نام و نام خانوادگی : سبحان یارمحمدی
نام شهر و استان : تهران
مقطع : دوازدهم ریاضی
میانگین تراز : حدود 7000
از چه سالی عضو کانون بوده : از سال 1400 عضو کانون بودم
شغل و تحصیلات مادر : دیپلم ،خانه دار
شغل و تحصیلات پدر : بازنشسته ،کارشناسی ارشد مدیریت پروژه
رتبه و سهمیه منطقه / رتبه کشوری : رتبه 73 منطقه 1 / رتبه 121 کشوری
رشته و دانشگاه : مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف
مصاحبهگر : رامین غفرانی
شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟
من از طریق مدرسه در آزمون های کانون ثبت نام کردم و در سال های دهم، یازدهم و دوازدهم در آزمون های مدرسه شرکت کردم.
در چند آزمون اصلی و چند آزمون هدیه شرکت کردهاید؟
یازدهم و دوازدهم در اکثر آزمون ها شرکت می کردم و در سال دوازدهم در چند آزمون هدیه نیز شرکت کردم.
دستاورد شما از شرکت در آزمونهای کانون چه بود؟
مدیریت زمان، آشنایی با انواع سوالات، حفظ نظم و ترتیب در برنامه مطالعاتی از مهم ترین دستاورد های من از شرکت در این آزمون ها بود.
شما تا چه حد خود را یک دانشآموز کانونی میدانید؟
من سعی کردم که غیبت نداشته باشم و آزمون های مشابه پارسال را شرکت می کردم و بخش قابل توجهی از منابع من کانونی بود (سه سطحی ها و بنفش) پس می توانم بگویم تا حد خوبی دانش آموز کانونی بودم.
چرا این تعداد آزمون شرکت کردید؟ خسته نشدید؟
برای آمادگی در آزمون کنکور سراسری هر تعداد آزمون که شما بدهید باز هم کم است. برای همین به ندرت احساس خستگی می کردم و حتی در چنین مواقعی، هدفی که برای خودم تعیین کرده بودم به من انگیزه می داد و با تلاش حداکثر به مسیرم ادامه می دادم.
آیا در آزمونهای کانون غیبت داشتید؟ دلیل شما برای عدم غیبت در آزمونها چه بود؟
دو بار غیبت داشتم. یک بار به دلیل مطالعه دروس نیمسال دوم دوازدهم برای کنکور دی ماه 1401 فرصت کافی نداشتم، ولی یک هفته بعد از برگزاری آن آزمون، آن را از سایت کانون دانلود کردم و به آن پاسخ دادم و آن را تحلیل کردم. آزمون دیگر هم از آزمون های دوره ای بود که در آن زمان مشغول جمع بندی تمام دروس کنکور بودم ولی باز هم آن را از سایت کانون دانلود و به آن پاسخ دادم.
پیوستگی در آزمونها چگونه توانست باعث پیشرفت شما شود؟
مهم ترین کمکی که این پیوستگی به من کرد این بود که از هر گونه بی نظمی در برنامه مطالعاتی من جلوگیری می کرد و مبحث به مبحث با آزمون ها پیش می رفتم.
آیا در آزمونهای مشابه پارسال شرکت میکردید؟
انگیزه من حل آزمون بیشتر و آشنایی با انواع بیشتری از سوالات بود.
مطابق برنامهی راهبردی درس میخوانید؟ چگونه شخصی سازی میکنید، توضیح دهید که روشتان چگونه بود؟
برای شخصی سازی برنامه درسی معیار هایی در نظر گرفته بودم :
1- تکلیف هر روز دبیران را همان روز انجام باید داد.
2- هر مبحثی که تدریس می شود، همان روز باید مجدداً مرور شود و تست های مربوط به آن حل شود.
3- مباحث مطرح شده در آزمون پیش رو مجددا مرور شود.(از طریق مرور درس نامه، حل تست اضافی، مرور تست های مهم، ...)
روش مطالعهی شما چگونه است؟
من طبق همان معیار هایی که برای خودم در نظر گرفته بودم درس می خواندم، اما در مواقع ضروری مثل دوران طلایی نوروز مرور و جمع بندی و دوباره خوانی هم می کردم.
روشتان برای تحلیل آزمونها چگونه است؟ آیا همهی سؤالات را تحلیل میکنید یا فقط سؤالات غلط یا بدون پاسخ را بررسی میکنید؟
من معمولا سوالات غلط و نزده را تحلیل می کنم اما هنگامی که سوالی را با تردید جواب داده باشم یا سوالی برای من جالب به نظر برسد، آنها را هم تحلیل می کنم تا نکات جدیدی را یاد بگیرم و همه ی آن مطالبی که از تحلیل آزمون ها یاد گرفته بودم را در یک دفتر می نوشتم.
