نام و نام خانوادگی : سینا یوسفی
پایه : دوازدهم انسانی
نام شهر و استان : سردشت - آذربایجان غربی
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار ــ زیر دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : آزاد ــ زیر دیپلم
میانگین تراز : 5415
معدل : 19
سالهای حضور در کانون : دو سال
چند آزمون شرکت کرده است : 11 آزمون اصلی
مصاحبهگر : علیرضا یحیی پور
- شما در تابستان چند درس نگاه به آینده (درسهای سال بعد) را میخوانید و امتحان میدهید؟
در تابستان، فقط دروس پایه دهم و یازدهم را مرور می کنم و در آزمونها به پرسشهای مربوط به این دروس پاسخ میدهم تا از یکسو مباحث مفهومی را عمیقتر درک کنم و از سوی دیگر، با تسلط برمباحث ، فرصت بیشتری برای تمرکز روی دروس دوازدهم در سال تحصیلی جدید داشته باشم.
- از نظر شما فایدهی خواندن درسهای سال بعد در تابستان چیست؟
پیشخوانی درسهای سال بعد در تابستان باعث میشود هنگام آغاز سال تحصیلی با مطالب آشنا باشم، سرعت یادگیریام افزایش یابد و فرصت بیشتری برای مرور، حل تمرین و تستزنی داشته باشم. این کار همچنین موجب کاهش استرس میشود و کمک میکند در طول سال بر مباحث دشوار تمرکز عمیقتری داشته باشم.
- از کدام منابع کانون در تابستان استفاده میکنید؟ علت انتخاب این کتابها را بنویسید.
در تابستان از کتابهای آبی برای تمرین طبقهبندیشده و مرور مطالب استفاده میکنم، و کتابهای سهسطحی را برای سنجش سطح یادگیری و شناسایی نقاط ضعف بهکار میگیرم. کتابهای آبی با تستهای استاندارد و طبقهبندیشده، به من کمک میکنند تا با تیپهای مختلف سؤالات آشنا شوم و مطالب را مرور کنم. کتابهای سهسطحی نیز با سطحبندی علمی سؤالات، این امکان را فراهم میکنند که با توجه به تواناییام، تستهای مناسب را انتخاب کرده و نقاط ضعفم را شناسایی و برطرف کنم.
- در یک پوستر مشخص کردهایم رتبههای زیر ۱۰۰ کشور، پارسال چند درس نگاه به آینده را انتخاب کردند و آزمون دادند و مشخص شده است که در چند آزمون تابستان به صورت حضوری یا آنلاین شرکت کردهاند. از نظر شما نحوهی اجرای برنامهی تابستان رتبههای زیر ۱۰۰ کشور چه پیامی دارد؟
نحوهی اجرای برنامهی تابستان توسط رتبههای زیر ۱۰۰ کشور نشان میدهد که پیشخوانی هدفمند و شرکت منظم در آزمونهای حضوری تابستانی، از عوامل کلیدی موفقیت در کنکور هستند. آنها با انتخاب دقیق درسهای «نگاه به آینده»—معمولاً بین سه تا چهار درس—و حضور فعال در آزمونهای حضوری، هم مباحث سال آینده را پیشپیش یاد میگیرند و هم مهارتهایی مثل مدیریت زمان، تستزنی و هدفگذاری را تمرین میکنند. این برنامه به من یادآوری میکند که تابستان، فرصتی طلایی برای ساختن پایهی علمی قوی، کاهش فشار سال تحصیلی و پیشی گرفتن از رقباست.
- برای آموزش درسهای نگاه به آینده (سال بعد) از کدام فیلمها و کلاسها استفاده میکنید؟
برای آموزش درسهای سال آینده از فیلمهای آموزشی کانون و کلاسهای آنلاین استفاده میکنم. این فیلمها به من کمک میکنند تا مباحث مفهومی را با مثالهای روشن بهتر درک کنم، و کلاسها نیز فرصت پرسش و پاسخ و تعامل با مدرس را فراهم میکنند تا بتوانم اشکالاتم را سریعتر برطرف کنم.
- لطفا کارنامهی یک سالهی پارسال را بررسی کنید. این کارنامه یک کارنامهی مبحثی جامع است. در تابستان روی کدام درسها و کدام مبحثها بیشتر تمرکز خواهید کرد؟ چگونه؟
پس از بررسی کارنامهی سال گذشته، تمرکز خود را بر درسهایی که درصد پایینتری داشتهام و مباحثی که بیشتر در آنها دچار اشتباه شدهام، افزایش خواهم داد. برای هر مبحث، ابتدا مطالعهی مفهومی و مرور جزوات یا فیلمهای آموزشی را انجام میدهم. سپس تمرینهای طبقهبندیشده و حل تستهای استاندارد را در برنامه قرار میدهم. در نهایت، با شرکت در آزمونهای تابستانی، میزان تسلطم را میسنجم تا نقاط ضعفم بهطور مؤثر برطرف شوند.
- آیا آزمونها را به صورت حضوری شرکت میکنید یا آنلاین؟ چرا؟
من در تابستان آزمونها را بهصورت آنلاین شرکت میکنم، اما معتقدم که شرکت در آزمونها باید حضوری باشد. آزمون آنلاین به من این امکان را میدهد که در آرامش خانه تمرکز بیشتری داشته باشم، مهارت مدیریت زمان را با رعایت زمانبندی تمرین کنم، و بلافاصله پس از آزمون، تحلیل کارنامه و مرور اشتباهات را انجام دهم. با این حال، تجربهی آزمون حضوری برای آشنایی با فضای واقعی، مدیریت استرس، و آمادگی بهتر برای آزمونهای اصلی ضروری است.
