گفت و گو با رامونا نوروزی؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم ریاضی

گفت و گو با رامونا نوروزی؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم ریاضی----

گفت و گو با رامونا نوروزی؛ قهرمان پیوستگی دوازدهم ریاضی

نام و نام خانوادگی: رامونا نوروزی

مقطع و رشته: دوازدهم ریاضی

نام شهر و استان: ارومیه، آذربایجان غربی

میانگین تراز: ۶۴۵۰

سال های عضویت در کانون: 5سال

شغل و تحصیلات مادر: لیسانس، خانه دار

شغل و تحصیلات پدر: پزشک ،فوق تخصص

مصاحبه‌گر: نسا رستم نژاد

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟

خواهرم قبل از من در آزمون ها شرکت می کرد. نتیجه خوبی گرفت و در حال حاضر دانشجوی پزشکی تبریز هست.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 آشنایی با سبک سوالات، اداره آزمون، داشتن برنامه ای که طبق آن برای مطالعه برنامه بریزم.

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟ 

در آزمون ها غیبت نداشته ام، در آزمون های مشابه پارسال شرکت می کنم، با برنامه راهبردی آزمون ها تا جای ممکن هماهنگ هستم، از برخی منابع کانون نیز استفاده می کنم.


چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟

طبیعتا همگی ما خسته می شویم ولی می خواهم به تلاشم ادامه بدهم تا بتوانم به نتیجه ای که از آن راضی باشم برسم.

 

آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟

 خیر، غیبیتی نداشتم.


پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟ 

باعث شد بهتر برای زمانی که دارم برنامه ریزی کنم و همچنین شرایط آزمون را بهتر اداره کنم.


آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟ 

بله، برای سنجیدن خودم و میزان یادگیریم، آشنایی با سوالات، مرور نکات مهم و ایراداتم در آن شرکت می کردم.


از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟

علاوه بر خود کارنامه آزمون ها، از کارنامه اشتباهات برای مرور اشتباهات و یادگیری کامل آن ها استفاده می کنم و نیز از کارنامه پنج درس هم استفاده می کنم تا بدانم کدام درس ها نیاز دارند بیشتر روی آن ها تمرکز کنم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟ چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهید که روش‌تان چگونه بود؟

بله، تقسیم بندی می کنم که برای هر درس چقدر زمان لازم دارم و چه منابع و مباحثی رو باید مطالعه کنم و به کمک مشاور برنامه مورد نظر را می نویسیم. سعی می کنم چندروز آخر را اختصاص به مرور و جمع بندی مباحث دو هفته اخیر بدهم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟ 

اول درسنامه و جزوه های مطالب را می خوانم و سوال و مثال تشریحی حل می کنم. بعد سراغ تست می روم و آخر از همه هم تست آزمون می زنم برای مرور و جمع بندی. هرازگاهی هم نکاتی که ایرادی داشتم و یادداشت کردم را مرور میکنم تا یادآوری بشوند و یادم بمانند.

 

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ 

اولویت برایم سوالات نزده و غلط هستند. بعضی سوال ها هم که سر جلسه آزمون به نظرم سوال سختی بودند، برای حل کردن آن ها وقت زیادی گذاشتم.

 

آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟ 

بله، در بازه اواخر آبان و اوایل آذر دچار افت تراز شدم. سعی کردم که روحیه خودم را خوب نگه دارم و دوباره شروع کنم و روش خودم را عوض کنم. شروع کردم به نوشتن برنامه دقیق برای تست ها تا بتوانم زمان را بهتر اداره کنم. خانواده ام همیشه سعی کردند که از من حمایت کنند و هر کمکی که لازم است به من برسانند.

 

پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟ پدر و مادر یا خواهر و برادر؟ چه کمکی به شما می‌کنند؟

 مادرم بیشتر در جریان جزئیات شرایط درسیم هست ولی خواهرم چون خودش تجربه کنکور را دارد در یک سری موارد بهتر از پدر و مادرم می تواند راهنمایی کند و بیشتر از خواهرم مشاوره می خواهم.

 

19-کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

به نظر خودم حسابان و هندسه. سعی می کنم تعداد زیادی تست کار کنم و مطالب را جزئی و دقیق یاد بگیرم. در آزمون های مدرسه نمره از ۱۹ تا ۲۰، و در آزمون ها معمولا درصد بالای 60 کسب می کردم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟ 

حسابان. سعی کردم با تست زنی و رفع اشکال بتوانم دیدم را نسبت به حسابان عوض کنم و دقیق تر یاد بگیرم و منابع کتاب هایم را عوض کردم.


