نام و نام خانوادگی:امیر محمد نوری زاده ،محمد مهدی نوری زاده
نام شهر و استان:البرز - هشتگرد
مدرسه:باهنر ۴
پایه:هفتم (سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵)
شغل و تحصیلات مادر:خانه دار - دیپلم
شغل و تحصیلات پدر:فوق لیسانس - مهندس عمران
سالهای حضور در کانون:۱ سال
مصاحبهگر : مهدیه نوری زاده
۱) لطفاً خودتان را معرفی کنید و بگویید کجا قبول شدید؟
امیرمحمد:
سلام، من امیرمحمد نوری زاده هستم، با برادرم دوقلو هستیم و امسال در آزمون تیزهوشان هردو قبول شدیم. در مدرسهی استعدادهای درخشان باهنر ۴ پذیرفته شدیم.
محمدمهدی:
سلام، من محمدمهدی نوری زاده هستم. منم مثل داداشم در آزمون تیزهوشان قبول شدم و با هم در یه مدرسه پذیرفته شدیم.
۲) پیگیر آموزشی شما چه کسی بود؟ ایشان چگونه به شما کمک میکردند؟
امیرمحمد:
پدر و مادرم با حمایتهای عاطفی و فراهم کردن محیطی آرام برای مطالعه، نقش بسیار مؤثری در موفقیتم داشتند. معلمم، خانم ارمندهپور، با راهنماییهای دقیق و آموزشهای مؤثر، کمک زیادی به من کرد تا مفاهیم درسی را بهتر یاد بگیرم. همچنین خانم نصیری، پشتیبان کانون فرهنگی آموزش (قلمچی)، با پیگیریهای منظم و دلگرمیهایی که میداد، همیشه انگیزهام را حفظ میکرد. در کنار همهی اینها، خواهرم همواره کنارم بود؛ برنامهریزیهایم را بررسی میکرد و در لحظاتی که ناامید میشدم، با تشویقهایش باعث میشد دوباره با انرژی ادامه بدهم.
محمدمهدی:
پدر و مادرم همیشه پشتیبان من بودند و با فراهم کردن شرایط مناسب مطالعه، نقش مهمی در پیشرفت تحصیلیام داشتند. معلم دلسوزم، خانم ارمندهپور، با توضیحات دقیق و همراهی همیشگیاش، به یادگیری بهتر من کمک زیادی میکرد. خانم نصیری، پشتیبان پرتلاش قلمچی، نیز با پیگیریهای منظم و توصیههای مفید، کمک میکرد تا اشتباهاتم را اصلاح کنم و به مسیر درست بازگردم. خواهرم نیز مثل یک مربی آموزشی همیشه کنارم بود؛ در زمانهای سخت با من صحبت میکرد، انگیزه میداد و اشکالاتم را پیدا میکرد تا برطرفشان کنم.
۳) آیا در جلسهی آزمون تیزهوشان از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کردید؟ آیا وقت کم آوردید؟
امیرمحمد:
بله، برای هر درس زمان مشخصی تعیین کرده بودم و تلاش میکردم سوالات زمانبر را برای مراحل پایانی آزمون بگذارم. با وجود اینکه کمی وقت کم آوردم، توانستم با مدیریت صحیح، از زمان باقیمانده بهترین استفاده را ببرم.
محمدمهدی:
بله، از تکنیک ضربدر و منها استفاده کردم که واقعاً مؤثر بود. برخی سوالات را در مرحله اول رد میکردم و در فرصت باقیمانده به آنها بازمیگشتم. در پایان چند سوال باقی مانده بود، اما توانستم بیشتر سوالات را پاسخ دهم.

۴) آیا سؤالات آزمونهای کانون را تحلیل میکردید؟ چگونه؟
امیرمحمد:
بله، مخصوصاً سوالات غلط و نزده را با دقت بررسی میکردم و نکات مهم آنها را در دفتری جداگانه یادداشت مینوشتم تا در مرورهای بعدی استفاده کنم.
