این مصاحبه در تیرماه 1404 انجام شده است که مجددا باز نشر می گردد.
نام و نام خانوادگی : غزل بهرامی
پایه : پایه دوازدهم انسانی
نام شهر و استان : پاوه , کرمانشاه
شغل و تحصیلات مادر : خانه دار , دیپلم
شغل و تحصیلات پدر : کارمند بانک , لیسانس
میانگین تراز : 6718
معدل : 19/91
سالهای حضور در کانون : 2سال (یازدهم و دوازدهم )
چند آزمون شرکت کرده است : 19 آزمون اصلی
مدرسه دبستان : دبستان کودکان استثنایی طلوع
مدرسه متوسطه اول : مدرسه متوسطه اول دخترانه رضوان
مدرسه متوسطه دوم : دبیرستان نمونه دولتی دخترانه شهید فاتح نقشبندی
مصاحبه گر : بیان لهونی

- هدف شما از شرکت در این تعداد آزمون چه بود؟
هدفم از شرکت در آزمونهای کانون این است که بتوانم هر دو هفته یک بار شرایط جلسه کنکور را برای خودم تداعی کنم و به کمک آزمونها خودم را برای امتحانات و کنکور آماده کنم.
- شما عضو باشگاه پانصدتاییها هستید؛ چه روش موفقی برای رسیدن به این تعداد پاسخ صحیح داشتید؟
علاوه بر مطالعه و تست زنی مکرر, سر جلسه آزمون تمام تلاشم را به کار میبرمکه تا زمانیکه از صحیح بودن یک گزینه مطمئن نشدهام و سایر گزینه ها را با دلیل قانع کننده ای رد نکردهام آن گزینه را انتخاب نکنم. هرچند که باید همچنان سعی کنم که این مهارت را در خودم بیشتر تقویت کنم.
- دلیل شرکت شما در آزمونهای هدیه، هدفگذاری و مشابه پارسال چه بود؟
آزمون هدفگذاری باعث میشود که نقاط قوت و ضعف کارم در هفته اول را بشناسم و در هفته دوم تلاش کنم نقاط قوت برنامهام را تقویت و نقاط ضعفم را رفع کنم. برای من آزمونهای مشابه پارسال بسیار مهم هستند. معمولا سعی میکنم در چهارشنبه هفته دوم با کمک فایلهای صوتی که در کانال ویژه نابینایان کانون قرار داده میشود از خودم آزمون بگیرم تا با نوع سوالات آزمون اصلی بیشتر آشنا شوم و مهمتر از آن تلاش کنم که یادگیریهای ناقصم را در دروس مختلف تکمیل کنم.
- از شرکت در این تعداد آزمون خسته نشدید؟ چه نتیجه ای برای شما داشت؟
گاهی اوقات از نتیجه آزمونم چندان رضایت ندارم و احساس میکنم که باید بیشتر تلاش میکردم, یا زمانی که محدودیتهایی که در راه درس خواندن و آمادگی ما نابینایان برای کنکور وجود دارد در نظرم بیشتر خودنمایی میکنند, کمی احساس خستگی میکنم. اما سعی میکنم که مدام به خودم یادآوری کنم که کنکور یک مسیر است و هر کدام از آزمون های کانون پله ایست که مرا به انتهای این مسیر نزدیک و نزدیکتر میکند. بعضی از این پلهها کوتاهند و راحتتر میتوان از آنها عبور کرد. اما بعضی از آنها ارتفاعشان بیشتر است و برای بالا رفتن از آنها باید گام بلندتری برداشت. وظیفه من این است که از بالا رفتن از پلههای بلند هراسی نداشته باشم. پلههای کوتاه را با آرامش پشت سر بگذارم تا هنگام بالا رفتن از پلههای بلند کم نیاورم و با جرات و اطمینان کامل قدم بردارم و به سوی پایان روشن این مسیر پیش بروم.

- پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت تراز شما شود؟
استمرار و پیوستگی در آزمون دادن برای من باعث میشود که خودم و مشکلات برنامه و روش مطالعهام را بهتر و بیشتر بشناسم و تلاش کنم برای آزمونهای بعد آرام آرام و بدون کمترین فشاری مشکلات را تک به تک برطرف کنم به طوری که هر بار نتیجه آزمون جدید را با آزمون قبل مقایسه کنم و با خودم در رقابت باشم.
