گفتگوبا شهرام محمدی عضو باشگاه 700 تایی،دوازدهم تجربی از سردشت

گفتگو با شهرام محمدی عضو باشگاه هفتصدتایی ،دوازدهم تجربی از سردشت

گفتگوبا شهرام محمدی عضو باشگاه 700 تایی،دوازدهم تجربی از سردشت

نام و نام خانوادگی :  شهرام محمدی

پایه و گروه آزمایشی :  دوازدهم  تجربی

نام شهر و استان : سردشت آذربایجان غربی

 میانگین تراز شما در آزمون های کانون : 6017

آخرین معدل شما : 16.5     

تعداد پاسخ‌های صحیح شما :  1142

سال‌های حضور در کانون :  2سال

در چند آزمون شرکت کرده اید : 27 آزمون


مصاحبه گر: فریاد عبداله پوری

 

 شما عضو باشگاه هفتصدتایی(یا هزارتایی) هستید، روش موفق شما چه بوده است؟

پیش رفتن بر اساس یک برنامه راهبردی دقیق، استفاده از تست‌های متنوع، بررسی و تحلیل اشتباهات در تست های هر آزمون، به همراه یادداشت‌برداری از نکات مهم هر درس، از جمله اصول اصلی موفقیت بوده است. همچنین، تصحیح اشتباهات و اطمینان از عدم تکرار آن‌ها در آزمون‌های بعدی نیز نقش مهمی در این مسیر داشته است.

برای امتحانات نهایی چه برنامه‌ای داشتید؟ آیا توانستید به اهداف خود برسید و از نتایج آزمون رضایت داشتید؟

با توجه به این‌که در طول سال، دروس اختصاصی را با هدف آمادگی برای کنکور مطالعه کرده بودم، برای امتحانات نهایی نیز آمادگی مناسبی داشتم. در فاصله باقی‌مانده تا آغاز امتحانات، یک‌بار دیگر کتاب‌ها را با دقت مرور کردم و تمرین پاسخ‌گویی به سوالات تشریحی را در برنامه خود قرار دادم. همچنین، در زمینه دروس عمومی تلاش کردم تا بخش‌های مهارتی مانند آرایه‌های ادبی و دستور زبان فارسی، گرامر زبان انگلیسی، و قواعد زبان عربی را به‌صورت مستمر تقویت کنم.


دلیل شرکت شما در آزمون‌های هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟

هدف اصلی‌ام از شرکت در این آزمون‌ها، خودارزیابی و بررسی نحوه‌ی پاسخ‌گویی به سؤالات پیش از آزمون بود؛ همچنین با شناسایی و رفع نقاط ضعف، آمادگی بیشتری برای روز آزمون به‌دست آوردم و توانستم با اطمینان بیشتری با سؤالات روز جمعه روبه‌رو شوم.


در آزمون ها حضوری شرکت می‌کنید یا غیر حضوری؟ چرا؟

البته بصورت حضوری در آزمون ها شرکت می کنم .یکی از نقاط قوت کانون نسبت به سایر مؤسسات، حضوری بودن آزمون‌هاست؛ این ویژگی باعث می‌شود با شرایط واقعی آزمون مواجه شوم و مهارت‌های مرتبط با مدیریت آزمون را در فضای عملی تقویت کنم.


 دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما می‌کند؟ چند ساعت مطالعه می کنید؟

بله، من هر روز عملکرد و ساعت مطالعه‌ام را در دفتربرنامه ریزی یادداشت می‌کنم. این کار کمک می‌کند تا بتوانم برنامه روزانه‌ام را دقیق‌تر ارزیابی کنم و نقاط ضعف و قوت خودم را بهتر بشناسم. همچنین با دیدی که این دفتر به من می‌دهد، می‌توانم برای روزهای آینده برنامه‌ریزی مؤثرتری داشته باشم. به‌طور میانگین روزانه 8 تا 10 ساعت مطالعه می‌کنم. و به خوبی توانستم   8 ساعت مطالعه را به خوبی حفظ کنم. 


 تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

برای تحلیل آزمون، ابتدا سؤالات اشتباه یا نزده را با استفاده از فیلم‌های آموزشی و تحلیل آزمون بررسی می‌کنم. سپس نکات مربوط به هر اشتباه را در دفتر خودآموز یادداشت می‌کنم. پیش از برگزاری هر آزمون جدید، این یادداشت‌ها را مرور کرده و اشتباهات گذشته را به خودم یادآوری می‌کنم تا از تکرار آن‌ها جلوگیری کنم.