آیا در طول سال تحصیلی دچار افت تراز شدید؟ چگونه با این مسئله مواجه شدید؟ چه تصمیمی گرفتید؟ خانواده چه کمکی به شما کرد؟
به ندرت چنین اتفاقی می افتاد و دلیل عمده آن هم مباحث جدید سال دوازدهم بود. در چنین مواقعی فقط تلاش خودم را بیشتر می کردم و خانواده در این راه به من انگیزه می دادند.
پشتیبان تحصیلی شما در منزل چه کسی است؟
تمامی اعضای خانواده در این راه به من انگیزه می دادند و در مواقعی که احساس خستگی و ناامیدی می کردم، آنها با من صحبت می کردند و اهداف و توانایی هایم را به من یادآوری می کردند.
کدام درسها نقطه قوت شماست؟ روش مطالعه این درسها چگونه است؟ در مدرسه یا آزمونها چه نمرهای برای این درسها کسب میکنید؟
درس شیمی نقطه قوت من بود و برای مطالعه این درس، روش خاصی را در پیش نمی گرفتم و با تکرار و تمرین زیاد به مهارت در این درس رسیدم. درصد شیمی من در آزمون ها معمولاً 70 - 80 درصد بود.
به طور میانگین و در بازههای مختلف چند ساعت تست میزدیدو در طول سال و در ماههای مختلف این نسبت چه تغییریکرد؟
تقریباً به طور میانگین در زمان های عادی600 تا 800 تست در هفته می زدم و در ایام نزدیک به کنکور سراسری (دی و تیر ماه) این مقدار به بالای 1000 تست هم می رسید.
کدام بازهی زمانی در موفقیت تحصیلی شما نقش پررنگتری داشته است: تابستان، پاییز، دیماه، نیمسال دوم، دوران طلایی نوروز، خردادماه و امتحانات نهایی ؟ دلیل این موضوع چیست؟
تابستان و پاییز نقش پررنگ تری داشت چرا که در آن دوران فرصت های آزاد بسیار بیشتری نسبت به بقیه بازه ها داشتم و با استفاده حداکثری از این بازه ها، بقیه دوران تحصیل در سال دوازدهم را آسان تر سپری کردم و صرفاً به مرور و تست تکمیلی می پرداختم.
کدام نقش آزمونهای کانون برای شما پررنگتر بود: نقش برنامهای، آموزشی یا سنجشی؟ دلیلتان برای این انتخاب را بگویید.
نقش سنجشی این آزمون ها برای من بسیار پررنگ تر بود. چرا که با کمک این آزمون ها به درک خوبی از نقاط قوت و ضعف خودم می رسیدم.
سال گذشته کانون روی کشف دو سؤال ساده در هر آزمون تمرکز داشت، آیا شما میتوانستید سؤالهای ساده آزمون را تشخیص دهید؟
بله. اما مواقعی بوده که سوالات سخت را به راحتی جواب دادم ولی یک سوال ساده را به هر دلیل (کمبود وقت، درست نخواندن صورت سوال) اشتباه جواب می دادم.
آیا این مهارت و توانایی در طول سال بهبود پیدا کرد؟ به طور میانگین در هر آزمون تعداد اشتباههای شما چند تا بوده است؟
بله با تمرکز بر این مسئله بهبود پیدا کرد.به طور میانگین 8 تا 10 غلط در هر آزمون داشته ام.
هنگام بررسی آزمونها به کدامیک اولویت بیشتری میدهید؟
به بررسی اشتباهات اولویت بیشتری می دهم.
من هر اشتباهی که توی آزمون داشتم رو بررسی می کردم و هر نکته ای که از آنها یاد می گرفتم را داخل یک دفتر می نوشتم تا بعداً آنها را مرور کنم.
آیا اعضای خانواده کارنامهی شما را میبینند؟ اگر افت داشته باشید برخورد آنها با این افت چگونه است؟
بله می بینند اما همیشه به من یادآوری می کردند که باید خودم را در این آزمون ها با خودم مقایسه کنم و پیشرفت تحصیلی من مهم تر از رتبه و درصد ها است.
کدام یک از کتابهای کانون را استفاده میکنید؟ این کتابها چه ویژگیهایی دارند؟
من از تمامی کتاب های سه سطحی دروس اختصاصی و همچنین کتاب های بنفش هندسه و حسابان جامع استفاده کردم. ویژگی مهم آنها این بود که تست های متنوعی داشتند و همین موضوع به من کمک مهمی می کرد.
از میان کتابهای سه سطحی کدام کتابها را مطالعه کردهاید؟
شیمی پایه و شیمی دوازدهم / فیزیک پایه و دوازدهم / هندسه جامع / گسسته و آمار و احتمال جامع / ریاضیات پایه و حسابان دوازدهم و همگی را به طور کامل مطالعه کرده ام.
