مسیر درخشان: گفت‌وگو با نازنین فاطمه موسوی، ستاره‌ی نمونه دولتی

برای اینکه مطالب در ذهنم تثبیت بشن، اونا رو مفهومی میخوندم و حفظ نمیکردم. بعد از خوندن هر مطلب اونارو یک دور اون طوری که متوجه شدم برای خودم توضیح میدادم. در آخر هم یه مرور کلی انجام می‌دادم.

مسیر درخشان: گفت‌وگو با نازنین فاطمه موسوی، ستاره‌ی نمونه دولتی

نام و نام خانوادگی: نازنین فاطمه موسوی
 پایه : نهم
 نام شهر و استان: زنجان - قیدار، سجاس
  شغل و تحصیلات مادر: لیسانس IT- خانه دار
 شغل و تحصیلات پدر: دیپلم - تعمیرات لوازم صوتی و تصویری
  میانگین تراز کانون: ۶۰۲۸
  معدل : ۲۰
 سال‌های حضور در کانون: ۱ سال
  چند آزمون شرکت کرده است: ۱۴
  مصاحبه‌گر : وحید بهزادپور - مسئول انفورماتیک


 بخش اول: روش‌های مطالعه و برنامه‌ریزی (۸ سؤال)

 برنامه‌ریزی، برگ برنده شما:
 شما قطعاً برنامه‌ریزی منظمی برای مطالعه‌تان داشتید. لطفاً دقیقاً توضیح دهید که چگونه برنامه مطالعاتی روزانه یا هفتگی خود را تنظیم می‌کردید؟ آیا زمان مشخصی برای هر درس داشتید؟ چقدر به برنامه پایبند بودید و اگر گاهی از برنامه عقب می‌افتادید، چگونه جبران می‌کردید؟
 خب، من طبق برنامه مدرسه و بودجه بندی کانون، برنامه ی هفتگی خودم رو تنظیم میکردم 
بله، برای هر درس زمانی رو مشخص میکردم، معمولا برای هر درس ۱ ساعت.
 ولی روی درس هایی مثل علوم و ریاضی بیشتر وقت میذاشتم. سعی می‌کردم هر درسی رو در زمان خودش به پایان برسونم، ولی اگه عقب می‌افتادم، اون درس رو در برنامه ی روز بعد اضافه می‌کردم.


جنگ با فراموشی: مرور و جمع‌بندی:
یکی از چالش‌های بزرگ دانش‌آموزان، فراموش کردن مطالب است. شما برای مرور و تثبیت درس‌ها، چه روش‌های خاصی داشتید؟ آیا از خلاصه‌نویسی، نقشه‌های ذهنی، یا روش‌های دیگری استفاده می‌کردید؟ زمان‌بندی مرورهایتان چطور بود؟
 
 برای اینکه مطالب در ذهنم تثبیت بشن، اونا رو مفهومی میخوندم و حفظ نمیکردم. بعد از خوندن هر مطلب اونارو یک دور اون طوری که متوجه شدم برای خودم توضیح میدادم.
  در آخر هم یه مرور کلی انجام می‌دادم.


مدیریت زمان آزمون‌ها (با تمرکز بر قلم‌چی):
با توجه به اینکه عضو کانون قلم‌چی بودید، آزمون‌های آزمایشی نقش مهمی در آمادگی شما داشتند. در طول این آزمون‌ها (و آزمون اصلی نمونه دولتی)، چگونه زمان خود را مدیریت می‌کردید تا به تمام سؤالات برسید و دچار کمبود وقت نشوید؟ آیا تکنیک خاصی برای پاسخ‌دهی به سؤالات داشتید؟
 
 🦋ابتدا از سوالات و درس های عمومی شروع میکردم تا از زمان آنها برای درس های مثل علوم و ریاضی که وقت بیشتری می‌خواهند، ذخیره کنم. از سوالاتی ک به جواب نمیرسیدم رد میشدم، تا در آخر اگر وقت اضافی داشتم، دوباره آنها را حل کنم.

 

تحلیل آزمون، کلید پیشرفت:
 بعد از هر آزمون قلم‌چی، چه کارهایی برای تحلیل کارنامه‌تان انجام می‌دادید؟ چگونه نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی می‌کردید و برای رفع ضعف‌ها چه برنامه‌ای داشتید؟ آیا سؤالات غلط و نزده را دوباره حل می‌کردید و به دنبال پاسخ صحیح می‌گشتید؟
 بعد از آزمون، با استفاده از پاسخنامه سؤالات رو تحليل میکردم. سوالات درست رو دوباره بررسی میکردم و سولات غلط یا نزده رو با دقت پاسخش را بررسی میکردم، سپس آنها را در کتاب خودآموز مینوشتم و در آخر هم خودم دوباره حل میکردم.
 


