ زمانبندی مرورهایتان چطور بود؟
من وقتی درس ها را فراموش میکردم در حد خیلی خلاصه قبل از تست زنی آن مطلب را مرور میکردم و بعد تست های آن درس را در کتاب های آبی قلمچی میزدم و این حرکت من باعث تثبیت شدن درس هایم میشد. من حتی چندین بار آن تست هارا تحلیل و مرور میکردم.
مدیریت زمان آزمونها (با تمرکز بر قلمچی):
با توجه به اینکه عضو کانون قلمچی بودید، آزمونهای آزمایشی نقش مهمی در آمادگی شما داشتند. در طول این آزمونها (و آزمون اصلی نمونه دولتی)، چگونه زمان خود را مدیریت میکردید تا به تمام سؤالات برسید و دچار کمبود وقت نشوید؟ آیا تکنیک خاصی برای پاسخدهی به سؤالات داشتید؟
من حتی تست های تمرینی را هم در خانه با زمان میزدم این باعث تقویت من در مدت زمان تست زنی میشد من در خانه بصورت آزمون قلمچی تست میزدم یعنی با زمان و برای هر یک تست یه دقیقه وقت میگذاشتم واگر هم نمیتوانستم آن تست را کامل بزنم میرفتم تست بعدی، اینگونه شد که حتی در آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی وقت کم نیاوردم.
تحلیل آزمون، کلید پیشرفت:
بعد از هر آزمون قلمچی، چه کارهایی برای تحلیل کارنامهتان انجام میدادید؟ چگونه نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی میکردید و برای رفع ضعفها چه برنامهای داشتید؟ آیا سؤالات غلط و نزده را دوباره حل میکردید و به دنبال پاسخ صحیح میگشتید؟
بله من همیشه آزمون های قلمچی را بعد از آزمون تحلیل میکردم و حتی تا آزمون بعدی قلمچی چندین بار آزمون قبل را دوره میکردم تا آمادگی زمان و تست هارا داشته باشم.
مبارزه با حواسپرتی و افزایش تمرکز:
در دنیای امروز، حواسپرتیهای زیادی وجود دارد (تلفن همراه، اینترنت و…). شما چگونه محیط مطالعه خود را برای حداکثر تمرکز آماده میکردید و چطور با عوامل حواسپرتی مقابله میکردید؟ آیا تکنیک خاصی برای افزایش تمرکزتان داشتید؟
بله من سعی میکردم که در روز فقط ساعت مشخصی برای صفحات مجازی و بازی با رایانه داشته باشم، و حتی در هفته فقط اجازه دیدین یک فیلم را به خودم میدادم، این باعث عقب ماندن کم من در برنامه هفتگی ام میشد و کمتر وقت خود را صرف این چیز ها میکردم و بیشتر تمرکزم روی درسایم بود.
نقش منابع کمک درسی و معلمها:
علاوه بر کتابهای درسی، از چه منابع کمک درسی (کتابهای تست، درسنامه، فیلمهای آموزشی) استفاده میکردید؟ کدام منابع را مؤثرتر میدانستید؟ نقش معلمهایتان در این مسیر چقدر پررنگ بود و چگونه از راهنماییهای آنها بهره میبردید؟
بله من اول کتاب های درسی ام را مطالعه می کردم و بعد درسنامه کتاب های آبی و سه سطحی قلمچی رامیخواندم و بعد تست هایشان را میزدم و چندین بار تا آزمون بعدی مرورشان میکردم، چون سطح کتاب های قلمچی فوق العاده بود و مرا در آزمون های مختلف کمکم میکردند.
انگیزه و تابآوری:
وقتی ناامید میشدید: قطعاً مسیر درس خواندن و آماده شدن برای آزمونهای مهم، همیشه هموار نیست و گاهی ممکن است ناامیدی به سراغتان بیاید. وقتی با چالش یا ناامیدی روبرو میشدید، چگونه دوباره انگیزه پیدا میکردید و به مسیر ادامه میدادید؟
چه کسی یا چه چیزی به شما کمک میکرد تا تابآوری خود را حفظ کنید؟ من وقتی ناامید میشدم اول بخدا توکل میکردم و وقتی با پشتیبان حرف میزدم؛پشتیبان قلمچی به من انگیزه میداد. و بعد کمی به تفریحات مفیدی میپرداختم( تفریحات سالم و بدون رایانه و فیلم و...) و این باعث استراحت مغزم میشد و وقتی سراغ درس می آمدم اول تایم ۲۵ دقیقه ای میگرفتم و میخواندم و بعد ۲۵ دقیقه؛۵ دقیقه استراحت میکردم و بعداز چندین بار، تایم خواندن را بیشتر میکردم مثلاً تایم خواندن را ۵۵دقیقه میکردم و ۵ دقیقه درس استراحت میکردم و حتی گاهی خستگی بیش از من باعث میشد که من بیرون از خانه بروم و با دوستانم تفریح کنم.
سهم خانواده و حمایت آنها:
خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی ایفا میکند. خانواده شما چطور از شما حمایت میکردند؟ آیا محیط آرام و مناسبی برای مطالعه فراهم میکردند؟ حمایت عاطفی آنها چطور به شما کمک میکرد؟
بله خانواده من هر روز به من انگیزه میدادند و من را در راه درس راهنمایی میکردند ؛من حتی گاهی با خانواده برنامه ریزی میکردم.
بخش دوم: نگاهی به تیزهوشان (۲ سؤال)
پلی به سوی تیزهوشان: آمادگی فراتر از نمونه دولتی:
با توجه به اینکه برای آزمون نمونه دولتی آماده شدید، آیا در کنار آن برای آزمون تیزهوشان هم برنامهریزی خاصی داشتید؟ اگر بله، چه تفاوتهایی در روش مطالعه یا منابعتان برای تیزهوشان وجود داشت؟ (این سوال را میتوانید از کسانی بپرسید که قصد شرکت در تیزهوشان را هم داشتهاند یا حتی قبول شدهاند).
بله من گاهی به صورت آزمون تست های هوش ریاضی و دیداری میزدم ولی من خودم بیشتر وقتم را صرف خواندن و تست زدن درس هایم کردم و برای تست هوش وقت کمی گذاشتم، من از هوش کمپلکس استفاده میکردم و از تست های کتاب iQ میزدم.
توصیه نهایی به دانشآموزان مشتاق تیزهوشان:
برای دانشآموزان پایه نهمی که در حال حاضر رؤیای قبولی در آزمون تیزهوشان را در سر دارند، چه توصیههای کلیدی و عملی دارید؟
به نظر شما، مهمترین فاکتور برای موفقیت در این آزمون چالشبرانگیز چیست؟ بنظر من حتما در کنار خواندن درس های مهم حتما بخشی از وقت خود را صرف تست های سخت و زماندار هوش بکنند تا بتوانند با گذشت زمان در کمترین زمان ممکن تست های سختی بزنند و حتی در کمتر از دقیقه یک تست هوش را بتوانند بزنند. در ضمن تست های هوش را تا آزمون بعدی قلمچی چندین بار مرور و تحلیل بکنند.
