نام و نام خانوادگی : محمدجواد راستگردانی
رتبه کنکور : رتبه 226 منطقه 2 و رتبه 490 کشوری کنکور تجربی 1402
رشته و دانشگاه قبولی : پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نام شهر و استان : اراک ، مرکزی
میانگین تراز : 6600
سالهای حضور در کانون : 3 سال
تعداد کل آزمونها : 105 آزمون
شغل مادر : فرهنگی
شغل پدر : فرهنگی
درصدهای کنکور 1402 :
زیست: 78% فیزیک: 66% شیمی: 45% ریاضی: 48%
تراز کنکور : 11400
تراز سوابق تحصیلی : 9800 (معدل 19.21)
مصاحبهگر : صفا شیدایی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟
خواهر بزرگترم هم در آزمون های کانون شرکت میکرد.
نمرههای امتحان نهایی و تراز سوابق تحصیلیتان چند شد؟
دینی 19 عربی 19.5 فارسی 18.75 زبان 19.25
شیمی 19.5 سلامت 17.5 اجتماعی 18.25 زیست 19.75 ریاضی 20 فیزیک 19.25
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردید؟
105 آزمون اصلی
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
سبب پیوستگی در درس خواندن من میشد و همچنین خودم را با سایرین می توانستم بسنجم.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
تا به حال غیبت نداشتم و با برنامه هماهنگ بودم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟
خیر، غیبت در آزمون مساوی با فرار از روبرو شدن با نتایج درس خواندن من در دو هفته بود. بنابراین حتی اگر خوب مطالعه نکرده بودم هم در آزمون شرکت میکردم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
نقاط ضعف و قوت من را در هر درس مشخص میکرد و همچنین نتیجه روش مطالعه من هم مشخص میکرد.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخواندید؟
بله، برای هر درس مباحث آزمون را مشخص میکردم و دو هفته زمان را به حداکثر 4 روز برای مطالعه درسنامه و 7 روز برای بیشتر تست و کمی مرور درسنامه تقسیم میکردم. پنجشنبه قبل آزمون هم برای مرور مباحث بود.
آیا روش بازیابی را میشناسید، اگر این روش را میشناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟
بله، در مجلات کانون با آن آشنا شدم.
به دلیل نزدیکی کنکور 1402 به امتحانات نهایی و کمبود وقت برای دوباره خوانی کامل سعی من این بود به روش بازیابی ابتدا تست کار کنم و سپس مباحث مورد اشکال را مرور کنم.
در کدام درسها بیشتر از روش بازیابی استفاده کردید؟
برای همه دروس استفاده میکردم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه بود؟
بعد از آزمون سوالات غلط و نزده را بررسی میکردم. همچنین سر آزمون سوالات شک دار یا مورد ابهام را علامت دار میکردم و بعد از آزمون حتی در صورت درست بودن آن را تحلیل میکردم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟
بارها و بارها در طول سه سال دچار افت و فراز شدم اما بعد هر شکست انگیزه موفقیت برای آزمون بعدی در من زیاد میشد تا آزمون قبلی را جبران کنم.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟
مادرم بیشتر پیگیر درس خواندن من و آزمون هایم بودند و همه خانواده سعی میکردند محیط خانه را آرام نگه دارند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟
دروس زیست و ریاضی نقطه قوت من در کنکور بودند.
برای درس زیست شناسی متن کتاب را کلمه به کلمه حفظ میکردم و سپس درسنامه کتاب کمک درسی را مطالعه و نکات اضافی را به حاشیه کتاب اضافه میکردم. سپس تمام تست های آن مبحث را کار میکردم. همچنین قبل از هر بار تست زدن مجدد مطالب حفظ شده را مرور میکردم.
برای ریاضی ابتدا مبحث را مطالعه میکردم و سپس تست های زیادی با سختی های متفاوت حل میکردم. قبل از کنکور میشد حدس زد تست های ریاضی سخت خواهد بود و به همین خاطر تست های مشکل دار زیاد حل کردم. حل تست های زیاد روش خوبی برای ریاضی و فیزیک است.
در طول این سالها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟
بله، ابتدا درس زیست شناسی من نقطه ضعف من بود و حجیم بودن مطالب سبب فراموشی و از دست دادن تست ها به ویژه تست های تعدادی بود. حفط کردن متن کتاب کمک زیادی به من کرد.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدید یا مسأله حل میکردید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی میکردید، در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییری کرد؟
در طول سال تحصیلی مطالعه درسنامه و تست متعادل بود اما در دوران جمع بندی با روش بازیابی بیشتر تست کار میکردم و در کنار آن مطالب حفطی شیمی و متن زیست را هم مرور میکردم.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی یا دوران جمعبندی؟
در دوران تابستان دروس دهم و یازدهم را خیلی خوب جمع کردم و فکر میکنم به من کمک زیادی کرد. همچنین در دوران جمع بندی با آزمون های زیادی که میزدم (چه کنکور های گذشته و چه آزمون های جمع بندی) کمک زیادی به من کرد.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟
نقش برنامه ای آن مفید بود و مباحث را به صورت دو هفته ای جدا میکرد .
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
بله، با تست کار کردن بیشتر این مهارت در فرد ایجاد میشود که تست های ساده تر را تشخیص دهد و این تشخیص در سوالات ریاضی که بیش از حد چالشی بود به من کمک زیادی کرد.
