نام و نام خانوادگی : محیا رحیم نژاد
رشته و دانشگاه قبولی: پزشکی دانشگاه زابل
نام شهر و استان: بم- کرمان
میانگین تراز : 6035
از چه سالی عضو کانون بوده و چند آزمون شرکت کرده است ؟ 3 سال – 58 آزمون
مصاحبهگر : زهره زادمهر
- شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجهای کسب کردند؟
خواهرم آزمونهای کانون را شرکت میکرد از دبستان و راهنمایی و دبیرستان به طور پیوسته ادامه داد و در نهایت در نتیجه دلخواه خودش یعنی قبولی در رشته داروسازی رسید من هم از موفقیت خواهرم انگیزه گرفتم و ر دو سال آخر دبیرستان آزمونها را شرکت کردم.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
تراز سوابق تحصیلی من ۸۸۴۹ شد کمترین نمره من در درس سلامت و بهداشت بود که ۱۷/۵ شد بقیه دروس همگی نمرات بالای ۱۸ داشت
- دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
مهمترین نتیجهای که من از شرکت پیوسته در آزمونهای کانون گرفتم داشتن برنامهریزی روزانه دقیق و منظم در تمام کارها بوده است حتی الان که دانشجو هستم این نظم و برنامهریزی را همچنان در دروس دانشگاه دارم در واقع دستیابی به موفقیت در هر زمینه ای بدون برنامهریزی ممکن نیست وقتی برنامه مشخص شده هر روز را به درستی انجام میدادم انگیزهام برای روزهای آینده و درس خواندن بیشتر میشد
آیا در آزمونهای هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت میکردید؟
اگر پاسختان مثبت است،الف) انگیزهتان چه بود؟ ب) فایده آزمونهای هدفگذاری برای شما چه بود؟
در سه ماه آخر مانده به کنکور شرکت در آزمونهای هدف گذاری و مشابه پارسال را جدیتر گرفتم چون در این بازه جمعبندی بسیار تاثیر مهمی دارد بهترین شیوه برای جمعبندی مطالب آموخته شده از نظر من آزمون دادن و تحلیل آن است آزمونهای هدفگذاری باعث میشد من عملکرد خودم در هفته اول را بسنجم و برای هفته دوم به شکل موثرتری برنامهریزی کنم
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟ چگونه شخصی سازی میکردید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
اوایل سال رسیدن به بودجهبندی مشخص شده برای من خیلی مهم بود و در مواقعی که جم درسها زیاد بود و نمیتوانستم خودم را به برنامه برسانم خیلی استرس میگرفتم نتیجه خوبی از آزمونهایم نمیگرفتم ولی در ادامه متوجه شدم رسیدن به بودجهبندی هر آزمون درست است که خیلی خوب است اما در واقع زیادی برایم امکانپذیر نبود و به این نتیجه رسیدم که مهم این است تا هر جایی که توانستم درس بخوانم خوب و دقیق مطالب را فهمیده باشم و از همان دانستهها بتوانم به درستی سر جلسه استفاده کنم
- آیا روش بازیابی را میشناسید؟ در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟
اوایل سال به دلیل کند خوان بودن و داشتن وسواس در مطالعه مدام متن کتاب و درسنامه را برای مرور میخواندم تست زیادی کار نمیکردم و نتیجه خوبی چه در آزمونهای پیشروی و چه جمعبندی نمیگرفتم اما به مرور با افزایش سرعت در مطالعه و کنار گذاشتن وسواس در دوران مرور مطالب را به روش بازیابی و با زدن تستهای زیاد به خاطر میسپردم به شدت در روز مطالعه و مرور مباحث درسی در برنامهام تاثیر داشت
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکردید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکردید؟
برای تحلیل آزمونهایم اول سوالات غلط را بررسی میکردم و دلیل پاسخ اشتباهم را مینوشتم در سوالات درستی که شکدار جواب داده بودم را دقیق بررسی میکردم و نکته آن را در کتابم یادداشت میکردم در آخر هم سوالات نزده در اولویتم بود یعنی ابتدا سوالاتی که نتوانسته بودم را جواب دهم ولی مطالب مربوط به آنها را مطالعه کرده بودم را بررسی میکردم
- آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
اوایل سال دوازدهم تراز هر آزمون خیلی برایم مهم بود و هر آزمون اگر تراز دلخواهم را نمیگرفتم به شدت ناامید میشدم و تا دو سه روز با فکر به این موضوع وقتم را هدر میدادم اما به مرور متوجه شدم تراز خوب و بالا درست است که باعث انگیزه میشود اما اصلاً تعیین کننده نتیجه نیست به خصوص در دوران جمعبندی که همه دچار افت تراز میشدند از نیمه دوم سال تصمیم گرفتم تمرکزم را روی برطرف کردن نقاط ضعف بگذارم و در هر آزمون حتی اگر یک درس را توانستم نقاط ضعفش را برطرف کنم یعنی کار خودم را به درستی انجام دادم از آنجایی که برای خانوادهام هم تراز مهم بود از یک جایی به بعد دیگر ترازم را پیگیری نکردند
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکردید؟
درس زیست از ابتدای سال دهم نقطه قوت من بود و تا آخر هم باقی ماند ،من کتاب درسی زیست را خیلی میخواندم و تستهای مختلفی هم کار میکردم درس زیست شناسی عضو ثابت برنامه هر روزم بود و با علاقه خیلی زیاد مطالعه میکردم بهترین درصد در هر آزمون هم مربوط به زیست بود برای نتیجه گرفتن عزیز باید تسلط خیلی خوبی روی کتاب درسی داشت
