گفت و گو با قهرمان پیشرفت، رضا تیمور

از جمله دستاوردهای مهمی که از شرکت در آزمون‌ها کسب کردم، مدیریت زمان و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف بود که توانستم پس از شناسایی مشکل به سراغ راه حل بروم.

گفت و گو با قهرمان پیشرفت، رضا تیمور

نام و نام خانوادگی: رضا تیمور

مقطع و رشته: دوازدهم انسانی

در چند آزمون شرکت کرده اید: 97 آزمون

میانگین تراز: 7250

نام شهر و استان: تهران-تهران

مصاحبه کننده: علی جباری


1- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه ای کسب کردند؟
از طریق پسردایی ام که رشته حقوق در دانشگاه دولتی قبول شد با آزمون های برنامه ای کانون آشنا شدم و به دلیل تاکید ایشان، در آزمون های برنامه ای ثبت نام کردم.

2- دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟
از جمله دستاوردهای مهمی که از شرکت در آزمون ها کسب کردم، مدیریت زمان و همچنین شناسایی نقاط قوت و ضعف بود که توانستم پس از شناسایی مشکل به سراغ راه حل بروم.

3- چرا در این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
خیر، به نظر من یکی از مهم ترین ارکان دستیابی به نتیجه مطلوب، حفظ استمرار و پیوستگی است.
من در شرایطی که حتی آمادگی لازم برای شرکت در آزمون را هم نداشتم، باز هم در آزمون شرکت می کردم تا پیوستگی خود به برنامه راهبردی را حفظ کنم.

4- آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چه بود؟
بله، آزمون های مشابه پارسال و هدف گذاری من را برای شرکت در آزمون اصلی، آماده تر می کرد و باعث می شد بتوانم نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنم.
هم چنین با شرکت در این آزمون ها، به شناخت جامعی از وضعیت خود در آزمون پیش رو دست می یافتم که همین امر موجب بهبود عملکرد من در آزمون ها می شد.

5- از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
از کارنامه اصلی بیشتر استفاده می کردم چون با استفاده از آن، وضعیت تسلط خود را در مباحث ارزیابی شده در آزمون می سنجیدم.
همچنین برای مشاهده درصد و دهک های مربوط به هر درس از کارنامه پنج نوع درس استفاده می کردم.

6- مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟
بله، برنامه خود را مطابق برنامه راهبردی تنظیم می کردم و طی هفته اول، بیشتر به مطالعه دروس می پرداختم و هفته دوم را به حل آزمون مشابه پارسال و جمع بندی مباحث اختصاص می دادم.

7- کدام درس ها نقطه قوت شما بود؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟ در مدرسه یا آزمون ها چه نمره ای برای این درس ها کسب می کردید؟
در آزمون های تستی بیشتر جامعه شناسی و در آزمون های تشریحی مدرسه درس جغرافیا نقطه قوت من بود.
روش مطالعه من در درس جامعه شناسی بدین صورت بود که ابتدا به سراغ خواندن کتاب می رفتم سپس به سراغ حل سوالات تشریحی رفته و درنهایت تست زنی می کردم.
روز قبل از آزمون هم تست زمان دار زده و جمع بندی نهایی را انجام می دادم.

8- در طول این سال ها درسی بوده که در آن ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟
بله، در درس فلسفه که درصد منفی داشتم با اختصاص زمان و تست بیشتر و همچنین حل آزمون های هفتگی آن را به نقطه قوت تبدیل کردم.

9- روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟
میانگین مطالعه من در تابستان ۵ الی 7 ساعت بود و این میزان را تا اواخر تابستان، به ۹ساعت رساندم.
پس از آن توانستم تا قبل از دوران جمع بندی نوروز، به صورت میانگین روزانه 11 ساعت مطالعه داشته باشم.
هم چنین همواره سعی می کنم بخش عمده زمان خود را به تست زنی اختصاص دهم.

10- در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس ها می رفتید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می کردید؟
در کارنامه اول به سراغ دروس ضعیف می رفتم و آنها را تحلیل می کردم که از تکرار آن اشتباهات در سایر آزمون ها و آزمون کنکور جلوگیری کنم.
سپس سعی می کردم زمانی را نیز به حفظ نقاط قوت خود اختصاص دهم.

11- دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده است؟
بله، دفتر برنامه ریزی داشتم و زمان های مطالعاتی خود را همواره ثبت می کردم.
با سنجش میزان مطالعه خود تلاش می کردم آن را ارتقا دهم و یک برنامه روتین و منظم داشته باشم.

12- کدام یک از کتاب های کانون را استفاده می کردید؟ این کتاب ها چه ویژگی‌هایی دارند؟
کتاب آبی، کتاب زرد و نوروز
از کتاب آبی بیشتر جهت آشنایی با مباحث استفاده می کردم تا بتوانم به تسلط نسبی و اولیه در هر مبحث برسم.
کتاب زرد نیز در دوران جمع بندی بسیار موثر است چراکه می توان با بررسی و تحلیل سوالات کنکور های اخیر، رفع اشکال جامعی نیز انجام داد.
کتاب نوروز هم طی دوران نوروز بسیار مفید خواهد بود زیرا با استفاده از آزمون های این کتاب و نیز به دلیل تنوع بالای سوالات، می توان بر طیف وسیعی از سوالات مسلط شد.

13- چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
در نیم سال دوم تلاشم را به تست زدن بیشتر و همچنین اختصاص زمان بیشتر به نقاط ضعف از جمله درس عربی اختصاص دادم.

14- آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می دادید؟ چه کارهایی می کردید؟
من در برنامه های روزانه ام تایم کمی را به کار های متفرقه مثل ورزش کردن و دیدن فیلم اختصاص می دادم اما سعی می کردم همواره برنامه متنوعی داشته باشم تا دچار یکنواختی و کسالت نشوم.

15- آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟
بله، قبل از رفتن به مدرسه علاقه زیادی به نوشتن داشتم و به کمک برادرم نوشتن را به خوبی یاد گرفته بودم.
خواندن هم کم و بیش برایم آسان بود.

Menu