نام و نام خانوادگی دانشآموز: غزلحسینی
تعداد سالهای کانونی بودن:۴سال؛از پنجم دبستان
پایه و رشته تحصیلی: پایههشتم،متوسطهاول
شغل و تحصیلات مادر:دیپلم،خانهدار
شغل و تحصیلات پدر:دیپلم،نظامی
نام مصاحبهگر:سرکارخانمسلگی
1. از چه طریق با کانون آشنا شدید؟ و چرا تصمیم به ثبت نام گرفتید؟
مادرم؛ اوبا موسسات آموزشی آشنایی داشت و کانون را به من پیشنهاد داد .هدف من برای شرکت در آزمونهای کانون و ثبتنام در این مؤسسه، پیشرفت در دروس و شرکت در آزمون مدارس سمپاد بود. اما اکنون هدفم، انتخاب رشته و آماده شدن برای کنکور و مدارس خاص است.
2. نقاط قوت شما در سال تحصیلی چه بود؟ آیا این درس مهم در آزمون و هم در مدرسه نقطه قوت شماست؟ و برای آن چگونه درس میخوانید؟
در طول این چهار سال، علوم تجربی و مطالعات اجتماعی نقاط قوت پایدار من بودند. اما در سال پیش و امسالعلاوه بر علوم و اجتماعی،دروسعربیوریاضیات هم جزو نقاط قوت من بودند. بله، در آزمونهای مدرسه نیز در طول این چند سال، در این دروس و دروس دیگر، معدل ۲۰ را کسب کردهام. برای هر درس روش خاص و منحصر به فرد خودم را دارم. برای مثال، در درس ریاضی ابتدا کتاب را مرور میکنم و مطالب آن را یاد میگیرم و سپس آنها را حفظ میکنم. بعد از اینکه تمام این مراحل را انجام دادم، نکتهبرداری میکنم و تستهای کتابهای کانون را حل میکنم. در مرحله آخر نیز جمعبندی میکنم که برای من شامل نکتهنویسی، خلاصهنویسی، حل آزمون جمعبندی و مرور دوباره است.
3. هدف شما از شرکت در آزمونها در تابستان چیست؟
هدف من از شروع زودتر و شرکت در آزمونها از تابستان، پیشروی و جلو بودن از برنامه مدرسه است. یکی از دلایل آن این بود که برنامه کانون را با برنامه مدرسه ام تطابق دهم تا بتوانم هم در مدرسه موفق باشم و هم در آزمونهای کانون. البته دلایل دیگری هم دارد. یکی از آنها این بود که برای آزمون اول مدرسه که در مهرماه برگزار میشود، دروس پایه هفتم را بهطور کامل مرور و یاد گرفته باشم.
4. دفتر برنامه ریزی دارید؟ از این دفتر چگونه استفاده میکنید؟
بله، در طول این چهار سال که عضو کانون بودم، دفتر برنامهریزی داشتم و از آقای قلم چی بابت تالیف این کتاب مفید و خاص تشکر میکنم. در قسمت تصمیمات کوتاهمدت، برنامهریزی میکنم و گاهی چند بار برنامه مینویسم تا بهترین برنامه را انتخاب کنم. در قسمت ساعت مطالعه هم معمولاً به برنامهها و ساعتهای هفته های قبلی نگاه میکنم و پیشبینی میکنم که این هفته برای هر درس چند ساعت مطالعه مفید داشته باشم. برنامه متعادل را هم تنظیم میکنم. صفحه ۱۸۲ این کتاب هم خیلی به من در آزمون ها کمک کرده است. هر بار که آزمون میدهم، این صفحه را باز میکنم تا ببینم آیا واقعاً موثر درس خوانده ام یا خیر.
5. آیا خانواده در جریان روند تحصیل و آزمونهای شما هستند؟ و چه کسی در خانواده به شما کمک میکند؟
بله، بهخصوص مادرم. البته پدرم هم در زمینه تحصیل من پیگیر است، اما بیشتر مادرم به من کمک میکند و مشوق من است. با این حال، در مواقعی هم برای دروس ریاضی و اجتماعی از پدرم کمک میگیرم.
6. آیا تحلیل آزمون انجام میدهید؟ از چه کسی آموختید چگونه تحلیل کنید؟ و چطور تحلیل میکنید؟
بله، همیشه تحلیل آزمون را در اولویت قرار میدهم، چون واقعاً مهم است. تحلیل آزمون را در سال پنجم با مادرم انجام میدادم، اما از سال ششم خودم سؤالات را تحلیل میکنم. روش تحلیل آزمونها را هم از پشتیبان و مادرم یاد گرفتم. در تحلیل آزمون، ابتدا سؤالات اشکالدار و اشتباهم را بررسی میکنم و شماره آنها را در دفتر مینویسم، سپس روش خودم و روش پاسخنامه را در کنار آن یادداشت میکنم. بعد از اینکه تمام نکات سؤال را آموختم، از آنها نکتهبرداری میکنم. به همین دلیل، معمولاً برای تحلیل آزمون زمان زیادی را صرف میکنم.
7. آیا تا به حال ناامید شدهاید؟
چطور به ناامیدی غلبه کردید؟بله، گاهی این ناامیدی به سراغ من هم آمده است. هر بار که احساس میکنم ناامید شدهام، با درس خواندن ذهنم را مشغول میکنم و ناامیدی را از یاد میبرم. و هر بار که به موفقیت فکر میکنم، بر ناامیدی غلبه میکنم.
8. جمله یا شخص الهامبخشی دارید که باعث انگیزهتان میشود؟
بله، چند شخصیت جهانی همیشه الگو و الهامبخش من هستند. یکی از آنها آلبرت اینشتین است که میگوید: «کسی که هرگز اشتباه نکرده، هیچگاه چیز جدیدی را امتحان نکرده است.» ودیگری خانم مریم میرزاخانی، الگوی برجسته من برای رسیدن به موفقیت، که میگوید: «لذت واقعی در حل مسئله و رسیدن به چیزی است که قبلاً نمیدانستید، نه صرفاً در نتیجه نهایی.»
