نام و نام خانوادگی:ترنم تراکمه مختاری
پایه:دهم تجربی
نام شهر و استان:شهرستان عنبرآباد _ استان کرمان
میانگین تراز: ۵۰۰۰
از چه سالی عضو کانون بوده اید و چند آزمون شرکت کرده اید؟
از سال۱۴۰۰ عضو کانون بوده ام و بیش از ۱۰۰ آزمون شرکت کردهام.
شغل و تحصیلات مادر: آزاد_ فوق دیپلم.
شغل و تحصیلات پدر: کارمند_ لیسانس
نویسنده:فرهاد توبک
مصاحبهگر : سمیه مختاری
۱_ شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
از طریق مدرسه و معلمانم و همچنین تبلیغات موجود در فضای مجازی و دنبال کردن اخبار رتبه برتر های کانونی.
۲_ دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
پیشرفت در دروس ، افزایش میانگین تراز و افزایش ساعات مطالعه و همچنین داشتن برنامه ریزی دقیق برای مطالعه و تست زدن.
۳_ آیا در آزمون هدفگذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟
بله شرکت می کردم ، دلیل آن آشنا شدن با سوالات مشابه آزمون و تمرین و تکرار آن ها برای تسلط و یادگیری بیشتر بود.
۴_ مطابق برنامهی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامهریزی می کردید؟
بله ، برنامه راهبردی معمولا طبق درس های مدرسهام جلو می رفت و همزمان با خواندن درس های مدرسه با برنامه راهبردی پیش می رفتم ، اما اگر بین اجرای برنامه راهبردی و برنامه مدرسهام خللی ایجاد می شد، روزهایی که برنامه درسی ام سبک تر بود خود را به مباحث برنامه راهبردی و آزمون می رساندم و همزمان تست های مربوط به آن درس ها را کار می کردم.
۵_ کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟دروس علوم و عربی مورد علاقه من هستند و تمرین و تکرار زیاد سبب شد که به نقطه قوت من تبدیل شوند ، من برای این دروس زمان بیشتری را نسبت به دروس دیگر اختصاص می دادم و همیشه اولویت من بودند.
من علوم را ریز به ریز و واژه به واژه به خاطر می سپردم بعد از چندین بار تکرار ، سوالات مورد نظر را از خودم می پرسیدم بعد از اینکه کامل متوجه می شدم بلافاصله به سراغ تست می رفتم این کار باعث می شد که درس به خوبی در ذهن من بماند ، همچنین واژه نامه ی درس عربی را چندین بار می خواندم و تکرار می کردم بعد از اینکه آنها را خوب یاد می گرفتم از خودم واژه ها را می پرسیدم و اگر کلمه ای را بلد نبودم و یا اندکی در پاسخ به آن درنگ می کردم کنارش علامت می زدم و مجددا آن را می خواندم ، بعد از اینکه تمرین های کتاب را چندین بار تمرین و تکرار می کردم به سراغ تست های مربوط به آن می رفتم و آن هارا تکرار می کردم.
۶_ در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله ، من در درس ادبیات اندکی ضعف داشتم ، از آنجایی که درس ادبیات پر از نکته است ، تصمیم گرفتم اول مباحث کتاب را حفظ کنم بعد از اینکه به خوبی آن درس را درک می کردم ، اشعار و متن ها را در دفتر يادداشت می کردم و سپس کتاب را می بستم و از خودم سوال می پرسیدم و بر اساس میزان یادگیری ام پاسخ می دادم ، این کار در پیشرفت من در درس ادبیات تاثیر خوب و بسزایی داشت.
۷_ روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
اصولا روزهایی که درس سخت داشتم ۵ ساعت و باقی روزها بین ۶ تا ۸ ساعت درس می خواندم. حداقل ۴۰ درصد از ساعت مطالعه خود را صرف تست زدن می کردم ، زیرا بر این باورم که تست زدن به یادگیری بیشتر کمک می کند.
