گفت و گو با ویانا دهقانی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

اطلاعات فردی و تحصیلی: • نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: ویانا دهقانی • پایه تحصیلی: دوازدهم • رشته تحصیلی: تجربی • نام مدرسه: ایران

گفت و گو با  ویانا دهقانی قهرمان پیوستگی دوازدهم تجربی

اطلاعات فردی و تحصیلی:

    •    نام و نام خانوادگی دانش‌آموز: ویانا دهقانی

    •    پایه تحصیلی: دوازدهم

    •    رشته تحصیلی: تجربی

    •    نام مدرسه: ایران

    •    شهر / منطقه: تهران – منطقه ۴

    •    نام مصاحبه‌کننده: حدیث امینی



۱. روند مطالعه و تلاش شما از ابتدای تابستان تاکنون چگونه بوده است؟


از ابتدای تابستان، برنامه‌ی مطالعاتی منظمی داشته‌ام. میانگین ساعات مطالعه‌ی من حدود ده ساعت در روز بوده و از کیفیت و پیوستگی این روند رضایت دارم.


۲. تفاوت دانش‌آموزی که از تابستان مطالعه را آغاز کرده با کسی که از مهر شروع می‌کند چیست؟


دانش‌آموزی که از تابستان مطالعه را آغاز کرده، زمان بیشتری برای پیش‌خوانی، تست‌زنی و تسلط بر مباحث دارد و می‌تواند با آرامش و اعتماد به‌نفس بیشتری وارد سال دوازدهم شود. این افراد معمولاً در آزمون‌ها و امتحانات نهایی نیز عملکرد بهتری دارند.


۳. چقدر از تابستان برای پیش‌خوانی دروس پایه دوازدهم استفاده کرده‌اید؟ کدام مباحث را جلوتر از مدرسه خوانده‌اید؟


در تابستان بیشتر تمرکزم بر دروس پایه‌ی دهم و دوازدهم بوده است. در برخی مباحث دوازدهم به‌ویژه دروس شیمی و زیست‌شناسی، مطالعه‌ی پیش‌نیاز داشتم و بخشی از مباحث را جلوتر از مدرسه خوانده‌ام.


۴. عملکرد خود را در آزمون ۱۴ شهریور چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نسبت به آزمون‌های قبلی پیشرفت داشته‌اید؟ اگر بله، در کدام درس‌ها و به چه دلیلی؟


در آزمون ۱۴ شهریور، در درس‌های شیمی و زیست‌شناسی پیشرفت قابل‌توجهی داشتم. این پیشرفت را مدیون تدریس مؤثر معلمان و تمرین‌های منظمی هستم که موجب افزایش تسلطم بر این دروس شد.


۵. آیا آزمون‌های تابستانی به شناخت بهتر شما از وضعیت درسی‌تان کمک کرده‌اند؟ مثالی بزنید.


قطعاً بله. به عنوان مثال، در طول آزمون‌های تابستانی متوجه شدم که در درس ریاضی نسبت به سایر دروس ضعف دارم. این موضوع باعث شد تصمیم بگیرم تمرکز بیشتری روی این درس داشته باشم و با افزایش تست‌زنی، این ضعف را برطرف کنم.


۶. چه تصمیمی برای استفاده از کارنامه‌ی آزمون ۱۴ شهریور دارید؟ کدام بخش آن برای شما کاربردی‌تر است؟


بخش تحلیل سؤالات غلط و نزده در کارنامه برایم بسیار کاربردی است. این قسمت به من کمک می‌کند اشتباهاتم را بهتر بشناسم و در برنامه‌ریزی برای آزمون‌های آینده، با تمرکز روی نقاط ضعفم، عملکرد بهتری داشته باشم.


۷. از کدام منابع کانونی (مانند کتاب‌های سه‌سطحی، آبی، یا برنامه‌ی راهبردی) بیشتر استفاده کرده‌اید و چه کمکی به شما کرده‌اند؟


از کتاب‌های سه‌سطحی استفاده کرده‌ام. این منابع در جمع‌بندی مباحث قبل از هر آزمون بسیار مؤثر بودند و کمک کردند تا مطالب را بهتر تثبیت و مرور کنم.


۸. اشتباهات خود در آزمون‌ها را چگونه تحلیل و برطرف می‌کنید؟


ابتدا سؤالات غلط و نزده را بررسی و علامت‌گذاری می‌کنم و سپس در مرورهای بعدی دوباره به آن‌ها رجوع می‌کنم. هدفم این است که با تکرار و تمرین، از تکرار این اشتباهات جلوگیری کنم.


۹. برای آزمون‌های بعدی چه تصمیماتی گرفته‌اید؟ آیا برنامه‌ی مطالعه‌ی خود را براساس آزمون ۱۴ شهریور اصلاح می‌کنید؟ چگونه؟


بله، قصد دارم با توجه به نتایج این آزمون، به‌ویژه در دروسی که ضعف داشتم مثل ریاضی، زمان بیشتری اختصاص دهم. همچنین روش مطالعه‌ام را اصلاح می‌کنم تا بازدهی بیشتری داشته باشم.


۱۰. اگر بخواهید به دانش‌آموزی که تابستان درس نخوانده یک توصیه جدی بکنید، چه می‌گویید؟


به او می‌گویم که هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست. هر کسی که با تلاش و انگیزه مسیر را آغاز کند، قطعاً به نتیجه‌ی مطلوب می‌رسد؛ بنابراین از همین حالا با اراده و جدیت شروع کند و به آینده‌اش امیدوار باشد


Menu