مصاحبه با محمدرضا غفاری؛ دانش‌آموز پایه نهم از شیراز

مصاحبه با محمدرضا غفاری؛ دانش‌آموز پایه نهم از شیراز، استان فارس

مصاحبه با محمدرضا غفاری؛ دانش‌آموز پایه نهم از شیراز

📌 📌 نام و نام خانوادگی: محمدرضا غفاری

📌 پایه: نهم

📌 نام شهر و استان: شیراز، فارس

📌 شغل و تحصیلات مادر: لیسانس حسابداری

📌 شغل و تحصیلات پدر: لیسانس عمران

📌 میانگین تراز: ۵۰۰۰

📌 معدل: ۲۰

📌 سال‌های حضور در کانون: اولین سال

📌 تعداد آزمون‌های برگزارشده: چهار الی پنج آزمون

📌 مصاحبه‌گر: حدیث بدیع‌الزمان

تجربیات و برنامه‌ریزی:

۱) شما در تابستان چند درس نگاه به آینده (درس‌های سال بعد) را می‌خوانید و امتحان می‌دهید؟

بله، برای درس‌های ریاضی، فارسی و علوم برنامه‌ریزی کرده‌ام که در تابستان این درس‌ها را مطالعه کنم. این دروس را انتخاب کرده‌ام چون می‌خواهم تسلط کافی را داشته باشم و با خواندن این درس‌ها با آمادگی بیشتر در سال تحصیلی حضور داشته باشم.

________________________________________

۲) آیا در آزمون‌های تشریحی ۱۷ مرداد و ۱۴ شهریور شرکت خواهید کرد؟ هدف‌گذاری شما چیست؟

بله، قطعاً در این آزمون‌ها شرکت خواهم کرد و برای خودم هدف‌گذاری کردم تا بهترین نمره را از آزمون تشریحی بگیرم و برای سال تحصیلی جدید برای امتحانات تشریحی که مدرسه می‌گیرد آماده باشم.

________________________________________

۳) از نظر شما فایدهٔ خواندن درس‌های سال بعد در تابستان چیست؟

مدیریت بهتر زمان در طول سال: با پیش‌خوانی، بخشی از حجم کار سال آینده را کاهش می‌دهیم. این یعنی در طول سال تحصیلی زمان بیشتری برای مطالعه عمیق‌تر، حل تمرین‌های بیشتر، پرداختن به پروژه‌ها و حتی تفریح خواهیم داشت.

________________________________________

۴) از کدام کتاب‌ها در تابستان استفاده می‌کنید؟ علت انتخاب این کتاب‌ها را بنویسید.

کتاب تابستان: یک منبع آموزشی است که دانش‌آموز را برای سال تحصیلی جدید آماده می‌کند و شامل دو بخش نگاه به گذشته برای مرور مطالب سال گذشته و نگاه آینده برای یادگیری مفاهیم اولیه سال تحصیلی آینده است.

________________________________________

۵) از نظر شما نحوهٔ اجرای برنامهٔ تابستان رتبه‌های زیر ۱۰۰ کشور چه پیامی دارد؟

این پوستر نشان می‌دهد که دانش‌آموزان موفق، از تابستان به‌عنوان فرصتی طلایی و برای پیشرفت استفاده می‌کنند. آنها نه‌تنها درس‌های سال بعد را مطالعه می‌کنند بلکه تست هم می‌زنند و با شرکت منظم در آزمون‌ها، خود را محک می‌زنند و نقاط ضعفشان را شناسایی می‌کنند.

________________________________________

۶) برای آموزش درس‌های نگاه به آینده (سال بعد) از کدام فیلم‌ها و کلاس‌ها استفاده می‌کنید؟

از کلاس‌های رایگان و آفلاین کانون استفاده می‌کنم، چون دسترسی آسانی دارند و مطالب را به‌صورت مفهومی آموزش می‌دهند و همچنین کلاس‌هایی که مدرسه برای ما تشکیل می‌دهد تا با شرکت در آنها نقاط ضعف خود را شناسایی کنیم.

________________________________________

۷) لطفاً کارنامهٔ یک‌سالهٔ پارسال را بررسی کنید. در تابستان روی کدام درس‌ها و کدام مبحث‌ها بیشتر تمرکز خواهید کرد؟

با بررسی کارنامه متوجه شدم که در درس علوم نیاز به تمرکز بیشتری دارم، به‌ویژه در مباحث فیزیک و شیمی. برای بهبود این بخش‌ها، برنامه‌ام به این صورت است: ابتدا مفاهیم پایه را از کتاب درسی مرور می‌کنم و سپس از کتاب‌های کار و جزوه سوالات استفاده می‌کنم تا تسلطم را افزایش دهم.

