گفتگو با رتبه 88 کنکور، دانشجوی دندانپزشکی مشهد، مهدی توکلی

برای حفظیات شیمی هم به کتاب بسنده می‌کردم ولی مسایل و مفاهیم را با کمک تست فرامی گرفتم . بعد از مدتی که مهارت در حل مسئله‌ها در من تقویت شد، دیگر حل مسائل جدید چندان مشکل نبود و مفاهیم بودند .

گفتگو با رتبه 88 کنکور، دانشجوی دندانپزشکی مشهد، مهدی توکلی


 نام و نام خانوادگی : مهدی توکلی 

نام شهر، استان: سبزوار، خراسان رضوی

رشته و منطقه کنکور: تجربی، منطقه دو

سال های حضور در کانون: سه سال

رتبه در کنکور تجربی ۱۴۰۱: 88 منطقه 2

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی، خانه دار

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی ارشد، بازنشسته 



مهم‌ترین چیزی که در این سال‌ها از کانون و آزمون‌ها یاد گرفته‌اید چیست؟ 

مهم‌ترین چیز تداوم چالش ها و امکان جبران کردن اشتباهات گذشته است .

یعنی شما هر دو هفته چالش دارید و بلافاصله بعد از گذراندن آن باید برای چالش بعدی آماده شوید .

همین موضوع ذهن شما را ورزیده و تمرکز شما را به سمت درس می‌برد و نمی‌گذارد به موضوعات جانبی فکر کنید .

همچنین اگر در یکی از این چالش ها شکست خوردید، نگران نباشید! می‌توانید در آزمون بعدی جبران کنید .


شرکت در این تعداد آزمون چه دستاوردی برایتان داشت؟

برای شخص من هم نظم در درس خواندن داشت و هم با برنامه پیش رفتن همچنین هنر آزمون دادن من را تقویت کرد .

به علاوه همه اینها، با سوالات خیلی خوبی که آزمون ها داشت، نکته‌های جدید بر اساس کنکورهای اخیر را یاد می‌گرفتم .


نقاط قوت شما کدام درس‌ها بود؟ 

من نقطه قوت خیلی خاصی نداشتم ولی در درس شیمی و زیست خوب‌تر بودم .

برای زیست اول به طور گذرا کتاب درسی را می‌خواندم و بعد به سراغ درسنامه‌های کتاب های کمک درسی می‌رفتم و آنها را هم می‌خواندم .

حالا برای بار دوم متن کتاب را با دقت و خط‌کشی و حاشیه نویسی می‌خواندم .

بعد از این مرحله تست های آموزشی را می‌زدم و همه گزینه ها را تحلیل می کردم .

از اینجا به بعد در فواصل منظم مطالب را با کمک تست تثبیت می کردم و اگر نکته‌ای بود که از دستم در رفته بود در حاشیه کتاب وارد می کردم .

برای حفظیات شیمی هم به کتاب بسنده می کردم ولی مسایل و مفاهیم را با کمک تست فرا می گرفتم .

بعد از مدتی که مهارت در حل مسئله ها در من تقویت شد، دیگر حل مسائل جدید چندان مشکل نبود و مفاهیم بودند که بیشتر وقت من برای مطالعه را می‌گرفتند .


آیا در سوابق تحصیلی و کنکور نقطه قوت شما تفاوت داشت؟ لطفا توضیح دهید. در هر دوحالت یکسان و متفاوت لطفا به تفضیل توضیح دهید.

نه تقریبا در هر دو مورد یکی بود و زیست و شیمی بودند .

شما از یک جایی به بعد برای این دو درس تقریبا فرم کلی سوالات دستتان می آید و دیگر بعد از آن فقط تمرین است ولی برای فیزیک و ریاضی بخاطر وسعت تنوع مسایل و امکان اشتباهات ریز و خراب شدن کل مسیر جواب دادن، به تبع مدت بیشتری طول کشید تا به تسلط برسم (اواخر سال دوازدهم) 

همچنین برای کنکور و امتحان نهایی گاهی راه‌حل کامل نیاز است برای مسائل فیزیک و ریاضی و همین خودش کمی باعث ضعف من در این دروس برای امتحان تشریحی می شد .