- آیا شما پارسال قهرمان پیوستگی بودید؟ در چند آزمون شرکت کردید؟ آیا جزء باشگاه پانصدتاییها یا هفتصدتاییها یا هزارتاییها بودید؟ علت پیوستگی شما و موفقیت خودتان را در چه چیزی میدانید؟
بله، پارسال از اواخر اسفندماه شروع کردم و در تمام آزمونهای اصلی شرکت داشتم. موفق شدم ۳۰۱ پاسخ درست ثبت کنم. شاید بتوان گفت قهرمان پیوستگی بودم، هرچند هنوز عضو هیچیک از باشگاههای پانصدتایی، هفتصدتایی یا هزارتایی نیستم. امسال هدفم این است که حداقل به باشگاه پانصدتاییها بپیوندم. دلیل پیوستگی و استمرار من در آزمونها، برنامهریزی منظم، مرور مستمر مباحث، تحلیل دقیق آزمونها و تلاش برای رفع نقاط ضعف بوده است. همچنین تعهد به مطالعهی روزانه و استفادهی هدفمند از منابع کانون باعث شد روند یادگیریام پیوسته و اثربخش باشد.
- میانگین چند ساعت مطالعه روزانه در تابستان دارید؟ به استراحت و تفریح هم در برنامه تابستان توجه کردهاید؟
میانگین روزانهی مطالعهام در تابستان حدود ۵ تا ۶ ساعت است که شامل مرور، پیشخوانی و حل تست میشود. برای اینکه یادگیری مؤثر و پایدار باشد، حتماً زمان مشخصی برای استراحت و تفریح در نظر میگیرم تا ذهنم خسته نشود و انرژی لازم برای مطالعههای بعدی را داشته باشم.
- چه تغییر مثبتی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال قبل میخواهید در خود ایجاد کنید؟
در تابستان امسال سعی کردم نظم و پیوستگی بیشتری در برنامهریزی درسیام داشته باشم و ساعات مطالعه را مؤثرتر مدیریت کنم. همچنین تلاش کردم نقاط ضعفم را دقیقتر شناسایی کنم و با مرور و حل تستهای هدفمند، تسلطم بر مباحث دشوار را افزایش دهم تا بتوانم سال تحصیلی جدید را با اعتمادبهنفس بیشتری آغاز کنم.
- تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
بعد از هر آزمون، ابتدا درصدها و کارنامهٔ مبحثی را بررسی میکنم تا نقاط ضعف و قوتم مشخص شود. سپس هر سؤالی را که اشتباه پاسخ دادهام یا نسبت به آن شک داشتهام، دوباره مطالعه و تحلیل میکنم تا دلیل اشتباهم را متوجه شوم. سؤالهایی را که نزده باقی ماندهاند نیز بررسی میکنم تا ببینم آیا به دلیل کمبود وقت، بیاطلاعی یا تردید کنار گذاشته شدهاند. برای تثبیت یادگیری، نکات مهم و روشهای حل هر مبحث را یادداشت میکنم و در برنامهٔ مرور بعدی از آنها استفاده میکنم.
- در طول تابستان دفتر برنامه ریزی را تکمیل میکنید؟
بله، در طول تابستان دفتر برنامهریزی را مرتب تکمیل میکنم تا روند مطالعه و پیشرفت خود را بهطور دقیق ثبت کنم. این کار به من کمک میکند ساعات مطالعه، مباحثی که مرور کردهام و آزمونهایی که در آنها شرکت کردهام را پیگیری کنم و بر اساس تحلیلهای روزانه و هفتگی، برنامهام را بهینهسازی کنم.
- کدام قسمت سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
سایت کانون شامل صفحه شخصی دانشآموز است که امکان مشاهدهٔ انواع کارنامهها و تحلیل آزمونها توسط رتبهبرترها را پس از هر آزمون فراهم میکند. همچنین بخشهایی مانند مصاحبه با قهرمانان پیشرفت و پیوستگی، اطلاعیهها و اخبار روز، و کلاسهای آنلاین نیز در دسترس هستند که به دانشآموزان در مسیر یادگیری و برنامهریزی بهتر کمک میکنند.
- آیا فعالیت فوق برنامه هم در تابستان دارید؟
بله، در تابستان فعالیت فوقبرنامه محدودی دارم؛ مانند ورزش سبک یا مطالعهٔ غیردرسی برای تقویت مهارتهای فردی. این فعالیتها باعث میشوند ذهنم تازه بماند و تعادل بین مطالعه و تفریح حفظ شود تا کیفیت یادگیری در طول تابستان افزایش یابد.
- مهمترين انگيزه شما از اينكه از تابستان در آزمون ها شركت كرديد چه بود؟
مهمترین انگیزهٔ من از شرکت در آزمونهای تابستان، ایجاد آمادگی پیشرفته برای سال تحصیلی بود. با شرکت در این آزمونها توانستم نقاط ضعف و قوتم را شناسایی کنم، مهارتهای مدیریت زمان و تستزنی را تقویت کنم و با تمرین مستمر، یادگیری عمیقتر و مؤثرتری داشته باشم.
