گفتگو با فاطمه السادات درخشنده، با 12 سال سابقه پشتیبانی و مشاوره

من اصول برنامه‌ریزی را درسال‌های دانش‌آموزی درکانون یاد گرفتم واصول برنامه نویسی،ارتباط با دانش‌آموزان واولیا ،روش‌های مؤثر پیگیری،روش‌های مطالعه را درطول سالهای پشتیبانی آموختم.

گفتگو با فاطمه السادات درخشنده، با 12 سال سابقه پشتیبانی و مشاوره
  1. خودتان را معرفی کنید، چند سال است در کانون کار مشاوره انجام می‌دهید ؟

فاطمه السادات درخشنده هستم، ۹ سال افتخار پشتیبانی و ۳ سال افتخار مشاوره در کانون قلم‌چی شهرکرد را دارم.  

 

  1. چرا درهمه این سال‌ها کانون را برای مشاوره به دانش‌آموزان انتخاب کردید؟

من اصول برنامه‌ریزی را در سال‌های دانش‌آموزی در کانون یاد گرفتم و اصول برنامه نویسی، ارتباط با دانش‌آموزان و اولیا ، روش‌های مؤثر پیگیری، روش‌های مطالعه و ... را در طول سال های پشتیبانی آموختم و تجربه کسب کردم و ترجیح می‌دهم آموخته‌ها و تجارب خود را در موسسه‌ای به کار بگیرم که آن‌ها را به من اهدا کرده است.  

 

  1. به نظر شما دانش‌آموزان برای آمادگی بیشتر در کنکور باید ازچه مقطعی در آزمون‌ها شرکت کنند؟

طبق مراحل یادگیری اولین مرحله یادگیری ادراک و درک صحیح از مطالب و کتاب‌های مدرسه است. پس از زمانی که هر فرد  وارد مدرسه می‌شود  قدم در راه تکامل علم و پیشرفت گذاشته است. 

با توجه به این که مطالب درسی مانند ریاضی از ابتدای  تحصیل تا پایان به هم مرتبط هستند، هیچ پایه‌ای جدای از آمادگی برای کنکور نیست ولی به صورت حرفه‌ای از تابستان سال دهم بهترین زمان برای آمادگی کنکور است.  

 

  1. آزمون دادن و تحلیل آزمون تا چه حد به موفقیت دانش‌آموز کمک می‌کند و بهترین تحلیل از نظر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

آزمون دادن بدون تحلیل کاری ناقص است. چون دانش‌آموز با دانستن ندانسته‌ها و اشکالاتش رشد خواهد کرد.  و بدون تحلیل کردن آزمون اشتباهاتش پا بر جا مانده و حل نخواهند شد و به تبع چیزی بر اطلاعات دانش‌آموز  اضافه نخواهد شد.  بهترین زمان تحلیل روز آزمون یا نزدیکترین زمان به آزمون است. و از لحاظ کیفیت حل مجدد سوالات با اولویت سوالات با پاسخ غلط ونزده ها است. درک علت غلط زدن یا نزده گذاشتن برای جلوگیری از تکرار اشتباهات در آزمون‌های بعدی بسیار موثر است.  

 

  1. شخصی سازی برنامه راهبردی تا چه حد به پیشرفت دانش‌آموز کمک می‌کند؟

شخصی سازی  برنامه راهبردی اولین قدم در شروع کار آزمون دانش‌آموز است. مشکلی که اکثر دانش‌آموزان در فصل مدارس با  آن مواجه هستند اختلاف کم یا زیاد بین برنامه مدرسه و برنامه راهبردی است که با شخصی سازی برنامه راهبردی این مشکل حل خواهد شد و بهتر است برای انجام  این کار از مشورت با پشتیبان بهره بگیرند. 


  1. برای دانش‌آموزی که از تابستان تصمیم دارد درآزمون‌ها شرکت کند نگاه به آینده را پیشنهاد می‌کنید؟ نگاه به آینده تا چه حد به موفقیت در سال تحصیلی کمک میکند؟

برای دانش آموزان از ابتدایی تا پایه یازدهم پیشخوانی سال جدید در تابستان را به شدت پیشنهاد می‌کنم ولی دانش‌آموزان ورودی دوازدهم، بستگی به سطح دانش‌آموز در دروس پایه دارد. پیشخوانی در تابستان قدرت درک دانش‌آموز از مطالب را بالا می برد و در همه زمینه‌‌های تشریحی،  تستی و ذخیره زمان برای حل تمرین و تست در طول سال تحصیلی کمک شایانی میکند.  

 

  1. یک دانش‌آموز چطور میتواند یک برنامه ریزی موثر داشته باشد؟

اولین قدم برای برنامه ریزی شخصی ، شناخت دانش‌آموز از خودش است و میزان فراشناخت دانش‌آموز هر چقدر بالاتر باشد، برنامه‌ای که مینویسد حرفه‌ای تر خواهد بود و در کنار آن دانستن اصول برنامه‌نویسی  یکی دیگر از واجبات  نوشتن برنامه حرفه‌ای است.  

 

  1. اهمیت دفتر برنامه ریزی از دیدگاه شما چیست؟

مکتوب کردن فعالیت روزانه  هر فرد در داشتن دیدی جامع نسبت به عملکرد خود و پیدا کردن نقاط قوت و ضعف و رفع ضعف‌ها  نقش بسیار مهمی دارد. دفتر برنامه ریزی با داشتن جزئیات مورد نیاز هر دانش‌آموز می تواند در برنامه ریزی موثر هر به دانش‌آموز کمک کند و در کنار آن ضعف‌های دانش‌آموز از لحاظ کمیت مطالعه و عوامل مضر مانند خواب نامتعادل، استفاده افراطی از گوشی موبایل و تلویزیون و ... شناسایی شود.  همچنین مقایسه نتیجه آزمون با عملکرد دانش‌آموز طبق دفتر برنامه ریزی، سنجش دانش‌آموز از لحاظ کیفیتی را به دنبال دارد. 