پس به طور کلی زیست و شیمی من یک پله بالاتر بود .


در چه درس هایی با تغییر روش تغییر رادیکال داشتید؟ روش مطالعه این درس ها را توضیح می دهید؟

در درس ریاضی بود که ابتدا من با روش های کتاب و طولانی تر مسایل را حل می کردم و هرچه مسیر رسیدن به جواب طولانی تر باشد امکان اشتباه بیشتر است 

ولی بعدتر با توجه به مفاهیم، روش های کوتاه تر را امتحان کردم و خب هم در وقت آزمون و هم در اشتباهات حین حل سوال خیلی به من کمک کرد 

به نوعی که از نقطه ضعف من گاهی تبدیل به نقطه قوت من میشد در آزمون ها 

درصد من از حدود 50 به 80% رسید .


مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می کردید؟ 

 بله من تماما مطابق برنامه راهبردی پیش می رفتم و جایی اگر مدرسه عقب تر بود خودم پیشروی می کردم .

روش مطالعه هم اینگونه بود که اول هفته درس های مفهومی و آخر هفته درس های حفظی تر را می‌خواندم و اولویت هم همیشه با زیست بود .

همچنین هفته اول پیشروی و هفته دوم تثبیت مطالب را انجام می‌دادم .


گفتگو با رتبه 88 کنکور، دانشجوی دندانپزشکی مشهد، مهدی توکلی


کنکور و سوابق تحصیلی آیا شما این دو را دوگانه می بینید یا در یک مسیر است؟

تا حد نود درصد یک مسیر است و گواه آن هم افرادی هستند که این مسیر را طی کردند؛ کسانی با رتبه کنکور خوب هرگز سوابق تحصیلی بدی نداشتند و این دو تقریبا همبستگی واضحی با هم دارند .

شما اگر مفهوم را بلد باشید، توضیح آن برای امتحان نهایی ساده است و بعد استفاده از آن در تست ها هم راحت است .

همچنین اگر بتوان مسئله‌ای را حل کرد، می توان برای آن چندمرحله اضافه راه حل نوشت تا برای امتحان نهایی هم نمره آن سوال را بگیریم . 


تحلیل آزمون را چگونه انجام می دادید؟ 

بعد از آزمون یکی یکی سوالات را با پاسخ نامه بررسی می کردم و مخصوصا سوالات غلطم را

برای تحلیل آزمون یک دفتر اشتباهات متداول داشتم که نکات را وارد آن هم می کردم 

شاید از من وقت زیادی می‌گرفت ولی نتیجه رضایت بخش بود.


شما از چه منابع کانون استفاده می کردید؟ 

من از کتاب های سه سطحی کانون و آبی استفاده می کردم .

سه سطحی به من ایده های سخت را در سوالات می داد که باید به آنها توجه کنم .

کتاب آبی هم مناسب درسنامه و تست آموزشی بود .


دفتر برنامه ریزی داشتید؟ 

بله داشتم ، تکمیل آن به من امکان مقایسه خودم با گذشته ام و پیدا کردن گپ‌‌های زمانی را می داد .

همچنین پیشرفتم در ساعت مطالعه باعث انگیزه مضاعف من می شد .


تکنیک ها و روش‌های مدیریت زمان را، تمرین و استفاده می کردید؟ 

بله از تکنیک زمان نقصانی استفاده می کردم و همچنین بخاطر آزمون دادن زیاد، این تکنیک را با مهارت اجرا می‌کردم و خودم را درگیر سوالاتی که از من وقت زیادی می‌گرفت یا ایده ای برای حل آنها نداشتم نمی‌کردم .


نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال ها چگونه بود؟

خانواده با ایجاد محیط آرام به رشد من کمک کردند .

پدر و مادر من با حسن اعتمادشان به من، به هیچ عنوان در درس های من دخالت نکردند و حتی نتیجه آزمون ها را هم از من نمی‌پرسیدند .

همین موضوع باعث می شد من تلاش بیشتری بکنم تا به آنها ثابت کنم قدردان زحماتشان هستم .


Menu