گفت‌و‌گو با مهدی اشرفی؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

در آزمون‌ها غیبت نداشتم. از برنامه راهبردی آزمون استفاده کرده و شخصی سازی میکردم. از آزمون‌های مشابه پارسال استفاده میکنم

گفت‌و‌گو با مهدی اشرفی؛ قهرمان پیوستگی پایه دوازدهم تجربی

نام و نام خانوادگی: مهدی اشرفی 

مقطع و رشته: دوازدهم تجربی

استان- شهر: اردبیل - خلخال

میانگین تراز:6993

شغل و تحصیلات مادر:  فوق دیپلم آموزش ابتدائی، بازنشسته فرهنگی 

شغل و تحصیلات پدر: لیسانس آموزش ابتدائی، بازنشسته فرهنگی 

مصاحبه گر: عدالت دهقانیان

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ چند سال و چه سال‌هایی دانش‌آموز کانون بوده‌اید؟ 

از طریق دوستان آشنا شدم. ۲ سال، سال یازدهم و دوازدهم عضو کانون است.

 

دستاورد شما از شرکت در آزمون‌های کانون چه بود؟

 اول از همه آگاهی از خودم و این‌که چطور در طول هفته درس می‌خوانم، و بعد آشنایی با مهارت‌های آزمون دادن و شرایط آزمون حضوری. 

 

شما تا چه حد خود را یک دانش‌آموز کانونی می‌دانید؟معیارها این موارد است: 

من یک دانش‌آموز بی‌غیبت یا کم‌غیبت در آزمون‌های اصلی بودم. 

من در آزمون‌های هدفگذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کردم. 

من با برنامه راهبردی آزمون‌های کانون هماهنگ بودم یا برنامه راهبردی را برای خودم شخصی سازی می‌کنم. 

 منابع من کانونی بود. 

در آزمون‌ها غیبت نداشتم. از برنامه راهبردی آزمون استفاده کرده و شخصی سازی می‌کردم. از آزمون های مشابه پارسال استفاده می‌کنم.


آیا در آزمون‌های کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمون‌ها چه بود؟

خیر، با برنامه پیش بروم و از برنامه آزمون‌ها عقب نمانم 

 

پیوستگی در آزمون‌ها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟

آشنایی بیشتر با سوالات خوب و دیدگاه‌های مختلف و همچنین کم شدن اشتباهاتی مثل بی‌دقتی که طی آزمون‌ها این اشتباهات برطرف می‌شد.

 

آیا در آزمون‌های مشابه پارسال شرکت می‌کنید؟

 بله. اینکه مطلع شوم آیا برای آزمون آماده هستم یا نه و قسمت‌هایی که ضعف دارم را برطرف کنم.

 

از کدام یک از کارنامه‌های جعبه ابزار کارنامه استفاده می‌کنید؟ دلیل استفاده از هر کارنامه را ذکر کنید.

کارنامه اصلی آزمون برای این‌که از وضعیت کلی آزمون آگاه شوم و کارنامه درس به درس تا عملکرد خودم را در هر درس بررسی کنم و تصمیم برای آزمون بعدی بگیرم.

 

مطابق برنامه‌ی راهبردی درس می‌خوانید؟چگونه شخصی سازی می‌کنید، توضیح دهیدکه روش‌تان چگونه بود؟

بله با برنامه راهبردی پیش می‌روم، ابتدا کل برنامه را بررسی می‌کنم و تعداد تست‌های منابع را یادداشت می‌کنم و بر اساس تعداد تست‌ها و مباحث برای هر کدام زمانی مشخص کرده و تقسیم بندی می‌کنم.

  

آیا روش بازیابی (RETRIEVE) را می‌شناسید، اگر این روش را می‌شناسید، آن را چگونه یاد گرفتید؟

بله، قبل از آشنایی با این روش استفاده می‌کردم و بعد از طریق سایت کانون و ... با این روش آشنا شدم.

 

روش مطالعه‌ی شما چگونه است؟ آیا با روش بازیابی درس می‌خوانید یا دوباره‌خوانی می‌کنید؟

برای مرور از آزمون‌های مشابه سال قبل استفاده می‌کنم و هر مبحث را که از یادم رفته یا نیاز به کار بیشتر دارد را با آزمون شناسایی کرده و بیشتر در آن مبحث کار می‌کنم.

 

در کدام درس‌ها بیشتر از روش بازیابی استفاده  می‌کنید؟ و تأثیر این روش برای شما چه بود؟

بیشتر برای دروسی که مباحث حفظی دارند مثل زیست و شیمی، باعث می‌شود که مباحث دوباره مرور شود و دفعات بعد سریع‌تر به پاسخ برسم.