 

  1. با توجه به تأثیر معدل در نتیجه کنکور پیشنهاد میکنید دانش آموزان چند درصد از زمان خود را به مطالعه تستی و تشریحی اختصاص دهند؟

بر اساس مراحل یادگیری ، اولویت با آموزش اولیه و بعد از آن حل تمرین تشریحی است. پس تسلط بر مباحث به صورت تشریحی بر تستی اولویت دارد. تقسیم زمان بین مطالعه تشریحی و تستی به وضعیت و سطح دانش‌آموز بستگی دارد.  

 

  1. دیدگاه شما نسبت به کتاب‌های سه سطحی چیست ؟

 کتاب سه سطحی منبعی مفید با ویژگی‌های سطح بندی سوالات ، کم حجم و کامل است که یکی از بهترین منابع برای تابستان دانش‌آموز با سطح متوسط و بالاتر است. سطح بندی بودن این کتاب باعث می شود دانش‌آموز حل سوالات را از سطح پایین‌تر شروع کند و با علم بیشتر به سراغ سوالات سطح بالاتر برود وپله پله پیشرفت کند و اعتماد به نفس کسب کند. 


  1. چه دستاوردهایی را از سال‌ها تلاش برای مشاوره دانش‌آموزان  بدست آوردید؟

توانایی کمک به هر فرد بهترین تجربه‌ای بوده که من در همه این سال‌ها داشته‌ام کمک به پیشرفت دانش‌آموز که باعث می شود آینده او به نحو بهتری رقم بخورد، ایجاد امید و انگیزه، راهکارهایی که دانش‌آموز را از استرس دور می کند و بهبود وضعیت درسی دانش‌آموزان که همه پیش نیازهایی برای پیشرفت‌های بزرگتر هستند.

 

سؤالات رایج دانش‌آموزان از یک مشاور:

  1. چرا هرچقدر بیشتر می خوانم ترازم در آزمون‌ها بیشتر نمی‌شود؟

پیشرفت صرفاً با خواندن اتفاق نمی‌افتد. رعایت اصول مطالعه، استفاده از منابع مناسب، برنامه ریزی دقیق، تحلیل درست، رعایت مراحل یادگیری و مهارت آزمون و امتحان دادن نقش مهمی در پیشرفت دانش‌آموز دارد.  

 

  1. چطور میتوانیم پرش ذهن را در هنگام مطالعه کنترل کنیم؟ 

کنترل پرش ذهن بسته به علت به وجود آمدنش راهکار‌های مختلف دارد. یکی از مهمترین عوامل که باعث ایجاد پرش ذهن در زمان مطالعه می‌شود محدود نکردن زمان برای مطالعه‌ی مبحث است. وقتی زمان بی پایانی را برای انجام کاری در نظر بگیریم ذهن وقت این را دارد که در افکار خود غوطه‌ور شود و پرش ذهن اتفاق بیافتد.  

مورد دیگر محیط مطالعه است. مطالعه در محیط‌های شلوغ و به هم ریخته یا پر رفت و آمد ذهن را آشفته میکند.  

 

  1. ایده شما برای مقابله با ترس از کاهش تراز در آزمون‌ها چیست؟

اگر دانش‌آموز بعد از هر آزمون به دنبال پیدا کردن نقاط قوت و ضعف خود هم از طریق دفتر برنامه ریزی (کمیت) و هم  از طریق تحلیل آزمون (کیفیت) و مقایسه این دو با هم نرود باعث می شود علت عدم پیشرفت خود را درک نکند و  به تبع دنبال رفع نقاط ضعف خود هم نرود و همین مورد باعث می شود که هر بار نتیجه قبلی تکرار شود و پیشرفتی حاصل نشود و دانش‌آموز اطمینانی از کار خود که منجر به پیشرفت شود ندارد و این باعث ترس از آزمون دادن می شود .  

 

  1. برای پایبند بودن به برنامه چه راهکارهایی را پیشنهاد میکنید؟ 

 اولین راهکار داشتن هدف است. وقتی در فرد هدفی وجود داشته باشد. برای رسیدن به  هدف تلاش خواهد کرد و از برنامه های که او را به هدف برساند دور نخواهد کرد. داشتن هدف  انگیزه‌هایی ایجاد خواهد کرد که فرد را مصمم میکند با برنامه جلو برود.

  

  1. با توجه به شناختی که از دانش‌آموزان برتر دارید، مهم ترین ویژگی و عامل موفقیت آن‌ها نسبت به سایر دانش‌آموزان چه بوده است؟ 

داشتن هدف و پشتکار، متعهد بودن به برنامه، عدم غیبت در مدرسه و آزمون، خود رأی نبودن،  فراشناخت و به دنبال بهانه نگشتن از جمله عوامل برتر شدن است. 

 

  1. سخن پایانی شما با همه دانش‌آموزان: 

 تنها کسی که میتواند شما را به اهداف و آرزوهایتان برساند فقط و فقط خودتان هستید، به خدا توکل کنید و دست از تلاش برندارید که آینده در دست شماست.

 

در پایان ضمن آرزوی موفقیت برای شما مشاور گرانقدر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید و راهنمایی‌های ارزشمندتان سپاس گزارم. 


مصاحبه گر: فاطمه قاسمی

Menu