گفت و گو با سبحان بیکی؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

در این مقاله گفت و گو با سبحان بیکی؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان را می‌خوانید

گفت و گو با سبحان بیکی؛ از نهم تا قبولی در تیزهوشان

نام و نام خانوادگی: سبحان بیکی

مقطع و رشته: دهم تجربی

نام شهر و استان: فولادشهر، اصفهان

میانگین تراز:6737

سال‌های حضور در کانون: از سال هشتم، 3 سال

تعداد آزمون‌هایی که شرکت کرده است: 80 آزمون

شغل و تحصیلات مادر: پزشک، دکتری 

شغل و تحصیلات پدر: مهندس، فوق لیسانس معماری 

 مصاحبه‌گر: محسن شوری

 

شما چگونه با کانون آشنا شدید؟ فرد خاصی توصیه کرد؟ آیا فردی در خانواده شما عضو کانون بوده یا هست؟ چه نتیجه‌ای کسب کردند؟ 

به واسطه یکی از آشنایان با آزمون‌های کانون آشنا شدم و تصمیم گرفتم به صورت مداوم در آن‌ها شرکت کنم، ایشان اکنون دوازدهمی هستند.  

 

برای متوسطه دوم چه رشته ای انتخاب کردید؟ دلیل انتخاب این رشته چه بود؟

رشته تجربی، پس از پایان متوسطه اول با توجه به علاقه زیادی که به رشته تجربی داشتم تصمیم گرفتم در این رشته به مسیر خود ادامه دهم البته آشنایی بیشتر با این رشته به واسطه شغل مادرم هم تاثیر بسزایی در این انتخاب داشت. 

 

آیا در سال ششم دبستان هم برای قبولی در تیزهوشان تلاش کردید؟ 

واقعیتش در آن سال هم برای قبولی تلاش کرده بودم ولی زمانی که به آن سال فکر می کنم متوجه می‌شوم نظم و برنامه درسی که در سال‌های اخیر داشته‌ام را در آن سال نداشتم و همین باعث شدم تا در آن سال به نتیجه دلخواه نرسم.

 

واکنش شما زمانی که در سال ششم دبستان قبول نشدید چه بود؟ پدر و مادرتان چه واکنشی داشتند؟ 

در آن زمان توقع این نتیجه را نداشتم و بسیار ناراحت بودم و شاید حتی در آن روزها انگیزه‌ای برای ادامه مسیر را هم نداشتم ولی بالعکس پدر و مادرم از همان روز مرا برای شرکت در آزمون نهم به دهم راهنمایی کردند و با صحبت‌های آن روز پدر و مادر متوجه شدم عدم موفقیت در آزمون تیزهوشان یا هر آزمون دیگری به معنای پایان زندگی نیست و چیزی که ادامه دارد قطعا تلاش و تلاش است،در کل صحبت‌های آن روز مرا برای ادامه راهم مصمم و امیدوار کرد.   

 

چرا با اینکه در آزمون تیزهوشان قبول شدید و به مدرسه‌ی تیزهوشان رفتید، پیوستگی‌ خود را به آزمون‌ها حفظ کردید؟ 

 زیرا یکی از دلایل اصلی موفقیت در آزمون تیزهوشان را آزمون‌های کانون می‌دانستم چراکه مشکلی که در جمع‌بندی آموخته‌ها در سال ششم برای من پیش آمد با آزمون‌های دو هفته‌ای کانون عملا رخ نمی‌داد.

 

دلیل پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چه بود؟

من علاوه بر این‌که در آزمون های اصلی غیبت نمی‌کنم حتی در آزمون‌هایی هم که از بودجه بندی عقب می‌مانم شر کت می‌کنم .

 

آیا علاوه بر آزمون اصلی، در آزمون‌های هدیه، هدف‌گذاری و مشابه پارسال هم شرکت کرده‌اید؟

 همیشه در آزمون های هدف‌گذاری و مشابه پارسال شرکت می‌کنم و آن‌ها را در برنامه خود قرارمی‌دهم، با این کار با سطح سوالات و مباحث پر نکته‌تر هر آزمون آشنا شده و راحت‌تر در آزمون اصلی شرکت می‌کنم. در مورد آزمون‌های هدیه هم سعی می‌کنم در آن‌ها شرکت کنم ولی جزء برنامه ثابتم نیست.

