گفت و گو با فاطمه سخنور قبولی تیزهوشان دهم انسانی

یادگیری برنامه ریزی و منظم شدن کار‌های روزانه و تلاش کردن برای رسیدن به اهداف مشخص شده از دستاوردهایی بود که از شرکت در آزمون‌ها به دست آوردم.

گفت و گو با فاطمه سخنور قبولی تیزهوشان دهم انسانی

نام و نام خانوادگی:فاطمه زهرا سخنور

پایه :دهم انسانی

نام شهر و استان: قم

میانگین تراز:۶۱۴۰

از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است: از کلاس ششم و امسال در ۱۴ آزمون شرکت کردم.

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار ، لیسانس

شغل و تحصیلات پدر:آزاد ، لیسانس

مصاحبه‌گر:فرنوش تقوی کنی

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ 

خواهرم در سال های تحصیلش کانونی بود و من از این طریق با کانون آشنا شدم.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون های کانون چه بود؟

یادگیری برنامه ریزی و منظم شدن کار های روزانه و تلاش کردن برای رسیدن به اهداف مشخص شده از دستاوردهایی بود که از شرکت در آزمون ها به دست آوردم. 

 

 گفت و گو با فاطمه سخنور قبولی تیزهوشان دهم انسانی

آیا در آزمون هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت می کردید؟ دلیل آن چیست؟

در برخی موارد بله ، برای آشنایی بیشتر با سوالات متنوع و کسب آمادگی بهتر برای روز آزمون 

 

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کردید؟ 

از کارنامه کلی و کلاسور ارزیابی استفاده  می‌کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می خواندید؟ چگونه برنامه‌ریزی می کردید؟

بله طبق برنامه راهبردی درس می خواندم. بعد از هر آزمون برنامه راهبردی را به طور دقیق مطالعه می‌کردم و بودجه بندی آزمون بعدی را یادداشت می‌کردم و دروس را در دو هفته تقسیم بندی می‌کردم و برای هر درس طبق درجه سختی مباحث تعداد تست می‌گذاشتم و بیشتر وقت را به دروس تخصصی اختصاص می‌دادم.

 

کدام درس ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس ها چگونه بود؟

درس منطق و ریاضی ، ابتدا کتاب درسی را به طور دقیق مطالعه می‌کردم و بعد از آن از کتاب های کمک درسی و مکمل استفاده می‌کردم و برای هر درسی که مطالعه می شد به تعداد کافی تست می‌زدم و برای تست زنی زمان تعیین می‌کردم.

 

در طول این سال ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ 

بله درسی مثل تاریخ بوده که در آزمون تعداد غلط زیادی داشتم ولی متوجه شدم باید کتاب درسی را با دقت بیشتری مطالعه کنم.

 

 

روزی چند ساعت درس می خواندید؟ چند درصد زمان خودتان را به تست زدن اختصاص می دادید؟

در روز هایی که به مدرسه میروم میانگین ۵ ساعت درس می‌خوانم و در روزهای تعطیل حدود ۸ ساعت می‌خوانم. بسته به نوع درس بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از زمان را به تست زدم اختصاص می‌دهم.

 

دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیر درسی کرده بود؟

بله، دفتر برنامه ریزی به من کمک می‌کرد تا ساعت دقیق مطالعه هر درس را برای هر آزمون و تعداد تست به طور دقیق بررسی کنم و در صورت لزوم تعداد تست و زمان مطالعه را افزایش دهم.

 

 

چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 

دادن آزمون به مطالعه نظم می‌دهد و نتیجه آن برای تعیین روش درس خواندن کمک کننده است به همین دلیل در کنار مدرسه سعی میکنم همیشه به طور منظم و مداوم در آزمون ها شرکت کنم.

 

روش شما برای تحلیل آزمون چگونه بود؟

اول درستی یا نادرستی هر تست را بررسی نموده و سپس روش حل تست های نادرست را از روی پاسخنامه مطالعه و بعد در صورت داشتن نکته‌ای خاص در تست ها نکته برداری می‌کردم.