روش استفاده شما از کتاب سه سطحی چگونه بود؟
روش استفاده من از کتاب های سه سطحی به این صورت بود که توی هر بازه مطالعاتی از کتاب سه سطحی مربوط به اون مبحث استفاده می کردم و تست های مضرب ۳ را حل می کردم تا برای دفعات بعدی هم تست داشته باشم.
از کتاب های بنفش کدام کتابها را مطالعه کردهاید؟
از کتاب های بنفش هندسه و حسابان به طور کامل استفاده کرده ام.
شما خود را در کانون چه نوع قهرمانی میدانید؟
خود را قهرمان هر دو میدانم. هم قهرمان پیشرفت هم قهرمان پیوستگی
نحوه ی آزمون دادن شما چطور بود؟
من برای آزمون دادن زمان هر تست را فقط به همان تست اختصاص می دادم و از اتلاف وقت بر روی یک تست خودداری می کردم. در انتها نیز مجدداً سوالات را از اول مرور می کردم و در دور دوم به سوالات بیشتری پاسخ می دادم. این استراتژی اصلی من در تمامی آزمون ها بود و تعداد زیاد آزمون هایی که دادم بودم سرعت عمل من را بیشتر می کرد و این روش برای من به یک کار عادی در هر آزمونی تبدیل شد.
استفاده شما از گوشی و فضای مجازی در چه حدی بود؟ آیا مدیریتی بر این مسئله داشتید؟
من از همان ابتدای سال دهم گوشی و فضای مجازی را کم کردم و به حداقل رساندم.
برنامه شما برای مطالعه درسهای دهم و یازدهم چگونه بود؟
طبق روال عادی خودشان آنها را مطالعه می کردم و هیچ کدام را برای سال دوازدهم کنار نگذاشتم.
فکر میکنید مهمترین ویژگی که شما دارید و باعث میشود خوب درس بخوانید، چیست؟
فکر کنم انگیزه داشتن، ویژگی بسیار مهمی است که باعث می شود من خوب درس بخوانم.
آیا در برنامه ریزی زمانی را به استراحت و تفریح اختصاص میدهید؟ چه کارهایی میکنید؟
بله صد درصد، به فعالیت های ورزشی ساده مثل پیاده روی یا تنیس روی میز می پردازم یا اینکه آخر هفته با خانواده به گردش و تفریح می پردازم. درس خواندن و آزمون دادن یک فعالیت ذهنی است و برای استراحت دادن به ذهن، بهترین راه انجام یک فعالیت ورزشی است.
قبل از دوران دبستان پدر و مادر برای شما کتاب میخواندند؟ چه کتابهایی؟ الآن مطالعه غیردرسی دارید؟
همان کتاب داستان هایی را می خواندند که همه ی پدر و مادر ها برای کودکان شان می خواندند، اما توصیه همیشگی شان این بود که هیچ وقت کتاب خواندن را ترک نکنم. الآن هم مطالعه غیر درسی دارم و کتاب های تاریخی و یا کتاب های زبان انگلیسی (برای تقویت مهارت های خودم در زبان انگلیسی) را مطالعه می کنم.
آیا برای درس خواندن با دوستان صمیمی خود در ارتباط هستید؟ در مورد چه چیزی با هم گفت و گو میکنید؟ وضعیت درسی دوستان شما چگونه است؟
خیر من برای درس خواندن فقط به توانایی های خودم اتکا دارم ولی برای راهنمایی دوستانم از هیچ کمکی دریغ نمی کردم. آنها هم وضعیت درسی به نسبت خوبی داشتند.
آیا معلم خاصی هست که بخواهید از ایشان تشکر کنید؟ در چه درسی؟ دلیل این قدردانی چیست؟
من همین جا از دبیر ریاضی دهم و حسابان یازدهم، استاد عزیزم آقای صَفَر، تشکر می کنم. ایشان هر چند روش تدریس بسیار متفاوتی داشتند و حتی محتوای آنها با محتوای ریاضیات نظام قدیم، شباهت داشت و یاد گرفتن آنها دشوار بود، اما به کمک ایشان بود که به ریاضیات علاقه خاصی پیدا کردم و مشکلاتی را با که با این درس داشتم، تا حد زیادی برطرف کردم. مطالبی که ایشان تدریس می کردند حتی در دانشگاه هم به کار می آید ...
روش مطالعه موفق شما برای دروس عمومی چه بود؟
به طور آهسته و پیوسته دروس عمومی را مطالعه می کردم و هنگامی که به امتحان نهایی نزدیک تر می شدم، حجم مطالعه ام ر به تدریج بیشتر می کردم.