 

تحلیل آزمون را در چه روزی انجام می‌دهید؟ جمعه یا در روزهای بعد از آزمون؟

 بعد از آزمون جمعه عصر را کامل استراحت کرده و تحلیل آزمون را عصر روز شنبه انجام می‌دهم.

 

روش شما برای تحلیل آزمون چگونه است؟

 ابتدا سوالات غلط و نزده را یک‌بار دیگر حل کرده و اگر بتوانم آن‌ها را حل کنم یعنی عدم پاسخ من به آن‌ها در زمانآزمون ناشی از بی‌دقتی بوده است در این موارد فقط راه حل خود را با پاسخ‌نامه تطبیق می‌دهم و اگر نمی‌توانم مجدد آن سوال را حل کنم، به راه حل آن در پاسخ‌نامه مراجعه‌ می‌کنم. همچنین سوالاتی که در جلسه با شک صحیح حل کرده‌ام را هم یک بار دیگر از پاسخ‌نامه چک می‌کنم.


آیا دفتر برنامه‌ریزی داشتید؟ چگونه آن را تکمیل می‌کنید؟ 

بله، هر روز متناسب با فعالیت روزانه آن را تکمیل می‌کنم. در پایان هر هفته روند مطالعه خود را بررسی کرده و موارد لازم را اصلاح می‌کنم. دفتر برنامه‌ریزی نظم خاصی به درس خواندن و برنامه روزانه‌ام می‌دهد.

 

آیا برنامه‌ی مدرسه با برنامه‌ی آزمون هماهنگ بود؟ چگونه بین این دو برنامه هماهنگی ایجاد می‌کردید؟

بله، در اکثر آزمون‌ها هماهنگ بود ولی شاید در سال 1-2 آزمون برنامه مدرسه عقب می‌ماند که سعی می‌کنم این عقب ماندگی را در طول هفته با مطالعه بیشتر جبران کنم.

 

اگر به بودجه‌بندی برنامه‌ی آزمون نرسیدید چگونه جبران می‌کنید؟ 

 خودم مباحث را از کتاب درسی و درس‌نامه کتاب‌های کمک آموزشی مطالعه کرده و برای تسلط بیشتر ابتدا سوالات آسان‌تر و تشریحی آن مبحث را حل می‌کنم و بعد به سراغ سوالات سطح بالاتر و تستی می‌روم.

 

در سال نهم چه کارهایی کردید که باعث موفقیت شما در آزمون تیزهوشان شد؟ 

بنظرم موفقیت در این آزمون نیازمند یک روند مداوم و متوالی است و برنامه‌ریزی مناسب مخصوصاً برای درس هوش و استعداد تحلیلی که 50 سوال مستقیم در آزمون را به خود اختصاص داده واقعا لازم است در درجه بعد هم حتما دروس علوم و ریاضی را به صورت مفهومی همراه با تست از یک یا دو منبع  می‌بایست مطالعه کرد تا علاوه بر نتیجه گیری در تیزهوشان،پایه قوی‌تر برای ورود به دبیرستان ایجاد شود. 

 

در سال  نهم روزی چند ساعت درس می‌خواندید؟ 

در روزهایی که به مدرسه می‌رفتم حدود 4 الی 5 ساعت درس می‌خواندم.

 

آیا در روزهای تعطیل بیشتر درس می‌خوانید؟ چقدر؟

 بله،در روزهای تعطیل 2 الی 3 ساعت به ساعات مطالعه‌ام اضافه می‌کنم.

 

تلاش و سخت‌کوشی و تمرین مداوم چقدر در موفقیت شما نقش داشته است؟ 

 قطعا تاثیر بسزایی داشته البته طبیعی بود که گاهی در این راه خسته می‌شدم اما در آن لحظات به هدفم فکر کرده و سعی می‌کنم همیشه انگیزه‌ام را حفظ کنم.

 

یک تجربه را که در مسیر قبولی در آزمون تیزهوشان به شما کمک زیادی کرده، بفرمایید.

توجه زیاد به هوش و پیوسته درس خواندن درس علوم و آشنایی با سوالات متنوع قسمت فیزیک و شیمی بسیار کمک کنندهاست.

همه در این راه نسبتا طولانی خسته می‌شوند و این طبیعی است ولی حفظ انگیزه برای رسیدن به هدف خیلی مهم است که باید این انگیزه را در خود تقویت کنند و در نهایت از شکست نترسند و از مسیر رسیدن به هدفشان هم لذت ببرند تا در ماه های آخر خسته نشوند چرا که بنظرم 50% نتیجه آزمون به ماه آخر بستگی دارد.