به طور میانگین و در بازه‌های مختلف چند ساعت تست می‌زدید یا مسأله حل می‌کنید و چند ساعت صرف مطالعه و روخوانی می‌کنید، در طول سال و در ماه‌های مختلف این نسبت چه تغییری می‌کند؟ 

به طور میانگین روزی حدود ۱.۵ الی۲ ساعت برای مطالعه و باقی روز برای تست زنی. در روزهایی که شروع به مطالعه مباحث جدید می کنم تعداد تسیت هام کمتر است و بیشتر روزم را صرف مطالعه و حل مساله می کنم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است؟

دی ماه و نیمسال دوم، به طور جدی تر درس خواندم، روش ایده آلم برای گرفتن نتیجه خوب را در هر درس پیدا کردم و شروع به جمع بندی مباحث قبلی هم کردم.


کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ 

برنامه ای و سنجشی. من برنامه ام را طبق آزمون های قلمچی پیش می برم و این باعث می شود برنامه منظمی برای مطالعه و جمع بندی داشته باشم و همچنین می توانم با آزمون ها خودم را بسنجم و نقاط ضعفم را جبران کنم.


به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟ 

حدودا ۷ یا ۸ تا اشتباه داشتم.

 

هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ 

سوالات اشتباهات. زیرا اشتباهات یعنی یادگیری ناقص بوده ولی می توانم جبرانش کنم و می خواهم بدانم کجا را اشتباه کردم.


نقش مدرسه در موفقیت شما چگونه بوده است؟ 

در سال یازدهم نقش پررنگی داشت مخصوصا برای هندسه و حسابان. 

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟ 

حسابان و فیزیک. در صورت لزوم مطالعه دوباره و کار کردن تست های ساده را انجام داده و در غیر این صورت مرور و تست زنی بیشتر انجام می دادم.

 

آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است؟ 

بله. دلیل افتم رو می پرسند و برای جبران روحیه می دهند .

 

دفتر برنامه ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟ 

بله، کمک می کند ساعت مطالعه و تعداد تست هر روزم را بدانم و ببینم میزان مطالعه من چه تاثیری بر درصد و ترازم دارد.


کدام یک از کتاب‌های کانون را استفاده می‌کنید؟ این کتاب‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

سه سطحی و آبی. از کتاب های آبی برای یادگیری و شروع یک مبحث و از کتاب های سه سطحی به دلیل سطح های مختلف و انواع مختلف سوالات، برای جمع بندی و تثبیت و مرور استفاده می کنم. 


شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 

قهرمان پیشرفت و پیوستگی-سعی می کنم در آزمون ها غیبت نکنم و همیشه حضور داشته باشم و همچنین از اول سال هم پیشرفت داشتم و سعی کردم نقاط ضعف و قوت خودم را تقویت کنم.


کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید؟

ضربدر منها. اول سوالات ساده و متوسط را حل می کنم و بعد برمیگردم سراغ سوال های علامت زده و به ترتیب اولویت حل می کنم. 


استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟ 

اوایل سال زیاد بود و نمی توانستم خوب کنترلش کنم، ولی آذر ماه گوشیم را به مشاورم تحویل دادم تا بیشتر روی درسم تمرکز کنم، که نتیجه مثبتی هم داشته و الان از گوشی مادرم برای کارهای لازم استفاده می کنم.

 

برنامه شما برای مطالعه درس‌های دهم و یازدهم چگونه بود؟ 

همراه با آزمون های کانون مرور و جمع بندی می کردم و اگر مبحثی را ایراد داشتم مطالعه می کردم و تست می زدم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟ 

کمال گرایی و ناامید نشدن در شکست مهم ترین ویژگی های من است.

 

آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟ 

بله، ساز زدن، وقت گذراندن با دوستان، سریال دیدن را انجام می دهم.

 

آیا خواندن و نوشتن را قبل از دوران مدرسه یاد گرفتید؟ چه کسی به شما یاد داد؟ 

بله. وقتی ۵ سالم بود خواهرم به من خواندن، نوشتن و ریاضیات تا حد سوم دبستان را یاد داد.

 

قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب می‌خواندند؟ چه کتاب‌هایی؟ الان مطالعه غیردرسی دارید؟ 

بله، کتاب های مصور کودک داشتم و سعی می کردم خودم هم بخوانم و هنوز هم تقریبا هرروز مطالعه غیر درسی دارم. 

 

آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو می‌کنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟

 بله، کسی که بیشتر از همه برای درس با هم در ارتباط هستیم یکی از دوستانم است که رشته تجربی هست. ما از بچگی با هم درس می خواندیم و هنوز هم با هم رفع اشکال می کنیم و هرازگاهی برای مباحثی که ایراد داریم با هم درس می خوانیم تا اشکالاتمان رفع بشود. علاوه بر او با همکلاسی هایی که با هم کلاس می رویم نیز در ارتباط هستیم.

 

آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟

بله، از معلم حسابان خودم قدردانم. چون همیشه برای ما تلاش کردند و نگذاشتند ناامید بشویم و خیلی چیزها را راجع به درست درس خواندن به ما یاد دادند و باعث پیشرفت ما شدند.


روش مطالعه‌ موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟ 

سعی می کنم در طول هفته زمان هایی را به دروس عمومی اختصاص بدهم تا عقب نمانم.

Menu