 مبارزه با حواس‌پرتی و افزایش تمرکز:
 در دنیای امروز، حواس‌پرتی‌های زیادی وجود دارد (تلفن همراه، اینترنت و…). شما چگونه محیط مطالعه خود را برای حداکثر تمرکز آماده می‌کردید و چطور با عوامل حواس‌پرتی مقابله می‌کردید؟ آیا تکنیک خاصی برای افزایش تمرکزتان داشتید؟
 
 من تلفن همراه ندارم و از گوشی پدر و مادرم در زمان های تعیین شده استفاده میکنم. همچنین در هنگام درس خواندن کلا گوشی رو از خودم دور میکنم. به نظرم یکی از عواملی که باعث میشه دانش آموزان از هدف خود دور بشوند همین تلفن همراه و فضای مجازیه.
 
نقش منابع کمک درسی و معلم‌ها:
 علاوه بر کتاب‌های درسی، از چه منابع کمک درسی (کتاب‌های تست، درسنامه، فیلم‌های آموزشی) استفاده می‌کردید؟ کدام منابع را مؤثرتر می‌دانستید؟ نقش معلم‌هایتان در این مسیر چقدر پررنگ بود و چگونه از راهنمایی‌های آن‌ها بهره می‌بردید؟
 
 
من از کتاب های آبی قلمچی برای درس هایی مثل علوم، ریاضی و فارسی استفاده میکردم.
 
 از کتاب های دیگری مثل ۳۱ استان و هوش کمپلکس هم استفاده میکردم. به نظرم همه ی این منابع مفید و موثر بودند.
 
 البته معلم های من هم در این راه کمکم کردند. اگر سوالی رو متوجه نمی‌شدم، از آنها می‌پرسیدم و برایم به خوبی توضیح می‌دادند.

 

انگیزه و تاب‌آوری: وقتی ناامید می‌شدید:
 قطعاً مسیر درس خواندن و آماده شدن برای آزمون‌های مهم، همیشه هموار نیست و گاهی ممکن است ناامیدی به سراغتان بیاید. وقتی با چالش یا ناامیدی روبرو می‌شدید، چگونه دوباره انگیزه پیدا می‌کردید و به مسیر ادامه می‌دادید؟ چه کسی یا چه چیزی به شما کمک می‌کرد تا تاب‌آوری خود را حفظ کنید؟
 
 من سعی می‌کردم نا امید نشوم و فقط به نقطه ی اوج فکر کنم و این برای من انگیزه ای بود تا برای رسیدن به هدفم تلاش کنم. 
 البته خانواده ام همراهم بودند و به من انگیزه می‌دادند تا احساس نا امیدی نکنم.

 

سهم خانواده و حمایت آن‌ها:
  خانواده نقش بسیار مهمی در موفقیت تحصیلی ایفا می‌کند. خانواده شما چطور از شما حمایت می‌کردند؟ آیا محیط آرام و مناسبی برای مطالعه فراهم می‌کردند؟ حمایت عاطفی آن‌ها چطور به شما کمک می‌کرد؟
 
🪻خانواده‌ام با دادن انگیزه به من باعث میشدن که  بیشتر از قبل تلاش کنم و واقعا من رو از همه لحاظ حمایت می‌کردند.
 به نظرم یکی از عوامل مهم برای رسیدن دانش آموز به موفقیت حمایت خانواده است.

 

بخش دوم: نگاهی به تیزهوشان (۲ سؤال)
  پلی به سوی تیزهوشان: آمادگی فراتر از نمونه دولتی:
 با توجه به اینکه برای آزمون نمونه دولتی آماده شدید، آیا در کنار آن برای آزمون تیزهوشان هم برنامه‌ریزی خاصی داشتید؟ اگر بله، چه تفاوت‌هایی در روش مطالعه یا منابعتان برای تیزهوشان وجود داشت؟ (این سوال را می‌توانید از کسانی بپرسید که قصد شرکت در تیزهوشان را هم داشته‌اند یا حتی قبول شده‌اند)
 
 خب، هدف من همون قبولی در تیزهوشان بود و برای رسیدن به اون برنامه ریزی کرده بودم.  علاوه بر مطالب درسی، روی هوش تحلیلی هم کار میکردم واز همون منابع که نام برده ام استفاده میکردم.
 

توصیه نهایی به دانش‌آموزان مشتاق تیزهوشان:
 برای دانش‌آموزان پایه نهمی که در حال حاضر رؤیای قبولی در آزمون تیزهوشان را در سر دارند، چه توصیه‌های کلیدی و عملی دارید؟ به نظر شما، مهمترین فاکتور برای موفقیت در این آزمون چالش‌برانگیز چیست؟
 به دانش‌آموزانی که هدف قبولی در تیزهوشان را دارند توصیه میکنم که در این ۹ ماه تمام تلاش خودشون رو بکنن.
 حداقل روزی ۵ ساعت باید درس بخوانند. سعی کنند در مدرسه مطالب رو به خوبی بفهمن و در خانه اون درس رو مرور کنن و سراغ تست برن. علاوه بر کتاب های درسی باید روی هوش تحلیلی هم کار کنند. هرکسی می‌تواند به اهداف خود برسد فقط باید تلاش و کوشش بیشتر داشته باشد و هرگز نا امید نشود
 
 

 

مطالب مرتبط

Menu