________________________________________

۸) آیا آزمون‌ها را به صورت حضوری شرکت می‌کنید یا آنلاین؟ چرا؟

ترجیح می‌دهم آزمون‌ها را حضوری شرکت کنم، چون باعث افزایش تمرکز و دقت می‌شود. محیط کنترل‌شده آزمون حضوری، عوامل حواس‌پرتی موجود در خانه (مانند موبایل، تلویزیون، صداهای مزاحم) را حذف می‌کند و به دانش‌آموز کمک می‌کند تمام توجه خود را معطوف به آزمون کند.

________________________________________

۹) آیا شما پارسال قهرمان پیوستگی بودید؟ در چند آزمون شرکت کردید؟ آیا جزء باشگاه پانصدتایی‌ها یا هفتصدتایی‌ها یا هزارتایی‌ها بودید؟

خیر، امسال اولین سالی است که در کانون ثبت‌نام کرده‌ام و تاکنون فقط در دو آزمون شرکت کرده‌ام. اما قصد دارم در تمام آزمون‌های تابستان شرکت کنم.

________________________________________

۱۰) میانگین چند ساعت مطالعهٔ روزانه در تابستان دارید؟

در تابستان روزانه ۵ ساعت مطالعه می‌کنم. به نظر من مطالعه در تابستان، اگر با برنامه‌ریزی و میانه‌روی همراه باشد، یک فرصت استثنایی است و برای جنبه‌های مختلفی خوب است. برخلاف تصور برخی، هدف اصلی آن، درس خواندنِ طاقت‌فرسا نیست، بلکه سرمایه‌گذاری هوشمندانه برای آینده و همین حالا است.

________________________________________

۱۱) چه تغییر مثبتی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل می‌خواهید در خود ایجاد کنید؟

تابستان پارسال ممکن بود اینگونه بوده باشد: شاید کمی بی‌هدف کتاب می‌خواندم، ساعت‌های زیادی را در فضای مجازی بدون هدف می‌گذراندم و احساس می‌کردم چیزهای جدید یاد می‌گیرم، ولی در پایان تابستان دستاورد ملموسی نداشتم. تابستان امسال می‌تواند اینگونه باشد: به جای صرفاً "مطالعه کردن"، روی "ساختن چیزی" یا "یادگیری یک مهارت قابل نمایش" تمرکز کنم.

________________________________________

۱۲) تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

تحلیل آزمون را به ترتیب زیر انجام می‌دهم:

۱. سوالات صحیح: نکات کلیدی این سوالات را یادداشت می‌کنم تا در مرورهای بعدی از آنها استفاده کنم.

۲. سوالات با تردید: پاسخ صحیح را بررسی می‌کنم و دلیل شک خود را می‌نویسم (مثلاً بی‌دقتی یا عدم تسلط کافی).

۳. سوالات غلط یا بی‌پاسخ: ابتدا دلیل اشتباه را پیدا می‌کنم (مثلاً مفهومی نخوانده‌ام یا فرمول را اشتباه به‌کار برده‌ام). سپس نکات مربوطه را از کتاب یا معلم می‌پرسم و در دفترچه‌ای جداگانه ثبت می‌کنم.

۴. جمع‌بندی نهایی: در پایان، لیستی از مباحثی که نیاز به تمرین بیشتر دارند تهیه می‌کنم و در برنامه هفتگی می‌گنجانم.

________________________________________

۱۳) در طول تابستان دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنید؟

بله، حتماً از دفتر برنامه‌ریزی استفاده خواهم کرد. این کار به من کمک می‌کند تا از تلف شدن زمان و حسرت پایان تابستان جلوگیری کنم و تعادل بین «واجبات» و «علایق» ایجاد کنم و همچنین استرس را کاهش دهم و احساس کنترل بیشتری داشته باشم.

________________________________________

۱۴) کدام قسمت سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟

صفحه شخصی و کلاس‌های رایگان آنلاین کانون و آزمون‌های مشابه پارسال و کتاب تستی که کانون منتشر می‌کند بیشترین کاربرد را برای من دارند. چون در صفحه شخصی می‌توانم کارنامه آزمون‌ها را ببینم و تحلیل کنم و کلاس‌های رایگان کمک می‌کنند تا مباحث و تدریس را حتی برای سال آینده نگاه کنم و پیشرفت کنم.


مطالب مرتبط

Menu