نام و نام خانوادگی: حلما پورمحسنی
مقطع: ششم دبستان
نام شهر و استان: تهران، تهران
میانگین تراز: 4500
سالهای حضور در کانون: یک سال
چند آزمون شرکت کردهام: 19 آزمون
نام مصاحبه گر: کیمیا سمیع داریان
شغل و تحصیلات مادر: خانهدار، کارشناسی شیمی
شغل و تحصیلات پدر: کارمند، کارشناسی
1.تصمیمات شما برای نیمسال دوم چیست؟
در نیمسال دوم تصمیم دارم تمرکز بیشتری روی درسهایم داشته باشم، مخصوصاً درسهایی که در آنها ضعیفتر هستم. همچنین میخواهم تستهای بیشتری تمرین کنم، مخصوصاً تستهای تیزهوشان تا برای آزمون ورودی آمادهتر باشم. یکی دیگر از تصمیماتم این است که از برنامهریزی هفتگی بهتر استفاده کنم و زمانها را دقیقتر مدیریت کنم.
2. با توجه به کارنامه نیمسال اول، چه برنامهای برای دوران طلایی نوروز دارید؟
میخواهم در دوران طلایی نوروز بیشتر روی درسهایی که تراز پایینتری داشتم تمرکز کنم. همچنین سعی دارم مرورهای جمعبندی داشته باشم و تستهای سختتر و ترکیبی کار کنم. برنامهریزی روزانه میکنم تا زمانم هدر نرود و از فرصت تعطیلات بهترین استفاده را ببرم.
3. سال گذشته برنامه موفق شما برای دوران طلایی نوروز چه بود و چه نتیجهای داشت؟
سال گذشته سعی کردم در نوروز با برنامه جلو بروم. هر روز چند درس را مرور میکردم و تست میزدم. نتیجه این شد که بعد از نوروز، در آزمونها تراز بهتری گرفتم و در کلاس هم عملکردم بهتر شد.
4. چهجوری هر جلسه آزمون را مدیریت میکنید؟
قبل از آزمون، مرورهای کوتاه انجام میدهم. حتماً شب قبل خواب کافی دارم. در زمان آزمون سعی میکنم اول سوالات آسانتر را پاسخ بدهم و وقت را برای سوالات سخت تلف نکنم. زمانبندی را تمرین کردهام و در خانه هم هنگام تست زدن ساعت میگذارم تا به زمان عادت کنم.
5. آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتهاید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
خیر، در آزمونها غیبت نداشتهام. همیشه سعی کردهام حتی اگر شرایط سخت باشد در آزمونها شرکت کنم، چون به نظرم هر آزمون مثل یک فرصت مهم برای یادگیری است و غیبت باعث میشود از برنامه عقب بیفتم.
6. چگونه آزمونها باعث پیشرفت شما میشوند؟
آزمونها به من کمک میکنند متوجه بشوم در کدام مباحث ضعف دارم و در کدامها قوی هستم. همچنین باعث میشوند خودم را بهتر بشناسم و تمرکز و سرعت عملم بالا برود. بعد از هر آزمون هم تحلیل میکنم که اشکالاتم را بفهمم و برای جلسه بعدی برطرفشان کنم.
7. آیا در آزمونهای هدفگذاری شرکت میکنید؟
بله، شرکت میکنم. آزمونهای هدفگذاری باعث میشوند بتوانم برای جلسه بعد هدفگذاری کنم و تمرکزم را روی درسهایی بگذارم که نیاز بیشتری به تمرین دارند.
8. آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکنید؟
بله، بعضی مواقع برای تمرین بیشتر و سنجش خودم از آزمونهای پارسال هم استفاده میکنم. این کار باعث میشود با سبک سوالها بیشتر آشنا شوم و آمادگی بیشتری پیدا کنم.