۸_ دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟
بله _ از لحاظ درسی باعث نظم دادن به برنامه های درسی ام و از دست نرفتن بیهوده زمانم می شد.
از لحاظ غیر درسی باعث منظم شدنم در کلیه کارهایم و ایجاد انگیزه در من برای رسیدن به اهدافم می شد ، زیرا وقتی نتیجه کارم و پیشرفت های خودم را می دیدم خوشحال می شدم و بیشتر انگیزه می گرفتم.
۹_ چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسهی تیزهوشان رفتید، پیوستگی خود را به آزمونها حفظ کردید؟زیرا آزمون ها باعث آشنایی بیشتر با انواع سوالات سخت و آسان و همچنین تمرین و تکرار و مرور مطالب و پیشرفت در دروس مدرسه می شود.
۱۰_ روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟
سوالاتی را که اشتباه پاسخ داده بودم یادداشت می کردم و آن سوالات را مطالعه می کردم و درصدد برطرف کردن اشتباهاتم بر می آمدم تا دوباره آن اشتباه را تکرار نکنم.
۱۱_ برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری بکار می برید؟
تمرکز کامل روی برنامه ریزی ام و اجرای دقیق آن ، بالا بردن ساعات مطالعه ام و همچنین مطالعه توام با تست که باعث تسلط کامل من بر مباحث درسی می شود.
۱۲_ برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟
از آبان ماه شروع به خواندن کردم اما نه به طور خیلی فشرده و سخت ، کمکم و تدریجی ساعات مطالعه خود را بالا بردم و دروس را طبق برنامه مدرسه و برنامه راهبردی همزمان با آزمون های کانون پیش بردم.
۱۳_ از چه منابعی (هوش کلامی، هوش غیرکلامی، سرعتودقت، ۱۲آزمون) برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
از کتاب هوش کلامی استفاده می کردم ، من معمولا نیمی از زمانی را که برای تست زدن در نظر می گرفتم ، صرف زدن تست های کتاب هوش کلامی می کردم ، زیرا این کتاب حاوی سوالات آزمون های سال های گذشته بود.
۱۴_ از چه منابعی (۱۵۰۰تست، سه سطحی ریاضی، سه سطحی علوم و سه سطحی عمومی) برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب (نام کتاب ذکر شود) چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟
از کتاب های سه سطحی ریاضی و سه سطحی علوم برای استعداد تحصیلی استفاده می کردم ، این کتاب ها در پیشرفت درس های مدرسه ام نیز کمک زیادی به من کردند ، من همیشه همراه با مطالعه درسی ام تست های این کتاب هارا کار می کردم.
۱۵_ با چه روشی کتابهای خود را مطالعه میکردید؟ اول درسنامه میخواندید یا اول تست میزدید؟ روش استفاده شما از پاسخنامه کتابها به چه صورت بود؟
ابتدا درسنامه را خوب می خواندم و سپس به سراغ تست زدن می رفتم و برای تحلیل اشتباهات تست هایم به سراغ پاسخنامه کتاب می رفتم و اشتباهاتم را مجددا می خواندم.
۱۶_ هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟
همه ی منابع را چندین بار تکرار می کردم تا به خوبی ملکه ذهنم شود.
۱۷_ چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟
من در ابتدا و ماه های اول مطالعه ام را صرف استعداد تحصیلی و سپس از زمان مشخصی و نزدیک به آزمون بیشتر وقت خود را صرف استعداد تحلیلی می کردم. البته ناگفته نماند که همیشه سعی در برقراری تعادل مطالعاتی بین این دو منبع را داشتم.
۱۸_ برنامه شما در دوران جمعبندی (اردیبهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟
در این ماه ها من بیشتر به مرور دروس می پرداختم و تست های بیشتری کار می کردم و ساعت مطالعه خود را به حداکثر زمان ممکن رساندم.
۱۹_ آیا در آزمونهای طرح ۳+۳ شرکت کردید؟
بله _ شرکت کردم.