  

روش‌تان برای تحلیل آزمون‌ها چگونه است؟ آیا همه‌ی سؤالات را تحلیل می‌کنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی می‌کنید؟

تقریبا تمام سوالات را بررسی می‌کنم، مخصوصا در درسی مثل زیست. بر روی غلط و نزده‌ها بیشتر وقت میگ‌ذارم تا علت پاسخ ندادن و اشتباه پاسخ دادن را متوجه شوم و آن‌ها را رفع کنم.

 

کدام درس‌ها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درس‌ها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمون‌ها چه نمره‌ای برای این درس‌ها کسب می‌کنید؟

فیزیک، اول درس را یاد می‌گیرم، بعد تست‌های آن مبحث را می‌زنم و اشکالات را برطرف می‌کنم، در آخر از آزمون‌های  مشابه پارسال به عنوان آزمون تک درس استفاده می‌کنم. معمولا در امتحان‌های مدرسه نمره کامل می‌گیرم.

 

در طول این سال‌ها درسی بوده که ضعیف باشید اما با تغییر روش، آن را به نقطه قوت تبدیل کرده باشید؟ کدام درس؟ چه کاری کردید؟

اوایل در درس فیزیک بسیار ضعیف بودم، سعی کردم سوالات آزمون را کامل تحلیل کنم و درس‌نامه‌ها و تست‌های کتاب آموزشی را به دقت یاد بگیرم و وقت زیادی صرف کردم.

 

کدام بازه‌ی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگ‌تری داشته است: تابستان، پاییز، دی‌ماه، نیم‌سال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟

پاییز چون به طور جدی‌تر و بیشتر وارد مباحث کنکور شدم و تلاش بیشتری هم کردم.

 

کدام نقش آزمون‌های کانون برای شما پررنگ‌تر بود: نقش برنامه‌ای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیل‌تان برای این انتخاب را بگویید.

برنامه راهبردی آزمون باعث می‌شد که بدانم در هر بازه‌ای از سال کدام مباحث را بخوانم تا بتوانم کامل به بودجه‌بندی کنکور برسم و سردرگم نباشم. سنجش آزمون هم باعث آشکار شدن نقاط ضعف و قوتم می‌شود و سعی می‌کنم آنها را برطرف کنم

 

سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما می‌توانستید سؤال‌های ساده آزمون را تشخیص دهید؟ 

در ابتدا پیدا کردن این سوالات برایم کمی دشوار بود، اما با آزمون دادن به مرور راحت‌تر توانستم سوالات ساده را تشخیص دهم و به آنها زودتر پاسخ دهم.

 

به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباه‌های شما چند تا بوده است؟

حدود 17

 

در کارنامه ابتدا به سراغ دیدن نمره کدام درس‌ها می‌روید؟ ایرادات هر درس را چگونه برطرف می‌کنید؟

دروس مهم‌تر مثل زیست و شیمی که سعی می‌کنم دلیل اشتباه پاسخ دادن یا پاسخ ندادن سوالات را پیدا کنم و بعد بر .اساس دلایل سعی می‌کنم که آن ایرادات را برطرف کنم.


 هنگام بررسی آزمون‌ها به کدام‌یک اولویت بیشتری می‌دهید؟ الف) بررسی اشتباهات ب) بررسی سؤال‌های ساده 

 بررسی اشتباهات


آیا اعضای خانواده کارنامه‌ی شما را می‌بینند؟

اگر افت داشته باشید برخورد آن‌ها با این افت چگونه است. بله، سعی می‌کنند دلداری و انگیزه بدهند تا در آزمون‌های بعدی بهتر عمل کنم 

 

دفتر برنامه‌ریزی دارید؟ تکمیل این دفتر چه کمکی به شما از لحاظ درسی و غیردرسی کرده است؟

بله از ساعت مطالعه خودم آگاه بشوم و زمان‌های تلف شده‌ام را شناسایی کنم که بتوانم بهتر عمل کنم.

 

شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی می‌دانید؟ 1) قهرمان پیوستگی 2) قهرمان پیشرفت 

  قهرمان پیوستگی

 

کدام‌یک از روش‌های مدیریت زمان را استفاده کردید: روش دو خودکار، روش ضربدر و منها، روش زمان‌های نقصانی و روش استراتژی بازگشت؟ 

بیشتر از استراتژی بازگشت استفاده می‌کنم.

 

فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی که شما دارید و باعث می‌شود خوب درس بخوانید، چیست؟

ایمان دارم که می‌توانم، پس تلاش می‌کنم تا به هدف خود برسم.

 

آیا در برنامه‌ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص می‌دهید؟ چه کارهایی می‌کنید؟

بله، با خانواده یا دوستانم وقت می‌گذرانم و سعی می‌کنم کمتر وارد فضای مجازی بشوم.

Menu