نام و نام خانوادگی: فاطمه نورایی فرد
مقطع: دوازدهم تجربی
رتبه کنکور 1403: 957
رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی روزانه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
تراز کنکور: 10283
تراز سوابق تحصیلی: 10068
معدل: 19.54
میانگین تراز: 7260
سالهای حضور در کانون: ۳ سال (دهم، یازدهم و دوازدهم) 81 آزمون
چند آزمون شرکت کرده است: 81 آزمون
شغل و تحصیلات مادر: خیاط - دیپلم
شغل و تحصیلات پدر: کارمند دانشگاه - فوق دیپلم
نام شهر و استان: لرستان- شهر خرم آباد
مصاحبهگر: لادن عسگری

1. اولین تراز شما چند بود و در آزمون آخر به چند رسید؟
اولین تراز آزمون من زمانی که پایه دهم بودم ۵۹۰۰ بود بعد از این آزمون دومین آزمون ۶۱۰۰ شد و به همین صورت به صورت تدریجی معمولا ترازم روند افزایشی داشت البته بعضی مواقع هم با نوسان تراز مواجه می شدم که سعی میکردم عیب یابی لازم را انجام دهم تا نواقص مطالعه ام برطرف بشوند و این روند نوسانی متوقف شود و به طور معمول سال دوازدهم تراز بالای ۷۰۰۰ داشتم.
2. مهمترین دلیل این پیشرفت را چه میدانید؟
اگه بخواهم در یک کلمه بگویم میشود گفت، استمرار
اینکه سعی کنید اشتباهات خودتان را با اعتماد به نفس بپذیرید، در جهت برطرف کردن آنها اقدام کنید، ناامید نشوید و ادامه بدهید. آنقدری با سماجت ادامه دهید تا به چیزی که لایقش هستید و استحقاقش را دارید برسید، پس کوتاه نیاید و صد خودتان را بزارید که بعدا برای ثانیه های از دست رفته حسرت نخورید.
3. برنامه شما برای دوران امتحانات چه بود؟
من از بازه زمانی دی ماه استفاده کردم و سعی کردم در فرجه های تعیین شده برای امتحانات دروس عمومی را تا حد نصاب بخوانم و بعد از امتحانات نیمه اول هم به طور منظم برای دروس عمومی پارت های مطالعاتی در نظر گرفتم و از کتاب های کمک درسی استفاده می کردم و دروس اختصاصی را هم سعی می کردم در کنار کنکوری خواندن نگاه تشریحی داشته باشم و از این جهت غفلت نکنم ، از نمونه سوالاتی که کانون پنجشنبه ها ارائه می داد تا حد امکان استفاده می کردم و به نظرم دیدگاه خیلی خوبی راجع به امتحانات به دانش آموز ارائه می کرد و دانش آموز با سبک سوالات نهایی آشنایی لازم را پیدا می کرد . و اهمیت نمونه سوالات سال های اخیر آموزش و پرورش هم که بسیار بالاست و به نظرم علاوه بر تمرین کردن نمونه سوالات ، تحلیل ویژه دیدگاه طراحان و بررسی پاسخنامه های ابلاغی هم بسیار حائز اهمیت است.
4. منابع شما برای دوره امتحانات چه بود؟
کتاب های تشریحی معتبر موجود در بازار، نمونه سوالات سال های اخیر و نمونه سوالات ارائه شده توسط کانون
5. پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
پیوستگی باعث میشود که عطش درس خواندن درون بچه ها خاموش نشود و ذوقِ به آزمون و خطا کردن و خود را به چالش کشیدن هم افزایش پیدا کند!