 

از چه منابع و کتاب‌هایی برای آمادگی در آزمون تیزهوشان استفاده کردید؟

 برای دروس ریاضی و علوم کتاب‌های سه سطحی کانون منبعی مفید بود و برای هوش بنظرم کتاب استعداد تحلیلی قلم‌چی منبع کاملی است.

 

از کدام منبع آموزشی خود بیشترین استفاده را کردید؟ چرا؟ چگونه و در چه زمان‌هایی از آن استفاده می‌کردید؟

 کتاب های سه سطحی در دروس تخصصی .این کتاب‌ها جزء برنامه اصلی‌ام بود و هرگز از برنامه روزانه‌ام حذف نشد طبیعتا دروس عمومی هم متناسب با آزمون‌هایم در کنار این برنامه روزانه قرار می‌گرفت.

 

در سؤالات استعداد تحلیلی (هوش) آزمون تیزهوشان چه نمره‌ای به‌دست آوردید؟ با چه روشی آن را می‌خواندید؟

 این درس را در آزمون تیزهوشان 67 درصد پاسخ دادم.

اول درس‌نامه کتاب استعداد تحلیلی را می‌خواندم و بعد تست محور پیش رفته و نکات را از تست‌ها استخراج کرده و تست‌های مهم را علامت می‌زدم. 

 

هر روزمعمولاً چقدر برای استعداد تحلیلی وقت می‌گذاشتید و ‌چقدر تست تمرین می‌کردید؟ 

از تابستان سال نهم هر روز 1.5 ساعت مطالعه داشتم و متوسط روزانه 70 تست کار می‌کردم.

 

 سال گذشته کدام درس‌ها جزو نقاط قوت شما بودند؟ درصدهای این دروس در آزمون تیزهوشان چند بود؟ روش مطالعه‌ی شما در این درس‌ها چگونه بود؟

علوم-فارسی-هوش،  هوش 67 / علوم 70 / دینی 60 / فارسی 100 / مطالعات 70 / ریاضی 50

برای این درس‌ها، ابتدا درس‌نامه می‌خواندم و سعی می کردم نکته ای را از قلم نیندازم بعد ازآن تست کار می‌کردم. به این بخش توجه ویژه‌ای داشتم و  گاهی از مباحث پر نکته‌تر از چند منبع تست می‌زدم.

 

اگر در درسی نمره‌ی 20 نمی‌گرفتید، واکنش پدر و مادرتان چه بود؟ 

 زمانی که 20 نمی‌گرفتم و این موضوع را با آنها در میان می‌گذاشتم تاکید آنها بر یادگیری آن مطالبی بود که در جلسه آزمون اشتباه حل کرده‌ام و هرگز نمرات مقطعی برای آن‌ها مهم نبود که این موضوع باعث می‌شد فشاری در جلسات آزمون به من تحمیل نشود.

 

آیا در دوران طلایی نوروز برای قبولی در آزمون تیزهوشان برنامه‌ی مشخصی داشتید؟ 

 قطعا، بنظرم فرصت نوروز یک فرصت طلایی است و  من هم در آن زمان دروس نهم را مجدد خواندم و دروس هشتم را هم بر ای آزمون تیزهوشان تست‌زنی کردم و البته برنامه هر روز مطالعه درس هوش را نیز داشتم و فکر می‌کنم در نوروز 2 روز را کامل استراحت کردم و بقیه روز ها را مطالعه داشتم.

 

در ماه آخر روزانه چند تست می‌زدید و چگونه تست‌ها را تحلیل می‌کردید؟ 

 روزانه با احتساب تست‌های درس هوش 100 تست حل می‌کردم.، در ماه آخر بیشتر تست ها را یکبار حل کرده بودم کار سریع‌تر پیش می رفت و تحلیل این تست‌ها وقت چندانی از من نمی‌گرفت.

 

چه تفریح و سرگرمی در سال قبل داشتید؟

در طول سال تحصیلی نهم روزهایی پیش می‌آمد که واقعا نمی‌توانستم درس بخوانم با مشورتی که با پدر و مادر داشتم آن روز‌ها را به تفریح اختصاص می‌دادم تا روز بعدی هدر نرود و با قدرت بتوانم روز بعد را شروع کنم. در زمان تفریح اغلب به خانه فامیل یا با پدر و مادر به مراکز تفریحی می‌رفتم.   

Menu