نام و نام خانوادگی: بهداد فرجی
پایه: یازدهم تجربی
نام شهر و استان : سقز، کردستان
شغل و تحصیلات مادر: خانه دار دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: آزاد دیپلم
میانگین تراز :6600
معدل: 19.85
سالهای حضور در کانون: 4 سال
چند آزمون شرکت کرده است: 49
مصاحبگر : آراد اسراری
هدف شما از شرکت در آزمونهای تابستان چه بود؟
هدف من از شرکت در آزمونهای تابستان این بود که از درسها فاصله نگیرم، همچنین بتوانم مطالب سال گذشته را مرور و نقاط ضعف خود را شناسایی و برطرف کنم. علاوه بر این، آزمونها به من کمک کردند نظم درسی پیدا کنم و طبق یک برنامه مشخص پیش بروم. بهطور کلی تابستان را فرصتی میدانم برای تقویت پایه و آماده شدن برای سال تحصیلی جدید با آرامش بیشتر.
در آزمونها حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟ چند آزمون حضوری و چند آزمون آنلاین شرکت کردید؟
من تمام آزمونهای تابستان را به صورت حضوری شرکت کردم. دلیل این انتخاب این بود که حضور در حوزهی آزمون شرایطی شبیه کنکور واقعی ایجاد میکند و امکان تمرین مدیریت زمان، آرامش و تمرکز در جلسه را بهبود میبخشد. علاوه بر این، حضور فیزیکی باعث میشود حواسپرتی کمتر شود و برخورد با آزمون جدیتر باشد. به همین دلیل ترجیح دادم همهی آزمونها را حضوری پشت سر بگذارم.
مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکردید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکردید؟ برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
بله، سعی میکردم مطابق برنامهی راهبردی حرکت کنم. برای هر دوهفته ابتدا برنامهی راهبردی را بررسی میکردم و مشخص میکردم کدام مباحث نیاز به مطالعه یا مرور دارند. سپس این مباحث را به روزهای مختلف تقسیم میکردم تا حجم درسها متعادل باشد. برنامهی مدرسه و آزمونها تا حد زیادی هماهنگ بود، اما در صورت وجود تفاوت، با تغییرات جزئی در برنامهی شخصی خود آن را مدیریت میکردم.
در طول تابستان چند ساعت مطالعه میکردید؟ چقدر تستی و چقدر تشریحی؟
برنامه هفته اول و دوم شما چه فرقی با هم داشت؟
در طول تابستان به طور میانگین روزی حدود ۶ تا ۷ ساعت مطالعه میکردم. بیشتر این زمان (حدود دو سوم) را به تستزنی اختصاص میدادم تا سرعت و مهارت حل مسائل را تقویت کنم و یک سوم باقیمانده را به مطالعهی تشریحی و مرور جزوه و کتاب درسی میپرداختم تا مفاهیم پایهای تثبیت شوند.
هفتهی اول بیشتر روی مرور مباحث سال گذشته و مطالعهی تشریحی تمرکز داشتم، اما در هفتهی دوم تمرکز بیشتری روی تستزنی و جمعبندی مطالب بود. این تغییر کمک میکرد هم یادگیری تثبیت شود و هم نقاط ضعف مشخص شوند.
به چند درس از نگاه به آینده پاسخ میدادید؟ چه درسهایی؟ روش مطالعه خود را توضیح دهید.
من در بخش نگاه به آینده به هر چهار درس اصلی یعنی زیستشناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی پاسخ میدادم. روش مطالعهام به این صورت بود که ابتدا مطالب هر درس را از روی کتاب درسی و جزوهی آموزشی بهصورت تشریحی مطالعه میکردم تا مفهوم درس بهخوبی در ذهنم تثبیت شود. سپس سراغ تستهای آموزشی میرفتم تا بتوانم آموختهها را در قالب سؤال تمرین کنم و همچنین تستهای غلط یا دشوار را علامتگذاری میکردم.
برنامه شما برای شروع سال تحصیلی چیست؟ با توجه به اهمیت معدل نهایی دوازدهم چقدر به درسهای مدرسه توجه میکنید؟
برنامه من برای شروع سال تحصیلی این است که از همان هفتههای اول، درسهای مدرسه را با برنامهی راهبردی قلمچی هماهنگ کنم تا هیچ مبحثی عقب نماند. تلاش میکنم مطالعهی روزانهام منظم باشد؛ یعنی همان روزی که درس در مدرسه تدریس میشود، همان روز مرور و تمرین کنم . با توجه به اهمیت معدل نهایی پایهی یازدهم و دوازدهم، توجه ویژهای به درسهای مدرسه دارم. سعی میکنم امتحانات مدرسه را جدی بگیرم، چون هم در یادگیری مفهومی کمک میکند و هم تأثیر مستقیم در کنکور و آینده تحصیلی دارد. در واقع برنامهام این است که بین درسهای مدرسه و آزمونهای قلمچی تعادل برقرار کنم و از هر دو برای پیشرفت استفاده کنم.