محمدمهدی:
بله، معمولاً با امیرمحمد سوالات را با هم بررسی میکردیم. سوالات دشوار را دوباره حل میکردم تا مطمئن شوم اشتباهاتم تکرار نمیشوند.
۶) آیا در آزمونهای کانون (قلمچی) غیبت میکردید؟ اگر بله، چند بار؟
امیرمحمد:
خیر، هیچگاه در آزمونها غیبت نداشتم. حتی در روزهایی که خسته بودم یا انگیزهی کافی نداشتم، باز هم شرکت میکردم چون میدانستم استمرار در آزمونها چقدر اهمیت دارد.
محمدمهدی:
خیر هیچ وقت غیبت نداشتم . همیشه تلاش میکردم در آزمونها حضور داشته باشم، چون این روند به من نظم خوبی میداد.
۷) پیوستگی در آزمونها چگونه باعث پیشرفت شما شد؟
امیرمحمد:
پیوستگی در آزمونها باعث شد همیشه در حالت آمادگی بمانم. هر آزمون را مانند یک تمرین برای آزمون تیزهوشان میدیدم که به کاهش اضطراب و افزایش مهارتم کمک زیادی کرد.
محمدمهدی:
آزمونهای منظم به من نظم بخشید. وقتی میدانستم هر دو هفته یکبار آزمون دارم، اجازه نمیدادم درسهایم عقب بیفتد. همین موضوع باعث شد از مسیر اصلی منحرف نشوم.
۸) آیا در آزمونها هدفگذاری میکردید؟ چگونه؟
امیرمحمد:
بله، پیش از هر آزمون برای هر درس هدفگذاری درصدی مشخصی انجام میدادم. پس از آزمون، نتایج را با اهدافم مقایسه میکردم تا میزان پیشرفتم را بسنجم.
محمدمهدی:
بله، معمولاً برای خودم هدف تعیین میکردم؛ مثلاً میگفتم در این آزمون باید در درس ریاضی حداقل ۸۰ درصد بزنم. این هدفگذاری باعث میشد با انگیزه بیشتری تمرین کنم.
۹) فایدهی شرکت در آزمونهای کانون برای شما چه بود؟
امیرمحمد:
آزمونهای کانون به من کمک کردند خودم را بهتر بشناسم؛ متوجه شدم در کدام مباحث ضعف دارم و روی همانها تمرکز بیشتری گذاشتم.
محمدمهدی:
برای من، آزمونهای کانون مانند یک شبیهساز آزمون تیزهوشان بودند. باعث شدند با انواع سوالات جدید آشنا شوم و در هر آزمون تجربهی بیشتری کسب کنم.
۱۰) آیا مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه آن را شخصیسازی میکردید؟
امیرمحمد:
بله، برنامهی راهبردی مسیر کلی مطالعهام را مشخص میکرد. البته گاهی بسته به شرایط شخصی، زمانبندی برخی بخشها را تغییر میدادم.
محمدمهدی:
بله، برنامهی راهبردی بسیار مفید بود چون میدانستم هر هفته باید چه مباحثی را بخوانم. برخی درسهایی که برایم دشوارتر بودند را بیشتر مطالعه میکردم.
۱۱) روش تحلیل آزمونهایتان چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید؟ هنگام بررسی به کدامیک اولویت بیشتری میدادید؟
امیرمحمد:
ابتدا سوالات غلط را بررسی میکردم، سپس به سراغ سوالات نزده میرفتم. گاهی حتی سوالات درست ولی دشوار را نیز مجدداً مرور میکردم.
محمدمهدی:
اشتباهاتم را با رنگهای مختلف در دفتر مخصوص یادداشت میکردم. سعی میکردم دلیل اشتباهم را بفهمم، نه صرفاً پاسخ صحیح را حفظ کنم.
۱۲) بهطور میانگین روزانه چند ساعت مطالعه میکردید؟ چه میزان از آن به تستزنی اختصاص داشت؟
امیرمحمد:
بهطور میانگین روزانه ۴ تا ۵ ساعت مطالعه داشتم که حدود ۳ ساعت از آن به تستزنی اختصاص مییافت. در هفتههای نزدیک به آزمون این میزان بیشتر میشد.