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
اوایل سال سرعت زیادی در تست زدن نداشتم و وقت زیادی صرف خواندن درسنامه و تحلیل تستها میکردم به مرور با تسلط بیشتر روی متن کتاب و با شرکت در یک دوره تندخوانی، چون سرعت خواندن متن درسنامهام بیشتر شد و وسواس را کنار گذاشتم و توانستم وقت بیشتری برای تست زدن اختصاص دهم
به طور کلی در هر زمان اختصاصی برای هر درس در ماههای آخر سال یک سوم وقت را به خواندن درسنامه دو سوم را به زدن تست و تحلیل آنها میپرداختم
- در جلسه کنکور آیا توانستید سؤالهای سادهتر را تشخیص دهید؟
در کنکور تیر عمل کردم خیلی بهتر از کنکور اردیبهشت بود چون تا اردیبهشت نتوانسته بودم و همه درسها برسم جمعبندی کاملی انجام بدهم در کنکور اردیبهشت تشخیص سوالات ساده و سخت برایم دشوار بود ما با جمعبندی و مرور بیشتر در بازه بین دو کنکور در کنکور تیر به هدف گذاری خودم در جواب دادن به سوالات ساده و سخت رسیدم
دفتر برنامه ریزی داشتید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟
بله و به مرور اهمیت پر کردن آن برایم بیشتر میشد پر کردن دفتر برنامهریزی با توصیف عملکرد من در روزها و هفتههای گذشته باعث میشد چشم انداز بهتری برای روزهای آیندهام داشته باشم
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکردید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
از کتابهای سه سطحی در آزمونهای پیشروی خیلی استفاده میکردم تنوع تست و زدن تستها با سطح متفاوت هم باعث افزایش ساعت تست زنی و هم افزایش خلاقیت در حل مسائل میشد
بهترین درس شما در کنکور کدام است؟ روشهای مطالعه خود را در این درس به صورت آیتموار بنویسید.
بهترین درس من زیست بود با علاقه زیادی که به این درس داشتم وقت زیادی از برنامهام را به آن اختصاص میدادم درس زیست طوری است که با هر بار خواندن نکته جدیدی از متن و شکل میفهمیم مرور کتاب درسی در وقتهای مرده تاثیر خیلی زیادی در فهم آن دارد در روزهای اول که مطلب جدید میخوانیم تسلط پیدا کردن روی متن کتاب خیلی مهم است اما با زدن تست و تحلیل آن قسمتهایی که درست متوجه نشده بودم را میفهمیدم و همه نکات جدید را در کتاب یا دفتر مینوشتم برای مرور آنها را میخواندم
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون اردیبهشت ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
در بازه بین دو کنکور سوالات کنکورهای سالهای اخیر را با دقت بیشتری تحلیل کردم زمان زیادی را به زدن تستهای زماندار اختصاص دادم مهمترین دلیل پیشرفتم تحلیل اصولیتر سوالات کنکور بود
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟ خانواده شما چه انتظاری از شما داشتند؟ استرس و نگرانی ناشی از فکر کردن به رتبه را چگونه مدیریت میکردید؟
در اوایل سال با فکر کردن زیاد به رتبهام استرس زیادی میگرفتم و تاثیر نامطلوبی بر روی مطالعه هم داشت اما به مرور همه تمرکزم را روی برطرف کردن نقاط ضعفم گذاشتم و نتیجه را به خدا سپردم خانوادهام با دادن انگیزه در مواقعی که ناامید میشدم باعث میشدند دوباره به مسیر مطالعه و تلاش برگردم و از ادامه دادن منصرف نشوم
در پایان هر روز و با تمام شدن برنامهام با ارزیابی عملکردم که روز به روز بهتر میشد با انگیزه بیشتر برای روز بعد برنامهریزی میکردم همه نتیجه را به خدا میسپردم و فکرم فقط ادامه دادن بود
- برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
سال دهم و یازدهم چون مطالب خیلی جدید بود و روش مطالعه ام مشخص نبود بیشتر وقت خودم را به خواندن کتاب درسی و درسنامه اختصاص میدادم در تابستان سال دوازدهم مان زیادی صرف جمعبندی مطالب پایه کردم و تستهای بیشتری زدم ر دوران جمعبندی کنکور هم آزمونهای جامع دهم و یازدهم به بازیابی مطالب کمک زیادی کرد
- فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
مهمترین ویژگی من در دوران کنکور این بوده و هست و خودم را با کس دیگری مقایسه نمیکنم من خودم را با محیای روز قبل مقایسه میکنم و سعی میکنم به برنامهام پایبند باشم
- آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
همه معلمهای من از کلاس اول تا دوازدهم زحمت زیادی برای ما کشیدند و دلیل این موفقیت قطعاً دلسوزیهای همه آنها بوده و قدردان تک تک زحماتشان هستم
- دلیل انتخاب رشتهتان چه بوده است؟ این رشته اولویت چند شما بود؟
من از ابتدا علاقه زیادی به درس زیست و علوم مرتبط به آن داشتم و همیشه دوست داشتم و دارم که در حیطه علوم پزشکی فعالیت کنم و این علم را در حد عالی بیاموزم