با توجه به دستاوردهای تابستان، چه تصمیماتی برای نیم سال اول گرفتهاید؟
نیمسال اول را با مرور نقاط ضعف تابستان، تمرین تستی و تشریحی منظم و برنامهریزی دقیق پیش میبرم تا عملکرد قوی داشته باشم و برای آزمونهای مهم آماده باشم.
از کدام منابع کمک آموزشی کانون در تابستان استفاده کردید؟ به چه درسهایی؟ با شروع سال تحصیلی منابع خود را تغییر میدهید؟
در تابستان از کتاب های سه سطحی استفاده کردم. این منابع را برای درسهای ریاضی، فیزیک، شیمی و زیست به کار بردم تا هم مطالب تشریحی را مرور کنم و هم مهارت تستزنی را تقویت کنم. با شروع سال تحصیلی می خواهم از منابع دیگری در کنار سه سطحی استفاده کنم.
در کدام درس در تابستان چالش دادید که توانستید با تغییر روش مطالعه، چالش را برطرف کنید؟ چه روشی داشتید؟
در تابستان بیشترین چالش را در درس زیستشناسی داشتم، بهویژه در حفظ جزئیات و مفاهیم پیچیدهی فصلها. برای رفع این مشکل، روش مطالعهام را تغییر دادم: ابتدا مطالب را بهصورت مفهومی و تشریحی مرور کردم، نکات مهم و سخت را یادداشت کردم و سپس با حل تستهای آموزشی، اطلاعات را تثبیت کردم. همچنین در پایان هر هفته مرور روی نکات علامتگذاری شده داشتم تا مطالب بهتر در ذهنم بماند. این روش باعث شد نقاط ضعفم برطرف و توانایی پاسخدهی به سؤالات زیست تقویت شود.
آیا در تابستان درسهای عمومی یازدهم را هم خواندید؟ کدام درسها؟
در تابستان فقط روی درسهای اختصاصی پایه یازدهم و دهم تمرکز کردم و درسهای عمومی یازدهم را مطالعه نکردم. هدفم این بود که پایهی دروس تخصصی را تقویت کنم و نقاط ضعفم را در این درسها برطرف کنم تا برای سال تحصیلی جدید آماده باشم.
آیا در سال گذشته از سایت کانون برای دانلود و استفاده از نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردید؟ آیا امسال این کار را انجام خواهید داد؟
بله، در سال گذشته از سایت کانون برای دانلود و استفاده از نمونه سؤالات امتحانی استفاده کردم و این کار برایم مفید بود، چون باعث شد با نوع سؤالات مدرسه و نحوهی پاسخدهی آشنا شوم. امسال هم قصد دارم همین روش را ادامه دهم تا مرور مطالب مدرسه و آمادگی برای امتحانات به بهترین شکل انجام شود.
در آزمونهای تابستان چقدر توانستید سؤالهای ساده را شناسایی کنید؟ چقدر توانستید سؤالهای دشوار را پاسخ بدهید؟
در آزمونهای تابستان توانستم بخش زیادی از سؤالهای ساده را به سرعت و با اطمینان پاسخ دهم و این باعث شد زمان بیشتری برای سؤالهای دشوار داشته باشم. سؤالهای دشوار را نیز با تمرکز و تحلیل روش حل آنها پاسخ میدادم؛ البته بعضی سؤالات خیلی چالشبرانگیز بودند که آنها را علامتگذاری کرده و در مرور بعدی بررسی میکردم. این روش باعث شد توانایی تشخیص سطح دشواری سؤالات و مدیریت زمانم در جلسه آزمون بهبود پیدا کند.
تحلیل آزمون را در چه روزی انجام میدهید؟ روش شما برای تحلیل چگونه است؟
تحلیل آزمونها را معمولاً روز بعد از برگزاری هر آزمون انجام میدهم. روش من این است که ابتدا پاسخهای خودم را با پاسخنامه مقایسه میکنم و اشتباهاتم را مشخص میکنم. سپس دلایل غلط شدن هر سؤال را بررسی و یادداشت میکنم تا نقاط ضعف مشخص شود. بعد از آن، دوباره سؤالات علامتگذاری شده را حل میکنم تا مطمئن شوم نکتهها را یاد گرفتهام. این روش باعث میشود یادگیری پایدارتر شود و در آزمونهای بعدی بهتر عمل کنم.