 

 اگر داوطلب کنکور هستید، چه برنامه‌ای برای شرکت در آزمون تیرماه دارید؟ اگر دانش‌آموز پایه هستید، تابستان خود را چگونه برنامه‌ریزی کرده‌اید؟ آیا در آزمون های تابستان کانون شرکت می کنید؟

به‌ عنوان یک داوطلب کنکور، برای آزمون تیرماه برنامه‌ریزی دقیقی دارم که شامل مرور مباحث مهم، جمع‌بندی نکات تستی، و شرکت در آزمون‌های جامع است. همچنین سعی می‌کنم با تحلیل آزمون‌های قبلی و تقویت نقاط ضعف، با آمادگی کامل در آزمون کنکور تیر ماه شرکت کنم. 


 برای دوران جمع بندی با چه روشی پیش می‌روید؟ از چه منابعی استفاده می‌کنید؟ توضیح دهید.

در دوران جمع‌بندی، هر هفته دو آزمون جامع برگزار می‌کنم: یکی از آزمون‌های کنکور سراسری سال‌های گذشته و دیگری از مجموعه آزمون‌های جامع کانون. در کنار برگزاری آزمون‌ها، مباحث هر درس را به‌صورت فصل‌به‌فصل مرور می‌کنم و برای تمرین تست‌زنی، از کتاب‌های زرد و سه‌سطحی استفاده می‌کنم تا تسلطم بر مطالب تثبیت شود.


 برنامه و منابع مطالعاتی شما برای موفقیت در امتحانات نهایی چیست؟

برای امتحانات نهایی، در کنار آمادگی برای کنکور، با برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌روم. پس از مطالعه هر درس، سعی می‌کنم سوالات نهایی سال‌های گذشته، به‌ویژه سوالات پرتکرار، را حل کنم. این کار به من کمک می‌کند تسلط بیشتری بر مباحث پیدا کنم و آمادگی بهتری داشته باشم.


بهترین درس شما کدام است؟ 

بهترین درس من زیست‌شناسی است. در ابتدا این درس نقطه‌ضعفم بود، اما با مطالعه‌ی عمیق‌تر، تمرکز بر متن کتاب درسی و بررسی دقیق شکل‌ها، توانستم آن را به یکی از نقاط قوتم تبدیل کنم.


 در درس های اختصاصی چقدر تست می زنید ؟چقدر مطالعه می کنید؟

نمی‌توانم تعداد دقیقی از تست‌ها را مشخص کنم، زیرا در هر درس و فصل، با توجه به میزان تسلط و سطح دشواری مباحث، تعداد تست‌ها متفاوت است. مباحث فرار یا آن‌هایی که هنوز به‌خوبی تثبیت نشده‌اند، نیازمند تست‌زنی بیشتری هستند. تا کنکور اردیبهشت، حدود ۸۰ درصد زمان مطالعاتی‌ام را به دروس اختصاصی اختصاص داده‌ام.


آیا شما برنامه ی مطالعه ی متفاوتی در هفته ی اول و هفته ی دوم داشتید؟ اگر این گونه است لطفا تفاوت برنامه ی هفته ی اول و دوم را بنویسید. در هفته ی اول تاکیدات شما چه بود و در هفته ی دوم چه تاکیداتی داشتید؟  

در هفته‌ی اول، بیشتر تمرکزم بر یادگیری مطالب بود. ابتدا مطالعه‌ی پایه دوازدهم را در اولویت قرار می‌دادم و پس از آن به سراغ مباحث پایه‌ای می‌رفتم. سعی می‌کردم تا روز سه‌شنبه، بودجه‌بندی مطالعه را به‌طور کامل به پایان برسانم. روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی دوم را به رفع اشکالات اختصاص می‌دادم. در روز آخر، برای آمادگی بهتر، سؤالات آزمون سال گذشته‌ی کانون (آزمون مشابه پارسال) را حل می‌کردم تا برای آزمون اصلی آمادگی داشته باشم . هدف‌گذاری برای آزمون را نیز در ابتدای هفته اول انجام می‌دادم تا مسیر مطالعاتی‌ام مشخص باشد.