- شرکت در این آزمونها چه تاثیری بر وضعیت درسی شما در مدرسه داشته داشت؟
برنامه راهبردی کانون معمولا همگام با مدرسه پیش میرود و این باعث میشود زمانی که برای آزمون درس میخوانم همزمان برای امتحانات مدرسه هم آماده شوم و در آنها هم نتیجه مطلوبی کسب کنم.
- مطابق برنامهی راهبردی حرکت میکنید؟ چگونه برای دو هفته برنامه ریزی میکنید؟
- بله. بعد از هر آزمون طبق برنامه راهبردی طرحی کلی از برنامهای که باید در هفته اول اجرا کنم مینویسم و سپس هر روز جزئیات برنامهام را متناسب با طرح اولیه و البته برنامه مدرسه مشخص میکنم. برای هفته دوم هم همین کارها را تکرار میکنم.
- نقاط قوت شما کدام درس ها هستند؟ روش مطالعه آن ها را توضیح می دهید؟
علوم و فنون و درس عربی. برای درس علوم و فنون, تاریخ ادبیات و سبکشناسی را مدام مرور میکنم و سعی میکنم روزانه از مبحث قرابت معنایی تست بزنم. چون موسیقی کار میکنم تا حدی زمینه یادگیری عروض به شیوه سماعی در من ایجاد شده بود که با کمک معلم فوق العاده ادبیات توانستم عروض سماعی را تقویت کنم. در درس عربی هم اول تلاش میکنم بر تمام نکات قواعد تسلط کامل پیدا کنم و بعد تا جایی که برایم مقدور است تمرین کنم و تست بزنم.
- دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل دفتر چه کمکی به شما میکند؟
بله. تکمیل دفتر به کار هایم نظم خاصی میبخشد و کمک میکند که عملکردم در هر هفته را به خوبی مدیریت کنم و خودم به رقیب سرسختی برای خودم تبدیل شوم.
- تحلیل آزمون را چگونه انجام میدهید؟
سعی میکنم بعدازظهر روز آزمون یا شب آن سوالات را تحلیل کنم. برای درسی مانند ریاضی از ویدیوهای سایت کانون استفاده میکنم و بقیه درسها را با کمک پدر و مادرم و فایلهای صوتی کانون بررسی میکنم.
- نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سالها چگونه بود؟
والدین من علاوه بر اینکه به عنوان یک پدر و مادر که دانش آموز کنکوری دارند نقش خودشان را بسیار بیشتر و بهتر از اندازهای که بتوان آن را در کلام گنجاند اجرا میکنند, در این سالها و بخصوص امسال پا به پای من درس خواندهاند و میخوانند. برایم درسنامه میخوانند, با من تست میزنند, مسئله حل میکنند, آزمون تحلیل میکنند و برای آزمون بعد برنامه ریزی میکنند که تا آزمون بعدی هر کدام از چه منبعی و چند تست برایم بخوانند و ضبط کنند. و تنها آرزوی من این است که بتوانم آنطور که شایسته آنهاست قدر زحماتشان را بدانم و باعث خوشحالی و افتخارشان شوم.
- برنامه شما برای درس خواندن در نیم سال اول چیست؟
قصد دارم برای نیمسال اول همچنان طبق برنامه کانون پیش بروم و در عین حال خودم را برای امتحانات مدرسه آماده کنم.
- کدام قسمت از سایت کانون برای شما کاربرد بیشتری دارد؟
- قسمت جعبه ابزار کارنامه و بخش مصاحبه با نفرات برتر.
- از کدام کتاب های کانون استفاده میکنید؟ چرا؟
کتابهای آبی. چون هم از لحاظ تست منابعی بسیار غنی هستند و هم اینکه این کتابها توسط کانون برای ما نابینایان به صورت فایل صوتی ارائه شدهاند. من بابت این کار ارزشمند و سایر خدماتی که کانون به ما نابینایان اختصاص میدهد بسیار سپاسگذارم.