به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بود؟
در زمان های مختلف فرق میکرد. ولی به طور متوسط 20 سوال را اشتباه پاسخ میدادم. هنگام بررسی آزمونها به سوالات اشتباه و مشکل دار اولویت بیشتری میدادم. در تحلیل آزمون نکات سوالات غلط را وارد حاشیه کتاب میکردم و هنگام مرور آن ها را مطالعه میکردم.

آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میدیدند؟
آن ها هم به اندازه من متاثر از نتیجه آزمون بودند و سعی میکردند به من دلداری بدهند.
دفتر برنامه ریزی داشتید؟
بله، هر سه سال دفترچه برنامه ریزی داشتم اما سال دوازهم کمک زیادی به من کرد. سعی میکردم هر هفته نسبت به هفته قبل ساعت های بیشتری مطالعه کنم. همچنین تعداد تست هایی که از هر درس زدم و درصد آزمون به دست آمده را هم در کتاب یادداشت میکردم و با آزمون های قبل مقایسه میکردم که آیا با تست و ساعات بیشتر در روش مطالعه خاص درصد بهتری به دست میاید یا خیر.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده کردید؟
کتاب زرد کنکورهای گذشته
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
قهرمان پیوستگی
اگر در آزمون تیرماه نسبت به آزمون دی ماه پیشرفت قابل ملاحظهای داشتید، توضیح دهید که در طی ماههای بین این دو آزمون چه برنامهای اجرا کردید؟
در آزمون دی تمام درس ها را مطالعه نکرده بودم و اصلا فرصت مطالعه آن نبود اما در تیر هم خوانده بودم و هم جمع بندی کرده بودم.
سؤال های درس ریاضی در کنکور دشوار بود. آیا شما توانستید در مورد این سؤالها و سؤالهای دشوار درسهای دیگر خودتان را مدیریت کنید؟
مطابق آزمون های جمع بندی میدانستم سوالات قرار است چالشی باشد. ریاضی یکی از نقاط قوت من بود و سعی کردم پیش از آزمون سوالات سخت زیادی از مباحث حل کنم و همچنین سوالات نسبتا ساده تر را پیدا کنم که سر آزمون به من کمک کرد.
کدامیک از روشهای مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمانهای نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟
روش ضربدر و منها پایه آزمون زدن های من بود و هر آزمون از ان استفاده میکردم.
کدام درس در جلسهی کنکور شما را غافلگیر کرد؟
درس ها مطابق انتظار بودند اما به علت استرس دفترچه دوم (فیزیک وشیمی) وقت کم آوردم و خراب کردم و به هم ریختم. از مراقب اجازه گرفتم و آبی به سر و صورتم زدم و سعی کردم آرامشم را به دست آورم تا ریاضی را خوب پاسخ دهم که خدا را شکر همین طور هم شد.
در طول سال چقدر به رتبه فکر میکردید؟
سعی میکردم اصلا به نتیجه کار فکر نکنم و صرفا کار خودم را بکنم. حتی وقتی که آزمون های جمع بندی نتایج اصلا خوبی نداشت خودم را کنترل کردم و به درس خواندن ادامه دادم تا سر کنکور تکرار نشود.
اگر دوباره به گذشته برگردید چه کارهایی را انجام نمیدهید؟
در طول سال میتوانستم ساعات مطالعه بالاتری داشته باشم و کمتر از فضای مجازی استفاده کنم.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟
ابتدای سال تحصیلی گوشی داشتم و فقط در استراحت های ناهار و شام از آن استفاده میکردم اما در زمستان کامل گوشی را کنار گذاشتم و بدون آن به درس خواندن پرداختم.
دلیل این که در آزمونهای تابستان شرکت کردهاید چه بود؟
جمع کردن دروس پایه
چه تصمیماتی برای بهتر شدن در نیم سال دوم گرفتید؟
ساعات مطالعه بالاتر کنار گذاشتن فضای مجازی و تغییر روش مطالعه بعضی دروس
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
سعی میکردم حتی اگر در طول روز درس نخواندم یک درس مورد علاقه ام را انتخاب و از آن شروع کنم تا دوباره به نوار درس خواندن برگردم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدادید؟
جمعه های بعد آزمون روز تفریح من بود که به بازیهای کامپیوتری و تفریح میپرداختم.
آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟
بله، یک یا دوسال قبل از مدرسه سواد دست و پا شکسته ای داشتم که از خواهرم یاد گرفته بودم.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟
بله، قبل از خواب برایمان کتاب میخواندند و الان هم سعی میکنم مطالعه ای جدا از دروس دانشگاه داشته باشم.
فکر میکردید چنین رتبهای کسب کنید؟
انتظار همچین رتبه ای را نداشتم و وقتی تراز کنکور آمد تعجب کردم.
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
دروس عمومی عمدتا حفظی است و سعی میکردم در فرجه آزمون تمام مطالب را حفط کنم. البته درس ادبیات زیر شاخه هایی داشت مثل لغات اعلام و املا که درس به درس هر کدام را مطالعه میکردم.
دلیل انتخاب رشتهتان چه بوده است؟
پزشکی علاقه من بود و اولویت اول من هم بود که انتخاب شد.