 در کدام درس روش درس خواندن را تغییردادید و نتیجه ی بهتری گرفتید؟

در درس شیمی روش مطالعه‌ام را تغییر دادم تا یادگیری مؤثرتر و عمیق‌تری داشته باشم. ابتدا مفاهیم اصلی را با دقت از روی کتاب درسی مرور کردم تا از درک کامل پایه‌ی مطالب اطمینان حاصل کنم. سپس، فرمول‌ها را به‌طور جداگانه یادداشت کردم و با حل چند مثال تشریحی، سعی کردم کاربرد و مفهوم هر فرمول را بهتر درک کنم. در مرحله‌ی بعد به سراغ تست‌های مرتبط رفتم و زمان بیشتری را صرف حل آن‌ها نمودم تا مهارتم در استفاده از فرمول‌ها و حل مسائل دشوارتر افزایش یابد. در نهایت، اشتباهاتم را با دقت بررسی کردم تا نقاط ضعفم را شناسایی و برطرف کنم. با این روش توانستم به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنم.


 کارنامه ی نظم خود را چگونه تحلیل و تفسیر می کنید؟ 

کارنامه‌ی نظم، با دسته‌بندی سوالات به سطوح ساده‌تر تا دشوارتر، ابزار مفیدی برای تحلیل عملکردم است. من ابتدا سوالات نزده و پاسخ‌های غلط را بررسی می‌کنم، زیرا این موارد نشان‌دهنده‌ی یادگیری ناقص هستند. سپس تعداد پاسخ‌های درست و غلط را در هر سطح از دشواری شناسایی کرده و نقاط ضعف خود را تحلیل می‌کنم. این فرآیند به من کمک می‌کند تا روی مباحثی که نیاز به توجه بیشتر دارند، تمرکز کنم و یادگیری خود را تقویت کنم.


 آیا در جلسه ی آزمون قدرت تشخیص سوال های ساده تر و دشوارتر را دارید؟ آیا قدرت نه گفتن و کنار گذاشتن سوال های وقت گیر را در جلسه ی آزمون دارید؟

بله، در جلسه‌ی آزمون سعی می‌کنم سؤالات را بر اساس سطح دشواری تفکیک کنم و از تکنیک «ضرب و منها» برای اولویت‌بندی آن‌ها استفاده می‌کنم. سؤالاتی را که به‌خوبی بلدم، در اولویت قرار داده و ابتدا پاسخ می‌دهم. در مقابل، سؤالات وقت‌گیر یا دشوار را با علامت «منها» مشخص می‌کنم و کنار می‌گذارم سوالاتی که نسبتاً ساده ولی  زمان بر هستند را با علامت ضرب مشخص نموده تا در صورت داشتن زمان، در مراحل بعدی به آن‌ها برگردم. این شیوه به من کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کرده، زمان را مدیریت کنم و عملکرد بهتری در آزمون داشته باشم.


 تعداد اشتباهات شما در طی آزمون ها چقدر است؟ چه تغییری کرده است؟ در نیم سال دوم بیشتر شده یا کمتر؟

در آغاز، میانگین تعداد اشتباهاتم در هر آزمون حدود ۲۰ سؤال بود. اما با استمرار در شرکت در آزمون‌ها و تمرین مداوم، توانستم این تعداد را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهم. در نیم‌سال دوم، این روند نزولی به‌وضوح محسوس‌تر شد، چراکه با تحلیل دقیق نتایج آزمون‌ها و شناسایی نقاط ضعفم، موفق شدم اشتباهاتم را به حداقل ممکن برسانم.


از کدام یک از کتاب های کانون استفاده می کنید ؟ (کتاب‌های اول، سه سطحی، جمع بندی، کتاب‌های زرد و کتاب‌های آبی)

کتاب‌های سه‌سطحی را تهیه کرده‌ام، زیرا این منابع با پوشش سوالات متنوع از سطح ساده تا دشوار، به من کمک می‌کنند تا با انواع مختلف سوالات آشنا شوم. این تنوع نه‌تنها مهارت‌های تست‌زنی‌ام را تقویت می‌کند، بلکه باعث می‌شود آمادگی بیشتری برای مواجهه با سوالات آزمون‌ها داشته باشم.

 

Menu