گفت و گو با سعد رحیمی , قهرمان پیوستگی

برای اینکه بفهمم میزان تسلط من روی این مطالب چقدر است نیاز به آزمون دادن دارم. بنابراین با غیبت در آزمون این شانس را از دست می‌دهم.

گفت و گو با سعد رحیمی , قهرمان پیوستگی

نام و نام خانوادگی: سعد رحیمی

پایه: دوازدهم تجربی

نام شهر و استان: پاوه , کرمانشاه

میانگین تراز: 6752 

سال‌های حضور در کانون: 2سال ( یازدهم و دوازدهم )

چند آزمون شرکت کرده است: 21 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: خانه دار, ابتدایی

شغل و تحصیلات پدر: معلم بازنشسته, کاردانی

 

مصاحبه‌گر : بیان لهونی

 

 

-به چه دلایلی تصمیم گرفتید که از تابستان در آزمون ها شرکت کنید؟ 

چون من خواهان رتبه خوبی هستم, مسلما باید از این سه ماه به بهترین نحو استفاده کنم. به نحوی که میزان تسلطم بر دروس پایه را افزایش دهم و نیز با کمی پیش‌خوانی برای مهر امسال آماده شوم.


در تابستان بیشتر برای حفظ نقاط قوت سال قبل برنامه ریزی کرده اید یا تبدیل نقاط ضعف به قوت؟

قطعا نقاط ضعف نیاز به توجه و تمرین بیشتری دارند تا بتوان در رفع آن‌ها پیشرفت کرده و آن‌ها را تبدیل به نقاط قوت کرد. اما نباید به طور کامل توجه به نقاط قوت را متوقف کرد, زیرا بی توجهی و کار نکردن بر روی نقاط قوت پس از مدتی موجب پسرفت می‌شود.


در تابستان از کدام یک از منابع کانون استفاده بیشتری می کنید؟

بیشتر از کتابهای سه سطحی. تست های جالب و متنوعی که در سه سطح طبقه بندی شده اند و حاوی اطلاعاتی در مورد تست‌ها است. مثل درصد پاسخگویی داوطلبانی که در آن آزمون شرکت داشته اند که با استفاده از آن می‌توان فهمید تسلطمان در آن مبحث نسبت به سایر دانش آموزان چقدر است. 

 

چه عاملي باعث شد كه به صورت مستمر در آزمون‌ها شركت كنيد و غيبت نداشته باشيد؟

دروسی که در طول دو هفته خوانده ام, برای اینکه بفهمم میزان تسلط من روی این مطالب چقدر است نیاز به آزمون دادن دارم. بنابراین با غیبت در آزمون این شانس را از دست می‌دهم.


مهم‌ترين دستاورد و ثمره پيوستگي خود را چه مي‌دانيد؟

اینکه خودم را کامل می شناسم و می دانم در کدام درس ها قوی تر و در کدام درس ها و مباحث نیاز به تمرین بیشتری دارم.


آيا در اين مدت نااميد شده ايد؟ 

بله اما احساس نا امیدی همیشگی نیست و بهترین کار برای برون رفت از آن صبر است,البته که باید از کار دست نکشید و همچنان به تلاش ادامه داد حتی اگر کمتر از قبل باشد.گفت و گو کردن با خانواده هم در این باره موثر است.


آیا در آزمون‌های هدفگذاری شرکت می‌کنید؟ 

بله,آشنایی بیشتر با مباحثی که تا آن زمان خوانده ام از فواید شرکت در این آزمون هاست و نیز اینکه مشخص می‌شود در کدام مباحث نیاز به تمرین بیشتری دارم.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله,انگیزه من برای شرکت در این آزمون‌ها این بوده که بدانم چقد آمادگی شرکت در آزمون اصلی را دارم و میزان یادگیری و تسلط من بر مباحثی که در طول دوهفته خوانده‌ام چقدر است و اگی در مبحثی ضعیف هستم دوباره روی آن کار کنم و سوال بیشتری از آن حل کنم. با شرکت در این آزمون‌ها یاد گرفتم اگه نقطه ضعف یا اشتباهی در آن‌ها داشتم ,آن را در آزمون اصلی تکرار نکنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی حرکت می‌کنید؟ 

بله, معمولا هفته اول را بیشتر صرف مطالعه دروس می‌کنم و در هفته دوم تست میزنم.سعی می‌کنم تا چند روز مانده به آزمون همه دروس را طبق برنامه راهبردی تمام کنم و پس از آن روی آزمون مشابه پارسال کار کنم و اگر درسی نیاز به تمرین بیشتر داشت زمان باقی مانده را برای آن بگذارم.

 

نقاط قوت شما کدام درس ها بودند؟

زیست و فیزیک

 برای زیست ابتدا متن کتاب را می‌خوانم تا بدانم موضوع گفتار چیست وبرایم مهم نیست که به طور کامل متوجه نشوم. سپس بار دوم متن کتاب را به دقت می‌خوانم و سعی می‌کنم نکات متن و شکل ها را بیابم.اگر جمله یا پاراگرافی را نفهمم مجدد آن را می‌خوانم.سپس سراغ کتاب تست می‌روم و تست های فرد و فردا یا پی فردای آن روز تست های زوج را حل می‌کنم. تست هایی که اشتباه پاسخ دادم و تستهایی که از نظر خودم جالب بودند را علامت میزنم. دو روز بعد اینکه همه تست ها را تحلیل کردم اول یکبار آن گفتار را مرور می‌کنم سپس تست های علامت دار را حل می‌کنم.

برای فیزیک ابتدا درس‌نامه را با دقت می‌خوانم وسپس سراغ تست ها می‌روم.اگر در مبحثی زیاد اشتیاه داشتم دوباره درس‌نامه مربوط به آن را می‌خوانم.

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ 

بله, ساعت مطالعه و تعداد تست درس‌ها را در طول دو هفته می‌نویسم.بعد از آزمون این ساعات را با تراز هر درس تطبیق می‌دهم واگر در درسی تراز کم بود,با این کار می‌توان به دلیل آن پی برد. مثلا اگر تعداد تست وساعت مطالعه درسی کافی باشد ولی تراز آن کم, می‌توان فهمید مشکل از منبع آن درس یا روش مطالعه آن بوده است.

 

تحلیل آزمون را چگونه انجام می‌دهید؟

تک تک سوالات را بررسی می‌کنم. برای سوالاتی که پاسخ نداده ام, ابتدا سعی می‌کنم بدون نگاه به پاسخنامه آن را حل کنم و سپس پاسخنامه به دقت می‌خوانم و اگر نکته ای داشت آن را یادداشت می‌کنم.در سوالات اشتباه علاوه بر تحلیل کامل پاسخنامه به دنبال دلیل اشتباه هم می گردم تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنم. سوالات درست هم نیاز به تحلیل پاسخنامه دارند چون گاهی ممکن است نکاتی جدیدی در آن باشد.

 

نقش آموزشی خانواده، بالاخص پدر و مادر در این سال‌ها چگونه بود؟

ایجادی محیطی آرام در خانه و امید دادن وتشویق کردن.

Menu