اطلاعات فردی و تحصیلی:
• نام و نام خانوادگی دانشآموز: نرگس تولایی
• پایه تحصیلی: دوازدهم
• رشته تحصیلی: تجربی
• نام مدرسه: شهید سیاوش صادقی
• شهر / منطقه: تهران
• نام مصاحبهکننده: غزال بدری
⸻
پاسخ به سؤالات مصاحبه:
۱. با توجه به اینکه اکنون در نیمهی شهریور هستیم، روند مطالعه و تلاش شما از ابتدای تابستان تاکنون چگونه بوده است؟
در طول تابستان، تلاش کردهام مطالب پایه را بهصورت نسبتاً کامل جمعبندی کنم و همچنین بخشی از دروس پایه دوازدهم را نیز پیشخوانی کردهام. بهطور کلی، روند مطالعهام منظم و پیوسته بوده است.
۲. از دیدگاه شما، چه تفاوتی بین دانشآموزی که از تابستان مطالعه را جدی آغاز کرده با کسی که از مهر شروع میکند وجود دارد؟
دانشآموزی که از تابستان مطالعه را آغاز میکند، فرصت بیشتری برای تسلط بر مطالب و شناسایی نقاط ضعف خود خواهد داشت. این موضوع موجب میشود روند مطالعه در طول سال تحصیلی آسانتر، پربازدهتر و با استرس کمتری همراه باشد. همچنین این دانشآموزان میتوانند با پیشخوانی دروس جدید، در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشند.
۳. چقدر توانستهاید از فرصت تابستان برای پیشخوانی دروس پایه دوازدهم استفاده کنید؟ کدام مباحث را جلوتر از مدرسه خواندهاید؟
از تابستان برای پیشخوانی دروس پایه دوازدهم بهخوبی بهره گرفتم. تاکنون بخشهایی از مباحث ابتدایی دروس زیستشناسی، فیزیک و شیمی دوازدهم را مطالعه کردهام تا در شروع سال تحصیلی آمادگی بیشتری داشته باشم.
۴. در آزمون ۱۴ شهریور، عملکرد خود را نسبت به آزمونهای قبلی چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا پیشرفت داشتید؟ اگر بله، در کدام درسها و چرا؟
بله، در این آزمون نسبت به آزمونهای قبلی پیشرفت داشتم، بهویژه در دروس زیستشناسی و فیزیک. علت این پیشرفت، تمرکز بر تحلیل آزمونهای قبلی و صرف زمان کافی برای رفع اشتباهات و تسلط بیشتر بر مباحثی بود که پیشتر در آنها ضعف داشتم.
۵. آیا آزمونهای تابستانی به شما کمک کردند که شناخت بهتری از وضعیت درسی خود بهدست بیاورید؟ مثال بزنید.
قطعاً بله. بهخصوص در دروس پایه، آزمونهای تابستانی به من کمک کردند تا ضعفهایم را شناسایی و برای برطرف کردن آنها اقدام کنم. این موضوع باعث شد سرعت مرور مطالب نیز افزایش یابد، چرا که با آگاهی دقیقتری مطالعه میکردم.
۶. چه تصمیمی برای استفاده از کارنامهی آزمون ۱۴ شهریور دارید؟ کدام قسمتهای کارنامه برایتان راهگشاتر است؟
در نظر دارم از تحلیل دقیق کارنامه برای بهروزرسانی برنامهی درسی خود استفاده کنم. بخشهایی مانند نمودار پیشرفت، درصد پاسخگویی به هر درس و بررسی اشتباهات برایم بسیار راهگشا هستند، زیرا مشخص میکنند در کدام مباحث نیاز به تمرین و مطالعهی بیشتری دارم.
۷. از کدام منابع کانونی (مثل کتابهای سهسطحی، آبی، یا برنامهی راهبردی) بیشتر استفاده کردهاید؟ چه کمکی به شما کردند؟
بیشتر از کتابهای سهسطحی برای جمعبندی مطالب پایه، بهویژه در بازههای منتهی به آزمون، استفاده کردهام. این منابع به من کمک کردند تا در مدت زمان کوتاه، مرور هدفمندی داشته باشم و با تیپهای مختلف تستها آشنا شوم.
۸. یکی از توصیههای آقای قلمچی این است که از اشتباهات خود در آزمونها یاد بگیریم. شما چطور اشتباهاتتان را تحلیل و برطرف میکنید؟
پس از هر آزمون، ابتدا سؤالات اشتباه را علامتگذاری کرده و سپس با بررسی علت هر اشتباه—چه مفهومی، چه محاسباتی—سعی میکنم با حل تمرینهای بیشتر در همان مباحث، ضعفها را برطرف کنم. همچنین، اگر نیاز باشد از دبیر یا منابع کمکآموزشی برای رفع ابهام استفاده میکنم.
۹. برای آزمونهای بعدی چه تصمیماتی گرفتهاید؟ آیا برنامهی مطالعهی خود را براساس آزمون ۱۴ شهریور اصلاح میکنید؟ چگونه؟
بله، با توجه به نتایج آزمون ۱۴ شهریور و تحلیلی که از کارنامه بهدست آوردهام، در برنامهی درسیام اصلاحاتی انجام خواهم داد. بهطور مشخص، تمرکز بیشتری بر مباحثی خواهم داشت که در آنها درصد پایینتری کسب کردهام یا اشتباهات پرتکراری داشتهام.
۱۰. اگر بخواهید به دانشآموزی که تابستان درس نخوانده یک توصیه جدی بکنید، چه میگویید؟
به این دسته از دانشآموزان توصیه میکنم از زمان باقیماندهی شهریور نهایت استفاده را ببرند. هنوز فرصت مناسبی برای جبران وجود دارد و با یک برنامهریزی دقیق و تلاش مداوم میتوانند عقبماندگیها را جبران کرده و با آمادگی بیشتری وارد سال دوازدهم شوند