9. شرکت در این آزمونها چه تأثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته است؟
تأثیر خیلی خوبی داشته. باعث شده در مدرسه هم بهتر درس بخوانم و در امتحانات نتیجه بهتری بگیرم. همچنین باعث شده اعتماد به نفسم در کلاسها بیشتر شود.
10. مطابق برنامهی راهبردی چه کار میکنید؟ چگونه برای هر هفته برنامهریزی میکنید؟
ابتدای هفته برنامه راهبردی را بررسی میکنم. میبینم کدام مباحث باید خوانده شوند و آنها را بین روزها تقسیم میکنم. زمان تست، مرور، و مطالعه را مشخص میکنم و طبق همان پیش میروم. در دفتر برنامهریزی هم فعالیتها را مینویسم تا بتوانم روند پیشرفتم را ببینم.
11. برنامهی مدرسه و آزمونها هماهنگ بود؟
بله، تقریباً هماهنگ بود. سعی میکنم وقتی برنامه مدرسه را میدانم، طوری زمانبندی کنم که به هر دو برنامه برسم.
12. نقاط قوت شما کدام درسها بودند؟ روش مطالعه آنها را توضیح میدهید؟
نقاط قوتم درسهای هوش، سرعت و دقت، و مطالعات اجتماعی است. برای هوش و سرعت و دقت، زیاد تست میزنم و سوالهای اشتباه را تحلیل میکنم. برای مطالعات اجتماعی، مطالب را خلاصهنویسی میکنم و چندین بار مرور دارم تا خوب در ذهنم بماند.
13. دفتر برنامهریزی چه کمکی به شما میکند؟
دفتر برنامهریزی باعث میشود منظمتر کار کنم، بفهمم در هفته چهقدر وقت گذاشتهام و کجا کمکاری کردهام. همین کمک میکند در هفتههای بعدی برنامهریزی بهتری داشته باشم.
14. تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را تمرین و استفاده میکنید؟
بله، مثلاً برای هر بخش زمان خاصی تعیین میکنم، هنگام تست زدن تایمر میگذارم و کارها را طبق اولویت انجام میدهم. همچنین کارهای غیرضروری را حذف میکنم تا وقت بیشتری برای درس خواندن داشته باشم.
15. بعد از هر آزمون برای تغییر یا ارتقاء روش مطالعه خود در درسها چه کار میکنید؟
نتایج آزمون را بررسی میکنم، سوالات غلط و نزده را دوباره تمرین میکنم و اگر روشم درست نبوده، آن را عوض میکنم. اگر لازم باشد با معلم یا خانواده مشورت میکنم و راهکار بهتری پیدا میکنم.
16. تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
سوالات را به سه دسته درست، غلط، و نزده تقسیم میکنم. سوالات غلط و نزده را دقیق بررسی میکنم، علت اشتباه را مینویسم و سپس دوباره آن مباحث را مطالعه میکنم. بعضی سوالات را در دفتر جداگانهای مینویسم تا بعداً دوباره مرورشان کنم.
17. از کدام کارنامههای کانون در صفحه شخصیتان استفاده میکنید؟ این کارنامهها چه ویژگیهایی دارند؟
از کارنامه اشتباهات، هدفگذاری، و مقایسهای استفاده میکنم. کارنامه اشتباهات کمک میکند سوالاتی را که اشتباه زدم دوباره تمرین کنم. کارنامه هدفگذاری باعث میشود تمرکزم روی نقاط ضعفم بیشتر شود. کارنامه مقایسهای هم کمکم میکند جایگاه خودم را نسبت به دیگران بفهمم.
18. نقش آموزش خانواده، پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
پدر و مادرم خیلی از من حمایت کردند. وقتی تست میزنم، اگر سوالی سخت باشد یا شک داشته باشم، کمکم میکنند. برایم محیط مناسبی برای درس خواندن فراهم کردهاند و همیشه تشویقم میکنند. در دورانهایی که انگیزهام کم بوده، با صحبتهایشان دوباره به من انرژی دادهاند. واقعاً نقش مهمی در پیشرفتم داشتهاند.
