از آزمون‌های کانون قلم چی تا قبولی در مدرسه تیزهوشان

گفت وگو با فاطمه ترشیزی پایه نهم پذیرفته شده در مدرسه نمونه از سلطان آباد سبزوار

از آزمون‌های کانون قلم چی تا قبولی در مدرسه تیزهوشان

نام و نام خانوادگی : فاطمه ترشیزی

پایه  : نهم به دهم

نام شهر و استان : سلطان آباد سبزوار- خراسان رضوی

میانگین تراز :6000

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است : 4 سال از ششم تا کنون 

شغل و تحصیلات مادر : خانه دار- دیپلم

شغل و تحصیلات پدر : کارمند- دیپلم

 مشاور: زینب جلیلی


مصاحبه‌گر : ابوالقاسم کلاته

 

  1. شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ خواهر بزرگ ترم هم از سال پنجم ابتدایی در آزمون های کانون شرکت میکرد و از این طریق من هم به جمع کانونی ها پیوستم.

 

 

  1. دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟ آزمونها باعث می‌شدند که نقاط قوت و ضعفم را در هر درس و مبحثی پیدا کنم و هر دو هفته یکبار اطلاعاتم را زیر ذره بین بررسی کنم و برای آزمون بعدی نکات کلیدی که در آزمون قبل به آن ها توجه نداشتم مطالعه کنم و با بررسی تراز های خود و دوستانم؛ وارد رقابت میشدم.

 

 

  1. روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟ روزی ۳ تا ۴ ساعت که خوب این با وضعیت بد خوابگاه بود و روز های تعطیل ۶ تا ۸ ساعت مطالعه داشتم.و  روزانه ۵۰  تا ۸۰عدد و روز های اخر ۱۰۰ تا ۲۰۰ عدد تست میزدم و  مطمئنا اگر به گذشته بر میگشتم بیشتر تست میزدم و ساعت مطالعه ام را سودمند میکردم تست زدن باعث می‌شود کتاب هارا مثل قبل نخوانیم و نکاتی که درآزمون و تست به آن ها اشاره شده است را مفهومی و دقیق تر مطالعه کنی  .  

 

 

  1. دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟بله- خب این باعث می‌شد هدفمند درس بخوانم یعنی ساعت مطالعه و تست و درس های آن روز را برای خودم مشخص کنم و اگر نمی توانستم آن ها را انجام دهم کمی ناامید میشدم ولی ناامید نشدم و دوباره و دوباره می‌نوشتم وخط میزدم تا روزی که برنامه ریزی عاقلانه و هدفمند را برای خود یاد گرفتم و این باعث شادمانی ام شد  و علاقه من را به درس خواندن بیشتر هم کرد.

 

 

  1. روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟خب من سعی می‌کردم جمعه ها تحلیل را انجام دهم ولی چون می‌دانستم از شنبه باید در  خوابگاه درس بخوانم سعی میکردم جمعه ها بیشتر درس بخوانم و کار بررسی آزمون را نصف میکردم یعنی نیمی‌از آزمون در روز جمعه و بقیه آن را چهارشنبه ها تحلیل میکردم.ولی این کار به شدت غلط است حتی اگر دلیلی مثل من داشته باشید تحلیل آزمون باید در روز آزمون انجام شود و این تحلیل توام با یادگیری از اشتباهات  و نزده هاو تقویت نقاط قوت  صورت گیرد.

 

  1. برای آزمون تیزهوشان یا نمونه از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟ از نیمه مرداد ۱۴۰۳

 

  1. از چه منابعی بخش استعداد تحلیلی و تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟هوش کلامی و غیر کلامی را در تابستان ۱۴۰۳ تمام کردم و در طول سال چند فصلی از کتاب های سه سطحی ریاضی و علوم را زدم و در ایام عید از کتاب نوروز و چند فصلی از کتاب سه سطحی عمومی و آبی فارسی مطالعه کردم همچنین حدود ۵۰ ازمون از ۱۵۰۰ سوال هوش زدم

 

 

  1. با چه روشی کتاب‌های خود مطالعه می‌کردید؟ اول درس‌نامه می‌خواندید یا اول تست می‌زدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتاب‌ها به چه صورت بود؟

خب من اول درسنامه و کتاب و جزوه را کامل می‌خواندم و بعد تست میزدم و اگر سوالی را  غلط یا نزده رها میکردم و با خواندن پاسخنامه متوجه نمیشدم بر میگشتم به کتاب درسی و فقط آن قسمت را می‌خواندم و نکته اش را یادداشت میکردم  

 

  1. هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟

بله کتاب های مهمم را بعد از عید و ایام عید دوباره تست میزدم

 

  1. چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟مطالعه سطحی استعداد تحلیلی باعث موفقیت شما در آزمون نمی‌شود بلکه باید آن را با خلاقیت بخوانید و حفظ نکنید و شیوه حل کردن آن را یاد بگیرید و شگرد و فوت و فن های طراحان هر سوال را به خاطر بسپارید هرچند این را بدانید که من بیشتر وقتم را استعداد تحصیلی می خواندم ولی با کتاب هایی که در طول سال خوانده بودم ، هنگام آزمون اصلی تیزهوشان با دیدن سوالات فهمیدم بیشتر سوال های سال جدید مثل سال های قبل نیست،  پس این خیال را از سر خود بیرون کنید که شما در آزمون هایی که در طول سال می‌دهید مثل سوال های هوش سمپاد را خواهید دید .لازم به ذکر است که بگویم تعدادی سوال مشترک هست ولی باز هم باید به گونه ای که در بالا به آن اشاره داشتم سوالات هوش را حل کرد ویاد گرفت.

 

  1. برنامه شما در دوران جمع‌بندی (اردی‌بهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟

خب کتاب درسی را سعی کنید در ماه خرداد که فصل امتحانات است خوب خوب بخوانید هر چند در طول سال باید خوب خوانده باشید و محض یاد آوری و نمره خوب درمعدل آن هارا باز خوانی کنید و نکات مهم و آن هایی که فکر میکنی فراموش می‌شوند را یادداشت کنید که در روز های آخر مجبور نباشید کل کتاب را بخوانید و فقط نکات مهم را تورق سریع کنید و کتاب های جمع بندی که جنبه آزمونی دارند خیلی می توانند به شما کمک کنند حتما حتما آزمون ها را زماندار بزنید اگر برایتان سوال ها آسان است آزمون را در زمان کمتری بزنید که بتوانید با شرایط آزمون که  شرایطی دلهره آور ترسناک و پر اظطراب است خود را خوب آماده کنید و این شیوه ممکن است شما را ناامید کند مثلا تعداد کمی سوال بزنید به درس های آخر نرسید یا کلا خراب کنید ولی این را بدانید این برایتان خوب است و بدانید آن هایی که تست وآزمون  های زمان دار نمی‌زنند در آزمون اصلی موفق نیستند هرچند که به کتاب مسلط باشند . من به شخصه اگر می‌توانستم به عقب برگردم این چیز هارا جدی میگرفتم لطفا شما هم اگر می خواهیددر تیزهوشان یا نمونه را قبول شوید این کار را انجام دهید شاید سر آزمون از اظطراب واسترس بیش از حد تمام زحماتتان بر باد رود .


  1. آیا در آزمون‌های طرح 3+3 شرکت کردید؟ بله

 

 

 

مطالب مرتبط

Menu