 

دستاورد یا مهارت غیر درسی هم داشتید یا دارید؟

بله در زمینه های هنری مثل طراحی و در رشته والیبال مهارت دارم.

 

برنامه شما برای دوره امتحانات چیست؟ برای کسب نمره بالا چه راهکاری به کار می برید؟

اول از همه کتاب درسی را به طور دقیق مطالعه می‌کنم و سپس بررسی اشتباهات گذشته که در امتحانات مدرسه و یا در آزمون کانون رخ داده و بعد نمونه سوالاتی از هر درس را حل می کنم و در آخر هم مرور اجمالی نکات مهم را انجام می‌دهم.

 

برای آزمون تیزهوشان از چه زمانی شروع به مطالعه کردید؟

از تابستان قبل از شروع پایه نهم شروع به مطالعه کردم.

 

از چه منابعی برای بخش استعداد تحلیلی استفاده کردید؟ از این کتاب چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟

از کتاب هوش کمپلکس و کتاب های هوش تحلیلی قلم چی ابتدا زمانی را مشخص میکردم و تعداد تستی را انتخاب می‌کردم و بعد از اتمام زدن تست ها با استفاده از پاسخنامه نکته برداری انجام می‌دادم. 

 

از چه منابعی برای بخش استعداد تحصیلی استفاده کردید؟ از این کتاب چگونه استفاده، مطالعه و تمرین کردید؟به توصیه چه کسانی این منابع را تهیه کردید؟

برای ریاضی از کتاب ۱۵۰۰ تست و برای دروس عمومی از کتاب های قلم چی استفاده می‌کردم هر درسی را که معلم تدریس می‌کرد در همان روز آن درس را مطالعه و سپس در همان روز تست های آن را می‌زدم.معلمان مدرسه و خواهرم

 

کدام قسمت کتاب‌ها (درس‌نامه، سوال‌ها و پاسخ‌نامه) برای‌تان جالب بود و به شما کمک کرد؟

سوالات زیرا من را به چالش می‌کشیدند و یادگیری من را در هر درس می سنجیدند. 

 

روش استفاده شما از پاسخنامه کتاب‌ها به چه صورت بود؟ بعد از حل چند تست پاسخنامه را نگاه می‌کردید؟ برای سوالات صحیح نیز پاسخنامه تشریحی را می‌خواندید؟

برای دروس تخصصی بعد از هر ۱۰ تست به پاسخنامه مراجعه می‌کردم و برای هر درس عمومی هم بعد از هر ۱۵ تست پاسخنامه را مطالعه می‌کردم ، بله برای اینکه اگر پاسخنامه نکته‌ای داشت آن را یادداشت کنم.


با چه روشی کتاب‌های خود مطالعه می‌کردید؟ اول درس‌نامه می‌خواندید یا اول تست می‌زدید؟

اول کتاب درسی را به طور دقیق مطالعه کرده و نکات کتاب را به شکل نمودار ترسیم می‌کردم و بعد نکات خارج از کتاب را از درسنامه یادداشت می‌کردم و در آخر تست می‌زدم. 

 

هرکدام از منابع را فقط یکبار مطالعه کردید یا مطالعه آن را تکرار کردید؟

منابع مرتبط با هوش تحیلی را چند بار مطالعه کردم. 

 

چگونه بین مطالعه استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تناسب و تعادل ایجاد کردید؟

تقریباً دو سوم زمانم را به استعداد تحصیلی و یک سوم زمان را به استعداد تحلیلی اختصاص می‌دادم.

 

برنامه شما در دوران جمع‌بندی (اردی‌بهشت و خردادماه) به چه صورت بود؟

مرور خلاصه ها و نکته هایی که قبلاً یادداشت کرده بودم و دادن آزمون های نمونه دولتی و تیزهوشان سال های قبل را در این مدت انجام دادم.

Menu