محمدمهدی:
بین ۵ تا ۶ ساعت در روز مطالعه میکردم. بسته به شرایط، ۴ تا ۵ ساعت را به تستزنی اختصاص میدادم و در روزهای منتهی به آزمون، بیشتر تست میزدم.
۱۳) آیا دفتر برنامهریزی داشتید؟ تکمیل آن چه کمکی به شما کرد؟
امیرمحمد:
بله، دفتر برنامهریزی داشتم و کمک زیادی کرد تا متوجه شوم زمانم صرف چه کارهایی میشود. باعث شد وقت تلف نکنم و منظمتر مطالعه کنم.
محمدمهدی:
بله، استفاده از دفتر برنامهریزی باعث شد مطالعههایم هدفمندتر شود. اگر یک روز کمتر از حد انتظار مطالعه میکردم، روز بعد آن را جبران میکردم.
۱۴) برنامهی شما برای مطالعهی آزمون تیزهوشان چگونه بود؟
امیرمحمد:
چند ماه پیش از آزمون، برنامهای منظم تهیه کرده بودم. سوالات دشوارتر را جدا کرده و در زمانهای مشخص مرور میکردم.
محمدمهدی:
روزهای خاصی را فقط به حل سوالات هوش و ترکیبی اختصاص داده بودم. سعی میکردم هر روز حتی به میزان کم، ولی بهصورت پیوسته مطالعه داشته باشم.
۱۵) بهترین درس شما در آزمون تیزهوشان کدام بود؟ روش مطالعهی آن را توضیح دهید.
امیرمحمد:
ریاضی بهترین درسم بود. ابتدا مفاهیم را بهخوبی یاد میگرفتم و سپس با حل تستهای تمرینی و ترکیبی، تسلطم را بیشتر میکردم.
محمدمهدی:
درس ریاضی . آن را بهصورت مفهومی مطالعه میکردم، خلاصهنویسی انجام میدادم و تستهای متنوع از منابع مختلف حل میکردم.
۱۶) آیا از کلاس هوش استفاده کردید؟ لطفاً توضیح دهید.
امیرمحمد:
بله، در کلاسهای هوش معلم و کلاس استاد رضایی در قلمچی شرکت کردم. این کلاسها کمک زیادی کردند تا با انواع سوالات غیرمستقیم و نوآورانه آشنا شوم.
محمدمهدی:
بله، من هم مانند برادرم شرکت در کلاسهای هوش باعث شد بتوانم بهتر از پسِ آنها بر بیایم.
۱۷) از بین کتابهای کانون (قلمچی) از کدامها استفاده میکردید؟ دلیل انتخابتان چه بود؟
امیرمحمد:
از کتابهای «آبی»، «همهی دروس کانون»، «نوروز» و کتابهای هوش مانند «هوش غیرکلامی»، «هوش کلامی» و «هوش سرعت و دقت» استفاده میکردم. کتابهای آبی به دلیل تنوع بالای تستها و پوشش کامل مباحث، کمک زیادی در تمرین و تثبیت یادگیری داشتند. کتاب «همهی دروس» مرور جامع و منظمی فراهم میکرد و کتاب نوروز باعث شد در تعطیلات هم از برنامهی مطالعاتیام عقب نمانم. کتابهای هوش قلمچی هم بهطور خاص برای آمادگی در آزمون تیزهوشان بسیار مفید بودند.
محمدمهدی:
من نیز از کتابهای «آبی»، «هوش غیرکلامی»، «هوش کلامی»، «هوش سرعت و دقت»، «کتاب نوروز» و «همهی دروس کانون» استفاده میکردم. کتابهای آبی به خاطر تستهای سطحبندیشده و درسنامههای کاربردیاش برایم بسیار مفید بود. کتابهای هوش قلمچی کمک زیادی کرد تا با انواع سوالات هوش آشنا شوم و مهارتم را در آنها افزایش دهم. همچنین کتاب نوروز و همهی دروس کانون، باعث نظم بیشتر در مرور مطالب در ایام خاص و مدیریت بهتر زمان مطالعهام شدند.