ما پیوسته آزمون میدهیم و روش های مختلف را امتحان می کنیم تا به آن کیفیت ایده آل و روش شخصی سازی شده اثربخش خودمان برسیم ، این نتیجه قطعا بدون پیوستگی در آزمون ها حاصل نمیشود و پیوستگی یکی از لازمه های مهم پیشرفت درسی محسوب میشود ، کانون امکان هدف گذاری کوتاه مدت و همینطور بلند مدت را به دانش آموز میدهد تا با بررسی سیر پیشرفت دانش آموز بتواند خود را ارزیابی کرده و نتیجه دو هفته تلاشش را ببیند و برای اشکالات و تجربه های حاصل شده از آزمون برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

6. تکنیکها و روشهای مدیریت زمان را، تمرین و استفاده کردید؟ آیا در کنکور هم به کار بردید؟
بله ، من این تکنیک ها را به طور جدی از سال یازدهم به کار گرفتم و سعی می کردم در هر آزمون کیفیت به کار گیری روش ها را بیشتر کنم ، تکنیک هایی مثل ضربدر و منفی ، زمان های نقصانی و استراتژی بازگشت. بله من در جلسه ی کنکور هم از تکنیک های مدیریت زمان استفاده کردم
7. آیا در آزمونهای هدف گذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟ انگیزهتان برای شرکت در این آزمون ها چه بود؟
این دست آزمون ها باعث می شدند که داده هایی را که در طول هفته مطالعه کرده بودم را ارزیابی کنم و مباحثی که نقطه ضعف من محسوب می شدند شناسایی کرده و در زمان باقی مانده برطرفشان کنم همچنین آمادگی من را برای آزمون اصلی بیشتر می کردند و میتوانستم با ایده کلی آزمون پیش رو آشنا بشوم و با ذهنی باز و آماده سر جلسه آزمون حاضر شوم .
8. فایده آزمونهای هدف گذاری برای شما چه بود؟
آزمون های هدف گذاری نسبت به آزمون اصلی، سوالات کمتری دارند و بیشتر سعی در سنجش مفهوم مباحث دارند و با حل کردن این سری آزمون ها می توانستم متوجه این موضوع شوم که آیا واقعا یک مبحث مشخص را به صورت عمقی یاد گرفتم یا نه
9. کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
کتابهای سه سطحی . دارای دو ویژگی مهم است
تک تک سؤالهای این کتاب ها شناسنامه و هویت دارند و براساس آمار و میزان مراجعه در آزمونهای استاندارد کانون چیده شده اند. سؤالها بهطور سلیقهای و صرفاً براساس نظر اشخاص تنظیم نشدهاند بلکه کاملا علمی و منظم هستند
محتوای کتاب بر اساس توانایی دانش آموزان است و هر دانشآموز میتواند توقع خود از میزان پاسخگویی به سؤالهای هر بخش را از قبل تعیین کنه در نتیجه دانشآموز متوسط از درگیرشدن با سؤالها سرخورده نمیشه.
از طرفی این کتاب ها حجم کمی دارند و دانش آموز می تواند در زمان کمتری نسبت به سایر کتاب ها به سوالات این کتاب پاسخ بدهد و پاسخ ها را تحلیل نماید.
10. اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
بله، من حتی تراز کنکورم از کنکور تیر ماه دریافت شد و با اینکه کنکور تیر به نسبت کنکور اردیبهشت تراز کمتری داد ولی من به هر حال ترازم را از کنکور تیر گرفتم، من تا قبل از کنکور اردیبهشت تمام مطالب را بسته بودم و جمع بندی کرده بودم ولی از آنجایی که من همزمان دانش آموز هم بودم و برای امتحانات نهایی هم باید زمان مشخصی در برنامه ریزی لحاظ میکردم فرصتی برای تثبیت فصول پایانی دوازدهم به آن صورتی که مدنظرم بود نداشتم و همین باعث شده بود که استرسِ عدم آمادگی سر جلسه کنکور به من غلبه کند و متاسفانه نتوانستم کنکور خوبی را تجربه کنم با این حال ناامید نشدم و با تمام وجود سعی کردم اشتباهاتی را که کنکور اردیبهشت مرتکب شدم را برطرف کنم و شرایط مدیریت جلسه را بیشتر تمرین کنم و از فرصت باقی مانده استفاده کنم و مطالب را به خوبی تثبیت کنم .
11. برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
من پایه قوی داشتم و تقریبا از همان ابتدا سعی می کردم که به طور جدی مطالعه خودم را برای کنکور داشته باشم هر چند روش مطالعاتی من در سال دهم زیاد دلچسب نبود ولی همین تجربه های کسب شده طی این سال باعث شد که به یک ثباتِ شخصی سازی شده در مطالعه ام برسم که برای من ارزشمند بود به طوری که از تابستان ورودی یازدهم میشود گفت که مثل یک داوطلب واقعی و جدی مطالعه داشتم و روند درسی ام را زیر نظر گرفتم و پیشرفت درسی ام اهمیت بیشتری یافت و به همین خاطر می شود گفت که پایه نسبتا قوی داشتم.
در پایه دهم و یازدهم برنامه ام به این شیوه بود که مدرسه می رفتم و برای هر پایه حدود ۲ تا ۳ منبع را در فواصل زمانی منسجم کار کردم و از آزمون های کانون به طور پیوسته استفاده می کردم و سعی داشتم از همان ابتدا دست ورزی خودم را برای تست زنی بالا ببرم و ساعت مطالعه ام را تنظیم کنم که دیگه سال دوازدهم دغدغه هایی از این دست را نداشته باشم .
12. چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
اینکه کمالگرایی بیش از اندازه ام را کنار گذاشتم و سعی کردم زمانم را به گونه ای صرف کنم که خودم احساس بهتری نسبت به خودم داشته باشم ! نه اینکه صرفا از یک الگوریتم تکراری که خیل زیادی از دانش آموزان از آن پیروی میکردند استفاده کنم ! و اینکه بیشتر از قبل آزمون ها را اولویتم قرار دادم و تعداد آزمون هایی را که کار می کردم را هم بیشتر کردم و دیگه جنبه کتاب محور بودن را کنار گذاشتم و به نظرم این درست ترین تصمیمی بود که گرفتم چون آزمون ها نسبت به کتاب های تالیفی منبع نزدیک تری به کنکور سال های اخیر هستند ، ایده های طراحان کنکور را خلاقانه به کار می گیرند و مدام در حال آپدیت شدن متناسب با وضع موجود هستند و علاوه بر کمک به پیشرفت دانش آموز ، دست ورزی را هم برای تست زنی افزایش میدهند...
13. مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
بله من سعی میکردم که در طول دو هفتهای که برنامهریزی دروس را انجام میدادم طبق برنامه راهبردی کانون این کار را انجام دهم به طوری که درسها را لیستبندی میکردم مباحث را به طور منظم مشخص میکردم و طبق میزان دشواری که داشتند طی روزهای هفته تقسیم میکردم به طوری که تا پایان هفته معمولاً تمام مباحث آزمون پیش رو را برای دور اول به اتمام میرساندم و سعی میکردم در هفته دوم روند مطالعاتی ام بیشتر جنبه تمرینی داشته باشد به طوری که بیشتر تست آزمونی حل میکردم و با حل کردن آزمونهای آزمایشی مختلف آمادگی خودم را بیشتر میکردم. نواقص را شناسایی کرده و طی روزهای باقی مانده آن ها را رفع میکردم پس به طور کلی میشود گفت که هفته اول برای من بیشتر جنبه آموزشی داشت و هفته دوم بیشتر جنبه تمرینی و آزمون محور!
14. در آزمونهای دوهفته یکبار به صورت حضوری شرکت میکردید یا آنلاین؟ چرا؟
من سال دهم به صورت آنلاین شرکت میکردم چون بورسیه آنلاین کانون بودم البته برای من تفاوت چندانی نداشت چون که سال دهم کشور درگیر کرونا بود و آزمون های کانون برای اکثر نقاط به صورت آنلاین برگزار میشد، ولی از سال یازدهم بورسیه حضوری کانون شدم و سعی میکردم که هر آزمون را به طور جدی شرکت کنم و این دیدگاه را داشتم که هر آزمون را به صورت یک کنکور برای خودم میدیدم و تا حد امکان فضای آزمون را به صورت آزمون کنکور برای خودم شبیه سازی میکردم تاجایی که آزمون کنکور را هم مثل یکی از آزمونهای کانون پشت سر گذاشتم !
15. روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدادید، بررسی اشتباهات یا بررسی سؤالهای ساده ؟
بعد آزمون زمانی که پاسخنامه ها روی سایت کانون بارگذاری می شد، شروع به تحلیل آزمون می کردم. روش تحلیل من به این صورت بود که به ترتیب شماره گذاری دفترچه شروع می کردم و تک تک سوالات را بررسی می کردم البته سوالاتی را که به درستی پاسخ داده بودم زمان خیلی کمتری نسبت به سوالات نزده و غلط صرف میشد و فقط در حد بررسی روش طراح و بررسی گزینه های دیگری که درآن سوال بود محدود میشد، روی سوالات نزده و اشتباه تمرکز بیشتری داشتم و اگر حتی روش پاسخنامه به نظرم کافی یا شفاف نبود و یا زمان گیر بود برای آن بخش ها ویدیوهای تحلیل آزمون را مشاهده می کردم تا با روش های حل مختلف آشنا شوم. به طور کلی من همه سوالات را سعی می کدم با جزییات بررسی کنم.
16. دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله داشتم ، دفتر برنامه ریزی به دانش آموز نظم را یاد میدهد و به این مطلب را مدام گوشزد میکند که داشتن نظم از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند یکی از مهم ترین راه های رسیدن شخص به موفقیت باشد.
این دفتر مشخص میکند که دانش آموز در طول روز چند ساعت مطالعه حقیقی دار و چه زمانی را به تست زدن اختصاص داده است، همچنین زمینه تلاش برای بالا بردن زمان مطالعه دانش آموز را فراهم می کند.
از سوی دیگر برای شناخت نقاط ضعف و قوت بسیار مناسب است، چون دانش آموز به نسبت آزمونی که داده و نتیجه ای که گرفته، بررسی می کند که طبق میزان زمانی که برای خواندن هر درس داشته، چه مقدار پیشرفت داشته است و یا نیاز به تلاش بیشتری دارد. اما اگر پیشرفتی نداشته بهترین کار، تغییر شیوه مطالعاتی قبلی است.
17. از کدام یک از کارنامههای جعبه ابزار کارنامه استفاده میکردید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.
ازکارنامه اصلی و کارنامه مبحثی، در کارنامه مبحثی به طور دقیق مشخص شده است که در تمام آزمونهایی که دانشآموز حضور داشته به چند سؤال پاسخ درست و به چند سؤال پاسخ اشتباه داده است و همچنین به طور مجزا مشخص میکند که تعداد جوابهای درست و غلط از کدام مباحث بوده است. دانشآموزان با بررسی این کارنامه میتوانند نقاط قوت خود را بشناسند و مباحثی را که در آن ضعیف هستند را شناسایی کرده و با مطالعه و حل تمرین، این مباحث را رفع اشکال نمایند، از این جهت بررسی این کارنامه خیلی برای من مفید بود و کمک زیادی به من کرد
کارنامه اصلی هم که شامل تراز و رتبه و درصد دروس است، بخشی که بیشتر برای من اهمیت داشت درصد دروس نسبت به تلاشی که طی آن دو هفته داشتم بود و روی این بخش حساسیت بیشتری داشتم!
سوال آخر: فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟
بله! من تمام تلاشم را کرده بودم و واقعا تمام سعی ام بر این بود که من امسال باید به دانشگاه مورد علاقه ام برسم و انسانی که صدِ خودش را برای خواسته اش بذارد و بند بند وجودش را برای رسیدن به هدفش به کار بگیرد به هر چیزی در این دنیا بخواهد میرسد برای همین من از تلاش خودم اطمینان کامل را داشتم و با توکل به خدا چنین روزی را می دیدم که در شهر زیبای اصفهان و در رشته مورد علاقه ام تحصیل کنم .
